Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zere knie

Zere knie

19-02-2009 om 21:33

Gedachten op een rijtje

Ik heb mezelf goed bedoeld geen goed gedaan. Het zit zo: ik heb fors overgewicht en wilde nadat de laatste kleine van de borst was verantwoord gaan afvallen. Nu wilde het geval dat een kennis bij de fysiotherapeut terecht kwam en daar hoorde dat er een - noem het maar - buitenbeentjes fitness groepje was. Ieder naar eigen kunnen, geen strakke pakjes en flitsende spierballen, maar echt iets om weer te starten met sporten. Dit alles onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Dus ik er naartoe. Al na de eerste keer deed er een knie vreselijk pijn; geen spierpijn maar echt in het gewricht. Dat heb ik gemeld maar kreeg weinig reaktie. Gelukkig leek het daarna beter te gaan. Op een dag was er een andere therapeut die voorstelde vanwege mijn ernstige klachten (eerder waren ze als 'niets' afgedaan) de spiergroepen rond de knie extra te trainen.
Enfin jullie snappen het vast al; ik heb nu alle dagen pijn (met zitten en opstaan, met omdraaien in bed maar niet met lopen, mits ik op gang ben). Fysio laat het afweten, hij is er voor het groepje, onderzoek moet via huisarts.
Daar zit 'm de kneep. Heb van andere huisarts al eerder te horen gekregen dat alles komt door mijn gewicht (ook oorontstekingen en eczeem). Ben nu van huisarts veranderd maar durf er eigenlijk niet naartoe.
Heb aan alle kanten al hulp gezocht om af te vallen en kan dat op zich ook wel, maar bij een nieuwe zwangerschap zit het er ook zo weer bij helaas.
Aan de ene kant denk ik : als ik diabetes krijg door overgewicht dan behandelen ze dat ook, waarom voelt het voor een knie dan zo anders? Heb alle jaren veel gelopen (heb een loopband in huis) en nooit last gehad.
Ben zo bang dat ik niet serieus genomen word.
Iemand tips, of een bemoedigend woord?
Pijn zit onder de knieschijf, dus richting scheenbeen en als ik ga staan moet mijn been uitzakken (het blijft dus een halve minuut te lang in gebogen toestand) en dat doet pijn!

(de eerste tien kilo zijn er inmiddels af)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jeetje

10 kilo er al af, knap en ook knap dat je die stap naar sportschool hebt genomen.

MIsschien is dat hele fitness niks voor jou met die knie, moet je iets anders gaan doen. Zwemmen ? Hier in het zwembad wordt er s'avonds aquagym gegeven ik zie daar alle maten mensen aan mee doen ook mensen met heel veel overgewicht.

Opbeurend bericht

Als het door je gewicht zou komen zou je andere knie dan niet ook zeer doen? Volgens mij moet je gewoon zo snel mogelijk naar de ha gaan. Als die jouw niet serieus neemt is het een enorme flapdrol. En knap hoor dat de eerste 10 kilo eraf zijn. Heel veel succes verder met afvallen en zo snel mogelijk naar de ha.
Groeten Lieukwje.

Zere knie

Zere knie

19-02-2009 om 22:09

Manda

Dat fitness heb ik inmiddels ook gestopt, baal ervan dat ik ook niet weet of ik de loopband nu wel of niet kan gebruiken. Ik weet namelijk niet of ik er meer kwaad mee doe. Vrijzwemmen is hier helaas verplaatst naar een avond dat ik echt niet kan, dat deed ik voorheen wel. Ik ben wel te dik, maar altijd redelijk sportief gebleven, vandaar ook dat de oude huisarts me zo geraakt heeft met zijn opmerkingen. Mijn uiterste poging (25 kilo lichter dan nu) was een maagballon. Zijn reaktie daarop: "je mag het ook op mijn rekening storten". Achteraf weer ik dat hij wel gelijk had, maar hij heeft me geen redenen gegeven, noch een andere weg getoond en ik dacht toch iets te moeten. Inmiddels hoort het gewicht bij mij (niet dat ik er niet vanaf wil, maar het is in het dagelijks leven niet meer iets minderwaardigs, ik doe mijn best)
Maar in zaken als naar de dokter voor een zere knie raakt het me nog wel. Kennelijk heeft de dokter toch meer macht over me dan de buurvrouw zal ik maar zeggen.
Klachten duren nu al meer dan drie maanden en dat vind ik toch wel lang, aan de andere kant, lopen doe je natuurlijk wel iedere dag en zeker met kinderen neem je altijd minder rust dan misschien nodig.

Zere knie

Zere knie

19-02-2009 om 22:11

Lieuwkje

Da's 1 streepje (meer) bij bellen voor een afspraak.

