Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

22-12-2008 om 22:29

Haal op die wekker

snot is lekker!
Je neus ophalen is vele malen gezonder dan steeds je neus snuiten als je erg verkouden bent.Het is zelfs een advies van de KNO arts, vooral bij 'orenkindertjes' toch?
Toch is dit een sociaal niet aanvaardbare gewoonte. Waarom eigenlijk niet?
Ik vind het erg lastig om mijn zoon erop te wijzen, maar het arme kind is zo snipverkouden en ziek ook, dat ik het nu maar zo laat. Soms vertel ik hem dat je dat wel mag doen, maar moet zorgen dat niemand in de buurt is. Zelf doen we het allebei als we onder ons zijn.
Maar als je verkouden bent, is dat knap lastig!
Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Het is idd beter voor je dus waarom niet !ik stoor me er niet aan hoor. als iemand zijn neus ophaalt.

Ach

Ik heb er meestal geen last van en laat het mijn kinderen ook gewoon wel doen. Zelf doe ik het ook wel, thuis, maar probeer buitenshuis wel zo veel mogelijk mijn neus te snuiten ipv op te halen.
En als de kinderen echt een loopneus hebben en om de 3 seconden hun neus ophalen terwijl we bijvoorbeeld aan tafel zitten oid dan laat ik ze wel hun neus snuiten.

Hier ook

Op advies van de KNO arts alleen nog maar de neus ophalen. Het is niet altijd een prettig gehoor maar ja...

krin

krin

23-12-2008 om 12:26

Verschil

Is het geluid van neus ophalen dan echt zo veel viezer dan het geluid van neus snuiten? Dat getrompetter en geveeg, nog even snufsnuf nasnuffen (en nog even de oogst bekijken, wat veel mensen onwillekeurig doen) is toch minstens even snotterig vies?
Gewoon ophalen, scheelt ook in de kans op holte-ontstekingen.

(Janneke)

(Janneke)

23-12-2008 om 13:03

Krin

Ja, je neus ophalen doe je iedere 5 seconden( En je neus ophalen doe je maar 1 keer............

Pffff, vind het bijzonder irritant het ophalen van al het snot.

marie

marie

23-12-2008 om 13:35

Snuiten - het lucht zo op!

Hallo
Ik heb m'n hele leven al last van bijholtenonstekingen, krijg als ik uit de kou prompt een loopneus, etc. En vooral met een loopneus helpt "ophalen" echt niet, het blijft er dan gewoon uitlopen. 1 keertje snuiten is dan genoeg - en het lucht zo op vind ik altijd. Met neus ophalen, raakt de boel nog meer verstopt, en aangezien ik door mijn neus ademhaal, geeft dat zo'n benauwd gevoel.
Dus - het zal allemaal best, maar ik snuit m'n neus gewoon.
groetjes

Sociale regels?

je neus ophalen en neus snuiten (en dan bedoel ik trompetteren, niet deppen) kun je thuis best doen, maar als je bijvoorbeeld bij anderen bent of in een restaurant, dan ga je even naar buiten (toilet/de gang oid)

Xyda

Mamasan

Mamasan

23-12-2008 om 19:01

Nou

Bij mij werkt dat niet, dat ophalen. Dan krijg ik alleen maar een benauwd gevoel en hoofdpijn. Als je normaal snuit krijg je daar echt niets van.

MaximeM

MaximeM

23-12-2008 om 19:14

Wat ik heb geleerd

Hoi,

Je hebt ophalen en ophalen. Beetje sniffen helpt niet echt maar ophalen alsof het uit je tenen komt wel (dit doe ik nooit in het openbaar,dan ga ik wel even naar het toilet. Wat ik heb geleerd van iemand die assistente van een kno arts was is om het gedeelte van je wang bij je jukbeen (botje onder je oog, naast je neusvleugel dus) even opzij te duwen (naar de buitenkant van je gezicht) en dan kan je dat neusgat heel erg goed ophalen. Veel beter dan zonder dit te doen. Als je op deze manier je neus ophaalt ben je er soms weer een uur vanaf en het schijnt je holtes ook schoner te houden. Bij een loopneus snuit ik meestal ook wel,dat werkt dan weer beter.

Maxime

(Janneke)

(Janneke)

23-12-2008 om 20:57

Brrrr.

krijg hele rare beelden als ik dit ga visualiseren.....

Ik hoop niet dat iedereen zijn neus gaat lopen ophalen, want sta ik niet meer voor mezelf in hoor Vind het zooooo smerig.

MaximeM

MaximeM

24-12-2008 om 00:39

Wees niet bang

Hoi Janneke,

Dat ga ik écht niet doen waar anderen bijzijn. Dat zou ik zelf erg génant en goor vinden Dus als het echt nodig is ga ik naar het toilet (en hoop dat daar niemand is

Maxime

Lady Grey

Lady Grey

24-12-2008 om 13:36

Maar

ik heb altijd geleerd dat van je je neus ophalen juist sneller een holte-ontsteking krijg. Ik doe het dan ook alleen maar als het met snuiten niet naar buiten wil.

tonny

tonny

24-12-2008 om 18:57

Die wekker snap ik ook niet

maar ja het is een rijmpje.

'Haal op die wekker
snot is lekker ' (???)

Doet me denken aan een serieus gestelde vraag tijdens de biologieles, waarover mijn dochter vertelde. Bij de vorige docent waren ze gewend de meest wezenloze dingen te bespreken - nu is er een ander, maar die gewoonte is blijven hangen. Een van de jongens vroeg bloedserieus 'Ik heb wel eens gehoord dat het goed voor je weerstand is om je eigen neuspulken op te eten. Ik doe dat al jaren en tja, ik ben eigenlijk nooit ziek...'

Helaas/Gelukkig vond de docent het een onzinnige kwestie

Tonny

MaximeM

MaximeM

24-12-2008 om 23:37

Rijmpje ja - en ophalen is beter dan snuiten

Hoi,

Ik weet ook niet waar het vandaan komt maar het is een uitdrukking 'haal op die wekker, snot smaakt lekker'
Verder nog even op internet gekeken maar het schijnt echt beter te zijn om op te halen dan te snuiten, zie dit stukje:

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een zogenaamd rhinovirus. Dit houdt in dat het virus zich in het slijmvlies in de neus vermeerderd (rhino=neus). Wanneer je je neus snuit, oefen je veel druk uit op het slijm. Zo pers je het in verschillende holtes in je hoofd. Op deze manier verhoog je het risico op voorhoofdsholte-, bijholte- en zelfs oorontsteking. Het is dan ook beter om je neus op te halen, al is dit uiteraard niet zo prettig voor de omgeving.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.