Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Janet

Janet

15-01-2010 om 19:16

Hartkloppingen

Hallo allemaal, wie heeft dit al eens aan de hand gehad? Onze dochter van 6 had gisteren in de klas dusdanige heftige hartkloppingen gehad dat de lerares mij erop aan sprak. Ze (onze dochter) kon zo duidelijk vertellen wat er gebeurde dat de lerares zei dat ze het al vaker gehad moest hebben. Dit heb ik haar gevraagd en toen bevestigde ze het. Zoeven tijdens het eten had ze het weer. Heb geprobeerd te voelen is natuurlijk lastig, hart heeft ritmestoornissen en zij zegt dat het lijkt of er mannetjes heel hard tegen haar huid trommelen. Na een paar minuten gaat het weer over. Wie heeft zoiets eens meegemaakt en kan me er iets over vertellen?

Groet,
Janet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

15-01-2010 om 21:16

De huisarts

Lijkt me typisch iets om gauw even mee langs de huisarts te gaan. Ik ken het van mezelf, en ik vind het heel vervelend. Bij mij is het een bijwerking van medicijnen, en niks aan te doen, maar ik neem aan dat je graag wilt weten wat het bij haar zou kunnen zijn.

jippa

jippa

15-01-2010 om 22:32

Ja idd

Zeker huisartskwestie. Zelf heb ik het van allergie wel eens, heeft ze voedselallergie of zo? Ik heb ook wel eens gehoord van hartkloppingen bij hyperventilatie, ook bij kinderen. Maar ik zou niet twijfelen en naar een arts gaan.

Huisarts voor de zekerheid

Mijn zoon heeft op die leeftijd ook zoiets gehad, is toen wij hier melding van maakten gelijk doorverwezen naar de cardioloog voor ctg enzo, en heeft n.a.v. van die bezoeken zelfs 24 uur zo'n kastje gehad om zijn hart te controleren. De conclusie hier was dat de ritmestoornissen "vervelend maar niet schadelijk" waren en er hoefde dus verder niets te gebeuren.

Maar laat het zeker controleren ! Beter een keer voor niets naar de huisarts dan een keer te laat....

Martine

andrea2

andrea2

18-01-2010 om 17:05

Zeker laten beoordelen door een arts

Hoi Janet,

Onze dochter (nu bijna 10) heeft sinds haar 6e last van aanvallen van hartritmestoornis. We zijn toen via de huisarts bij een kindercardioloog terechtgekomen, waar we nu nog steeds om de 6 maanden voor controle komen.

Dochter heeft heel wisselend last ervan. Soms maanden niet, dan 3x op een dag. Maar zo'n "aanval" verloopt meestal hetzelfde, zonder aanleiding begint het hart 3x zo snel als normaal te kloppen. Ze moet dan plat gaan liggen, meestal gaat het vanzelf over binnen een paar minuten. Met spanning of inspanning heeft het niet te maken.

Inderdaad is het zaak dat je er achter komt wat er nu precies "mis" gaat in haar hart. Dat is te zien op een ECG tijdens zo'n moment van verkeerd ritme. Maar een electrische aanlegfout zoals het Wolf-Parkinson-White syndroom is ook op een ECG te zien als het ritme normaal is. Je huisarts zal dus in ieder geval een ECG maken of je doorsturen naar een kindercardioloog. De meeste vormen van ritmestoornis zijn vervelend maar ongevaarlijk. Maar laat het eerst even grondig onderzoeken, dan weet je het zeker!

Groet en sterkte,

Andrea2

andrea2

andrea2

18-01-2010 om 17:38

Trucjes en leesvoer

Nog even dit, je kan je dochter helpen door een aantal trucjes te proberen (niet allemaal tegelijk hoor ;o)

Op haar hand blazen
Persen alsof ze op de wc zit voor een grote boodschap
Van een stoel springen
Poosje op z'n kop hangen (sterke man in the house?)
Plat liggen
Schrikreactie oproepen dmv ijskoud water in het gezicht (die doe ik nooit, zielig)

Soms lukt het om zo een ritmestoornis eerder op te laten houden.

Als je meer wilt lezen over ritmestoornissen bij kinderen, volg dan deze link:

http://www.hartstichting.nl/13706/13735/13709/13782/22959/ritmestoornis_kind

Succes!

Andrea2

Of heel koud

water drinken
of plat op de bank (vloer/bed) gaan liggen en proberen je door de bank/matras/vloer heen te persen, eigenlijk net zoiets als persen op de wc, maar deze truc werkt bij mijn man het best.

Maar sowieso mee naar de dokter!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.