Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hebben contactlenzen eigenlijk een binnen en een buitenkant?'

Ik heb nog niet zo heel lang lenzen (nou ja, eigenlijk maar eentje). Het zijn zachte maandlenzen. Zo af en toe als ik hem indoe zit het niet lekker. meestal wijt ik dat aan een stofje of iets van dien aard, haal hem eruit, spoel af, en doe hem weer in. maar nu zat ik me laatst af te vragen (en vergeten te checken bij de oogartsd/opticien) of lenzen eigenlijk een goed en verkeerde kant hebben. die dingen 'flappen' zo gemakkelijk om. Ik heb ze al uitgebreid in close up bestudeerd, en er likt een soort 'facetrandje' aan te zitten, maar ik zie met geen mogelijkheid aan welke kant dat nou zit (jaja, als ik dat bestudeer heb ik natuurlijk geen lens in, hahaha!). Maar zou dat de oorzaak kunnen zijn van het af en toe niet lekker zitten van mijn lens? En hoe zie ik in vredesnaam of ie dan goed zit voor ik hem indoe? Ze lijken geen 'voorkeurskant te hebben als ik ze 'omflap' als jullie snappen wat ik bedoel....

ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2010 om 00:21

Lenzen

Ja, lenzen hebben een binnen- en buitenkant. Het is wat lastig te zien maar als je goed kijkt kan je dat facetrandje zien zitten. Ook is de kromming anders als je hem binnenstebuiten hebt. Ik heb zelf ook zachte maandlenzen en meestal is het idd zo dat als ik ze binnenstebuiten in heb ze niet zo comfortabel voelen als wanneer ze goed zitten. Meestal kom ik er dan pas 's avonds bij het schoonmaken achter dat ze binnenstebuiten zaten

Nou en of. Ik voel het onmiddellijk, een lens die is omgeklapt zit niet lekker, een goed zittende lens voel ik niet.

Het is zoals Pandia zegt: kijk langs de lens als die op je vinger ligt. Is de bolling helemaal goed, dan ligt de lens goed. Als de lens is omgeklapt loopt hij bij de rand iets naar buiten ipv naar binnen en dan weet je dat je fout zit.

Het nadeel is alleen dat als je erg slecht ziet, je dat verschil wat lastig opmerkt zonder je lenzen in

Groeten,

Temet

Schoteltje/kopje

Mijn opticien legde het ooit zo uit...een lens die andersom zit lijkt op een schoteltje (buigt iets naar buiten) een lens die goed zit lijkt op een kopje (loopt keurig rond..
groeten albana

IngridT

IngridT

08-07-2010 om 15:44 Topicstarter

Hmm.

Dank voor jullie reacties. Ik had al zo'n vermoeden. Ik hab maar -2 of zo, maar desondanks heb ik grote moeite om te zien waar dat facetrandje nou zit..aan de ene of aan de andere kant? maar met jullie tips zal ik vanavond nog eens uitgebreid kijken.....

Dank!

Ingrid

Pluk53

Pluk53

08-07-2010 om 15:54

als je -2 hebt, dan zou je juist beter dan anderen het randje moeten kunnen zien; je bent (zonder lenzen)bijziend.
Kijk hier op pag.6: http://www.hecht-epk.de/downloadarchiv/handhabungsbroschueren/weich_nl.pdf

IngridT

IngridT

08-07-2010 om 16:51 Topicstarter

Lol pluk.

of + 2, ik weet het eigenlijk niet. Maar ik heb maar 1 lens (voor het (luie) oog dat ver weg kijkt, maar het de laatste jaren iets minder scherp ziet. Het andere oog gebruik ik alleen voor dichtbij, en ziet alles haarscherp, (ik heb rare ogen, sorry) dus ik heb sowieso geen excuss om het zonder lens niet scherp te zien...

Ingrid

Hanna

Hanna

08-07-2010 om 17:26

Omdraaien

Simpel, als je lens niet lekker zit, draai je hem om...Zit hij dan beter, dan weet je hoe het kwam en anders zit er een stofje op.

Hanna

IngridT

IngridT

08-07-2010 om 18:08 Topicstarter

Lol hanna...

ja natuurlijk. Alleen na een jaar vind ik het indoen van een lens nog steeds niet echt soepel gaan. Dus om dat nou om de klipklap 2 keer te moeten doen....Misschien hebben jullie nog gemakkelijk lens-indoe-tips? (eruit is een eitje)

Ingrid

Drupje vloeistof

in de lens doen....dan zit ie sneller en voelt het niet zo droog aan als je 'm indoet. Ik doe het in ieder geval niet bij een spiegel...dan raak ik helemaal de kluts kwijt...ik zie al niks en moet dan ook nog omgekeerd denken en met m'n neus op die spiegel zitten. Ik doe ze gewoon op de rand van m'n bed zittend in...hoppa zo in 1 keer. Linkerhand houd het oog een beetje open,rechter wijsvinger de lens en dan zo d'r in.
groeten albana

Hanna

Hanna

08-07-2010 om 22:20

Kijken als je je lens in doet

Eigenlijk een beetje dezelfde tip als Albana, maar vooral geen spiegel, want dan wil je kijken naar de spiegel en eigenlijk moet je gewoon kijken naar je lens/vingertop. En niet te vergeten je oog goed openhouden.

