Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Does

Does

22-10-2020 om 10:24

Hoe gaan jullie om met kwetsbaren, corona


Flavia

Flavia

25-10-2020 om 12:57

Dees

Hoe weet jij of iemand kwetsbaar is. Ze hebben geen oranje vlaggetjes op hun jas of zo.
Alleen oud is maar een heel beperkt criterium, je hoeft niet oud te zijn om toch kwetsbaar te zijn. Meestal niet iets waar je mee te koop loopt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-10-2020 om 13:12

Wat is erger

Ziek zijn of alleen zijn. Ik snap je uitroep Dees, maar het alleen-zijn duurt maar voort, en wie wat gevoelig is voor donkere maanden heeft het nu moeilijker dan in de eerste golf toen het voorjaar met al het nieuwe leven ons opmonterde. Veel bellen, schrijven, dat soort activiteiten helpt vast wel wat. Maar er zijn ook veel dingen waarvoor je live aanwezig moet zijn. Risico’s zijn dan lastig te vermijden.

Van de week moet ik naar de bloedprikkers van de trombosedienst. Lastig hoor, die komen overal.

Erica

Erica

25-10-2020 om 13:16

Keuzes in wie er komt

Ik werk in de thuiszorg en maak gemiddeld 2,5 uur schoon bij mensen en wat mij verbaast is dat ik wel mag komen en dat de eigen kinderen niet mogen of willen komen uit angst voor besmettingen. Sommige mensen hebben al maanden geen eigen kinderen over de vloer gehad en zijn daar heel verdrietig over.

Als ik kind zou zijn van zo'n oudere zou ik de thuiszorg afzeggen en zelf een paar uurtjes bij mijn vader of moeder schoonmaken en onderhand bijkletsen en koffie drinken. De thuiszorgmedewerkers houden zich aan alle regels maar komen natuurlijk bij heel veel mensen over de vloer dus het risico is groter.

Hierboven wordt gesproken over eigen verantwoording nemen maar ik merk dat veel oude mensen dit heel moeilijk vinden en ook het afstand houden. Ze willen wel maar als er iemand is dan zijn ze zo blij dat ze prompt vergeten dat ze afstand moeten nemen en andere maatregelen in acht moeten nemen. Ik zeg altijd: u hoeft nu niet op te letten ik zorg dat ik bij u uit de buurt blijf, dat stelt hen gerust.

zebra

zebra

25-10-2020 om 13:27

zeker lastig

je kunt niet alle risico's vermijden. In het appartementencomplex waar mijn moeder woont komt ook wekelijks iemand langs van de trombosedienst om te prikken, die komt bij mijn moeder maar ook bij andere mensen en nog op andere locaties. Fysio komt ook aan huis als dat nodig is, die komt ook met veel andere mensen in contact.
Wij gaan zelf wel langs, ikzelf iets vaker omdat ik vlakbij woon, de kleinkinderen komen minder vaak maar dat is ook ivm combinatie werk en gezin.
Verder komen er ook kennissen langs. Maar in je eentje zitten verpieteren van eenzaamheid is ook erg, zeker als je tijdelijk niet echt de deur uit kan.

Stickertje

Stickertje

25-10-2020 om 13:47

Zou fijn zijn als het niet nodig was

Dat niet wat Dees zo stellig zegt zou ik ook wel willen maar dat is toch niet te doen?
Niet langs bij mijn ouders die de 80 naderen en voor sommige dingen toch echt onze hulp nodig hebben is gewoon geen optie.
Schoonouders zijn 80 plus en daarvoor doet schoonzus het meeste maar wat zij niet kan moet mijn man toch echt doen.
Schoonouders hebben thuiszorg en huishoudelijke hulp maar dat is onvoldoende om nog zelfstandig te wonen. Schoonvader doet nog wel zelf de meeste boodschappen maar zelf contact opnemen met ziggo om de storing op te (laten) lossen aan het tv en telefoon signaal is een brug te ver. Dan moet hij vragen beantwoorden die hij niet (meer) snapt.
Voor hun gezondheid zou het beter zijn als we geen contact met ze hebben maar soms moet je dus wel.
En werkende telefoon is noodzaak in deze tijden.

Maro

Maro

25-10-2020 om 15:03

Hier

Ik behoor zelf tot een risicogroep. Mijn zoon van 19 komt twee of drie keer per maand een weekend langs. In de lockdown deed ik dat niet maar op een gegeven moment gaat de eenzaamheid toch spelen en ik wil hem graag zien ook.

