Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

stopje

stopje

04-11-2012 om 11:38

Gestopt met roken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sukran

Sukran

09-11-2012 om 06:14

Hart onder de riem

Het is fantastisch hoe het lichaam zichzelf kan herstellen. Aan een vriendin van me stuurde ik een kaartje bij de zoveelste stoppoging met deze informatie. Als hart onder de riem. Houdt vol, het leven is veel makkelijker zonder een nicotineverslaving!
Kijk even bij 72 uur, daar ben je al voorbij!
Within ...
• 20 minutes
Your blood pressure, pulse rate and the temperature of your hands and feet have returned to normal.
• 8 hours
Remaining nicotine in your bloodstream will have fallen to 6.25% of normal peak daily levels, a 93.25% reduction.
• 12 hours
Your blood oxygen level will have increased to normal and carbon monoxide levels will have dropped to normal.
• 24 hours
Anxieties have peaked in intensity and within two weeks should return to near pre-cessation levels.
• 48 hours
Damaged nerve endings have started to regrow and your sense of smell and taste are beginning to return to normal. Cessation anger and irritability will have peaked.
• 72 hours
Your entire body will test 100% nicotine-free and over 90% of all nicotine metabolites (the chemicals it breaks down into) will now have passed from your body via your urine. Symptoms of chemical withdrawal have peaked in intensity, including restlessness. The number of cue induced crave episodes experienced during any quitting day will peak for the "average" ex-user. Lung bronchial tubes leading to air sacs (alveoli) are beginning to relax in recovering smokers. Breathing is becoming easier and the lung's functional abilities are starting to increase.
• 5 - 8 days
The "average" ex-smoker will encounter an "average" of three cue induced crave episodes per day. Although we may not be "average" and although serious cessation time distortion can make minutes feel like hours, it is unlikely that any single episode will last longer than 3 minutes. Keep a clock handy and time them.
• 10 days
10 days - The "average ex-user is down to encountering less than two crave episodes per day, each less than 3 minutes.
• 10 days to 2 weeks
Recovery has likely progressed to the point where your addiction is no longer doing the talking. Blood circulation in your gums and teeth are now similar to that of a non-user.
• 2 to 4 weeks
Cessation related anger, anxiety, difficulty concentrating, impatience, insomnia, restlessness and depression have ended. If still experiencing any of these symptoms get seen and evaluated by your physician.
• 21 days
Brain acetylcholine receptor counts that were up-regulated in response to nicotine's presence have now down-regulated and receptor binding has returned to levels seen in the brains of non-smokers.
• 2 weeks to 3 months
Your heart attack risk has started to drop. Your lung function is beginning to improve.
(met dank aan de website whyquit.com)
Succes!

ishtar

ishtar

09-11-2012 om 12:57

Je bent al weer 2 dagen verder

Hoe gaat het?

stopje

stopje

09-11-2012 om 15:55

Nog steeds gestopt

dus nu 8 dagen. Heb nog steeds paar keer per dag een interne discussie met mezelf. Vooral op rustmomenten. Ik maak dan ruzie met mezelf over waarom ik toch zo nodig moest stoppen, want nu zou roken zo heerlijk zijn. Het weekend is een grote rookoase die nu saai is geworden enz enz

Maar buiten die paar momenten per dag gaat het best goed. Mijn lontje wordt weer iets langer, en de momenten dat ik vergeet dat ik een ex roker ben worden steeds langer.

fijn dat jullie er naar vragen, geeft toch een trots gevoel te kunnen vertellen dat het weer gelukt is deze dagen. Die lijst lees ik graag Sukran, want daar doe ik het uiteindelijk voor. Eerlijk is eerlijk, als er vandaag een gezonde sigaret wordt uitgevonden, begin ik weer!

Bedankt en groetjes

nathalie

nathalie

09-11-2012 om 17:55

Nee stopje

ook als er een sigaret wordt uitgevonden die niet je longen verwoest en je bloedvaten versjteert wil je niet weer beginnen! Want je wilt geen Verslaafde zijn immers! Gewoon vrij en blij, zonder de dictatuur van die staafjes, die je nu na 8 dagen nog steeds ervaart.

