Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

08-02-2011 om 10:39

Grr schouderontsteking

Grrr, nu heb ik alwéér een ontstoken schoudergewricht. Door een vorm van reuma heb ik hier snel last van de laatste tijd. Ik zit al aan de ontstekingremmers om het weer de kop in te drukken.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen? Of hoe ik sneller van die ontsteking af kom? Ik ben het zat, het komt nu elke zoveel weken opzetten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

22-02-2011 om 06:13

Judith

van binnen. het voelt eigenlijk alsof mijn vingers ontstoken zijn en ze zijn wat stijver. Soms kan ik van de pijn niet meer tiepen.
vandaag de EMG, ben benieuwd. misschien inderdaad CTS.
Fijn Guinevere dat je zo snel terecht kunt.

Succes en stroef

Succes Guinevere met die spuit. Ik hoop dat die snel verlichting brengt.

Fianna, ontstoken weet ik niet.. ik heb jaren rondgelopen met ontstoken middenvoetsbeentjes. Dat is nu weg. Maar ik ben nogal een te harde wat dat betreft. Het voelt alsof m'n handen vast zitten en ik ze niet meer open krijg en dat gaat heel stroef en is een vervelend gevoel.

Puck

Puck

22-02-2011 om 10:10

Spuit

Guin, die spuit bevat meestal naast de cortico's (ontstekigsremmers) ook een pijnstiller dus van de pijn ben je vaak snel verlost. Je kan er evt. ook om vragen om zo'n combispuit te krijgen.
Sterkte, 't is effe doorbijten zo'n spuit maar het effect is er meestal wel naar.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 11:22

Guinevere

Ik heb die spuit in mijn hand gehad, geen feestje, maar inderdaad ook pijnstillers erin. Sterkte!

Guinevere

Guinevere

22-02-2011 om 12:20

Tnx en fianna en judith

Bedankt voor jullie oppeppers. Ik kijk verlangend uit naar morgen, eindelijk van dat gekke gevoel af.
Fianna, je vroeg welke vorm ik heb. Ik heb Artritis Psoriatica, dit gaat samen met de huidaandoening psoriasis die bij mij gelukkig niet zichtbaar aanwezig is. En hierbij is géén reumafactor aantoonbaar in het bloed.
Judith, mijn voeten gingen ook "op slot". Alsof er cement tussen de botjes zat, en dan nog pijnlijk ook. Na een paar maanden strompelen besloot ik dat dit dus een soort reuma was, en de reumatoloog was het daar mee eens. Fijne arts.

Fianna

Fianna

22-02-2011 om 15:02

Beklemmingen

Guinevere, Nou veel plezier dan morgen, ik hoop dat je gauw van dat gekke gevoel af bent

Die vorm kende ik nog niet.
Ik heb overigens vandaag de EMG gehad en het blijkt dat ik in beide polsen/handen beklemmingen heb. Misschien zorgt dat wel voor die dikke vingers? Of andersom? Gaan we toch nog ergens komen met mij?

Guinevere

Guinevere

22-02-2011 om 15:06

Fianna

Zenuwbeklemmingen of bloedvatbeklemmingen? Of allebei? Vooral bij een slechte doorbloeding kan ik me die dikke vingers voorstellen. Ja, het komt goed met je, maar wel een lange adem houden he!

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 16:03

Fianna

Ja, zulke beklemmingen kunnen voor dikke vingers zorgen, maar gewoon teveel doen ook, is mijn ervaring. Ik moet gewoon mijn handen niet overbelasten. Nou ja, gewoon, dat is lang zo makkelijk niet.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 16:05

Guinevere

Oh ik heb ook psoriasis, en wat artritisachtige ellende, oa in mijn handen. Gelukkig nog niet zo erg dat ik medicatie nodig heb, maar lastig is het wel.

Guinevere

Guinevere

22-02-2011 om 16:13

Fiorucci

Die combinatie komt vaak voor. Het is allebei een auto-immuunkwestie. Blijft alert, en zodra je ooit bij een reumatoloog terecht komt: meld dan die huidaandoening. Anders leggen ze de link niet zo snel, heb ik ervaren. Zeker als je niets ziet van de psoriasis, valt dat kwartje niet bij de arts.

