Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

29-04-2024 om 16:15

De rest van het weekend goed door gekomen qua gezond eten, wel gisteravond een ijsje gegeten maar dat paste wel in mijn dagtotaal. In het weekend neem ik in de ochtend geen tussendoortje en ik had mijn ontbijt overgeslagen. Er komt nu weer wat beweging in mijn gewicht, gelukkig naar beneden.

Vanochtend wezen sporten, de pilates bevalt me prima. Het is een leuke groep en een aardige instructrice. En bovendien een groepsles die ik een jaar geleden niet gekozen zou hebben. Maar ik heb nu meer de rust om dit soort lessen te volgen. Op het werk bovendien ook ongeveer 120 treden naar boven gelopen. Af en toe doe ik dat ipv de lift nemen. Dit zou ik nog iets vaker kunnen doen. 

 

Isabella70

Isabella70

02-05-2024 om 11:40 Topicstarter

Leuk dat pilates je bevalt Dan. Blijf die trappen maar nemen! Goede workout en je hoeft er niet voor naar sportschool 
Ik kom niet bij veel trappen maar moet er thuis wel wat veel op en neer. 
Hier gaat het met bewegen niet geweldig. Ben nu flink geblesseerd. Toch te enthousiast aan de slag? Of het klussen? Tuinieren? 
Iig zal ik even rustig aan moeten doen 
Daar baal ik erg van.
Hoop dat het niet zijn weerslag gaat hebben op mijn eten, want dat gaat juist zo lekker. Maar van de combi lekker bewegen en gezond (er) eten werd ik juist zo blij. 
Het begint in mijn systeem te komen om (bijna) alles af te slaan, ook als ik me daar wat rot over voel. (Sociale situaties)
Nog net wat meer groente en ik ben tevreden over mijn eten. Voor 90% volkoren producten (de bloemkool pizzabodem dan niet bijv) ik varieer meer met groente etc. Ik eet alleen geen peulvruchten, wil daar naar gaan kijken. Man en dochter eten wel geregeld peulvruchten maar ik vind niet veel lekker 
Vandaag maar eens erwtjes, die lust ik wel maar het komt er al heel lang niet van die te maken. En er liggen wat kant en klare falafelballetjes in huis. Ik hou niet van kant en klaar maar weinig tijd en zo kan ik er toch wat van binnenkrijgen, misschien komt het wat meer in mijn systeem. 

Ik hou sinds ik half januari begonnen ben met wat meer op te letten wat ik eet bij wat ik weeg. Niet heel consequent, maar vanochtend bleek ik toch intussen 3,5 kilo kwijt te zijn. Heel langzaam maar wel gestaag dus wat aan het afvallen. Ik doe 3 groepslessen per week in de sportschool en sinds een paar weken ga ik ook nog 1xpw naar dansles. Dus qua bewegen ben ik ook goed bezig.
Maar ik heb altijd al een 'buikje' gehad, en sinds de overgang ben ik echt een beetje een appel geworden qua figuur. Daar baal ik best wel van en daar wilde ik iets aan doen. Nu ben ik dus gisteren voor het eerst naar een beautysalon geweest voor bodysculpting. Met een of ander apparaat worden de probleemzones behandeld. Je krijgt pads op je lijf die verschillende dingen doen, o.a. vetcellen afbreken en je spieren dmv elektrische schokjes laten samentrekken. Op internet vond ik toch best veel positieve geluiden, dus ik wilde dit wel proberen. Heel benieuwd of het ook echt wat oplevert!

Hoe dan ook werkt het bij mij wel zo dat ik nu nog iets meer gemotiveerd ben om lekkere dingen af te slaan. Vandaag ben ik vanwege het mooie weer ook op de fiets naar het werk gegaan (1 uur enkele reis), maar aan de andere kant ga ik vanavond uit eten. Nou ja, zolang ik maar niet verder aankom ben ik al best tevreden!

dan

dan

02-05-2024 om 13:55

Isabella70 schreef op 02-05-2024 om 11:40:

