Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Groeihormonen op herhaling....

Hallo, daar zijn we weer......

Waar zijn de andere wachtenden van de onderzoeken?

Wij hebben al bericht dat we verder moeten met de onderzoeken. Bepaalde waardes in het bloed waren te laag of op het randje. Ze gaan nu gericht kijken naar de groeihormonen. Maar dus weer afwachten.

Het kan ook dat de groeihormonen dus wel goed zijn ondanks de lage waardes in het bloed. Hopelijk kunnen we snel terecht zodat we snel weten of het ook zo is. Geen idee hoe lang dat duren gaat voor je dan wat weet.

Er is vast iemand met ervaring. Als ze testen zijn we er de hele dag zo ongeveer. Ze gaan dan een aantal momenten testen. Hoor je dat dan meteen? Of moet je na het testen weer weken wachten op de uitslag?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet gelijk

Mijn dochter heeft dit onderzoek ook gedaan. Er komt een infuus en een 'tapje' aan de ader. Kind krijgt medicijn waar groeihormoon op moet reageren. Steeds met 30 min tussentijd wordt bloed afgenomen. Uitslag van bloed (groeihormoon moet stijging laten zien) komt pas later.

Overigens is bijwerking van het medicijn dat bloeddruk lager wordt. Dochter ging daarop 'out' waarna snel vocht via infuus moest worden toegediend om bloeddruk weer op te krikken. Rest van de dag wat hangerig verder niets. Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

03-04-2013 om 07:12 Topicstarter

Ben benieuwd....

Tis afwachten hoe dat gaat dus. Had jou kind er een naar gevoel ook bij daarna? Tot nu toe vond ze de ziekenhuisbezoeken niet vervelend. Steeds goed voorbereiden wat er gaat gebeuren. Als ze een tekort aan groeihormonen heeft moet je nogal eens naar het ziekenhuis natuurlijk.

We zijn al meer dan een jaar aan het zoeken wat haar anders maakt. Hopelijk zitten we nu eindelijk op de goede weg. Dan maar iedere dag spuiten denk ik dan. Er is dan in ieder geval een oplossing.

Had jou kind uiteindelijk een tekort? Volgens de kinderarts kan het ondanks de lage bloedwaardes wel normaal zijn. Dan schieten we er weer niets mee op.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 19:20

Klopt

Het klopt wat Schilderij schrijft. Mijn kinderen kregen daarom van het ziekenhuis eerst een lunch voordat ze weg mochten. Het kan in ieder geval handig zijn om wat te eten en te drinken bij je te hebben voor gelijk na het testen.
Ondanks lage bloedwaardes kan de aanmaak van groeihormoon inderdaad wel eens normaal zijn. Het gebeurd ook wel eens dat op een één of andere manier het mechanisme door deze test in de goede richting wordt getriggert en daarna de bloedwaarden altijd weer normaal zijn.
Mocht de curve echter op het randje nog goed zijn, er niks anders aan de hand zijn en het kind nog niet groeien dan kan er echter ook een gedeeltelijk groeihormoondefect zijn, wat met de leeftijd steeds meer groeiachterstand geeft. Dat had mijn jongste bij zijn tweede test (hier moet je altijd twee testen voordat ze goedkeuring geven voor deze medicijnen). Omdat zijn broer echter wel een aangetoond groeihormoondefect had en de eerste test ook een defect aangaf, hebben ze toen nog een derde test er tegenaan gegooid en die gaf wel weer een GH-defect aan.
Een normale test sluit dus ook niet 100% uit dat er niet toch een GH-defect is.

Tasja123

Tasja123

03-04-2013 om 21:02 Topicstarter

Echt te klein

Hier is ze wel echt te klein. 3,5 en 89 cm. Ze had minimaal 5 cm langer moeten zijn om nog in de groeicurve te zitten. Ze is nooit hard gegroeid met de lengte, wel veel in gewicht. Het laatste jaar is ze nog geen 2 cm gegroeid. Vandaar de reden van zorg nu ook. Al zijn we wel al langer bezig met dat er iets is met haar.... Tot nu toe echter zonder resultaat.

