Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herstel Nederland


Wiek schreef op 22-02-2021 om 10:52:

Ik ben werkelijk verbijsterd dat hier een topic wordt geopend over een "herstel" plan waarin de facto wordt opgeroepen concentratiekampen in te stellen vanwege een pandemie, en er mensen zijn die hier serieus op ingaan.

Misschien moet je de plannen even lezen voor je met een reactie komt.

Pief

Pief

22-02-2021 om 11:44 Topicstarter

Ik vind het juist heel goed dat er een serieus tegengeluid is tegen al het virologengeweld in de media. Het is belangrijk dat het kabinet veel breder gaat kijken naar deze crisis. Ook de planbureaus, roepen daartoe op. Zij zitten wel aan tafel,  maar er wordt niet naar ze geluisterd. 

in dat licht moet je dat plan van Herstel NL ook zien. Een manier om aandacht te vragen voor de enorm schrijnende consequenties van de maatregelen en een visie op hoe het anders kan. Om de virustunnel waarin het kabinet zich bevindt te doorbreken.

Pief schreef op 22-02-2021 om 11:44:

Ik vind het juist heel goed dat er een serieus tegengeluid is tegen al het virologengeweld in de media. Het is belangrijk dat het kabinet veel breder gaat kijken naar deze crisis. Ook de planbureaus, roepen daartoe op. Zij zitten wel aan tafel, maar er wordt niet naar ze geluisterd.

in dat licht moet je dat plan van Herstel NL ook zien. Een manier om aandacht te vragen voor de enorm schrijnende consequenties van de maatregelen en een visie op hoe het anders kan. Om de virustunnel waarin het kabinet zich bevindt te doorbreken.

dan heb ik veel meer waardering voor de manier waarop bijv. het CPB hun kritiek inpakken en verwoorden.

gr Angela

ps dus niet de oud-cpb'er

gr Angela

Pief schreef op 22-02-2021 om 11:44:

Ik vind het juist heel goed dat er een serieus tegengeluid is tegen al het virologengeweld in de media. Het is belangrijk dat het kabinet veel breder gaat kijken naar deze crisis. Ook de planbureaus, roepen daartoe op. Zij zitten wel aan tafel, maar er wordt niet naar ze geluisterd.

in dat licht moet je dat plan van Herstel NL ook zien. Een manier om aandacht te vragen voor de enorm schrijnende consequenties van de maatregelen en een visie op hoe het anders kan. Om de virustunnel waarin het kabinet zich bevindt te doorbreken.

Pief, ik zie nu de uitzending van Lubach, heb jij 'm al gezien?

het gaat echt gierend mis als je het even doordenkt. Dus nee ik vind het geen serieus tegengeluid. Het is een tegengeluid maar niet serieus te nemen.

gr Angela

Angela1967 schreef op 22-02-2021 om 12:26:

[..]

Pief, ik zie nu de uitzending van Lubach, heb jij 'm al gezien?

het gaat echt gierend mis als je het even doordenkt. Dus nee ik vind het geen serieus tegengeluid. Het is een tegengeluid maar niet serieus te nemen.

gr Angela

Misschien niet alles, maar delen van het voorstel wellicht wel. Het zorgt in ieder geval voor discussie, iets wat de Tweede en Eerste Kamer zouden moeten doen maar als makke schapen nalaten.

O.t.: sinds wanneer is Lubach de nieuwe messias? Hij is vaak grappig, maar hij zit er ook wel erns compleet naast hoor,

Meike, 

Er is niemand hier die Lübach een messias noemt (bahalve jij dan) Het is gewoon een gezond tegengeluid en aanleiding tot discussie. Dat wilde je toch zo graag?

Kan mij voorstellen dat de kwetsbaren; bejaarden, chronisch zieken, obesen, dat die niet blij zijn met het plan. Maar als de economie inzakt dan is er geen geld meer voor aow, wao en dat soort uitkeringen en dan zijn zij ook de dupe.