Die opgezette vingers

en handen etc.. nooit geweten wat het was en op een gegeven moment opperde een vriendin allergie. Dus gesnoept van mans antihistaminica en dat ging voor een groot deel over. Niet alles. Vanaf dat moment eigenlijk gedacht dat het allergie was. Er zit wel reuma etc in de familie. En de vingers van mn oma waren zo grom als een hoepel, maar niet in de buigrichting zeg maar.

Fianna

Fianna

22-02-2011 om 17:03

Dikke vingers

Guinevere, het was een EMG dus ik neem aan een beklemming van de zenuwen. de vocht in mijn handen kan een oorzaak of gevolg van de beklemming zijn, denk ik? Het kan allerlei oorzaken hebben, waarvan 1 reuma, maar ook zwelling van bindweefsel. Mijn moeder heeft wrs een vorm van reuma, geen diagnose, ze is te eigenwijs om naar de dokter te gaan, maar wel alle symptomen. maar goed, tijdens mijn zwangerschap had ik carpale tunnel syndroom, dus het zal daar wel mee te maken hebben. En, ik heb een heeele lang adem. Ik heb na de hele diagnose traject van oudste geleerd me vast te bijten in iets als ik er in geloof

fio, ik doe volgens mij helemaal niet zo veel met mijn handen, maar heb toch veel last. De neurochirurg vandaag vroeg ook of ik met mijn handen werkte ):

Judith-t, ik zou als ik jou was naar de huisarts gaan hiermee. Klinkt toch niet echt goed...

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 17:42

Fianna

Ja,dat dacht ik ook, tot ik afgelopen door een operatie mijn rechter(!!)hand zes weken niet mocht gebruiken..)

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 17:44

Guinevere

Dat doe ik zeker, mijn moeder had zelfs eerst de gewrichtsklachten, en op haar 60e kwam de psoriasis alsnog. En zij tot die tijd maar roepen: Ik snap niet hoe jij aan psoriasis komt, zit helemaal niet in de familie. Gelukkig is het bij mij niet zichtbaar, het zit alleen op mijn hoofdhuid.

Fianna

Fianna

22-02-2011 om 17:51

Fio

ja dan zal je je hand wel missen! Maar ik bedoel eerder dat ik niet heel zwaar werk doe met mijn hand, ik ben ook niet de hele dag aan het poetsen en boenen ed.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-02-2011 om 18:49

Hee guinevere

Ik heb precies hetzelfde als jij (waarschijnlijk, want geen zichtbare psoriasis, en de symptomen lijken op zich meer op reumatiode artritis, maar geen reumafactor in mijn bloed. Het is dus een soort afstreepdiagnose - zeker reuma maar welke vorm, tja.
Sterkte met de spuit. Het helpt bij mij wel echt meteen, heerlijk. Ik weet wel dat je er geen gewoonte van moet maken, maar soms word je er zo moe van, en vooral van een schouderontsteking - je hebt je schouder werkelijk overal bij nodig, merk je dan ineens.
Groetjes
Massi
PS: Opgezwollen handen kan op van alles duiden, maar vingers niet goed kunnen buigen (en dan vooral dat dat buigen veel pijn doet) klinkt mij reumatisch in de oren.

Rembrand

Rembrand

22-02-2011 om 19:30

Massi,fiorucci en guinevere

Bedoelen jullie artritus psoriatica ?
M.

Fianna

Fianna

22-02-2011 om 19:45

Goh

Ik heb effe dat artritis psoriatica gegoogled en herken er wel wat in, vooral ook die rode schilferige huid op ellebogen en knieen (vooral knieen!), en de worstvingers die je kunt krijgen. En oogontstekingen, heb er nu weer een. Ik ga dat toch even zeggen als ik naar de neuroloog ga volgende week.

Fianna

Fianna

22-02-2011 om 21:35

Goh2

Niet alleen mijn knieen maar ook mijn teennagels! Die gekke nagels kunnen duiden op psoriasis aan mijn nagels, mijn moeder heeft het ook.
Wat een eyopener is dit zeg!

