Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

28-11-2023 om 11:53

Isabella70 schreef op 28-11-2023 om 00:07:

Hier, nadat ik met feestjes ed een héle hoop heb afgeslagen, toch een paar bonbons gehad. Niet veel dus geen ramp maar ik was toch lichtelijk verbijsterd achteraf, waar was mijn afspraak met mezelf?? Zo maf dat ik die zo snel kon ‘vergeten’. En wederom pas ná de bonbons waanzinnige trek in zoetigheid. Gelukkig had ik alles goed weggesluisd ed.
Nouja zeg.
Verder wel redelijk gezond bezig al besteed ik momenteel weinig aandacht aan eten bereiden ed. Ik ga deze ronde echt voor gemak (ben ook om diverse redenen doodmoe en heb het erg druk) en dat kan best goed samen met gezond. Vandaag bijv wat rauwkost (had wat meer gemogen) zo zonder iets en volkoren broodjes met makreel en ook wat rauwkost en sla erop, beker kefir erbij. Later nog wat broodjes met kaas en mijn yoghurt met veel fruit enz. Lekker!
Op naar de feestdagen!

Gemakkelijk kan inderdaad ook gezond zijn en lekker. 

Ik voelde me gisteren nogal futloos en zag het absoluut niet zitten om te koken, heb pizza besteld. Wel makkelijk maar niet echt gezond. Ach ja, vandaag nieuwe ronde, nieuwe kansen en ik moet vanmiddag de deur uit. Mag eventueel bij thuiskomst nog wel iets nemen als ik trek heb maar anders sla ik het tussendoortje over. Vanavond kook ik wel, iets met bloemkool.

Isabella70

Isabella70

30-11-2023 om 16:28 Topicstarter

En hier alweer mijn plan vergeten hahaha. Een sociale situatie die ik niet voorzien had. (Taart)  Ik probeer bijna alles te tackelen maar nog niet genoeg voorbereid op spontaan blijkbaar. Maar daarna weer genoeg afgeslagen, ook de lekkerste dingen! (Vers gebakken etc) Het valt me niet mee, deze tijd nodigt toch uit tot andere dingen! 
Heb ook weer wat gevast, min of meer spontaan, kwam zo uit. Wat een energie komt er dan vrij! Was dat gevoel bijna weer vergeten.  Wel iets om weer langsaam mee te gaan spelen, al wacht ik misschien op wat warmer weer. 

Isabella70

Isabella70

30-11-2023 om 23:07 Topicstarter

En november ook afgesloten met gemiddeld 13.000 stappen, dus flink tevreden wat dat betreft!  
Wel met een hoop pijn, ik geloof niet dat ik dat in oktober zo had. Vooral pijn in mijn voeten nu, blijft mijn zwakke plek. maar goed!
Vandaag pasta alla puttanesca gemaakt,  heerlijk! Natuurlijk met volkoren pasta en een salade erbij, en in de saus ook flink wat champignons. 

dan

dan

01-12-2023 om 13:10

Isabella70 schreef op 30-11-2023 om 23:07:

En november ook afgesloten met gemiddeld 13.000 stappen, dus flink tevreden wat dat betreft!
Wel met een hoop pijn, ik geloof niet dat ik dat in oktober zo had. Vooral pijn in mijn voeten nu, blijft mijn zwakke plek. maar goed!
Vandaag pasta alla puttanesca gemaakt, heerlijk! Natuurlijk met volkoren pasta en een salade erbij, en in de saus ook flink wat champignons.

Pijn in je voeten klinkt niet zo prettig, zeker niet als je veel loopt (werk) en wandelt. Die pasta klinkt erg lekker. Hier wordt het lasagne waar ook veel groente doorheen gaat. 