Een vraagje voor de ervaren ouders.... Hebben jullie kinderen ook kleine handen en voeten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-04-2013 om 22:13

Onderzoek

Hier wacht ik op een telefoontje van onze huisarts voor verder groeionderzoek van zoon (12). Uit de skeletfoto bleek dat hij zo'n twee jaar achter loopt. Van tussen de 0 en -1 groeilijn is hij in een paar jaar tijd afgedaald naar tussen de -2 en -2,5. Zijn Target Heigth was altijd 1.81 en nu zou hij blij mogen zijn met 1.70.
De dochter van onze ha is in behandeling voor een groeihormoontekort en de ha zou mijn zoon doorverwijzen naar hun kinderendocrinoloog na een gesprek met hem.
Mijn zoon heeft hele kleine handen en voeten; hij heeft schoenmaatje 34. Hij is net 1.40 en 32kg. Zijn gewicht is prima voor zijn lengte alleen die lengte blijft dus fors achter...

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 22:58

Kleine handen en voeten

Juist die kleine handen en vooral voeten was bij ons kenmerkend voor GH-defect. Ik weet niet meer welke maten ze precies hadden, maar ik herinner me nog wel het drama dat de hele klas op spiderman-schoenen of iets anders blitz liep en ik in hun maat alleen maar Whinney The Pooh schoentjes kon krijgen.
Mijn oudste dochter die ook klein van stuk is, maar geen GH-defect had juist altijd een vrije normale maat schoenen voor haar leeftijd en dus juist relatief grote voeten. (In de pubertijd is er wel een te snelle schildklier bij haar ondekt en verder loont ze zo'n twee jaar achter met haar groei, maar die achterstand blijft costand en wordt niet steeds groter, zoals bij haar broers met GH-defect gebeurde.
Onze jongste dochter lijkt normaal te groeien, heeft een gemiddelde schoenmaat en is gemiddeld voor haar lengte.

Het in de breedte groeien ipv in de lengte komt vrij vaak voor bij GH-defect, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Van mijn twee jongens had de jongste inderdaad dat probleem, terwijl de oudste altijd behoorlijk mager is geweest.

Tasja123

Tasja123

03-04-2013 om 23:03 Topicstarter

Voor zijn lengte....

...heeft hij geen grote schoenmaat. Mijn dochter heeft maatje 20/21 met 3,5 jaar al een jaar en krappe schoentjes zijn nog niet in zicht..... Daarbij een hoge wreef en brede voetjes. Ze past het beste babyschoentjes die nog van die bolle voetjes hebben. Met veel zoeken vinden we schoentjes die bij haar leeftijd passen maar tis vaak heel lastig.

Het zal steeds lastiger worden als ze klein blijven om nog passende schoentjes te vinden.

Ben benieuwd of dat ook mee gaat groeien als het groeihormonen te kort blijkt te zijn.

Ik lees dat een tekort heel veel kenmerken heeft en diverse klachten kan veroorzaken. Hier ook een te hoog gewicht al hebben we het nu onder controle. Dat is ook al bijzonder. Zijn bij de prikkers er ook andere dingen veranderd na het prikken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

03-04-2013 om 23:03 Topicstarter

Voor zijn lengte....

...heeft hij geen grote schoenmaat. Mijn dochter heeft maatje 20/21 met 3,5 jaar al een jaar en krappe schoentjes zijn nog niet in zicht..... Daarbij een hoge wreef en brede voetjes. Ze past het beste babyschoentjes die nog van die bolle voetjes hebben. Met veel zoeken vinden we schoentjes die bij haar leeftijd passen maar tis vaak heel lastig.

Het zal steeds lastiger worden als ze klein blijven om nog passende schoentjes te vinden.

Ben benieuwd of dat ook mee gaat groeien als het groeihormonen te kort blijkt te zijn.

