Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

05-04-2024 om 18:08

Ik weet het ook niet, veel fruit eten, uit het vuistje of in een smoothie, is in elk geval wel een stuk gezonder dan een zak chips of snoep leegeten. Bij groente is het misschien nog anders qua voedingstoffen (geen fruitsuikers)? Heb zelf net soep gemaakt van bloemkool, bleekselderij, ui, wat kruiden en kokosmelk, die is echt lekker. 

Isabella70

Isabella70

06-04-2024 om 00:10 Topicstarter

Zo is dat Dan!
Hier blijft mijn grootste valkuil mijn doelen te hoog stellen. Bijv mijn plan om bij iedere maaltijd groente te eten 😁 
Volkomen kansloos voor mij en gedoemd te mislukken dus.
Ik eet nu wat groente bij 2 maaltijden, bijna iedere dag. En dat is voor mij al een hele verandering en daar zou ik blij mee moeten zijn. 
En zoals vandaag, enorme baaldag. Aan het klooien met mijn ritme (teveel nachtdiensten) te weinig geslapen, doodop, hoofdpijn en enorm aan het snaaien. Daar baal ik dan toch van terwijl ik beter wat liever voor mezelf kan zijn😁 veel gezonder. En ik snaai al zoveel gezonder dan voorheen, vooral veel volkoren brood en broodjes. 

dan

dan

06-04-2024 om 07:42

Het is beter om in kleine stapjes te denken. Als je nu vaker groente neemt bij de maaltijden, is het al een stap vooruit. Zeker als je wisselende diensten hebt. Als je moe bent en je niet fit voelt is de verleiding groter om iets minder gezond te nemen of de groente en fruit weg te laten. 

Bij mij is het een stuk makkelijker qua werk, alleen in de ochtend werken en voor de middag terug thuis. Als ik na het werk gelijk ga sporten, dan meestal rond 12 uur. Daardoor meer dan genoeg tijd om gezonde tussendoortjes klaar te maken of broodjes te bakken zoals gisteren. 

Ik denk dat het ingaan van de zomertijd bij veel mensen ook meespeelt in het moe zijn. Zelf heb ik er ook last van, vaak lichte hoofdpijn. 

dan

dan

06-04-2024 om 10:01

Het enige wat ik soms lastig vind is dat ik al zo vroeg trek heb in de lunch, daardoor is de tijd tussen lunch en avondeten weer erg lang. Daar ben ik nog wat zoekende in. Doordat ik erg vroeg aan het werk ben (om 5.30 uur) zit ik al erg vroeg aan het ontbijt, meestal yoghurt met fruit en wat eiwitpoeder om iets meer te vullen. De tijd tussen het ontbijt en de pauze is daardoor 5 uur. Tussendoor drink ik water en thee. Nu neem ik af en toe iets mee (zelfgebakken koek of muffin) om erbij te eten zodat ik niet met een knorrende maag moet wachten tot het pauze is. Tijdens de pauze drink ik koffie en neem meestal een stuk fruit. Op die manier heb ik minder trek als ik thuis kom van het werk anders zou ik nog voor de middag al aan de lunch zitten. En na de middag wil ik ook echt graag een tussendoortje om de tijd tussen de lunch en het avondeten te overbruggen. Vaak ook iets wat ik gebakken heb (minder koolhydraten) of iets hartigs zoals cherry tomaatjes met bolletjes mozzarella of augurk. Noten vind ik ook erg lekker maar daarbij kan ik geen maat houden en eet er elke keer teveel. Mijn maaltijden zijn wel gezond en voedzaam, ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen hiermee. Tijdens die challenge heb ik zeker inspiratie opgedaan. 


Isabella70

Isabella70

07-04-2024 om 00:28 Topicstarter

Eet je wel genoeg Dan, als je steeds zo’n honger hebt? Ook genoeg eiwitten en vetten?
Zomertijd doet hier niks, een uur verschil is peanuts tov ritme volledig omgooien zoals met nachtdienst. 
Maar ik merk dat bijv de nachten me de laatste weken veel beter af gaan. Ik ben veel actiever, ga meer naar buiten, slaap vaak beter en eet beter. Super fijn, wat gezonder leven toch met je doet. Het heeft natuurlijk ook allemaal invloed op elkaar. Als ik slecht slaap ben ik minder actief en andersom ook. 
Partner wordt weer dikker maar wil er wel weer wat aan doen. Dochter heeft gevraagd of ik komende tijd extra gezond wil gaan koken. Mooi dus, even goed gebruik maken van deze omstandigheden. 

dan

dan

07-04-2024 om 09:34

Ja hoor, ik eet beslist genoeg. Omdat ik minder koolhydraten eet, moet ik meer eiwitten en vetten eten en dat houd ik in de gaten door alles in te voeren in een app. Ik neem volle yoghurt als ontbijt met meestal blauwe bessen of aardbeien. Daar voeg ik nog een flinke schep eiwitpoeder. Mijn lunch is ook genoeg, soms kan ik het amper op. Ook daarbij let ik erop dat het voldoende eiwitten en vetten bevat. Als ik daar toch niet aan kom dan neem ik in de namiddag een glas amandelmelk met flinke schep eiwitpoeder. En mijn tussendoortjes uiteraard. Maar het komt door die lange tijd tussen ontbijt en pauze want in het weekend heb ik er geen last van. Dan sta ik later op waardoor het ontbijt opschuift en de tijd tot de lunch korter is. Meestal sla ik in het weekend in de ochtend het tussendoortje over, gewoon geen behoefte aan.

dan

dan

07-04-2024 om 09:38

Alles staat inderdaad in verband met elkaar. Als je goed slaapt, heb je overdag meer energie en meer de neiging om gezonder te eten. En ook meer energie om voldoende te bewegen. 