Vanochtend het weegmoment op de sportschool, in totaal 11,4 kg kwijt, helaas ook wat spieren maar vooral veel vet. Maar volgende week staan er al 2 sportmomenten ingepland. En voor de weken erna heb ik al een fiets gereserveerd bij de spinningles. 

dan

dan

01-12-2023 om 13:14

Isabella70 schreef op 30-11-2023 om 16:28:

En hier alweer mijn plan vergeten hahaha. Een sociale situatie die ik niet voorzien had. (Taart) Ik probeer bijna alles te tackelen maar nog niet genoeg voorbereid op spontaan blijkbaar. Maar daarna weer genoeg afgeslagen, ook de lekkerste dingen! (Vers gebakken etc) Het valt me niet mee, deze tijd nodigt toch uit tot andere dingen!
Heb ook weer wat gevast, min of meer spontaan, kwam zo uit. Wat een energie komt er dan vrij! Was dat gevoel bijna weer vergeten. Wel iets om weer langsaam mee te gaan spelen, al wacht ik misschien op wat warmer weer.

Hier dit weekend sinterklaasviering waarbij er zeker taart op tafel komt, dan neem ik een klein stukje en hou er voor de rest van de dag al rekening mee qua eten. Het weekend erna een verjaardag. 

Ik probeer er nu voor te zorgen dat ik thuis genoeg lekkere dingen in huis heb die wel gezond zijn als tussendoortje. Vanmiddag of morgen ga ik fruitige ontbijtkoeken maken, 1 bij het ontbijt en de rest kan de vriezer in zodat ik 's ochtends eens wat meer kan afwisselen qua ontbijt. 

Nu moet ik nog lunchen, veel later dan gebruikelijk maar had mijn vriendin die langs kwam dus lekker bijgekletst. Vanmiddag sla ik het tussendoortje dan over.

dan

dan

01-12-2023 om 14:00

Ik ben dol op ei, zowel omelet als hardgekookt (spiegel ei dan weer niet) en heb een eisalade gemaakt voor op mijn brood, beslist voor herhaling vatbaar. 

Nog een halve kilo en dan ben ik er 50 kwijt. Vandaag 300 gram lichter als vorige week vrijdag.

Komende week Sinterklaas en ga me niet inhouden, volgende week verjaardag en ik ga mij niet inhouden.dasrna nog 2 normale weken en dan kerst maar dan zijn we op vakantie. Met kerst eet ik eigenlijk nooit meer als normaal. 

dan

dan

02-12-2023 om 11:02

Decembermamma schreef op 01-12-2023 om 16:55:

Nog een halve kilo en dan ben ik er 50 kwijt. Vandaag 300 gram lichter als vorige week vrijdag.

Komende week Sinterklaas en ga me niet inhouden, volgende week verjaardag en ik ga mij niet inhouden.dasrna nog 2 normale weken en dan kerst maar dan zijn we op vakantie. Met kerst eet ik eigenlijk nooit meer als normaal.


Dat is echt enorm veel zeg, bijna 50 kg! 

Hier wordt er met kerst waarschijnlijk wel lekker gegeten maar niet buitensporig veel. En dat zal bij de jaarwisseling niet veel anders zijn, zeker als we waarschijnlijk maar met 2 zijn. 

dan schreef op 02-12-2023 om 11:02:

[..]

Dat is echt enorm veel zeg, bijna 50 kg!

Hier wordt er met kerst waarschijnlijk wel lekker gegeten maar niet buitensporig veel. En dat zal bij de jaarwisseling niet veel anders zijn, zeker als we waarschijnlijk maar met 2 zijn.

Dat scheelt zeker! Maar lekker hoeft niet per se ongezond te zijn. Wij vinden Griekse gerechten erg lekker en toen ik een beetje de calorieën enzo uit zat te zoeken kwam ik erachter dat wat wij lekker vinden eigenlijk helemaal niet zoveel calorieën bevat!

dan

dan

02-12-2023 om 19:50

Decembermamma schreef op 02-12-2023 om 11:42:

[..]

Dat scheelt zeker! Maar lekker hoeft niet per se ongezond te zijn. Wij vinden Griekse gerechten erg lekker en toen ik een beetje de calorieën enzo uit zat te zoeken kwam ik erachter dat wat wij lekker vinden eigenlijk helemaal niet zoveel calorieën bevat!

Nee, er zijn veel gerechten die zowel lekker als ook gezond zijn. Ik heb voor morgen al een pan met tomatensoep met basilicum staan, lekker en gezond. 