Leuk dat pilates je bevalt Dan. Blijf die trappen maar nemen! Goede workout en je hoeft er niet voor naar sportschool
Ik kom niet bij veel trappen maar moet er thuis wel wat veel op en neer.
Hier gaat het met bewegen niet geweldig. Ben nu flink geblesseerd. Toch te enthousiast aan de slag? Of het klussen? Tuinieren?
Iig zal ik even rustig aan moeten doen
Daar baal ik erg van.
Hoop dat het niet zijn weerslag gaat hebben op mijn eten, want dat gaat juist zo lekker. Maar van de combi lekker bewegen en gezond (er) eten werd ik juist zo blij.
Het begint in mijn systeem te komen om (bijna) alles af te slaan, ook als ik me daar wat rot over voel. (Sociale situaties)
Nog net wat meer groente en ik ben tevreden over mijn eten. Voor 90% volkoren producten (de bloemkool pizzabodem dan niet bijv) ik varieer meer met groente etc. Ik eet alleen geen peulvruchten, wil daar naar gaan kijken. Man en dochter eten wel geregeld peulvruchten maar ik vind niet veel lekker
Vandaag maar eens erwtjes, die lust ik wel maar het komt er al heel lang niet van die te maken. En er liggen wat kant en klare falafelballetjes in huis. Ik hou niet van kant en klaar maar weinig tijd en zo kan ik er toch wat van binnenkrijgen, misschien komt het wat meer in mijn systeem.

Wat vervelend dat je nu geblesseerd bent, zeker als je weer zo goed op gang bent met gezonder leven. Want je bent er toch bewust mee bezig en dat is al positief, denk wel dat je daardoor wat minder streng mag zijn op jezelf. Ik eet ook bepaalde dingen niet omdat ik het niet lekker vind, dan maar wat anders ervoor in de plaats nemen. 

dan

dan

02-05-2024 om 14:00

Engeltje schreef op 02-05-2024 om 11:57:

Ik hou sinds ik half januari begonnen ben met wat meer op te letten wat ik eet bij wat ik weeg. Niet heel consequent, maar vanochtend bleek ik toch intussen 3,5 kilo kwijt te zijn. Heel langzaam maar wel gestaag dus wat aan het afvallen. Ik doe 3 groepslessen per week in de sportschool en sinds een paar weken ga ik ook nog 1xpw naar dansles. Dus qua bewegen ben ik ook goed bezig.
Maar ik heb altijd al een 'buikje' gehad, en sinds de overgang ben ik echt een beetje een appel geworden qua figuur. Daar baal ik best wel van en daar wilde ik iets aan doen. Nu ben ik dus gisteren voor het eerst naar een beautysalon geweest voor bodysculpting. Met een of ander apparaat worden de probleemzones behandeld. Je krijgt pads op je lijf die verschillende dingen doen, o.a. vetcellen afbreken en je spieren dmv elektrische schokjes laten samentrekken. Op internet vond ik toch best veel positieve geluiden, dus ik wilde dit wel proberen. Heel benieuwd of het ook echt wat oplevert!

Hoe dan ook werkt het bij mij wel zo dat ik nu nog iets meer gemotiveerd ben om lekkere dingen af te slaan. Vandaag ben ik vanwege het mooie weer ook op de fiets naar het werk gegaan (1 uur enkele reis), maar aan de andere kant ga ik vanavond uit eten. Nou ja, zolang ik maar niet verder aankom ben ik al best tevreden!

Toch netjes dat je die 3,5 kg kwijt bent en dat tempo is prima. Waarschijnlijk daardoor minder last van teveel huid over na gewichtsverlies.

Ben ook erg benieuwd hoe je de body sculpting zal ervaren. Hoe vaak moet je die ondergaan? 

Hier ook een buikje hoor. Maar ik hou er rekening mee dat dit altijd wel zo blijft, hooguit wat strakker door het sporten.  

dan schreef op 02-05-2024 om 14:00:

[..]

Toch netjes dat je die 3,5 kg kwijt bent en dat tempo is prima. Waarschijnlijk daardoor minder last van teveel huid over na gewichtsverlies.

Ben ook erg benieuwd hoe je de body sculpting zal ervaren. Hoe vaak moet je die ondergaan?

Hier ook een buikje hoor. Maar ik hou er rekening mee dat dit altijd wel zo blijft, hooguit wat strakker door het sporten.

Ik heb 8 sessies gepland.

Buikje, zo'n bolletje onder je navel, is tot daar aan toe. Maar na de overgang heb ik zo'n maagrol (ook al niet charmant) en daaronder echt een overhangende buik, over het litteken van de keizersnee van jongste heen. Ik vond het de laatste jaren echt vervelend om naar mezelf te kijken in de spiegel. En ik wil niet in een bikini of badpak met pijpjes hoeven lopen om nog een beetje fatsoenlijk voor de dag te komen. Jurkjes kunnen ook al niet, al was het maar omdat ze in de taille niet passen of, als de taille past, ik bij de boezem enorm overhoud...

dan

dan

02-05-2024 om 16:34

Engeltje schreef op 02-05-2024 om 16:11:

[..]