Maar... ik heb een redelijk streng protocol. We houden de hele tijd zeker twee meter afstand. Er staat altijd een raampje open en elke twee uur luchten we een kwartier door alles tegenover elkaar open te zetten. Na toiletbezoek maken we allebei met alcohol het toilet, de knop en de kranen schoon. Op verschillende plekken in huis staan de flesjes en schoonmaakdoekjes die daarna weggegooid worden. Deurklinken: of met je elleboog openmaken, of een plastic zakje om je hand (overal staan tassen met schone en gebruikte plastic zakjes).
Soms speelt hij gitaar en zingen we. Hij heeft dan een mondkapje voor, ik een spatkap (beschermt jouzelf niet de ander), we zitten vier meter uit elkaar voor open ramen. Hij komt niet in de keuken, zijn eetgerei was ik meteen af met heel heet water. Hij doucht altijd na mij zodat er 24 uur tussen zit en eventuele aerosolen zijn gaan liggen. Ik stofzuig alles voor hij komt en pas drie of vier dagen na zijn komst weer ivm aerosolen via de stofzuiger.
Soms kijken we een filmpje, hij zit dan achter me, drie meter, er staat een raampje open (hij heeft dan een lekkere deken) en een mondkapje op.
Ja het is een gedoe, vooral in het begin. Hij vindt het niet erg, prima zelfs. we hebben het even goed heel gezellig zo'n weekend.

Het zal vast niet 100% safe zijn, dat is in een huiselijke omgeving niet te doen, lijkt me. Maar het gaat om de kans tot besmetting te verkleinen.

Angela67

Angela67

25-10-2020 om 15:14

maro

dan zal een investering in sneltesten voor jullie heel interessant zijn en veel afval schelen! Laten we hopen dat er snel sneltesten te koop zijn - of dat je zoon er heel makkelijk langskan voordat hij bij jou komt.
gr Angela

Maro

Maro

25-10-2020 om 15:15

oh ja angela

daar hoop ik al heel lang op en wil ik ook best wat geld voor uitgeven.

Maro

Maro

25-10-2020 om 15:20

afval

Ja de schoonmaakdoekjes zijn afval. Heb ik over nagedacht en bedacht dat je niet genoeg doekjes kunt hebben anders en dat het ook weer scheelt omdat je heet moet wassen.
de plastic zakjes gaan niet weg maar worden na twee weken opnieuw ingezet. Heel systeem maar ja wel goed tegen plastiscschaamte

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2020 om 15:32

Maro

Vind je dat allemaal niet een beetje ver gaan? Garanties krijg je niet, en ik ben misschien te zorgeloos, maar dit komt wel heel obsessief over.

ElenaH

ElenaH

25-10-2020 om 15:40

Oef

'Soms kijken we een filmpje, hij zit dan achter me, drie meter, er staat een raampje open (hij heeft dan een lekkere deken) en een mondkapje op.'

Zo groot is mijn woonkamer niet, dan zou ik praktisch tegen het tv-scherm aangedrukt zittem.

Piep

Piep

25-10-2020 om 15:41

Sneltesten

Die zijn er al lang, je moet er wel zelf voor betalen.

Maro

Maro

25-10-2020 om 15:50

nee hoor pryne

in het begin voelde het obsessief want je moest er over nadenken. nu is het gewoon geautomatiseerd en routine geworden. Nauwelijks extra moeite.
Ik kan me voorstellen dat als je zelf niet tot een risicogroep behoort, dat je er niet aan moet denken.
Behoor je wel tot een risicogroep en neem je geen maatregelen: het is jouw leven dat moet je helemaal zelf weten

Flavia

Flavia

25-10-2020 om 18:04

Maro

Zowel mijn ex als zijn vrouw behoren tot de kwetsbare groepen en zijn vrij neurotisch van aard op dit gebied maar gaan niet zover als jij.

Dochter blijft bij verkoudheid bij mij maar dat is het dan ook wel. Naast het dagelijks schoonmaken van de toiletten en afnemen van de deurklinken met een doekje met allesreiniger.

Maro

Maro

25-10-2020 om 18:15

jaja

Maar toch voelt het niet neurotisch. voor zoon ook niet, heb het net nog gevraagd en die is van het kaliber dat hij me dat heus wel laat weten als hij dat zou vinden.

Ja het is wennen, ik zeg het nu voor de derde keer, maar het went dus. Op zich verbaast me dat zelf ook: in het begin voelde het wel neurotisch want ik moest alles nog bedenken. als je het eenmaal bedacht hebt en een paar keer uitgevoerd is het geen punt meer.
Het wordt routine, en kost geen moeite meer. Zoiets als kosjer koken kan ik me voorstellen. Ik heb het er graag voor over om minder risico te lopen en toch mijn zoon te zien.

Angela67

Angela67

25-10-2020 om 19:29

als iets went

maakt het dat nog niet juist. En het maakt paranoïde.
gr Angela

Maro

Maro

25-10-2020 om 19:40

nee hoor

het is gewoon verstandig . Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die zo rekkelijk waren, nee hoor zij waren niet zo 'paranoia': ze werden besmet en zijn nu al maanden aan het bijkomen.

en nou houd ik erover op, ik namelijk geen zin om er de hele tijd mee bezig te zijn doei.

Anoniem

Anoniem

25-10-2020 om 21:40

Lastig

Zelf heb ik een moeder die twee jaar geleden al eens kritiek is geweest bij een gewone griep en die ongeveer een jaar geleden te horen heeft gekregen dat ze nog een griep of iets dergelijks niet zou overleven. Mijn ouders wonen niet bepaald om de hoek en gewoon even langsfietsen en een praatje over de schutting maken ofzo is dus geen optie.

