Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herstel Nederland


Ja ik denk dat veel sneltesten zou helpen. Stop daar geld en middelen in en vaccineer daarnaast de risicogroepen. Die combi zou toch moeten werken? Hoewel logistiek een heel gedoe natuurlijk. 

Pief schreef op 22-02-2021 om 15:39:

Wij kijken vanavond samen Lubach. Ik ben fan dus ik ben benieuwd. Maar het gaat mij er eigenlijk helemaal niet om of iets uitvoerbaar is of niet. De lockdown is eigenlijk ook helemaal niet uitvoerbaar. Voorkomt schade en geeft schade. Allemaal keuzes.

Ik houd niet van tunneldenken en we zitten daarin vast. Dus alles wat daarin verandering brengt juich ik toe. En hier zit een communicatie campagne omheen. We hebben gezien dat het kabinet alleen maar via de media te beïnvloeden is. Dus dan maar zo. Ik ben blij met iedereen die de aandacht weet te vestigen op de keerzijde van deze aanpak. Dus ook met Herstel nl.

maar het vervelende is, Pief, dat Herstel.nl ook tunneldenkt. Ze zijn nog stelliger dan kabinet en dat helpt niet. daarom vergelijking met hoe CPB het aanpakt die kiezen een andere toon met meer kans op 'uit de tunnel' komen . . . 

gr Angela

Pief

Pief

22-02-2021 om 16:45 Topicstarter

Angela1967 schreef op 22-02-2021 om 16:08:

[..]

maar het vervelende is, Pief, dat Herstel.nl ook tunneldenkt. Ze zijn nog stelliger dan kabinet en dat helpt niet. daarom vergelijking met hoe CPB het aanpakt die kiezen een andere toon met meer kans op 'uit de tunnel' komen . . .

gr Angela

Als je te zacht roept word je niet gehoord. Het cpb zit twee keer per week aan tafel in den haag. Met 0 resultaat. Dat werkt dus blijkbaar niet. Hard roepen in de media wel. En een te genuanceerde boodschap komt niet over. Dus dan maar met de botte bijl erin. 

maar zie je het verschil dan niet?

gr Angela

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/21/wij-staan-niet-allemaal-voor-rutte-te-klappen-a4032691

Kim Putters, directeur SCP Het demissionaire kabinet moet heel snel met een ‘herstelplan’ komen voor Nederland ná de crisis, vinden de drie planbureaus. „De politiek moet terug naar normaal.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/22/avondklok-met-3-weken-verlengd-middelbare-scholen-deels-open-a4032708

Met zijn collega’s van het Centraal Planbureau (CP en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vraagt hij in een brief aan het demissionaire kabinet met een ‘herstelplan’ te komen voor Nederland ná de crisis. „Er is geen tijd te verliezen”, staat in die brief.

Pief

Pief

22-02-2021 om 17:07 Topicstarter

Angela1967 schreef op 22-02-2021 om 16:57:

maar zie je het verschil dan niet?

gr Angela

Dat ligt eraan wat jij bedoelt

nou ja, SCP en CPB proberen binnen de kaders te veranderen, Herstel.nl plaatst zich buiten de politieke dagelijkse gang van zaken en stelt een ander plan voor. 

Ja ik snap dat het beide via media gaat, ik vind ook zeker dat SCP en CPB die stap eerder hadden moeten zetten. Laat dat hopelijk de winst zijn: dat het volgende kabinet zich niet meer via media wil laten aansturen maar zelf-informerend vermogen verhoogt . . . 

gr Angela

Pief

Pief

22-02-2021 om 18:20 Topicstarter

Angela1967 schreef op 22-02-2021 om 17:17:

nou ja, SCP en CPB proberen binnen de kaders te veranderen, Herstel.nl plaatst zich buiten de politieke dagelijkse gang van zaken en stelt een ander plan voor.

Ja ik snap dat het beide via media gaat, ik vind ook zeker dat SCP en CPB die stap eerder hadden moeten zetten. Laat dat hopelijk de winst zijn: dat het volgende kabinet zich niet meer via media wil laten aansturen maar zelf-informerend vermogen verhoogt . . .

gr Angela

Het lijkt mij juist heel goed om eens buiten de kaders te denken. Die kaders zijn er ook niet echt weloverwogen gekomen, maar in een soort van paniek een jaar geleden. En die kaders zijn er nu nog. De fundamentele discussie is niet gevoerd. Daar is het nu een beetje laat voor,  maar beter laat dan nooit. 

Welke 'fundamentele discussie' Pief? Wil je dat we hoofdelijk stemmen welke maatregelen 'door' mogen? Hebben we daar niet het OMT en de regering en de beide kamers voor?

Of de 'fundamentele discussie' of het een griepje is of niet?

Pief

Pief

22-02-2021 om 18:51 Topicstarter

AnneJ schreef op 22-02-2021 om 18:42:

Welke 'fundamentele discussie' Pief? Wil je dat we hoofdelijk stemmen welke maatregelen 'door' mogen? Hebben we daar niet het OMT en de regering en de beide kamers voor?

Of de 'fundamentele discussie' of het een griepje is of niet?