Stopje

je gaat supergoed meid! Even dit weekend tackelen, da's misschien moeilijk? Probeer afleiding te zoeken, ga sporten, wandelen, whatever. Je kunt het!

Go stopje!

Nog even, nog évan maar en je bent geen ex-roker, maar een niet-roker. En dat voelt goed joh!

Stopje

Stopje

10-11-2012 om 16:12

Ik hoop het genista

Want nu voelt het vooral moeilijk. Lichamelijk gaat het wel goed, maar de geestelijke verslaving is zwaar. Ik twijfel echt of ik rokend niet gelukkiger ben... En dat is dus niet zo, weet ik wel, maar dat stemmetje is hardnekkig zeg!

Thanx voor de support!

anno

anno

10-11-2012 om 16:41

Sukran ot

is die lijst er in het nederlands, ik wil hem graag geven aan iemand die wil stoppen maar niet zo goed in engels is en mijn stemmetje begint langzaam ook iets harder te praten dat ik moet stoppen en ik begrijp ook niet ieder woord.

Heeeeel veel respect

Hou vol hoor!
Ik weet wat een drama het is....
Echt..
Alsof ze op je schouder zitten en je de hele tijd vertellen dat je veel beter kunt gaan roken.
Laat ze niet winnen; zet door!
Je bent geweldig!

Stopje

Stopje

10-11-2012 om 20:16

Zo is het ja

Alsof ze op mijn schouders zitten te gillen: rook toch, eerder gaat dit niet over. Je zult nooit meer echt gelukkig zijn als je nu niet gaat roken. Pfff eigenlijk is het gewoon crimineel hoe verslavend het is, en hoe makkelijk te verkrijgen. Het is 100 keer makkelijker om niet te beginnen dan om te stoppen.

Nog even en dag 10 is voorbij...dat is al snel 55,-

Volhouden

zet door hoor!
Ik ken het gevoel; neem er toch eentje...wat maakt het uit...
Je zou iemand die het verdient een beuk willen geven; zo strak kun je staan...

Maar...je bent nu van jezelf, je verslaat het junkenschap....dat is zo ongelofelijk sterk van je...wij zeggen het tegen je, want af en toe hangt er immers 'rook' in je hoofd

Je kan het duidelijk; hou vol!

Sukran

Sukran

11-11-2012 om 15:08

Anno

Helaas, niet kunnen vinden. Wel de eerste twee dagen en een week en dan gaat het al naar een maand. Engels woord voor woord vertalen is vaak wat lastig (geldt natuurlijk voor iedere taal) maar de grote lijn lukt meestal wel. Anxiety is bijvoorbeeld lastig te vertalen, zou het in dit geval nerveuze spanning noemen. Cue induced crave episodes: dat je ineens snakt naar een sigaret veroorzaakt door 'iets' dat het oproept. Bijvoorbeeld, als je altijd een sigaret rookt na het eten, of zodra je in de auto stapt. Als je gestopt bent en in de auto stapt, zul je in het begin dan heel erg overvallen worden door die behoefte aan roken. Cessation: stoppen, onderbreken. Dat zijn de eerste die ik er uithaal die het vertalen lastig maken. Misschien nog een paar? Laat maar weten.
Enneh, gewoon stoppen. Is heel makkelijk. Je hoeft er niets voor te doen, alleen maar te laten. Gewoon geen sigaret meer aansteken!

Stopje

Stopje

11-11-2012 om 17:44

Was het maar echt makkelijk

Gewoon geen sigaret opsteken, poeh zo gewoon is dat niet helaas

Maar niet gedaan....

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2012 om 22:07

Goed zo!

Zie titel

Hey goed zo!

Wéér een dag voorbij, toch niet gerookt! Bedenk: wat zijn deze paar weken afzien vgl met de rest van je leven rookvrij, gezonder, goedkoper etc. te kunnen doorbrengen

Sukran

Sukran

12-11-2012 om 00:38

Weer een dag!