Nu gaan we richting mooier weer en dat is ook een stimulans om meer te bewegen, al is het maar de was buiten hangen ipv dit in de droger te stoppen.   

dan

dan

07-04-2024 om 16:09

Vanochtend heb ik een klein rondje gewandeld, moet er weer in komen (last van mijn voeten) en verder gezond gegeten, na de middag ook wat snackgroente met een zelfgemaakte dipsaus. Lekker in de tuin kunnen zitten, daar knapt een mens wel van op. 

dan

dan

08-04-2024 om 15:00

Vanochtend na het werk wezen sporten, het was pilates. Het was best moeilijk, vond ik en ik ben echt totaal niet lenig. Maar wellicht zal daar wel wat verbetering in komen naarmate ik vaker mee zal doen. Met het gewicht gaat het weer goed, na het paasweekend was ik helaas aangekomen en dat is er nu weer terug af. Nu as weekend nog wel een etentje voor de boeg en waarschijnlijk volgende maand een brunch, maar daarbij kun je zelf allerlei dingen pakken dus dat scheelt. 

dan

dan

10-04-2024 om 16:23

Ik heb nu inmiddels een ritme gevonden wat eten betreft, na de middag neem ik altijd iets wat ik zelf gebakken heb en ingevroren bij een paar bekers koffie. Het voorkomt dat ik andere dingen ga snaaien in de namiddag. Eventueel ook een beker met amandelmelk en wat eiwitpoeder, soort chocolademelk wordt het dan. Maar dat is per dag verschillend of ik dit neem. Wat het sporten betreft heb ik me voorgenomen om dit in elk geval te blijven doen totdat ik op het gewenste gewicht ben beland, daarna zie ik verder. Mijn streven is om er sowieso nog 7 kg af te krijgen en als het lukt, nog 5 of 6 kg. Daarna vind ik het welletjes, ook al is mijn gewicht dan nog wel iets te hoog. 

Nu begin ik wel vaker complimenten te krijgen over het verlies van gewicht, dat het goed zichtbaar is, dat is natuurlijk leuk om te horen en een stimulans om nog ff door te bijten. Al heb ik geen haast om mijn gewenste gewicht te halen, als dat eind volgend jaar is, is dat ook prima voor mij. 

Patatdag op het werk icm de maandelijkse ongemakken, dit maal ben ik overstag gegaan. De snack was lekker! En weer door in het gewone ritme!

dan

dan

10-04-2024 om 16:29

Decembermamma schreef op 10-04-2024 om 16:26:

Patatdag op het werk icm de maandelijkse ongemakken, dit maal ben ik overstag gegaan. De snack was lekker! En weer door in het gewone ritme!

Dat is ook erg lekker, ik eet dat ook wel eens maar niet op het werk, wel een kleinere portie dan voorheen en uiteraard ook met mayonaise.

dan schreef op 10-04-2024 om 16:29:

[..]

Dat is ook erg lekker, ik eet dat ook wel eens maar niet op het werk, wel een kleinere portie dan voorheen en uiteraard ook met mayonaise.

Patat eet ik niet vind ik echt niet lekker. Maar er is een enkele snack die ik wel oke vind. 

dan

dan

10-04-2024 om 16:50

Decembermamma schreef op 10-04-2024 om 16:33:

[..]

Patat eet ik niet vind ik echt niet lekker. Maar er is een enkele snack die ik wel oke vind.

Ik vind een kleine portie friet lekker maar ze moeten wel knapperig zijn. En sommige snacks ook, die bereid ik in de airfryer. 

Isabella70

Isabella70

11-04-2024 om 01:21 Topicstarter

Klinkt allemaal goed Dan! Mooi dat je langsaam aan doet met afvallen, dan is de kans groter dat het beklijft denk ik.
Een beetje een ritme mis ik wel wat soms, hier is dat nogal een puinhoop. 
Maar ik eet wel langsaam aan steeds gezonder en daar ben ik echt blij mee. 
Heb chocolade gekocht voor mezelf en dat is echt lang geleden! Heb het heel bewust ingepland voor mezelf morgen, dan heb ik het huis voor me alleen en dat ga ik even vieren met mezelf 
Wel heb ik ook nog een etentje staan dit weekend, zal wel niet het gezondste maal worden. 
Maar het voelt allemaal ok momenteel, heb er alle vertrouwen in dat ik draad daarna gewoon weer oppak. Fijn om die regie wat terug te hebben. 
Op frietjes en snacks ben ik dol. Frietjes neem ik dan ook vaker als ik ga uiteten. Thuis maak ik vaker zoete aardappel frietjes, in oven, ook erg lekker. Snacks laat ik even. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.