De fundamentele discussie hoe je deze crisis aanvliegt, zijn er alternatieven voor een lockdown,  zijn er mogelijkheden om de zorg op te schalen en wat is daarvoor nodig? Welke adviseurs betrek je hierbij, hoe werkt een testsamenleving, hoe beperken we de maatschappelijke gevolgen, in hoeverre kun je langdurig jongeren beperken in onderwijs,  kun je ouderen afsluiten van hun omgeving. Dat dus. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden-en-commissies/commissies/volksgezondheid-welzijn-en-sport/thema-coronavirus

Die discussie wordt al gevoerd. Bijna wekelijks. Voorafgegaan door een technische briefing. En dan vergadert men, de 2e kamer, tot zwart nacht, nou ja, nu iets vroeger gelukkig vanwege de avondklok. De 2e kamer mag daar elke fundamentele discussie inbrengen en doet dat ook.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2021P01967

Gezien de moties.

Zelfs de rechter is er aan te pas gekomen door viruswaarheid. Waarvan de uitspraak aankomende vrijdag.

De eerste kamer heeft, met minister Grapperhaus, uitputtend, urenlang, de zaken behandeld en uiteindelijk ingestemd met het invoegen van de avondklok. Het doorgaan op deze weg door de regering op advies van het OMT. 

Rutte sprak uit dat hij nu wel overtuigd is om nog breder mensen, ook met kritiek wil spreken. Echter die kritiek wordt ook al gehoord, maar je kunt niet levens afwegen tegen meer risico lopen vanwege maatschappelijke noden, die stap hebben we hier tot nu toe niet willen maken. We zijn Zweden niet, laat staan de UK of Amerika in de aanvangsfase.

Pief

Pief

22-02-2021 om 19:45 Topicstarter

Die discussie in de tweede kamer gaat alleen over de maatregelen van dat moment. De technische briefing gaat alleen over het virus. Dus niks fundamentele discussie. Alleen maar korte termijn reacties op de cijfers en de maatregelen.

Je kunt je daarover melden bij volksvertegenwoordigers Pief. Als men tot nu toe niet naar tevredenheid de fundamentele discussie is aangegaan.

https://www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_kamer/uw_mening_telt/contact_opnemen_met_leden_van_de_tweede_kamer

En over een paar weken gaan we stemmen. Wie gaat volgens jou wel de 'fundamentele discussie aan'? Dan kies je die.

Pief schreef op 22-02-2021 om 19:45:

Die discussie in de tweede kamer gaat alleen over de maatregelen van dat moment. De technische briefing gaat alleen over het virus. Dus niks fundamentele discussie. Alleen maar korte termijn reacties op de cijfers en de maatregelen.

je zou ook kunnen stellen dat het inderdaad ook allemaal korte termijn is wat er geregeld moet worden. Fundamenteel is voor mij 'als er ooit nog eens een pandemie komt'. Ik denk dat jij bedoelt de komende maanden/rest van het jaar? Klinkt als gezeur maar ik denk dat 'fundamenteel' helemaal niet kan want dit is ongeveer eenmalig, en wij zijn niet in staat om een 'fundamentele' inrichting te kiezen van overheid en financiën en wetten hoe ooit weer te handelen. 

Misschien bedoel je ook meer de scope van de maatregelen dan de termijn.

gr Angela

De discussie speelt zich af in de media, bij mensen onderling, bij de belangengroepjes als RED en HERSTEL. Die zitten aan tafel of spreken mee -Jan Publiek of standpunt.nl bijvoorbeeld- En die discussie zie je ook terug in beide kamers. Mits dat aansluit bij het gevoerde beleid van terugdringen en overstromen van de IC's, dat is ook een metafoor voor een rem op grotere hoeveelheden overlijdende familieleden die, samen met de toegenomen besmettingen en dan ziekte en quarantaine, weer kunnen leiden tot maatschappelijke ontwrichting.

Je stroomlijnt het op een bepaalde manier en verlegt de koers.

Je kunt niet zeggen: we gaan het nu eens een tijdje doen zoals het REDteam het wil, of zoals 'HERSTEL.nl' het bedacht heeft of zoals de chinezen het doen. Fundamenteel anders.

Ik kijk nog steeds met  interesse naar de helicopterpetjes van de chinese kinderen zodat ze weten afstand te houden.

Je kunt wat overnemen, en dat gebeurt ook, na urenlange debatten. En je houdt het zo direct en uitlegbaar mogelijk zo goed mogelijk binnen het draagvlak. Is de regering nou eindelijk eens om wat betreft aerosolen? De meeste mensen weten het inmiddels en zijn overtuigd. Het hangt ook niet alleen van de regering af hoewel we met elkaar afgesproken hebben dat zij de besluiten nemen en dat we die zo goed mogelijk opvolgen.

En ja, niet iedereen denkt er hetzelfde over. Maar het is ook maar een kleine minderheid die gaat knuffelen op het museumplein of die gaat rellen bij de avondklok. Dat maakt indruk maar de meesten, blijkt uit onderzoek, volgen het beleid en snappen het nog steeds al is het moeilijk om het vol te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.