Weer een dag voorbij en heus, het wordt makkelijker! Ik weet dat het niet eenvoudig is, heb zelf een aantal stoppogingen ondernomen eer het lukte. Heb 25 jaar gerookt, waarvan jaren heel veel, pakje per dag. Ik vond roken gezellig en hoefde ook niet zonodig oud te worden. Ben cold-turkey gestopt toen ik zwanger was, wil nu heel graag gezond oud worden en mijn zoon op zien groeien Inmiddels bijna 11 jaar niet meer gerookt en m'n leven is een stuk makkelijker!
Succes, hou vol en kijk voor de motivatie zo nodig op whyquit.com. Je weet hoe ongezond roken is, het leven is leuker zonder verslaving en van het geld dat je overhoudt, kun je hele leuke dingen doen! Je kunt al bijna in weken tellen, in plaats van dagen. Goed!

Weer even een hart onder de riem voor vandaag

Je laat je publiek toch niet zakken, hè Ook vandaag gaat het lukken, dat verleidelijke weekend is voorbij!

Lol

Ja precies, als jij 't opgeeft, falen wij ook als jouw virtuele mental coaches
Go go go!

Eigenlijk...

Het weekend doorgekomen! Heel goed. En nu nog wat doordeweekse dagen (makkie toch, na zo'n weekend) en dan ben je al 2 weken gestopt. Nou en als je 2 weken bent gestopt, dan lukt een maand ook. En als een maand lukt, dan lukt een tweede maand ook. En daarna is die derde een eitje. En voor je het weet is het een halfjaar. Kortom, nu je dit weekend door bent is het eigenlijk gedaan: je bent officieel niet-roker! Gefeliciteerd!!
Nu alleen nog even oppassen bij het eerste feestje met rokers...

Stopje

Stopje

12-11-2012 om 17:06

Haha

Al was het alleen maar om jullie dat ik volhou vandaag weer veel makkelijker inderdaad! Eerste feestje is pas over paar weken. Beide nog rookloos dus. Nu nog die weekenden! Die zijn lastigst.

Bedankt weer voor de aanmoedigingen!!

Stopje, hoe gaat het nu?

Hou je het nog vol?

stopje

stopje

14-11-2012 om 11:48

Ik ben er nog

En nog steeds rookvrij allebei. Lichamelijk gaat het wel goed, nu de geestelijke verslaving nog. Op dagen dat ik werk gaat het goed, veel afleiding. Op dagen dat ik vrij ben worstel ik nog vaak met de gedachte dat 1 wel kan. Ik mis de beloning denk ik. Gedweild: ff roken terwijl het droogt. Kinderen naar school? lekker even koffie met een peukje.

gelukkig wordt het kouder, dan is het niet zo verleidelijk om buiten te staan roken. Maar het is een sterke verslaving hoor! Ik mijd gewoon de achtertuin, want associatie met roken. In de supermarkt snel langs DE balie...

Maar in ieder geval zijn we aan de 2 weken. Ben blij te merken dat het lichamelijk echt minder zwaar is, niet meer die rare verschijnselen. Alleen als ik er geestelijk heel sterk aan denk dan voel ik lichamelijk ook ontwenning. gek he?

Bedankt voor je berichtje weer, Het is fijn af en toe je hart te luchten. Hier thuis kan dat niet, want dan maken we elkaar gek. We proberen er tegen elkaar niet over te praten. We dealen beide met onze moeilijke momenten, maar klagen niet tegen elkaar. Bang dat er 1 opgeeft denk ik...

groetjes

Twee weken al!

Joh, jullie zijn kanjers. Volhouden, volhouden, je wilt toch écht niet dat die twee weken voor niets zijn geweest, net nu het lichamelijk beter gaat?

Stopje...

Ik ben inmiddels al jaren definitief gestopt, maar als ik jouw verhaal lees dan herinner ik me nog steeds die blinde paniek die je kon voelen als 's avonds de sigaretten op waren & de winkels al dicht, en dat afschuwelijke gevoel van wel te willen stoppen, maar dan toch steeds te denken hoe erg het was dat je dan 'nooit meer' mocht roken. Die koppen koffie zonder peuk, en idd, nooit meer in de achtertuin even pauze houden na een zware klus.