Ik heb 8 sessies gepland.

Buikje, zo'n bolletje onder je navel, is tot daar aan toe. Maar na de overgang heb ik zo'n maagrol (ook al niet charmant) en daaronder echt een overhangende buik, over het litteken van de keizersnee van jongste heen. Ik vond het de laatste jaren echt vervelend om naar mezelf te kijken in de spiegel. En ik wil niet in een bikini of badpak met pijpjes hoeven lopen om nog een beetje fatsoenlijk voor de dag te komen. Jurkjes kunnen ook al niet, al was het maar omdat ze in de taille niet passen of, als de taille past, ik bij de boezem enorm overhoud...


Ik herken het wel, wil ook niet in een degelijk badpak of bikini lopen (dus dan maar niet naar het zwembad, hou daar toch sowieso niet van dus dat scheelt). Hier ook wel zo'n maagrol en redelijke buik al is die zeker kleiner geworden door het afvallen (zo'n 17 kg kwijt sinds vorig jaar mei). Maar het is wel aardig in verhouding gebleven, volgens mij. 

dan

dan

04-05-2024 om 16:33

De afgelopen dagen zijn goed verlopen qua gezond eten maar minder qua beweging. Lekker aan het bakken geweest maar wel koolhydraatarm of beperkt. Gelukkig letten zowel onze zoon als zijn vriendin ook op hun voeding dus dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker nu ze een weekend hier zijn.
Vanavond kookt onze zoon, diverse groentes wokken met bloemkoolrijst. 

dan

dan

07-05-2024 om 16:51

Voor deze week heb ik me voor 3 lessen/trainingen aangemeld. Een ervan heb ik achter de rug. Morgen en vrijdag de circuit training. Volgende week weer hetzelfde maar as zondag ook nog spinning, evenals 2e Pinksteren. In die week slechts 1 keer sporten ivm onze vakantie. Ik hoop in de komende weken nog iets meer dan een kilo af te vallen. 

Tijdens de vakantie, we zitten met 4 in een huisje, hoop ik een paar maaltijden gezond te nemen. Tijdens het lunchen buiten de deur ben ik natuurlijk afhankelijk van de menukaart. Al wil ik ook dan wel graag zo gezond mogelijk eten. Dan liever 's avonds een glas wijn na het eten want we zitten in een gebied met veel wijn. 

Isabella70

Isabella70

07-05-2024 om 23:18 Topicstarter

Goed bezig Dan! Leuk om te lezen!
Hier mwoah. Nog veel last van blessure en andere pijntjes, bewegen is lastig nu. Beweeg anderzijds snel toch te veel door teveel werk. (op werk, thuis met huishouden, klussen) lastig goed evenwicht te bewaren. 
Eten gaat wel redelijk goed, tevreden! Ik raak langzamerhand echt gewend aan gezondere eten. Soms val ik nog wat terug in oude gewoontes. Drink ik toch dat biertje en denk ik hé? Waarom eigenlijk? 
Niets mis met een biertje oid op z’n tijd! Maar bedoel dat ik er niet eens zin in had ofzo maar gewoon uit gewoonte ja zei. 
Ik ben me dus veel bewuster aan het worden en daar ben ik toch wel blij mee. Laatst gaan uiteten en het was heerlijk en niet helemaal ongezond maar achteraf gezien had ik toch een nog gezondere keuze kunnen maken. Ik baal niet van die keuzes maar bedenk me wel dat het volgende keer ook anders zou kunnen. 
Zo wil ik mijn eetpatroon langzaamaan gezonder maken, en vooral niet te snel teveel willen Proberen te focussen op wat wél al goed/ beter gaat en niet alleen kijken naar wat ik nog wil veranderen…

dan

dan

08-05-2024 om 13:22

Dat is bij mij ook zo hoor, het kan vaak nog beter maar ik ben vooral blij met hetgene wat ik al bereikt heb. En na een foute dag kan ik nu snel de draad weer oppakken, ik blijf niet hangen in het  snaaien of eens een minder goede keuze. 

