Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 13:52

Gekneusde vinger?

Ben vorige week dinsdag van de ladder van de hoogslaper van zoon gevallen toen ik zijn bed verschoonde (ja, wat een kluns ben ik. Ik kwam op mijn vinger terecht die opzij klapte. Pijn, onbeschrijflijk. Omdat ik het idee had dat mijn vinger wat buigzamer opzij was ben ik naar de ha gegaan. Conclusie: gekneusd, zou de volgende dag bont en blauw zijn, moest er ijs op doen. Niet dus, volgende dag wel opgezet, maar niet bont en blauw. Heel raar gevoel in mijn vinger als er iets tegen aan komt en de bovenkant een beetje opzij gaat.
Zaterdag vertrouwde ik het niet, want bij bovenste gewricht een rood gezwel, naar de HAP. Wie tref ik, eigen huisarts. Haar conclusie: ontstoken, 2 weken lang diclofenac 150 mg per dag. Ik wijs haar er weer op dat mijn vinger bij bovenste gewricht beweeglijker is, maar volgens haar heb ik gewoon hele mobiele gewrichten.
Als het gebroken was zou ik mijn vinger in een hoek van 90 graden opzij moeten kunnen buigen. Ik heb wel een plastic hulsje gekregen voor vinger, en dat helpt. Toch blijft mijn vinger raar aan voelen vooral als ik het opzij buig en ik vertrouw het niet. Volgens mijn man kan het wel degelijk gebroken zijn (hij heeft in het verleden een aantal vingers gebroken).
Zou het toch gebroken kunnen zijn? Of past dit ook bij een kneuzing?
Bah. voel me ook helemaal naar van de diclofenac, wordt er wat vaag van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-12-2011 om 14:08

Kneuzing

Ik heb begrepen dat een kneuzing meer pijn kan doen dan een breuk, maar na een week zou de pijn toch wel minder moeten worden. Ik zou toch weer de huisarts bellen en aandringen op doorverwijzing en foto.

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 14:18

Vic

Ik heb niet veel last van pijn nu, behalve als ik er op druk. Mijn vinger voelt gewoon vreemd aan, rare sensatie als ik hem opzij duw, kan het niet uitleggen, en ik voel het dan soms knappen aan de zijkant van bovenste gewricht.
Huisarts is er echt van overtuigd dat vinger niet gebroken is. En toch twijfel ik.

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 14:19

Dus

ik kan wel aandringen op een foto, maar dat gaat ze denk ik niet doen.

Gewrichtsbandjes

die zijn waarschijnlijk uitgerekt. Niet steeds opzijbuigen dus, dan krijgen ze geen kans om te herstellen.
en 150 mg diclofenac per dag is niet uitzonderlijk. Bij de bijwerkingen staat wel duizeligheid, dus dat zou kunnen. Maar als je er nu geen pijn aan hebt, dan zou ik geen diclofenac nemen.

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 15:55

Karin*

Hmm, dat zou ook kunnen. Ik buig m trouwens niet steeds op zij hoor Die diclofenac krijg ik niet voor de pijn, maar omdat het ontstoken is, als ontstekingsremmer dus.

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 16:30

dat denk ik ook. feit is dat sinds ik dat plastic omhulseltje voor mijn vinger heb, ik minder last heb van pijn.

mijk

mijk

12-12-2011 om 20:26

Zit hier met een gebroken teen

en die kon echt niet opzeibuigen ofzoiets. kreeg naar aanleiding van zwelling een foto en gebroken. ZOu die foto toch wel graag willen als ik jou was....