Ik lees dat een tekort heel veel kenmerken heeft en diverse klachten kan veroorzaken. Hier ook een te hoog gewicht al hebben we het nu onder controle. Dat is ook al bijzonder. Zijn bij de prikkers er ook andere dingen veranderd na het prikken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-04-2013 om 23:14

Schoenen

Het heeft wel zo zijn voordelen die kleine voeten die maar heel langzaam groeien; zoon doet tot nog toe een heel seizoen met zijn voetbalkicksen terwijl alle andere ouders klagen dat ze om de paar maanden weer een grotere maat moeten kopen Maar goed, natuurlijk is het niet leuk om overal en altijd de kleinste te zijn en aangesproken te worden alsof je 9 jaar oud bent... Ik hoop dat we snel terecht kunnen voor verder groei-onderzoek!

P

P

04-04-2013 om 06:52

Schoenen

Mijn oudste is heel gemiddeld qua lengte en gaat nu hij 14 is eindelijk wat de lucht in (lange ouders) maar ook hij heeft altijd kleine voeten gehad en kon van okt tot okt met 1 paar schoenen. Pas vorig jaar, toen hij net 13 was moest hij voor het eerst in 1 seizoen een tweede paar schoenen. Dus ja het komt voor dat kleine kinderen grote voeten hebben en grotere kinderen kleine voeten. Het was ook geen gezicht toen hij nog maatje 37/39 had en teamgenoten al 44.

Loki

Loki

04-04-2013 om 11:12

Te klein

Mijn zoon is destijds ook getest op te kort aan groeihormoon. Bij hem zat de bloed waarde ook op het randje. Uiteindelijk bleek het toch goed te zijn. Hij is nu 12 en 1.38. Schoenmaat 34, kleding maat 134-140. Hij baalt als een stekker. Target height zou 1.75 moeten zijn maar het zal me verbazen als hij dat haalt.
Er is geen echte reden gevonden waarom hij zo klein is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-04-2013 om 12:46

Verwijzing

De ha belde net; de kinderendocrinoloog wil zoon absoluut verder onderzoeken nadat onze ha met hem zijn groeicurve en botfoto besproken had. We worden binnenkort gebeld wanneer we naar de poli kunnen komen. We zijn dus weer een stapje verder!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-04-2013 om 12:54

Loki

Jouw zoon heeft ongeveer dezelfde afmetingen en maten Is jouw zoon altijd kleiner geweest of niet? Loopt zijn skeletleeftijd ook achter? En denkt men dat hij langer doorgroeit en later de groeispurt krijgt?

Tasja123

Tasja123

04-04-2013 om 23:01 Topicstarter

Elisa

Jij was toch meteen doorverwezen naar een endicrinoloog(o.i.d.)? Las ergens dat die alleen mag bepalen of je groeihomonen nodig hebt, niet de kinderarts. Dus als blijkt dat het hier zo is dan zullen wij er ook wel naar toe moeten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

04-04-2013 om 23:03 Topicstarter

Waardes

Hier was de dacht ik igf waarde veel te laag. Las er over dat dat ook voor je spieropbouw nodig is, dat is hier ook slecht.

Er waren nog andere waardes op het randje. Die gaan ze bij de opname opnieuw testen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

04-04-2013 om 23:06 Topicstarter

Loki

Snap dat hij daar niet blij van wordt, gelukkig groeien jongens langer door dus wie weet.

Mijn oudste is 10, draagt kleding maat 152-164 en schoenmaat 42! We kennen het andere uiterste ook helaas. Dat is ook heel vervelend. Doe ze maar allemaal gemiddeld, dan is iedereen blij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jeltje

jeltje

04-04-2013 om 23:24

Normaal

Mijn zoon heeft een gh-defect, maar heel normale handen en voeten. Vind ze zelfs best groot (7jr, maat 33, na 1,5jr behandelen 1.27 lang).

Verder klopt het dat het groeihormoon voor veel meer nodig is dan de lengte groei: bijvoorbeeld ook afbraak van bepaalde vetten in het bloed en vet rond de organen. Daarom is het ook niet zeker of hij aan het eind van zijn groei mag stoppen met prikken, want als volwassene heb je ook nog kleine hoeveelheden groeihormoon nodig. Er zal dan dus moeten worden gekeken of hij van zichzelf wel aan dat minimum komt. Omdat hij tot zijn 3e normaal is gegroeid is die kans er wel.