Er zijn ook nog andere kwetsbaren die juist baat hebben bij het opengooien van de maatschappij; gezinnen en andere mensen die klein behuisd zijn, geen geld hebben voor ipads, netflix etc. Ik woon aan de rand van een wijk met heel veel inwoners in hele kleine k*tflatjes, mensen kunnen geen kant uit, werk kwijt, slecht de weg kennen in het nederlands zorgstelsel, kinderen die enorme achterstanden oplopen en door de spanningen ook nog een hoop klappen oplopen. Echt denk daar ook eens aan.

Denken is niet genoeg. Daar kun je op termijn zaken verbeteren door grootschalige sociale woningbouw. En op korte termijn het door de gemeente actief aanleveren van digitale leermiddelen. Of helpen met een aanvraag bij de stichting Leergeld. 

Hulpverleners, ambtenaren, leerkrachten, mede ouders, geeft niet wie die klaar staan om dit soort praktische problemen, die soms omkomen in bureaucratie te helpen oplossen.

Kinderen uit klem zittende gezinnen mogen naar school en je kunt ouders daar op wijzen.

Denken en ja, daar komt ie weer, melden, helpt niemand vooruit.

Ik heb gelukkig de voorbeelden om mij heen van mensen die praktisch bijdragen en niet op je gemoed zitten te werken.

Omdat hulpverleners niet altijd de sociale kaart paraat hebben, en dat is ook een stuk flexibeler en complexer dan voorheen, kan het zin hebben om zelf samen met iemand zaken uit te zoeken en op te lossen door erbij te blijven.

Maar zoon wees mij vorig jaar al op de leerkracht in het pand die het huiswerk persoonlijk af kwam geven, aan de deur, bij de leerlingen uit zijn klas.

Denk je dat je mensen helpt door de zaak open te gooien en tegelijk worden er meer ouderen, maar ook een deel jongeren, ziek omdat ze in huishoudens leven met weinig ruimte en meer familie?

Doe je mensen daar een dienst mee? Juist deze doelgroep is daar extra kwetsbaar voor.

EmmaT schreef op 22-02-2021 om 13:42:

Meike,

Er is niemand hier die Lübach een messias noemt (bahalve jij dan) Het is gewoon een gezond tegengeluid en aanleiding tot discussie. Dat wilde je toch zo graag?

Iets een slecht plan vinden, alléén maar omdat Lubach er iets van vindt, kan ik geen gezond tegengeluid vinden. Hoe moeilijk is het om zélf na te denken?!?!

Tjee Meike, die plannen van Herstel, die heb jij toch ook niet zelf bedacht? Daarom mag je ze toch nog wel (deels) goed vinden? Ik ben het alleen helemaal niet met je eens, en wel met Lubach. Zoiets, mag dat ook? Ik vind gewoon niet dat we risicogroepen moeten isoleren, en ik vind het ook nog eens onuitvoerbaar. 

Wat zondag met Lubach doet is vaak gewoon goed uitleggen waarom iets geen goed idee is (of juist wel natuurlijk). Bubbels waar je wel regels handhaaft, en andere plekken waar je helemaal geen coronaregels handhaaft leiden bijna automatisch tot meer besmettingen, waardoor je ook meer kwetsbaren raakt. (Want ook niet niet kwetsbaren mogen in de bubbel van de kwetsbaren, en kunnen daar ondanks de strenge regels mensen besmetten, dat gebeurt nu immers ook nu we overal regels hebben).

Gewoon geen goed idee dus, al hoop ik wel dat de winkels weer open gaan bijvoorbeeld.

Het zal er wel van komen dat de oplossing gelegen blijkt te liggen in het 'sneltesten'.

Pief

Pief

22-02-2021 om 15:39 Topicstarter

Wij kijken vanavond samen Lubach. Ik ben fan dus ik ben benieuwd. Maar het gaat mij er eigenlijk helemaal niet om of iets uitvoerbaar is of niet. De lockdown is eigenlijk ook helemaal niet uitvoerbaar. Voorkomt schade en geeft schade. Allemaal keuzes. 

 Ik houd niet van tunneldenken en we zitten daarin vast. Dus alles wat daarin verandering brengt juich ik toe. En hier zit een communicatie campagne omheen. We hebben gezien dat het kabinet alleen maar via de media te beïnvloeden is. Dus dan maar zo. Ik ben blij met iedereen die de aandacht weet te vestigen op de keerzijde van deze aanpak. Dus ook met Herstel nl.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.