Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2009 om 15:16

Griep prik voor zoon, wel of niet

Zoonlief 3 jaar, heeft jeugdreuma en slikt daarom pittige medicatie waaronder MTX wat zijn afweersysteem moet onderdrukken. Hij komt daarom in aanmerking voor de griepprik omdat hij tot de risico groep behoord. Nu had ik de assistent van de dokter aan te telefoon en die zei dat hij dus 4 prikken moet krijgen, 2 voor de gewone griep en 2 voor de mexicaanse griep, hij moet het dubbel omdat hij onder de 6 is.
De keuze om het niet te doen staat ons vrij. Maar ik heb geen idee waarom niet eigenlijk. Ja het is vreselijk zielig van die prikken, maar een week ziek op bed liggen is ook vreselijk zielig.
kan iemand mij advieseren?
groet, Polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

25-09-2009 om 15:36

Geen idee eigenlijk

Ik zou ernaar neigen om het niet te doen. Het vaccin is nl nog niet getest, of althans, de uitslagen zijn er nog niet van: http://www.parool.nl/parool/nl/1544/MEXICAANSE-GRIEP/article/detail/254254/2009/07/18/Inenting-tegen-griep-gevaarlijk.dhtml
(Ik woon zelf in Dld en dit soort berichten staan hier regelmatig in de krant, inmiddels kiest 62 procent van de duitsers ervoor zich NIET te laten inenten). Hier woedt ook een discussie over de macht van de farmaceutische industrie. Heersende opvatting is dat vooral de industrie die inenting erdoor wil drukken.
Aan de andere kant, je kind heeft minder weerstand en is nog heel klein. Moeilijk hoor. Ook omdat ik ergens anders weer las dat Tamiflu weer gevaarlijk kan zijn voor jonge kinderen...
Ik zou het niet weten...

Waarom de prik gegeven wordt

het gaat erom waarom iemand met reuma in aanmerking komt voor een griepprik - in geval van diabetes is het zo dat als je als diabeticus griep krijgt, je lichaam veel meer moeite heeft om het suikernivo op orde te houden. Het 'gevaar' van griep krijgen is dan niet zozeer de griep zelf, als wel de gevolgen ervan voor de chronische ziekte. Misschien geldt dit ook voor reuma - maar dat zou ik eerst aan de arts vragen als ik jou was.

Caroro

Puck2

Puck2

25-09-2009 om 16:21

Zou ook neigen naar wel vaccineren

Je zoon heeft door zijn minder goede afweer idd meer kans op complicaties die ernstig kunnen zijn. Het gaat idd niet om die paar dagen ziek op bed, maar om bijv. die beroerde longontsteking en benauwdheid die hij erbij kan krijgen. Daarom zou ik toch neigen naar wel halen. Zelf ga ik hem ook maar halen als astmatische bronchitis klant. Wat me overigens opviel: de gewone griepprik wordt bij hem in 2-en gesplitst vanwege zijn leeftijd, maar de mex.griep niet? Volgens mij krijgen de volwassenen daar ook 2 prikken van.

Guinevere

Guinevere

25-09-2009 om 20:33

Oh? licht o.t.

Goh, dat is nieuw voor mij, komen alle MTX-gebruikers dan in aanmerking voor griepprikken? Had ik werkelijk geen flauw idee van en als MTX-gebruiker had ik er ook nog niets over gehoord. Heb je daar bericht over gehad?
Overigens: sinds ik aan de pittige reuma-medicatie zit ben ik nauwelijks nog ziek geweest. Of ik merk het niet vanwege de continue stroom pijnstillers, dat kan ook natuurlijk. Ik had wel een vermoeden van Mex. griep bij mezelf (zie draad bovenin) maar veel last heb ik niet gehad.

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2009 om 20:57

Ja guinevere

De mtx is de reden van de griepprik. De apotheker adviseerde langs de huisarts te lopen. De mtx was op recept van de reumatoloog. Bij de huisarts was dat nog niet bekend. Vandaar dat hij nog geen oproep had had. Want dat krijgen mtx gebruikers standaard. Het is om tegen je afweer te werken. Dus als die verlaagd is heb je griep prik nodig schijnt. Manlief denkt ook dat we het gewoon moeten doen. Maar omdat de assistent zo duidelijk haar twijfels had omdat die 4 prikken nogal wat zijn. Kreeg ik ook twijfels. Ik ken haar ook persoonlijk dus vandaar. Anyway. Wat zijn de bijwerkingen van die prikken trouwens? Groet polly

Guinevere

Guinevere

25-09-2009 om 21:08

Ahaaa

Hmmm, dan moet ik ook maar eens gaan nadenken hierover. Hoewel ik voor mezelf neig naar "lekker niet doen".
Gek dat ze mij nog niet hebben gedetecteerd als MTX-slikker trouwens.
Vraag me trouwens af of de bijwerkingen al helemaal bekend zijn, het is een nogal nieuwe vaccinatie. Ze hadden onze zoon van 2 als proefkonijn gevraagd (via RIVM) maar daar heb ik hartelijk voor bedankt.

May

May

27-09-2009 om 09:28

Mijn

zoontje van 6

en ikzelf hebben astmatische bronchitis.
Vorig jaar hebben we beiden de griepprik gehaald.