MIjk

Fianna

Fianna

12-12-2011 om 21:00

Mijk

ja zie je. Mijn gevoel zegt ook dat mijn vinger gebroken is. Ik heb ooit mijn jukbeen gebroken (werd ook niet geloofd in eerste instantie, pas na een maand werd er een foto gemaakt toen mijn mond scheef ging staan, moest toen onder narcose recht gezet worden, dit geheel ter zijde).
en dat had ook dat rare gevoel wat ik nu in mijn vinger heb. Ik snap ook niet dat er geen foto gemaakt is. Als de zwelling eind van de week niet minder is, bel ik weer.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2011 om 22:04

Fotootje laten maken

want een gebroken vinger kan je niet zomaar zien is onze ervaring. Zoon (toen 13) had vorig jaar een botsing, hij als fietser tegen de achterkant van een achteruitrijdend bestelbusje, met zijn rechterhand aan het stuur. Zijn pink stond raar, deed pijn, is netjes gekoeld en beoordeeld door een EHBO-buurvrouw, en vastgetapet aan de ringvinger. Maar na een week vertrouwden we het niet, zwelling en pijn bleven en toen bleek het toch gebroken... Is toen in het ziekenhuis bij de EHBO onder plaatselijke verdoving gezet en gespalkt (geen gips). Helaas, zo waren we dus ruim een week extra kwijt voor hij weer alles kon. Ik denk trouwens dat ALS we toen direct naar de EHBO in het ZH gegaan zouden zijn (maar was 's avonds, dus vertrouwd op lokale dorps-EHBO) er wel direct een foto gemaakt zou zijn, dus eigen schuld.
Marjoleine

Puck

Puck

13-12-2011 om 09:26

Gewoon spalkje dragen

Hier heeft oudste ook een keer zijn vinger gebroken. We zijn daar uiteraard mee naar de huisarts geweest en zij vertelde dat we wel naar het ziekenhuis konden voor een foto ter bevestiging, maar dat het beleid dan hetzelfde zou zijn als wat zij gaf: 2 weken aan elkaar tapen en als het dan nog pijn doet terug naar de huisarts. Aangezien ze vingers lang niet altijd ingipsen (en gips ook nog eens onhandig is voor jezelf) zou ik gewoon eens een week of 2 dat spalkje dragen en er verder niet aanzitten, dus niet opzij drukken ofzo. Als je de tape om het spalkje wilt verwisselen leg je je hand plat op tafel, tape eraf en dan nieuwe tape erom zodat je vinger altijd blijft rusten op de tafel en onbelast blijft. En kijk dan eens hoe het over een week of 2 is.

Fianna

Fianna

13-12-2011 om 09:41

Puck

Ja zo doe ik het nu ook. Ik blijf verder van mijn vinger af en draag nu de hele tijd dat spalkje. Wat ik dan niet snap is dat ik zelf om dat spalkje heb moeten vragen omdat mijn hand gebruiken steeds pijn deed en mijn vinger steeds eng voelde als er iets tegen aan kwam. Ik denk dat als ik dat spalkje de eerste keer meteen had gekregen en niet na 5 dagen, mijn vinger misschien niet was gaan ontsteken. Die ontsteking wordt momenteel niet minder, eerder erger.

rö

13-12-2011 om 17:14

Fianna

Is je grootste probleem niet dat je je huisarts niet vertrouwt? Dan moet je dat als probleem aanpakken.
Je snapt niet waarom er geen foto is gemaakt, nou zie Puck, een foto verandert het beleid niet dus is het zonde om alleen om de 'weet' kosten en stralenbelasting van stal te halen.

Fianna

Fianna

13-12-2011 om 17:30

' een foto verandert het beleid niet dus is het zonde om alleen om de 'weet' kosten en stralenbelasting van stal te halen.'

Misschien in Puck's geval. Maar lees nou eens goed. Ik schreef al dat mijn ha verder niks met met vinger deed, ook geen spalkje ofzo omdat het niet gebroken is volgens haar. Ik heb zelf na aandringen na 5 dagen dus een spalkje gekregen en sindsdien minder last als ik mijn hand gebruik. Vraag me af of mijn vinger ook was gaan ontsteken als ik meteen een spalkje had gekregen en daardoor mijn vinger niet onnodig had belast. Het gaat me dan verder nog niet eens zo zeer om een foto, maar als dat in dit geval het beleid van mijn huisarts had veranderd was het misschien nuttig geweest. Zij vindt bij kneuzing ijs er op genoeg en aangezien mijn vinger volgens haar niet gebroken was kreeg ik dus in eerste instantie geen spalk.
Overigens wordt die ontsteking nog steeds erger.