MaximeM

MaximeM

19-02-2009 om 22:20

Belachelijk van huisarts

Hoi,

Jemig welke huisarts zegt nu "je mag het wel op mijn rekening storten" ik was zeer beledigd geweest om zo'n opmerking hoor! Je hebt nu een andere huisarts? Ik zou denk ik toch naar de huisarts gaan en eventueel foto's laten maken. Eerst maar eens precies weten wat er met je knie aan de hand is zodat je ook weet wat je wel en niet kan doen qua beweging. Een huisarts die alles afdoet op 'overgewicht' lijkt me geen goede huisarts, zeker niet omdat jij je niet goed bij hem voelt.

Succes
Maxime

fysio

fysio

19-02-2009 om 22:21

Dokter/fysio

Allereerst vind ik dat de reactie van de fysio niet in de haak is. Wij hebben in onze praktijk ook dergelijke oefengroepen, vaak voor specifieke klachten. (valt dan meestal overigens wel onder fysiotherapie) Als iemand ergens last van heeft/krijgt wordt daarnaar gekeken en op zijn minst het oefenschema aangepast. Onderzoek kan ook bij de fysio in een aparte afspraak plaatsvinden, ook al fitness je daar alleen. Ik denk dat je er goed aan doet dat je daar nu met de fitness gestopt bent, er wordt te weinig ingespeeld op je fysieke klachten.
Mijn advies is om toch naar de huisarts te gaan, ondanks je slechte ervaring. Geef aan hoe het is gebeurd, dat je wilde sporten onder begeleiding om problemen te voorkomen en dat je nu hiermee zit. Het moet echt een hele botte arts zijn als hij vervelende opmerkingen gaat maken. De meeste huisartsen zijn tegenwoordig erg geneigd om mee te gaan denken als mensen een oplossing zoeken voor hun overgewicht.

Door je overgewicht wordt je knie veel meer belast, vaak beginnen de klachten met 1 knie. Je moet je realiseren dat tijdens het lopen je korte tijd op 1 been staan. Ga dus maar na wat dat ene been aan gewicht op moet vangen. Loop je snel dan is het nog meer. Als je beenspieren niet helemaal optimaal zijn, "hang" je meer in je gewricht. Is de stabiliteit ook niet helemaal optimaal (wordt ook door spieren opgevangen) dan is het nog erger. Bij veel mensen met overgewicht is de spiermassa relatief weinig, ofwel onderontwikkelde spieren. In principe laten wij deze mensen lopen en fietsen. Plus natuurlijk oefeningen voor de spierkracht. Andere oefeningen (crosstrainer etc) even achterwege laten.

Succes bij de dokter. Misschien kan hij je ook aan een ander goed adres helpen om te sporten!

Door iets iets krijgen

Als je door overgewicht iets aan je knie krijgt betekent dat niet dat de huisarts er niets aan kan of zou moeten willen doen.

Rokers die longkanker krijgen worden ook behandeld, alcholisten met lever falen worden ook behandeld en mensen met overgewicht worden dus ook behandeld.

En net zoals bij al zijn patienten hoort jouw arts je gewoon neutraal te behandelen alhoewel vooral huisartsen natuurlijk ook graag afvaladvies geven.

Gewoon naar de huisarts dus, zien wat die er van denkt en als het nodig is door naar de orthopeed want met een kapotte knie is het lastig afvallen.

Ben jaloers op die tien kilo trouwens!

Mariel (zelf arts, en te dik)

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2009 om 09:27

Sluit me aan bij maxime en mariel

Inderdaad belachelijk van die huisarts. Het is wel heel gemakkelijk om op die manier een patient 'weg te zetten', en dat terwijl jij serieus hulp zoekt voor je problemen.
Toch maar op naar je nieuwe huisarts. Misschien handig om het gesprek te beginnen met je grote wens om iets aan je overgewicht te doen, hoe je je bij het fitnessgroepje aansloot en hoe je toen last kreeg van je knie. Dan weet de ha meteen dat je ermee bezig bent en dat is voor jou al een opsteker.
Groetjes
Massi (zelf ook bepaald niet mager, zucht)

Zere knie

Zere knie

20-02-2009 om 20:16

Wat een lieve reakties

Heb vanmorgen met de huisarts gebeld, maar kon helaas vandaag niet meer terecht. Komende week zijn we weg, maar er staat een afspraak voor de woensdag daarna (dan kan er een vriendin mee).
Ik laat de uitkomst weten.

Zere knie

goed zo !

ik ben zelf ook te dik en ken maar al te goed die nare opmerkingen BAH

Als de HA`zegt dat het door je gewocht komt en er niks aan doet ga dan in het weekend naar de spoedeisende hulp
dan zeg je dat je erdoor gegaan bent en dan kijkt er in ieder geval een andere arts naar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.