Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 20:35

Hartruisje

Vanmiddag voor het 1e controle (1 maand) naar het consultatie bureau geweest.

Helaas ging het niet naar verwachting. Liep met 3 verwijzingen de deur uit. 2 niet erg (naveltje met wild vlees, en echo van de heupjes, ivm stuit en heupdysplasie bij ouders), maar ook 1 ivm een hartruisje. Dat was wel even schrikken en vooral erg onverwacht. Heb tijdens de zwangerschao @#$@#$ speciaal een extra echo gehad omdat er hartafwijkingen in de fammilie voorkomen, en daar zag alles er goed uit!

Ben de eerste schrik inmiddels te boven, en ga donderdag naar de huisarts, maar weet eigenlijk niet goed wat ik daar moet. De consultatie bureau arts vindt doorverwijzing naar de kinderarts nodig. Moet ik daar bij de huisarts op staan? En kan dat dan niet meteen (zonder dat de huisarts eerst ook gaat luisteren...)

En wat moet/kan ik nog meer vragen? Ik denk momenteel niet helder en zie vooral doem scenario's langskomen.

(en als of ze't gehoord heeft is mevrouw sinds vanmiddag bog ziek ook, gooit haar eten er uit, en heeft vandaag al meer gehuild dan de afgelopen 3 weken bij elkaar!!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 20:55

Huisarts al gebeld

ik heb de huisarts al gebeld, en ik moet donderdag dus even langs komen omdat hij zelf ook wil luisteren, maar dat vind ik dus een beetje raar.

ik bedoel, er heeft een arts naar geluisterd, die heeft het gehoord, en die vindt een doorverwijzing nodig. Ik neem aan dat een huisarts dat niet gaat 'overrulen' Volgens mij horen CB artsen meer baby hartjes, en kunnen die beter inschatten wat goed en niet goed is dan de huisarts.

Zo ging het hier ook

Zo ging het bij ons ook, al was mijn kind flink ouder (bijna drie ofzo, ik weet het al niet eens meer precies). Cb verwijst door naar huisarts, die verwees ook weer door. In beide gevallen 'het is waarschijnlijk niks maar voor de zekerheid toch maar nakijken'. Dat nakijken gebeurde trouwens niet in het ziekenhuis, waar een wachtlijst was, maar in het Diagnostisch Centrum Amsterdam, waar wij heel snel terecht konden (aan het begin van een avond ook nog, dat was handig) Dit even als tip, mocht je toevallig hier in de buurt wonen.

Het was trouwens inderdaad niks.

Groeten,

Temet

Cb-arts verwijst niet

Dit is vziw inderdaad de route: cb-arts constateert iets, en huisarts verwijst vervolgens indien nodig.
Ik ben het met je eens dat een cb-arts véél meer hartjes hoort, en ws. beter kan horen wanneer er iets afwijkt. Hier was dat ook zo: twee cb-artsen hoorden bij dochter afwijkende harttonen, we werden doorgestuurd naar huisarts, die hoorde niets (collega-ha erbij, hoorde ook niets). Toch zijn we verwezen naar de kindercardioloog, omdat twee cb-artsen wél wat hoorden.
Veel kinderen hebben een ruisje, heel vaak betekent het niets, of iig niets wat risico voor de gezondheid inhoudt, of iets wat makkelijk verholpen kan worden.
Sterkte, want je maakt je ws. toch zorgen!

Hier de huisarts...

die een ruisje ontdekte 5 dagen na de geboorte, in het ZH was er niks ontdekt na de geboorte. Zoon heeft Tetralogie van Fallot en is daaraan ook geopereerd.
Ik heb zelf ook een ruis maar die is onschuldig, dus mijn eerste reactie was; ik heb ook een ruisje en ik doe het ook nog steeds. Ja zei de huisarts toen maar je hebt goede en minder goede ruisjes.Hij stuurde ons naar het regionale zH en die stuurden ons weer door naar een academisch ziekenhuis( allemaal in 2dagen tijd, dus dat was fijn)
Dus ik denk dat het altijd goed is om het na te laten kijken.
Sterkte met wachten want dat is altijd erg vervelend!

Fonneke

Fonneke

22-12-2009 om 15:31

Hier ook

Hier ging het inderdaad ook zo dat de cb-arts een ruisje hoorde, maar dat we eerst naar de huisarts moesten voor een verwijzing. De huisarts hoorde het ruisje ook heel duidelijk. Vervolgens werden we doorgestuurd naar de kinderarts die ons weer doorstuurde naar de kindercardioloog. Waarom de cb-arts zelf niet mag doorverwijzen begrijp ik ook nooit. Ik kan me niet voorstellen dat huisarts verwijzing niet nodig vindt, helemaal als hartafwijkingen in de familie zitten. Maar mocht de huisarts het niet nodig vinden, dan zou ik er toch op staan. Bij onze dochter bleken het een aantal gaatjes in het schot tussen de beide kamers te zijn. Omdat we er op tijd bij waren kon het met een operatie goed worden opgelost. Hadden we gewacht tot ze er echt last van had gekregen, dan waren de problemen waarschijnlijk veel groter geweest.
Sterkte gewenst! En laat je nog even weten hoe het is gegaan?

Hanne.

Hanne.

23-12-2009 om 09:11

Alvast bedankt

Alvast bedankt voor de reacties.

Het gekke is dat de CB arts niet zeker wist of hij direct mocht doorverwijzen. Voor de echo van de heupjes mocht hij het wel, maar voor het hartruisje wist hij het niet zeker dus voor de zekerheid moet ik langs de huisarts. Ga er vanuit dat die me doorverwijst, maar ja, met de feestdagen er tussen zal het wel even duren voor we bij de kinderarts zitten.

Hier

zat er 2 maanden tussen verwijzing en onderzoek. Vervelend hè, als je lang moet wachten, sterkte ermee!

Hanne.

Hanne.

29-12-2009 om 17:02

1e update

Zoals beloofd de 1e update.

Vorige week naar de HA geweest, deze hoorde geen ruisje, maar toch doorverwezen. Eind januari kunnen we bij de kinderarts terecht. (binnen een maand na doorverwijzing dus, vind het nog vrij snel)

ik ben benieuwd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.