Waar heb je precies moeite mee? Op welk moment gaat het fout?

Hanna

IngridT

IngridT

08-07-2010 om 22:41 Topicstarter

Nou...

hij flapt altijd om als ik hem in wil doen. Want op een of andere manier blijft de lens als ik hem in mijn oog wil doen heel vaak aan mijn vingertop plakken ipv aan mijn oog, en dan zit ie dus als een alternatief vingerhoedje op het topje van mijn vinger ipv dat ie als zeg maar in de goede 'in het oog' stand staat. Vandaar ook dat ik wsch altijd zo zit te pielen met wat de goede kant is....

Ingrid

Jesse_1

Jesse_1

08-07-2010 om 23:39

Wacht ook nog op tips

Ik heb harde lenzen, maar heb daarnaast goedkope kant-en-klare zachte lenzen voor 1x om bijv. mee te zwemmen. Ik krijg ze ook met de grootst mogelijke moeite in, omdat ze omklappen zodra ik ze op mijn oog doe. Clou is geloof ik dat je ze er een beetje in moet schuiven (ipv erin duwen, wat ik doe met harde lenzen) en vooral goed naar de lens blijven kijken. Ik kan het verschil tussen binnen/buiten ook niet zien en zo makkelijk draai ik zo'n akelige zachte lens niet om (bovendien is het de vraag welke kant er nu op mijn oog zat, als ik 'm er eindelijk uit heb weten te krijgen... ;-().
Jesse

Hanna

Hanna

09-07-2010 om 07:20

Mja

Mja, hoe doe ik mijn lenzen in...

Als mijn vingertop te nat is van lensvloeistof, blijft hij ook plakken aan mijn vinger. Ik maak altijd mijn vinger goed droog en leg er dan pas mijn lens op. En er moet echt maar een heel klein druppeltje lensvloeistof in de lens zitten, de lens moet ook aan de binnenkant niet te nat zijn.

Ik weet dat als ik zonder lens op mijn vinger mijn hoornvlies aanraak, dat het pijn doet, daarom ga je min of meer automatisch knipperen met je ogen. Wanneer ik een lens op mijn vinger heb, doet het geen pijn.

Dan doe ik mijn lens richting oog en wacht tot de lucht achter de lens weg is, zonder dat ik de lens echt in mijn oog druk. Eventueel beweeg ik de lens wat heen en weer om de laatste lucht weg te halen. Dan focus ik mijn oog op mijn vingertop, zodat de lens ongeveer op zijn plek zit en daarna haal ik mijn vinger weg.

Fluitje van een cent, nog geen 5 seconde werk.

Twee kinderen hebben hier ook lenzen (gehad). De oudste is er nooit vrienden mee geworden kreeg die dingen niet in en uit. Mijn jongste ging zitten en deed der lenzen in en uit alsof ze nooit anders had gedaan.

Groetjes,
Hanna

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2010 om 14:05

Hier ook

Ik heb al 30 jr harde lenzen en heb een poosje geleden voor het eerste zachte ingezet. Je moet inderdaad nĂ­et naar de lens kijken, ik deed het voor de spiegel (recht vooruit), tilde mijn ooglid op met de hand-zonder-lens en deed het aan de onderkant naar beneden met de vingers-zonder-lens en prakte hem er zo een beetje in. En inderdaad een beetje aandrukken.
Bij mijn eigen lenzen kijk ik juist naar beneden, dat doe ik altijd boven de tafel ofzo en die hoef je niet aan te drukken, de druppel vloeistof zorgt voor de adhesie, hij springt zo je oog in
Uitdoen vond ik trouwens een ramp, bij die zachte. Je moet ze er echt afpakken, brrrrrr.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2010 om 18:01

Lenzen

Ik heb eerst jaren harde lenzen gedragen en nu alweer meer dan 15 jaar zachte lenzen. Ik pluk met mijn duim- en wijsvinger een lens uit de houder, zet hem op de top van mijn wijsvinger, hou met mijn middelvinger het onderste ooglid een beetje omlaag, kijk recht naar voren en zet hem in met lichte druk zodat hij goed "pakt". Zonder spiegel. Duurt nog geen 2 seconden en ik heb maar een hand nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.