Fianna

Fianna

13-12-2011 om 22:16

Dus samenvattend rö

het beleid van Puck's huisarts is kennelijk niet standaard. Hier zou een foto wel het beleid van mijn huisarts veranderen, mocht blijken dat er sprake is van een breuk. Dan is het zeker wel de kosten waard. Mijn man heeft bijv een scheefstaande vinger door een onbehandelde gebroken vinger.
Maar voorlopig weet ik genoeg en houd dat spalkje gewoon nog om mijn vinger.
Ik weet niet waarom, maar je reactie irriteert me eigenlijk een beetje.

Puck

Puck

13-12-2011 om 23:18

Fianna

bij een kneuzing of een breuk is het niet gebruikelijk dat er een ontsteking optreedt. En het heeft geen enkele zin om nu te gaan speculeren over het wel of niet ontstaan van die ontsteking als je direct een spalkje had gehad. In principe is een kneuzing niet perse noodzakelijk om te spalken en hoe weet je dat injouw geval het beleid anders was geweest als het wel gebroken zou zijn. Achteraf kijk je een koe in de kont zeggen ze hier wel eens.

Fianna

Fianna

14-12-2011 om 09:44

Puck

het lijkt me dat de huisarts bij een breuk wel meteen een spalkje had gegeven en niet alleen het advies koelen had gegeven.
Ik vermoed dat de ontsteking is ontstaan omdat de vinger belast is en daardoor is gaan irriteren. Tuurlijk weet ik dat niet zeker, maar het lijkt me wel aannemelijk. Overigens heb ik begrepen dat ontstekingen vaker voorkomen bij breuken.
Nu schrijf je dat het bij een kneuzing niet per se noodzakelijk is om te spalken. Dat geeft dan weer aan dat een foto helemaal geen overbodige luxe is.

Fianna

Fianna

14-12-2011 om 14:10

Ik heb daarna niet steeds mijn vinger opzij geduwd. dat was na het vallen. je doet net of ik dat continu deed. en over dat belasten, tuurlijk heb ik geprobeerd mijn vinger te ontzien. maar zelfs de minste beweging of aanraking veroorzaakte een reactie. jezus sta ik terecht ofzo. en waarom zegt de ha er verder niks over en moet ik het zelf bedenken?

Fianna

Ik denk dat je "terecht staat" omdat je heel beschuldigend praat over de arts. Dat kan best wel logisch zijn op grond van je ervaringen in dit geval of in eerdere gevallen, maar uiteindelijk doe je dit soort dingen samen met de arts. Dus je gaat daar heen, hebt een gesprek, daar rolt iets uit. Als je dan thuis gaat zitten malen kan die arts dat niet ruiken. Het moet op het consult gebeuren. En verder is het inderdaad zo dat je altijd zelf als zieke keuzes hebt in je gedrag. Als moeder van een groot gezin klinkt dat misschien niet realistisch, maar dan nog, ook als een arts het niet voor je uitspelt kun je zelf ook nog wel verzinnen met welke dingen je bijdraagt aan je herstel en met welke dingen je het erger maakt.

Kortom, je vertoont "onder-tegen" gedrag (google op de Roos van Leary), en de forumanten denken dat je verder komt als je meer in de samen gaat zitten.

Ellen

Ellen

19-12-2011 om 09:54

Fianna, hoe is het nu?

Fianna, ik weet niet of je dit nog leest, maar.. Wat krijg je het toch voor je kiezen.
En dan heb ik het niet over je vinger...

Wat is dat toch met dit forum? Als je mening maar iets afwijkt wordt je gelijk afgeserveerd hier.