Isabella70

Isabella70

03-12-2023 om 00:27 Topicstarter

Mooi Decembermamma! 
Ja, lekker en gezond gaan perfect samen. Ik merk wel steeds dat ik gezond eten véél meer waardeer als ik ongezond eten (een tijdje) laat staan. Het smaakt dan weer zoveel lekkerder. 
Mijn yoghurt blijf ik ontzettend lekker vinden en het voelt toch wel alsof ik een flinke taart eet, en dat iedere dag!
Ik eet verder alleen maar wat ik lekker vind, als het even kan. 
Feestdagen gaan hier doorgaans wel gepaard met gruwelijke hoeveelheden ongezond voedsel, dus ben benieuwd. 

dan

dan

03-12-2023 om 12:25

Yoghurt en kwark zijn zeker lekker, ik eet het meestal als ontbijt als ik moet werken. Maar ik heb de laatste tijd ook wel andere dingen genomen, die vaak wel van tevoren bereid. Vanochtend had ik een ontbijt van mascarpone met slagroom met blauwe bessen. Maar ik heb ook ontbijtwafels en ontbijtkoeken, beiden bereid met oa amandelmeel in de vriezer zitten. 

Ik heb een boek besteld met allerlei lekkernijen voor de feestdagen waarin minder koolhydraten zitten. Genieten is van groot belang maar ik zou het vervelend vinden als ik naderhand weer veel aankom in gewicht. Het kost toch best moeite om er wat af te krijgen. Mbv dat boek hoop ik zowel lekker als gezonder te eten.

dan

dan

03-12-2023 om 19:03

Vanmiddag heb ik het eigenlijk beschaafd gehouden, wel een stuk slagroomtaart, daarna een glas crystal clear, 3 of 4 blokjes kaas en dezelfde hoeveelheid kip gehaktballetjes. Nu kreeg ik toch nog wat trek en heb een schaaltje Griekse yoghurt gegeten met wat blauwe bessen en een schep eiwitpoeder, dit om gesnaai later op de avond te voorkomen.

Isabella70

Isabella70

04-12-2023 om 23:55 Topicstarter

Dat heb je goed gedaan dan! 
Hier gaat het met eten ook best goed, voelt wel rustig nu. Als ik ‘uit de band spring’, meestal als ik erg moe ben of fikse hoofdpijn ofzo, dan doe ik dat met gezonde dingen zoals tostie van volkorenbrood enz. 
Ik laat zelfs de restjes lekkers hier in huis links liggen, ergens ligt nog heerlijke chocolade en er is ook nog een bak vol pepernoten. Dit jaar (nog) geen enkele pepernoot gehad! Terwijl ik ze wel best veel gekocht heb voor deze of gene. 
Stappen is wat moeilijker weer, zit nu op 10.000 gemiddeld in december dus wordt nog hard werken daar weer 13.000 van te maken, is wel nog het streven. 

Isabella70

Isabella70

07-12-2023 om 01:01 Topicstarter

Jee, zie dat ik pas een week van alle lekkers afblijf! Maf hoor, ik zeg zo ontzettend vaak ‘nee’, tegen anderen en tegen mezelf, dat het veel langer voelt.
En het begint echt al bijna normaal te voelen. Maar dat is vast ook omdat ik wel al langer bezig ben maar incidenteel de mist in ging.
Vandaag veel volkoren mueslibolletjes. Best gezond maar ik vind ze zo lekker dat ik er aan door blijf eten. Maar het is zo makkelijk, kan altijd snel tussendoor of meegenomen worden overal mee naartoe.
En een omelet met wat groente. En wat rauwkost, dat laatste begint ook in mijn systeem te komen. Ik probeer mezelf te temperen en niet te snel teveel te willen. Ik wil nu net als met mijn stappen mijn groente inname langsaam verhogen ipv meteen onhaalbare doelen voor mezelf te formuleren. Proberen meer tevreden te zijn met wat ik al doe….ik eet bijv veel meer fruit nu. 
Stapje voor stapje! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.