Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fleur

Fleur

02-05-2009 om 23:07

Galproblemen

Hallo,

Ik weet niet of er iemand hier is die hier ervaring mee heeft,maar ik ben op zoek naar info mbt galblaasproblemen.
In het kort,ik ben gediagnosticeerd met galstenen in de galblaas,helaas is er iedere keer een steentje die klem komt te zitten in de galweg.
Heb nu al 7x in zeer korte tijd een ercp (slangonderzoek door je keel) gehad en ze hebben geprobeerd de steentjes in de galweg te kraken.Tot nu toe,geen geluk waardoor er ook iedere keer een stentje geplaatst wordt om de galweg open te houden.Dit stentje mag maar 6 weken blijven zitten,anders volgt een ontsteking,bij mij gebeurt met gevolg een longontsteking en bloedvergiftiging (2 weken zh),toen dit voorbij was is er weer een nieuw stentje geplaatst met gevolg een algehel galblaasontsteking.
Nu heb ik afgelopen week weer een ercp gehad,en de MLD arts wil er niet meer aan en wil het nu over laten aan een ander zh.
De vraag aan het andere zh is dus of zij nogmaals een ercp willen uitvoeren,zo nee, dan wordt het een galblaasoperatie waarbij ook de galsteen in de galweg verwijderd wordt.
Maar dat schijnt nou juist zo link te zijn,want ze opereren liever niet als die steen nog klem zit.
Alle ervaringen zijn welkom, ik kan wel verhalen vinden over de galblaas(verwijderen)operatie,maar niets over deze operatie als er nog een steen klem zit.

Mvg,
Fleur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reactie

Hi Fleur,

Wat naar zeg, die problemen! Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, heb zelf een aantal jaar geleden een alvleesklierontsteking gehad door galsteentjes en toen ook een ercp gehad, bepaald niet fijn! De steentjes zaten echter niet klem en dus werd, toen ik hersteld was van de ontsteking de galblaas verwijderd.

Wil je even sterkte wensen en hoop dat er wel ervaringsdeskundigen op dit forum rondlopen.

Gr. Julia

Persepolis

Persepolis

08-05-2009 om 09:06

Mdl

ik heb in verleden patienten op de afdeling gehad met zelfde problemen. Laat je eens goed voorlichten door de MDL arts en de chirurg die evt de operatie gaan uitvoeren! die kunnen dan gelijk met je de complicaties doornemen. Je hebt meer kans natuurlijk op problemen bij een buikoperatie dan een ERCP. Nogmaals laat je voorlichten door de mensen die de evt ingreep gaan doen!
Geef ook goed aan tijdens het gesprek als je het niet begrijpt, vraag om plaatjes/illustratie van de galwegen, dat kan heel verhelderend zijn.
Ga je naar een academisch ziekenhuis??

Fleur Mas

Fleur Mas

08-05-2009 om 20:39

Hoi bedankt voor je reactie, ik moet nu naar Amsterdam, heb al 7 ercp in een ander zh gehad, ze willen niet de galblaas eruit halen voordat het steentje verwijderd is,als die steen toch niet verwijderd kan worden,dan wordt het een operatie waarbij ze zowel de steen als de galblaas weg halen,maar dat schijnt dan veel gevaarlijker te zijn dan "alleen" de galblaas eruit.
Dus met ercp's heb ik genoeg ervaring,maar als de steen niet gekraakt kan worden,dan plaatsen ze een stentje zodat gal wel kan aflopen,ik vroeg me alleen af,waarom zo'n operatie dan gevaarlijker is en hoeveel gevaarlijker?

groetjes

Fleur Mas

Fleur Mas

08-05-2009 om 20:42

Oh ja

het is een academisch zh,weet niet of de evt.operatie ook hier wordt uitgevoerd of in mijn eigen zh, de ercp vindt in ieder geval wel plaats in een academisch zh,

groetjes

Griezelig

Jeetje wat een griezelig beeld staat je te wachten.

Begrijp ik het nou goed en heeft het laten zitten van het steentje een gevaarlijk risico?

Bij mij is ook de galblaas verwijderd. Die bleek ook chronisch ontstoken te zijn. Voor de operatie zeiden ze telkens tegen me dat als ik weer een heftige aanval kreeg ik gelijk de huisartsen post moest bellen. Het kan gevaarlijk zijn. Hoe gevaarlijk heb ik geen idee van, gelukkig.

Bespreek het eens met je arts wat je optie zijn? Galblaas laten zitten zonder de behandelingen die er nu zijn, of galblaas laten zitten met behandelingen, of galblaas eruit. Wat is het beste in jouw situatie?

Het is denk ik een heel lastige keuze, want een steentje wat losschiet tijdens de operatie kan heel vervelende gevolgen hebben.

Veel succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.