Guinevere

Guinevere

22-02-2011 om 21:51

Ja dat bedoel ik

Ja, die bedoel ik Rembrand en de anderen ook.
Zeg Fianna, wil je al die onelegante bijverschijnselen even voor je houden! Worstvingers, onaantrekkelijke teennagels, oogontstekingen? Brrrr. Ik zal ook eens googelen, eens even kijken wat ik ook alweer heb.
En Fianna, mocht er sprake van zijn: 't is nogal een milde reumavorm die meestal geen blijvende beschadigingen veroorzaakt. Je kunt er nogal fit 125 mee worden. Neem dan wel een werkster en een klusjesman.

Guinevere

Guinevere

22-02-2011 om 22:12

Ap-clubje

Gezellig zeg, kunnen we straks hier nog een AP-clubje oprichten! Een soort theekransje: "En, hoe is het met jouw laatste spuit gegaan, blablabla, neeeee, je móet echt bij die ene knappe reumatoloog langsgaan meid! Blablabla...".

Fianna

Fianna

23-02-2011 om 06:11

Lol

Zoals jij het zo opschrijft klink ik inderdaad als een freak, maar in werkelijkheid zie ik er best wel elegant uit hoor en die paar gekke teennagels vallen amper op

Massi Nissa

Massi Nissa

23-02-2011 om 08:07

Hier wel

Ik heb wel allerlei vergroeiingen, al vallen ze gelukkig niet zo op. Al mijn polsbotjes zijn bijvoorbeeld aan elkaar gegroeid, maar dat valt pas op als ik "Walk Like an Egyptian" probeer na te doen .
Hoe dan ook, Guinevere heeft helemaal gelijk, het zijn allemaal auto-immuun-aandoeningen en je hebt er vaak twee of zelfs meer tegelijk. Mijn moeder heeft er inmiddels drie: reuma, Graves en psoriasis. Allemaal niet dodelijk, wel erg vervelend.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2011 om 08:27

Vergroeiingen

Ik zie het wel aan mijn vingers, er verschijnen her en der wat knobbeltjes en helemaal recht staan ze ook niet.

Guinivere

"Gezellig zeg, kunnen we straks hier nog een AP-clubje oprichten! Een soort theekransje: "En, hoe is het met jouw laatste spuit gegaan, blablabla, neeeee, je móet echt bij die ene knappe reumatoloog langsgaan meid! Blablabla...". "

Hahaha .

Ja en hij heeft zulke warme doortastende handen .

Guinevere

Guinevere

23-02-2011 om 08:54

Massi en fio

Hm, dat is balen van die vastgroeiers. Je moet natuurlijk ook wél zorgen dat je bij de grote groep zit die geen vergroeiingen oploopt... Hoe je daar bij komt weet ik niet.
Jammer genoeg is mijn reumatoloog een vrouw, geen knappe kerel.

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2011 om 09:44

Guinevere

Tja, ik heb me er allang bij neergelegd, mijn moeder, mijn oma, mijn overgrootoma....dat is overmacht,toch?

Ach guinevere

"Jammer genoeg is mijn reumatoloog een vrouw, geen knappe kerel. "

Ach, soms zit ook alles tegen he, grin.

Guinevere

Guinevere

23-02-2011 om 16:54

Nou, dat was heerlijk

Lekker die spuit. In elk geval, het werkt natuurlijk nog niet, dus ik zit nog steeds met een tintelarm.
Het goede nieuws is dat de reumatoloog mij ten zeerste heeft afgeraden om ramen te wassen en keukenkastjes te soppen. Dit advies hoop ik de volgende keer uit te breiden naar álle huishoudelijke werkzaamheden, behalve koken natuurlijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-02-2011 om 09:35

Guinevere

Hoe is het nu? Kon je een beetje slapen vannacht? Ik heb mezelf ook verboden om ramen te zemen, want wiebelen op trapjes nu ik ongeveer duizend kilo weeg en gevaarlijk uit balans ben, lijkt me heeeel onverstandig. Nu maar hopen dat de kraamhulp straks niet ziet hoe lang de ramen al niet gedaan zijn .
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.