Maar goed: wat ik wilde zeggen is dat je wel degelijk moet aansturen op verder onderzoek/een rontgenfoto. Groot gelijk hoor. Waarschijnlijk heb je dat inmiddels ook al wel gedaan.

Mijn vader hebben ze ooit ook met een gebroken pink naar huis gestuurd; die zou ook "slechts" gekneusd zijn. Vreselijk pijn heeft hij gehad en loopt nu al jaren met een kromme pink..

En aangezien je aangeeft dat je een raar gevoel hebt in de vinger: dat is ook geen goed teken.

Sterkte ermee!

Moontje

Moontje

20-12-2011 om 22:11

Testje

Probeer eens flink bovenop je vingertop te drukken, je vinger dus a.h.w. terug in je hand duwen..
Als dit erg pijnlijk is acht ik de kans op een breuk(je) groot.. Waarom niet een foto laten maken?

Een echte flinke kneuzing kan tot 3 maanden last geven.
Mijn pink, zeer ongelukkig gestoten tegen de muur (ook deels omgebogen) gaf mij bijna 3 maanden echt pijn en last. Ook het model is blijvend veranderd; hij bleek NIET gebroken alhoewel men op de EHBO gelijk zei: ja, die zal gebroken zijn. Niet dus.

Fianna

Fianna

27-12-2011 om 14:26

Toch foto

Heb toch de ha gebeld omdat ik ook heel slecht reageerde op de andere ontstekkingsremmers, kreeg andere ha te spreken (duopraktijk) en die vond het een heel vreemd verhaal en vond dat ik een foto moest laten maken (volgens hem wees de ontsteking op een breuk eerder dan op een kneuzing). Een foto volgens hem wel degelijk toegevoegde waarde omdat ik als er geen breuk was, mijn vinder in warm water voorzichtig moest bewegen om de ontsteking te doen verminderen, met een gebroken vinder zou dat niet mogen. Vinger blijkt niet gebroken, maar de zwelling is nog steeds niet minder.
Moontje, als ik mijn vinger naar beneden druk zoals jij zegt doet het idd pijn, maar is niet gebroken.

Fianna

Fianna

27-12-2011 om 14:28

Oja

was afgelopen vrijdag bij het hand en polscentrum voor wat anders en de assistente die ik naar sprak dacht eerder aan overrekte gewrichtsbanden dan aan kneuzing. Dus, iedereen spreekt elkaar tegen

Volgens de site van de kringapotheek:

Maakt het niet zoveel uit wat het nou is. De "behandeling" is toch hetzelfde. Je kan het ook nog verrekt en ook gekneusd hebben. Koelen, rust en pijnstiller was dus de juiste behandeling. Het blijkt niet gebroken, dus niks aan de hand dan toch?(figuurlijk gesproken dan)

http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz21.html

Fianna

Fianna

28-12-2011 om 20:53

Karin*

Nee het maakt ook niet uit. Vind het alleen wel apart dat iedereen wat ander roept. Zeg toch ook verder niet dat er wat aan de hand is?
Blijf het alleen stom vinden dat de eerste ha niet meteen mijn vinger getapet heeft of een zwikverband heeft gegeven oid, maar pas na enkele dagen, toen ik er zelf om vroeg.

Mamvantwee

Mamvantwee

28-12-2011 om 23:26

Kan maanden duren....

....ik ben tot twee keer toe bijna een jaar zoet geweest met een gekneusde vinger. Het blijft een zwakke plek en juist als het beter gaat en je er niet meer aldoor iets van voelt, is het risico groter dat je je opnieuw stoot ofzo. Sterkte ermee.

Groet, Mamvantwee

ilsepilse

ilsepilse

29-12-2011 om 14:35

Basketballer

heb hier een basketballer in huis die vaker een gekneusde vinger heeft maar hij blijft er toch niet zo lang mee lopen... ik zou toch een foto willen, en anders zou ik gewoon na 5u naar de ha post gaan en heel erg zeuren over pijn, tja ze vragen erom ;S

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.