Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


ik doe mee! Gewicht is stabiel, bmi is altijd al rond 19 geweest dus daar wil ik niets aan veranderen. Maar ik snoep zooveel! Vooral chocola.. 

Isabella70

Isabella70

17-12-2022 om 01:36 Topicstarter

Leuk Index! 
Veel snoepen is ook één van mijn slechte gewoontes…Wil daar weer mee stoppen want voel me dan echt beter. 
Een beetje snoepen blijft lastig omdat het aanbod zo groot is overal (hier dan toch) en ik voor ik het weet weer een hele hoop meepik hier en daar. 
Weer even terug naar ‘simpel’: gewoon in principe niet snoepen. Met hier en daar wel een uitzondering maar dat werkt toch anders. 

Gezonder leven betekend niet alleen gezond voedsel eten.
Daarbij is tegenwoordig de definitie van gezond voedsel nogal
schemerig geworden.
Als immers de door de overheid aangewezen organisaties 
gedeeltelijk (geheel) met geld 'gesubsidieerd' worden die er 
bakken met geld mee verdienen wordt het allemaal snel troebel.

Grootste probleem op dit moment is IR (insuline resistentie).
Het langdurig teveel aan suikers en snelle koolhydraten brengt
je pancreas in de stress. Daardoor blijft je honger gevoel aan
het schreeuwen.
Af en toe je maag/darm systeem eens rust gunnen en een tijd niet
eten. Eet eens niets tot aan je avond eten. Drink wel genoeg 
water (groene thee), maar verder niets.

Mocht dit voor je werken kun je evt op zoek gaan naar je oermens.
IF (intermittend fasting). Daarna evt. zelfs meerdere dagen vasten.
Dit geeft je lichaam energie en de mogelijkheid van jou lichaam
om eens een grote schoonmaak te houden.

Hippock schreef op 17-12-2022 om 15:28:

Gezonder leven betekend niet alleen gezond voedsel eten.
Daarbij is tegenwoordig de definitie van gezond voedsel nogal
schemerig geworden.
Als immers de door de overheid aangewezen organisaties
gedeeltelijk (geheel) met geld 'gesubsidieerd' worden die er
bakken met geld mee verdienen wordt het allemaal snel troebel.

Grootste probleem op dit moment is IR (insuline resistentie).
Het langdurig teveel aan suikers en snelle koolhydraten brengt
je pancreas in de stress. Daardoor blijft je honger gevoel aan
het schreeuwen.
Af en toe je maag/darm systeem eens rust gunnen en een tijd niet
eten. Eet eens niets tot aan je avond eten. Drink wel genoeg
water (groene thee), maar verder niets.

Mocht dit voor je werken kun je evt op zoek gaan naar je oermens.
IF (intermittend fasting). Daarna evt. zelfs meerdere dagen vasten.
Dit geeft je lichaam energie en de mogelijkheid van jou lichaam
om eens een grote schoonmaak te houden.

Eens met de snelle koolhydraten/suikers, maar grote schoonmaak dat werkt zo niet, detoxen is ook iets wat niet werkt. Je lijf leegt en reinigt zichzelf. IF is omstreden ( voor diverse aandoeningen níet aan te bevelen) en oermensen zijn we allang niet meer. Er gaan veel te veel hypes rond op het internet, evenals al dat vogelvoer wat we niet eens kunnen verteren, of dat iedereen ineens anti-gluten is.

Beter is het om gewoon goede volkoren keuzes te maken met veel vezels, gezonde vetten, voldoende te drinken, dagelijks bewegen en van alles matig te eten en daarnaast ook gewoon te genieten. 

Isabella70 schreef op 17-12-2022 om 01:36:

Leuk Index!
Veel snoepen is ook één van mijn slechte gewoontes…Wil daar weer mee stoppen want voel me dan echt beter.
Een beetje snoepen blijft lastig omdat het aanbod zo groot is overal (hier dan toch) en ik voor ik het weet weer een hele hoop meepik hier en daar.
Weer even terug naar ‘simpel’: gewoon in principe niet snoepen. Met hier en daar wel een uitzondering maar dat werkt toch anders.

Ik doe graag mee. Maar, wat me dan wel gelijk opvalt aan jouw berichtje: het tijdstip dat je het plaatst? Op dat tijdstip ben ik altijd al in diepe slaap. Zelf ben ik een vroeg type, d.w.z. uiterlijk 22.30 naar bed en vrijwel altijd rond 7 uur wakker. Dus vrij veel slapen - hoort voor mij ook bij gezonder leven.

Snoepen probeer ik te beperken tot 1maal per dag. Althans, ik eet best wel eens wat tussendoor, maar probeer dan gezonde tussendoortjes te kiezen, bv. noten, fruit, groente. In combinatie met 1maal per dag dus iets wat niet onder het kopje 'gezond' valt. Zoals chocola of zojuist een stukje zelfgebakken stoofperen-frangipane-taart. 

En voor mij een andere pijler voor gezond leven is voldoende bewegen: regelmatig wandelen, fietsen, in combinatie met 2maal per week sporten. 

Ervaringen met IF heb ik niet, ik twijfel er soms wel eens over om het te gaan proberen. 

Er is geen manier waarop vasten een optie is en gezond is. Ik merk dat nu het kouder wordt mijn lichaam lijkt te schreeuwen om extra eten..maar ik val daardoor ook echt minder af. 

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 21:27:

Er is geen manier waarop vasten een optie is en gezond is. Ik merk dat nu het kouder wordt mijn lichaam lijkt te schreeuwen om extra eten..maar ik val daardoor ook echt minder af.

