Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wiesje

Wiesje

10-03-2009 om 12:42

Gezocht; eet-tips

Eerst voorgeschiedenis; mijn moeder kreeg 2 jaar geleden te horen dat ze ca heeft. Ze is hiervoor behandeld met chemo met goed resultaat. Helaas is het weer teruggekomen, toen was er niks meer aan te doen. Op dit moment doet ze mee aan een onderzoek en krijgt ze een combinatie van chemo met vaccinaties.
Net als bij de vorige chemo is ze hier behoorlijk ziek van (ook al zou dat niet zo moeten zijn, zeggen de behandelend artsen) De plaats van de tumor is in de buikholte, hierdoor heeft ze veel buikpijn en last van haar darmen. Nu is ze constant misselijk van de honger en als ze wel eet is ze daar misselijk van. Een cirkel dus. En als gevolg hiervan is ze gewoon doodmoe. Ze valt op dit moment gemiddeld 2 kilo per week af. Tot voorheen at ze waar ze zin in had (eet wat je lekker vind), maar ook dat helpt niet meer.
Nu zoek ik eettips, wat kun je eten/drinken wat een mens in elk geval wat energie geeft. Het mag niet vet zijn (denk aan frituur), niet pittig en het moet al helemaal niet zwaar op de maag vallen.
Het enige wat ze op dit moment eet is drinkbouillon, yoghurtdrank, fruit (banaan, appel, sinaasappel) en een bruine boterham. Het is dan ook nog hopen dat het binnenblijft...
Wie kan ons helpen aan tips en verdere ideeën?
Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lisa

Lisa

10-03-2009 om 13:02

Tip

Hoi Wiesje, lastig hè om iemand zo te zien worstelen met eten, terwijl ze de calorien zo nodig heeft. Toen mijn moeder bij haar kanker behandeling er zo'n last van heeft gehad hebben we op recept van een dietiste shakes van de apotheek gehad, allerlei smaken, vanille, choco, rood fruit etc. Een glas levert 300 calorien. Mijn moeder nam er drie per dag en had zo in ieder geval een basis, al het overige eten was dan mooi mee genomen. Shakes waren erg duur, gelukkig betaalde de verzekering het. Het heeft ons erg geholpen, die strijd met eten was verschrikkelijk en juist als je kanker hebt, heb je je kracht zo nodig.
Vaak is aan een ziekenhuis een dietiste verbonden die veel ervaring heeft op dit gebied, gewoon bellen en overleggen, er is best veel mogelijk.
Sterkte met de situatie, zal vast niet makkelijk voor je zijn.

Lisa

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 13:04

Ziekenhuisdietist

Dit lijkt me een zaak voor de ziekenhuisdietist. Die kan speciale voeding voorschrijven, en als het niet goed gaat is zelfs sondevoeding mogelijk. Sterkte voor je moeder!

Nutridrink

daar zit geloof ik zo'n beetje alles in wat je nodig hebt, en is bedoeld om aan te sterken. bij de apotheek te koop.

Wiesje

Wiesje

10-03-2009 om 14:49

Ongelovelijk

Ben zelf werkzaam in de ouderenzorg en het is helemaal niet in me opgekomen dat er nog zoiets was als Nutridrink (en andere varianten). Ik heb ooit al eens voorgesteld dat ze contact op moet nemen met de diëtiste van het ziekenhuis, maar toen was ze erg ziek. Zal haar dat later vandaag nog een keer voorstellen nu ze zich iets beter voelt. (tot volgende week dus)
Verdere tips over wat goed te eten is zijn nog steeds meer dan welkom.

matriarch

matriarch

10-03-2009 om 16:54

Nutridrink

is erg duur, kijk of je het vergoed kunt krijgen. En inderdaad, raadpleeg een deskundige.

Poeder

Het heet protifar, dit zorgt voor extra eiwitten, je kunt het bijna overal doorheen gooien (ook in thee, bijv.)

Wat ik wel raar vind (of eigenlijk SLECHT) is dat er vanuit het ziekenhuis geen betere begeleiding is op dieetgebied, vooral bij kankerpatienten. Het is zo belangrijk om te proberen op gewicht te blijven, of in elk geval een goede voedingstoestand te hebben.

Sterkte, voor je moeder, ook voor jou!
Mien

Nutridrink

Mijn moeder kreeg dit ook in haar laatste maanden, ik herinner me dat er (destijds in elk geval, ruim 9 jaar geleden) een recept van de huisarts voor nodig was om het vergoed te krijgen.
Het is er inderdaad in verschillende smaken, de apotheek had ze helaas niet altijd allemaal op voorraad. Let er dus op dat je voor het weekend bijvoorbeeld genoeg in huis hebt. Ik heb wel eens diverse plaatsen af moeten rijden om toch nog wat pakjes te vinden in de smaken die mijn moeder graag lustte.
Behalve die Nutridrink ging er overigens ook weinig meer in omdat ze net als jouw moeder bijna constant misselijk was. Maar dan had ze in elk geval íets binnen.
Ben het overigens met Mien eens dat de begeleiding hierin een heel stuk beter kan!
Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.