dan

dan

08-05-2024 om 15:54

Ik merk wel dat sommige dingen me nu iets beter af gaan zoals opstaan na wat oefeningen op een matje tijdens de training. Het is nog niet helemaal zoals het hoort te zijn maar elke verbetering is mooi meegenomen. Zwakkere zones zijn mijn schouders en biceps, daarbij echt nog lichte gewichten, ook tijdens circuit training. Maar eigenlijk vind ik het sterker maken van buik- en rugspieren van groter belang. Dit omdat ik niet heel lang achter elkaar stil kan staan, dan krijg ik last van mijn rug. 
Nu neem ik als warming up soms ook het roeiapparaat, dat deed ik een aantal weken geleden nog niet. Toch iets meer uit mijn comfort zone aan het stappen, zo af en toe. 

dan

dan

08-05-2024 om 19:37

Isabella70 schreef op 07-05-2024 om 23:18:

Goed bezig Dan! Leuk om te lezen!
Hier mwoah. Nog veel last van blessure en andere pijntjes, bewegen is lastig nu. Beweeg anderzijds snel toch te veel door teveel werk. (op werk, thuis met huishouden, klussen) lastig goed evenwicht te bewaren.
Eten gaat wel redelijk goed, tevreden! Ik raak langzamerhand echt gewend aan gezondere eten. Soms val ik nog wat terug in oude gewoontes. Drink ik toch dat biertje en denk ik hé? Waarom eigenlijk?
Niets mis met een biertje oid op z’n tijd! Maar bedoel dat ik er niet eens zin in had ofzo maar gewoon uit gewoonte ja zei.
Ik ben me dus veel bewuster aan het worden en daar ben ik toch wel blij mee. Laatst gaan uiteten en het was heerlijk en niet helemaal ongezond maar achteraf gezien had ik toch een nog gezondere keuze kunnen maken. Ik baal niet van die keuzes maar bedenk me wel dat het volgende keer ook anders zou kunnen.
Zo wil ik mijn eetpatroon langzaamaan gezonder maken, en vooral niet te snel teveel willen Proberen te focussen op wat wél al goed/ beter gaat en niet alleen kijken naar wat ik nog wil veranderen…

Ben vandaag goed bezig geweest, we aten wel iets wat niet koolhydraatarm of beperkt was maar heb gelijk na het bereiden een portie apart gehouden en veel rauwkost erbij gegeten. Morgen eet ik het restje op, wederom met veel rauwkost. Ook veel water gedronken, nu probeer ik daar altijd op te letten maar soms komt er toch de klad in na de middag. Komt waarschijnlijk omdat ik het vervelend vind als ik 's nachts naar het toilet moet en daarna slecht terug in slaap val. Maar dat is inmiddels ook wel iets verbeterd, al is het nog niet optimaal. 

dan

dan

09-05-2024 om 10:04

Ik merk wel dat ik het sporten nu iets leuker begin te vinden. De pilates is best pittig, al zijn het rustige bewegingen, maar het is een leuke groep, toch vaak dezelfde mensen die meedoen. En de circuit training is elke keer weer anders maar alle spiergroepen komen aan bod dus dat is fijn. Krachttraining in de zaal vind ik namelijk niet echt leuk en bovendien zijn de apparaten die ik wil doen vaak bezet. Het is een beetje jammer dat de spinning in de ochtend net te vroeg wordt gegeven anders zou ik het wat meer afwisselen. Maar ik heb wel de mogelijkheid om een uurtje op te nemen dus misschien ga ik dat af en toe doen. De ene keer meedoen met spinning en de week erna circuit training. 

Isabella70

Isabella70

09-05-2024 om 10:41 Topicstarter

Je klinkt echt in een goede flow Dan!
Het leuke is natuurlijk dat het ook echt zo kan werken: je wordt lichter, sterker, daardoor gaat het leuker, hormonen hup goeie kant op en gaan!
Hoop dat je het vast kunt houden! Partner blijft me puzzelen, gaat steeds even goeie kant op en valt dan weer terug. 
Irritante is dat ik dan ook steeds goeie hoop krijg (zoals nu) maar hij houdt het niet vol. Dat is tricky want kan ervoor zorgen dat hij steeds nog dikker wordt.
Ik denk dan steeds hee, je gaat goed, valt af, wordt fitter, dat moet toch stimuleren? Blijkbaar denkt hij steeds: ha, nu wel weer genoeg gedaan 
Voor mezelf baal ik wel wat want goeie flow is hier dus wel doorbroken. Hoop maar dat ik snel herstel en het dan weer op kan pakken. Dat ik redelijk gezond eet is momenteel meer een gewoonte geworden. Denk niet dat ik ooit zo gezond gegeten heb.
Sommige beweging is ook wel wat gewoonte aan het worden trouwens, doe voor mezelf net wat meer oefeningen. Maar vergeet nog veel voornemens. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.