Herkenbaar, zelfs mijn kieskeurige hond eet nu elke dag zn bakje leeg ipv 3 a 4 keer per week. Ik stook niet en hij heeft dus meer energie/warmte nodig. Zelf heb ik met name savonds meer trek; diabetes, overgang en koude is geen fijne combi.

Isabella70

Isabella70

17-12-2022 om 23:45 Topicstarter

TineWinkel schreef op 17-12-2022 om 20:27:

[..]

Ik doe graag mee. Maar, wat me dan wel gelijk opvalt aan jouw berichtje: het tijdstip dat je het plaatst? Op dat tijdstip ben ik altijd al in diepe slaap. Zelf ben ik een vroeg type, d.w.z. uiterlijk 22.30 naar bed en vrijwel altijd rond 7 uur wakker. Dus vrij veel slapen - hoort voor mij ook bij gezonder leven.

Snoepen probeer ik te beperken tot 1maal per dag. Althans, ik eet best wel eens wat tussendoor, maar probeer dan gezonde tussendoortjes te kiezen, bv. noten, fruit, groente. In combinatie met 1maal per dag dus iets wat niet onder het kopje 'gezond' valt. Zoals chocola of zojuist een stukje zelfgebakken stoofperen-frangipane-taart.

En voor mij een andere pijler voor gezond leven is voldoende bewegen: regelmatig wandelen, fietsen, in combinatie met 2maal per week sporten.

Ervaringen met IF heb ik niet, ik twijfel er soms wel eens over om het te gaan proberen.

Hahaha Tine, de opmerkzaamheid van dit forum!

Had ik al gezegd dat ik meer ongezonde gewoontes had dan snoepen? 

Niet iedereen is overigens in de gelegenheid tot een (ja gezond) regelmatig ritme, zoveel mensen met bijv wisseldiensten. (hier ook)

Hier wel een fan van IF, hoewel ik het nooit lang aan één stuk heb gedaan. Nu met kou (en overgang..) moet ik er ook niet aan denken. Ik eet geregeld te weinig en word nu dik afgestraft daarvoor met heftige kou. Ik stook ook bijna niet dus dat wil wel. (Erg koud hier in huis) 

Maar…kou is weer goed voor de lijn! 
En niet alleen vanwege aanmaak bruin vet, je gaat vanzelf ook flink bewegen haha. 


wat overigens mij goed helpt tegen de snoepbehooefte is tiktak of goed je dat schrijft. Ik koop meestal 2 doosjes per 2 weken 1 zoet (festival of orange) en 1 mint. Als ik dan trek krijg neem ik daar een of een paar van.

Isabella70

Isabella70

18-12-2022 om 16:03 Topicstarter

Decembermamma schreef op 18-12-2022 om 13:12:

wat overigens mij goed helpt tegen de snoepbehooefte is tiktak of goed je dat schrijft. Ik koop meestal 2 doosjes per 2 weken 1 zoet (festival of orange) en 1 mint. Als ik dan trek krijg neem ik daar een of een paar van.

Haha Decembermamma, ik ben echt een ramp met snoepen, zelfs van tiktak blijf ik gewoon dooreten zodra ik er eentje heb gehad. Alles of niks dus hier, dus ik hou het maar weer even op niks. 
Lukt wel aardig nu, zolang ik niet snoep hier ook geen snoepbehoefte. 

Andere zaken vind ik wat uitdagender en ook belangrijker. (voor gezondheid)  Wil echt toe naar minder stress, negatieve emoties en gedachten, meer lol, ontspanning en plezier. 
Lukt wel al een beetje maar nog genoeg in te winnen hier. 
Beweging gaat redelijk, was ook een poos om diverse redenen wat minder geweest. Ik klamp me even vast aan stappen en probeer nu iig 10.000 te maken iedere dag, lukt momenteel goed. 
(nu aan de wandel en mijn tenen vallen er zowat af maar ik ga dóórrr 

haha ja wandelen ben ik van de zomer mee begonnen en een mooie het ontspant en maakt je hoofd leeg. 12.000 stappen per dag en 2 dagen in de week 20.000 en dag gaat goed en dat heeft nu al 30 kg resultaat. Afgelopen dagen minder want kan niet in de avond lopen hier echt spekgladde stoepen.

Isabella70

Isabella70

18-12-2022 om 16:31 Topicstarter

30 kg? Jeetje wat een spectaculair resultaat! En dat in een half jaar! Herken je jezelf nog?

Je wandelt ook veel!
Ik wandelde al wel (hond) en zat op zo’n 8000-9000 stappen gemiddeld. (door wisseldiensten erg onregelmatig leven) Probeer dat langsaam op te hogen. (langsaam door bepaalde chronische klachten) 

Proteine is het toverwoord tegen snoepbehoefte. Als je overdag goed eet met veel proteine dan heb je minder of geen 'cravings'. Ontbijt bv met kwark. Dan zit je heel lang vol.

Ik ben vooral een hartige snoeper maar ik haal het gewoon niet in huis, dat betekent dus dat je met een volle maag moet gaan boodschappen doen (want dan ben ik sterk genoeg om het niet te kopen) en ik ga maar 1x per week naar de supermarkt, verder kom ik daar ook niet (lukt best om maar 1x in de week te gaan, goed inplannen, al is dat even wennen)
Natuurlijk loop ik dan ook zo nu en dan te balen dat er 'niets lekkers' is, maar ja, dat gaat wel weer over na een tijdje.

Daar houd ik ook van, chips of een cracker. Nu ben ik streng op mezelf minimaal 12.000 stappen zetten en dan mag ik een zakje.....en met zakje bedoel ik zo''n uitdeelzakje chips een crackertje maar bijvoorbeeld ook rijst/maiswafels met paprika smaak. Dat werkt heel goed want als je voldoende beweegt doet zo''n pottie niet heel veel met je.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.