WT betreft het onderzoek: zoon is lekker in slaap gesukkeld halverwege de dag en kreeg aan het eind een lekkere lunch van de verpleegster. Hij vond het bloed aftappen een nare sensatie, maar eigenlijk ging het prima toen het infuus eenmaal zat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

04-04-2013 om 23:31

Tasja

Ik snap jouw tekst niet helemaal: "Mijn oudste is 10, draagt kleding maat 152-164 en schoenmaat 42! We kennen het andere uiterste ook helaas. Dat is ook heel vervelend"
Deze maat kleding is toch niet zo bijzonder voor een 10-jarige? De schoenmaat vind ik wel groot, dat zou lastig kunnen zijn.
Mijn zoon is 10,5 jaar, zelfde kledingmaat, en valt echt niet op qua lengte. Zijn voeten zijn wel een stuk kleiner.

Tasja123

Tasja123

05-04-2013 om 10:38 Topicstarter

Annet

Nou misschien bij jullie niet maar hier is dat voor een 10 jarige nogal groot. Tenzij je breed bent en die kledingmaat daarom draagt. Mijn zoon steek een kop boven de meeste klasnootjes uit. Hij past prima bij de groep 8-ers en vaak groter als de jongens in die klassen.

Hij zal zo 155-160 zijn denk ik. De huisarts vond hem ook erg groot maar hij groeit nog steeds met zijn (te) hoge lijn mee. Hij zal 1.90 worden dus dat is niet erg voor een jongen. Mooi zelfs. Maar vaak overschat worden is net zo vervelend als onderschat worden. Al gaan kleintjes vaak opboxen om te compenseren, overschatte kinderen worden erg onzeker vaak.

Tja, je doet er niks aan maar beide is hier vervelend.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Te groot/te klein

Hier was de oudste altijd lang, volgde lijn plus anderhalf. Zou ook 1.90 worden. Ik heb een aantal van zijn lengtes bijgehouden, hij was met 9 jaar 1.46, dit was zijn broertje met bijna 12 pas. Oudste groeide altijd geleidelijk en was altijd lang, maar is vroeg gestopt, is nu met 19 1.82, helemaal gemiddeld.

Jongste is altijd klein geweest, wordt deze maand 14 en is nu 1.55. Ook de schoolarts vind hem aan de kleine kant. Vanmiddag gaan we naar de huisarts.

Hier dus een grote en kleine, maar ik hoop dat de kleinste uiteindelijk ook gemiddeld gaat worden.

Loki

Loki

05-04-2013 om 13:57

Elisa

Zoon is door de molen gegaan toen hij 3-4 jaar was, dus ik moet even diep graven in mijn geheugen. Ik dacht dat zijn skeletleeftijd wat achterliep. Hij is geboren met een gemiddelde lengte en rond 1 jaar begon dit af te zaken tot hij tot onder de -2 uitkwam. Sinds dan volgt hij wel zijn eigen lijn. Hij is bij een endocrinoloog geweest en een klinisch geneticus, maar helaas geen antwoorden of voorspellingen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ze klein kweek Dochter van 15 was klein geboren en klein gebleven. Haar target height was 168cm. Ze is nu 158cm en heeft haar groei spurt al gehad.

Annet

Annet

05-04-2013 om 23:46

Dat is toch wel aan de grote kant

Mijn zoon is 10,5 jaar, 152 cm lang en volgt daarmee de + 1 lijn. Die maten zijn tegenwoordig zo raar, hij heeft inderdaad kleding tussen maat 152-164. Hij is smal gebouwd. Jouw zoon zit daar nog ruim boven.
Als jouw zoon bij jullie opvallend lang is, kan ik me voorstellen dat hij overschat wordt.
Hier zijn we blij met de lengte van zoon omdat hij al in groep 8 zit. Dan valt hij niet zo op.......

Tasja123

Tasja123

06-04-2013 om 11:27 Topicstarter

Groot klein

Ik heb 2 kinderen die gemiddeld groeien 1 zit op de + 2 en 1 onder de -2.5. Mijn oudste zou volgens ons op 1.84 uit moeten komen en volgens zijn lijn 1.95 nu. De kleine versie hier zou volgens onze lengtes 1.70 moeten worden maar zit nu op 1.59. Ongeveer even afwijkend. Zij het dat de oudste met zijn lijn meegroeit en de jongste erg afbuigt.

