Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

20-07-2009 om 09:54

Hb waarde kind, 7 laag of normaal

ivm Ayladochter haar coeliakie zijn we haar vitaminen etc onder de loep aan het nemen, dus vandaag haar ijzer/hb laten prikken bij de huisarts. 7.0 kwam eruit. Ik weet dat dit bij een volwassene te laag is maar hoe zit het bij een 5 jarige? Iemand toevallig hier ervaring mee. De assistente kon het mij namelijk ook niet vertellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

20-07-2009 om 10:16

Wat zegt t lab?

Elk lab heeft zijn eigen referentiewaardes, die vaak te maken hebben met het apparaat dat je gebruikt. Sommigen vinden 7 dan nog net wel, en anderen net niet normaal.
Het is iig niet hoog, en dat past bij coeliakie, maar ik vind het ook niet zorgwekkend laag.

Mijn nattevingeradvies; geef je kind dagelijks vlees van goede kwaliteit.

ayla

ayla

20-07-2009 om 10:34

Geen lab

het was gewoon een vingerprikje bij de huisarts.

we hebben juist haar hb laten prikken omdat ze erg moeilijk is met eten, ze lust bijna niets en eet nauwelijks vlees. En in het brood wat ze krijgt zit nauwelijks toegevoegd ijzer

Tinus_p

Tinus_p

20-07-2009 om 10:40

In dat geval

Je kunt twee kanten op
1. een nauwkeuriger meting doen door bloed te laten prikken bij een 'echt'lab.
2. De uitslag aanvaarden als 'op het randje' en daarnaar handelen.

Hoe is de coeliakie nu? Vziw herstellen de darmen langzaam als je systematisch glutenvrij eet, en wordt de opname van ijzer etc dan ook beter.
Verder adviseer ik turboprut: Gebakken tartaar met royaal appelmoes en dat door de blender halen totdat t pap is.

ayla

ayla

20-07-2009 om 10:46

Tinus

wil haar nu niet nog eens laten prikken, in september moeten we haar coeliakie waarden opnieuw laten prikken en dan vraag ik dan wel of ijzer mee gecontroleerd kan worden.
Hoe het met de coeliakie gaat vind ik lastig te zeggen, ze is pas sinds maart op dieet dus die darmen moeten nog echt herstellen. Ze heeft nog steeds weken met dagelijks buikpijn en dan is het weer 2 weken rustig en gata het weer iets beter.

Turboprut gaat denk ik niet lukkendame blieft niets waarvan ze niet duidelijk kan zien wat het is.

dietiste adviseerde vorige week bij bloedarmoede dagelijks een klein lepeltje ferro. Misschien dat we dat maar doen

Tirza G.

Tirza G.

20-07-2009 om 11:08

Echt ijzertekort

eet je er niet meer aan. Daar helpt geen Roosvicee ferro of tartaar tegen. Een ijzerbepaling als deze, die twijfelachtig lijkt te zijn (wat zei de arts ervan? die zal toch wel weten hoe het zit, mag ik aannemen?) - daar red je het misschien nog net met dieetaanpassingen, maar bij een echt tekort zul je ijzer moeten suppleren.

Tirza

Ferro

Voor het geval je het nog niet wist: van Roosvicee ferro verkleurt je tong. Geen probleem verder, maar je kijkt anders raar op als je het voor het eerst opmerkt.
Verder wel ok, dat spul. Beter dan turboprut

Groeten,

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

20-07-2009 om 11:54

Who

WHO geeft 6,8 als ondergrens voor deze leeftijd. Gezien de korte tijd die ze nu bezig is denk ik dat het alleen maar omhoog zal gaan, en dan zit je dus best goed!
Wel vervelend dat ze zo slecht blijft eten, dan blijf je je zorgen maken of ze wel genoeg van alles binnenkrijgt.

Yep,

7.0 is prima. Wat raar dat de assistente je dat niet kon vertellen.

groetjes Akka

ayla

ayla

21-07-2009 om 09:07

Dank

Ik heb gistermiddag ook nog contact gehad met de dietiste, ze was verbaasd dat dochter 7.0 scoorde. Had het veel lager verwacht. Volgens haar is 7 aan de ondergrens maar wel goed genoeg, zeker voor een coeliakiepatient. Ze adviseerde me wel misschien toch wwat ferro te geven omdat dochter gewoon bijna geen vlees eet en ook bijna geen andere produkten waar veel ijzer in zit. Een theelepel ferro per dag was al genoeg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.