Het hele gezin heeft 2 keer enorme griep gehad en wij zijn 2 daagjes wat minder geweest.Ik doe het
dus weer dit jaar alleen ik weet niet of hij ook nog eens de mexicaanse griepprik moet krijgen.Inderdaad nog meer prikken en extra aanslag op
zijn afweersysteem.Wat vinden jullie?

May

busy

busy

29-09-2009 om 10:30

Griepprik ervaring

mijn dochter kreeg alleen de eerste keer 2 spuiten bij de grieppriek (toen 3 jaar) Vorig jaar slechts eentje.

Voor beiden is iets te zeggen, wel niet geven. Wij kiezen er voor om het wel te doen ... en klop het af al 2 winters geen problemen met griep (weet natuurlijk niet of ze anders wel de dupe was geweest).

Ik kies er echter wel voor om niet in de rij te gaan staan tijdens de massale vaccinatie-avonden bij de huisarts, maar maak hier een aparte afspraak voor bij de assistente, zodat het voor mijn dochter rustiger is (ze vind het toch al zo spannend en natuurlijk gaat haar knuffel mee, want die krijgt er ook eentje).

Polly Shearman

Polly Shearman

01-10-2009 om 10:37

Maandag

Gaan we weer naar de reumatoloog en dan zal ik vragen wat zij ervan denkt. Groet polly

miranda

miranda

02-10-2009 om 15:27

Polly,

op de jeugdreuma website staat:

Wij adviseren de richtlijnen van de overheid te volgen en dat betekent dat kinderen met jeugdreuma ingeënt kunnen worden. Dat geldt ook voor kinderen die sterkere reumamiddelen gebruiken zoals methotrexaat (MTX) of een biological (Enbrel, Humira of Anakinra). Dit vaccin komt naar verwachting in november ter beschikking. Vaccinaties worden gegeven door de huisarts

Wanneer uw kind mogelijke symptomen van de griep krijgt (koorts, hoesten, hoofd en spierpijn). Is het verstandig contact met de huisarts op te nemen. Wij adviseren patiënten die vanwege jeugdreuma methotrexaat (MTX), prednison of een biological (Enbrel, Humira of Anakinra) gebruiken zich te laten behandelen met het antivirus middel Tamiflu.

Misschien heb je er wat aan!

Groetjes Miranda

Petra-

Petra-

02-10-2009 om 22:09

Polly

Gisteren zijn wij bij de reumatoloog geweest, zijn advies zowel de griepprik als de inenting tegen Mexicaanse griep te halen. En wij gana dat advies opvolgen!

Toevallig vandaag, ij de GGD arts, nog even gehad over de BMR die dochterlief gemist heeft. Zodra de MTX gestopt mag worden, zal ze deze alsnog krijgen.

Polly Shearman

Polly Shearman

05-10-2009 om 20:25

Reumatoloog geweest

- advies is om de griepprikken idd te geven
- alle andere inentingen van het buro mag hij gewoon hebben ook de BMR mits het maar niet te dicht bij de mtx zit, dus die krijgt hij op zaterdag, dus de inenting moet op dinsdag of woensdag.
- hij hoeft voorlopig ook geen fysio,
- de reuma is nu in rust ( hoera)
medicatie hoefde niet opgehoogt te worden...

wij zijn zooo blij!

Massi Nissa

Massi Nissa

05-10-2009 om 20:40

O wat fijn

Polly, ik ben zo blij voor jullie. Heerlijk hoor, betekent dit ook dat je zoon weer helemaal mobiel is?
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

06-10-2009 om 13:18

Vraagje polly

Hoe lang zit je zoon nu aan de MTX? Even nieuwsgierig, ben benieuwd of het bij hem ook pas na een half jaar resultaat geeft. En hoe vaak moet hij zijn bloed laten controleren?

Polly Shearman

Polly Shearman

06-10-2009 om 14:50

Hij slikt het nu...

ff tellen hoor. een week of 12, en het had 6 wken nodig om te gaan werken. Zijn bloed is 1,5 maand geleden getest en gisteren weer, over een week hebben we de uitslag daarvan.
De uitslagen van 1,5 maand geleden zagen er super goed uit, het was het bloed van een gezond kind, zijn bloedplaatstjes waren nog wel wat verlaagd maar dat was logisch na zijn dip die hij had gehad, goede hoop dat het nu wel helemaal goed is.
over een week belt de reumatoloog met de uitslagen.
groet, pol

Guinevere

Guinevere

06-10-2009 om 16:13

Super

Dat is echt super, dat de MTX zo snel aanslaat bij je zoon! Ze hadden mij gezegd dat het wel tot 6 maanden kon duren, en dat was bij mij helaas ook zo.
Reuze fijn dus, ook dat zijn bloed zo goed is. Doet hij niet "moeilijk" over zijn medicijnen?

Asa Torell

Asa Torell

06-10-2009 om 20:19

Polly!

Wat een fijn nieuws! Hoera!

Polly Shearman

Polly Shearman

07-10-2009 om 10:52

Bijwerkingen

Ruud is vreselijk moe, en slaapt heel veel. Hij is een peuter en wat doen peuters als ze moe zijn?? juist jengelen... dus is hier regelmatig heel gezellig.. NOT.
verder heeft hij heel soms wat pijn in zijn mond op de dag van de MTX maar hij neemt ze vrolijk ik, zonder problemen.
groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.