Meid, je wilt niet weten hoe blij je straks bent dat je dat allemaal nooit meer hoeft te denken of te voelen. Echt, het leven als niet roker is zoveel relaxter en fijner! En dat moment komt sneller dan je denkt, echt. Zeker als je jezelf een beetje dwingt om de knop ook mentaal om te zetten. Doe een beetje zen. laat die foute gedachten gewoon 'gaan'. Observeer ze , en constateer dat je hersens je voor de gek proberen te houden, je zo gek willen krijgen dat je er weer eentje opsteekt. Haha!! Maar daar trap jij toch niet in??!! Jij weet wel beter. Lach erom ( op een minzame manier) en laat het gaan. Je bent een niet-roker, alleen is het 'binnenin je' nog niet helemaal doorgedrongen. Komt goed.

Ga zo door!

Ingrid

(Janneke67)

(Janneke67)

15-11-2012 om 07:42

Knap hoor!

Ik ben inmiddels 8 jaar gestopt! Ook mede door dit forum....ze hebben me er doorheen geholpen. Want zoals je al wel gemerkt hebt, het gaat niet zomaar.
Maar echt...het is zo fijn om niet te roken. Geen stress om te ontdekken dat je sigs op zijn, op visite gaan en je bent de enige die rookt, de stank in je kleren, als je na het roken van buiten naar binnen komt, de kosten! Het is ook heel fijn als je bij een arts zit en je mankeert iets, en je kunt zeggen dat je niet rookt! Ik ging me schamen als roker, zowel bij een arts als op mijn werk. Ik voelde me haast crimineel( verder vind ik roken op straat nog steeds asosciaal, maar ja, tis de enige plek waar je dat nog mag.

Nee Stopje, het heeft zoveel voordelen om niet te roken, die ga je ook nog wel inzien! Succes! Het gaat jullie wel lukken hoor. Je bent het moeilijkste al door.

Groetjes Jan

stopje

stopje

15-11-2012 om 08:47

Klopt

Die situaties zijn zo herkenbaar! 's avonds door de regen in de auto de benzinepompen af, stinkende haren en vingers, maar waar ik vooral zo klaar mee was, was dat hoestje. Walgelijk vind ik het van mezelf, dat gehoest. Ik merk dat nu na 2 weken ik meer hoest dan toen ik nog rookte, maar dat schijnt erbij te horen. Opruimactie van het lichaam dus.

Ik probeer nu nieuwe rituelen te maken. Ipv met peukje in achtertuin, achter laptop uitgebreid nieuws lezen met koffie. Zoiets elke keer.
Ik hoop inderdaad op het moment dat ik het ook echt niet meer wil, het aantal keer per dag wordt wel minder, maar nog wel een keer of 5 per dag beslis ik " om het niet te doen"

vanmiddag om 16.00 zijn de 2 weken vol!

groetjes

ishtar

ishtar

15-11-2012 om 10:02

Goed zeg!

2 weken al weer.
Ja, dat hoestje is ook bekend.
Elke keer dat je beslist 'om het niet te doen' word je sterker! Het gaat jullie vast lukken, wat zeg ik, het is jullie al gelukt. Jullie zijn gewoon niet-rokers!
Ik droomde op een gegeven moment dat iemand me een peuk aanbood, en dat ik dat weigerde. Toen wist ik ook zeker dat ik een niet-roker was

stopje

stopje

15-11-2012 om 11:28

Ishtar

Ik hoop dat ik ook snel droom dat ik hem weiger! Nu droom ik vooral nog van hele pakjes die ik wegdamp haha

In mijn hoofd ben ik nog tijdelijk gestopt, die knop moet nog even naar permanent. Komt vast wel, maar nu overheerst nog het gevoel alsof je een kind een lollie hebt afgepakt en op de kast hebt gelegd. zoiets...

ishtar

ishtar

15-11-2012 om 12:07

Stopje

die lolly is een hele vieze!! Lekker op de kast laten liggen!

stopje

stopje

15-11-2012 om 13:19

Poeh

Misschien niet zoveel over praten hier, want goh heb het ineens zo moeilijk. Heb al in de auto gezeten om peuken te halen, maar portemonnee lag binnen, en toen niet gedaan. Ik voel me zo klote, ik snap er niks van. maandag en dinsdag ging het zo makkelijk. Ben echt verdrietig...

Tegen oudste uitgevallen omdat ze treuzelde, en nu zit ze op school en ik weet het ff niet meer. Ik vind het zo abnormaal, na 2 weken...
ff uithuilen en snel iets gaan doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.