De oudste was kleiner bij de geboorte als de jongste. Dus ze zijn nu omgedraaid.

Weet iemand hoe lang je moet wachten voor je naar de dagopname kan voor het onderzoek?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

06-04-2013 om 11:30 Topicstarter

En schadelijk?

Als je langere tijd een groeihormoon te kort hebt kun ja lichamelijk dan schade oplopen?

Mijn kleintje zit er zo ongezond uit, bleek e.d. Als je insuline tekort hebt kun je uiteindelijk sterven, maar is het ook schadelijk voor je lichaam als je langdurig een groeihormoon te kort hebt? Of is dat hooguit vermoeidheid en voor later kan op dingen? Of zit er echt ook een risico aan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jeltje

jeltje

07-04-2013 om 21:43

Tasja

Of het schadelijk is, weet ik niet. Ik vermoed op de lange termijn wel, want het is dus voor veel meer nodig dan alleen de lengtegroei. Maar op de korte termijn zal het wel meevallen.

De afspraak voor de provocatietest duurde een week of twee vanaf het uitgebreide bloedonderzoek. Daar begint het mee.
Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

07-04-2013 om 23:55 Topicstarter

Dank je

Dan hoop ik dat we snel een bericht krijgen. Het kan mij niet snel genoeg gaan....... Tis al weer een week geleden dat we hoorden dat het bloedonderzoek niet goed was. Ik wil nu wel eens meer weten.

Ook de andere eigenschappen van te weinig groeihormoon hebben we ook. Tot nu toe kwam er nooit iets aanwijsbaars uit. Ben bang dat het nu ook weer zo is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hmmm

Had al eerder gereageerd hier, maar zie mijn bericht niet. Raar... Vervelend Tasja dat je nu weer zit te wachten. Ik denk dat je wellicht ook gewoon de poli kunt bellen als je het lang vindt duren. Als je weet wanneer je dat onderzoek ongeveer kunt verwachten lijkt me dat prettiger dan de onzekerheid. En al je vragen vooral steeds opschrijven, zodat als je de arts weer spreekt je niets vergeet (ik vergeet namelijk altijd de helft, en bedenk dan achteraf wat ik nog allemaal had willen vragen...). Ik hoop dat de onderzoeken wat op zullen leveren en jullie meer duidelijkheid krijgen.
Hier zitten we nog te wachten op de uitslag van botfoto's en bloedonderzoek. Als het goed is horen we woensdag meer (mijn vragenlijst ligt al klaar!).
Het viel me toevallig gister op dat onze zoon van 6 bij lange na niet zijn oor aan kan raken als hij met zijn arm over zijn hoofd heen reikt. Er staat mij vaag iets van bij dat daar globaal een leeftijd aan hangt, waarop een kind dat zou kunnen. Weet iemand daar meer van?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-04-2013 om 17:24

Kinderendocrinoloog

Zoon heeft over drie weken een eerste afspraak bij de kinderendocrinoloog. Ik moet zijn groeigegevens meenemen en dan maar zien wat en hoe verder. We zijn benieuwd!

Tasja123

Tasja123

08-04-2013 om 21:26 Topicstarter

Dat schiet op!

Dat gaat wel snel over 3 weken. Ik wacht deze week wel af, dan zien we volgende week wel weer. Hopelijk krijg je dan wat meer info. Hadden jullie al een botfoto gemaakt en bloed geprikt? Anders zul je dat eerst wel krijgen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

08-04-2013 om 21:34 Topicstarter

Jippox

Ja slim van je om een vragenlijstje te maken. Ik weet niet welke waardes er op het randje waren. En veel zal natuurlijk pas duidelijk worden als het onderzoek geweest is en we weten of ze wel of niet groeihormonen aanmaakt.

Er is wel een bepaalde leeftijd waarop je je oor aan kunt raken. Ergens op internet staat ook plaatjes van hoeveel je lichaamsdelen toenemen in verhouding, romp 3x benen 5 x kan me dus voorstellen dat dat nu nog niet kan. Geen idee precies.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.