Zelf werk ik al sinds maart thuis en ik ben expres aan het eind van die eerste periode dat alles dichtzat, bij mijn ouders langs gegaan. In de zomer zijn mijn ouders nog een keer hierheen gereden en hebben we in de tuin kunnen zitten. We zagen allemaal vrij weinig mensen en op die afstand durfde ik het wel aan.

Nu durf ik het eigenlijk bijna niet meer aan. Ik vind het vooral lastig dat iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven en iedereen afstand moet houden, maar dat puberdochter wel geacht wordt naar school te gaan en dat die anderhalve meter ook niet hoeft bij pubers. Vooral met dat laatste zit ik in mijn maag. Kijk hoeveel besmettingen er zijn bij middelbare scholieren. Op de woensdag voor de herfstvakantie vertelde dochter dat er weer 4 docenten van school positief getest waren. Een dag later een mail van school dat twee klassen in quarantaine waren ivm teveel besmettingen in die klas. Ook in andere klassen veel besmettingen. Veel vrienden van dochter met verkoudheidsklachten, maar die komen er niet eens doorheen voor een test. Dat is de omgeving waar dochter dagelijks rondloopt. Het voelt voor mij bijna nutteloos om zelf al een half jaar vrijwel constant binnen te zitten als ik zie waar dochter dagelijks is. Dat neemt ze mee naar huis en daarom durf ik nu gewoon niet meer bij mijn ouders op bezoek. Wel veel telefonisch contact, maar ik zou echt graag ook die anderhalve meter voor de pubers hebben.

Guera

Guera

26-10-2020 om 07:46

Vraag me wel af

Ik snap je goed hoor anoniem. Alleen ik vraag me wel ernstig af hoe die docenten besmet raken. Als ik soms hoor wat die in hun vrije tijd doen....en dan in de docenten kamer .... hier zijn maar 7 ll besmet sinds na de zomervakantie. Ik vind dat erg weinig

hoe dan

Hier een schematische voorstelling van hoe besmetten verloopt
In het Spaans, maar zo schematisch dat het voor vrijwel iedereen te begrijpen is.
Hoe worden de leraren besmet? Afgaand op dit schema zal dat eerder de lerarenkamer zijn dan de klas.

https://elpais.com/ciencia/2020-10-24/un-salon-un-bar-y-una-clase-asi-contagia-el-coronavirus-en-el-aire.html?fbclid=IwAR0xzc1KwIrD8-ETyFoW7OgJepOVxZ40DOoqeZd5oG6oTWla_XM4PWVfhes

Guera

Guera

26-10-2020 om 08:20

Precies

En leraren nemen vanuit huis mee
Ik draai het graag eens om
Sluit de samenleving maar hou de scholen open
Als iedereen zich thuis netjes gedraagt is er op scholen ook minder aan de hand
Daarnaast: gedragen de pubers zich thuis dan wel volgens de regels? Dus maar 3 vrienden. En dan thuis verder niemand ontvangen etcetc. Ook ouders niet.....?
De pubers gaan toch ook van werk, naar school, naar oppas, naar vrienden of leef ik in een andere wereld?
Gaan ouders niet naar kantoor?
Heeft de docent geen puber kinderen?
De school is geen bron. Dat is thuis. Dus als iedereen het thuis netjes zou doen is er op school ook minder aan de hand. Maar dat is niet haalbaar.
...makkelijker om de school dicht te gooien. Met alle gevolgen van dien

Triva

Triva

26-10-2020 om 08:37

Guera

"Gaan ouders niet naar kantoor?
Heeft de docent geen puber kinderen?
De school is geen bron. Dat is thuis"

Thuis kan NOOIT een bron zijn, iemand komt namelijk het huis in mét het virus en steekt iedereen aan. Dus waar kwam dat virus vandaan? De kans is groot uit de groep pubers die geen afstand hoeven te houden. Ik neem dat virus nergens vandaan mee naar huis hoor. Ik houd afstand etc.

Afstand is niet genoeg

Triva zie #81

Daar zie hoe afstand houden niet helpt als je wat langer met elkaar in dezelfde ruimte bent. Werk of visite. Als er voldoende ventilatie is, dan is afstand houden niet genoeg.

Ondertussen is het natuurlijk goed mogelijk dat jij en de jouwen het meest te vrezen hebben van de eigen schoolkinderen als je verder inderdaad helemaal niet met anderen in een ruimte bent.

Maar dat is niet de algemene situatie

Fout

Als er NIET voldoende ventilatie is, dan is afstand houden NIET genoeg

Triva

Triva

26-10-2020 om 08:48

Miriam

"Daar zie hoe afstand houden niet helpt als je wat langer met elkaar in dezelfde ruimte bent. Werk of visite. Als er voldoende ventilatie is, dan is afstand houden niet genoeg."

Ik doe dat soort dingen dus niet, ik haal dat virus het huis niet in. Het gaat mij er om dat Guera zegt dat thuis de bron is. Dat is onzin. Als ik ziek word heeft één van mijn huisgenoten dat binnen gehaald, of de ene neef die hier langs komt maar die moet vanwege zijn werk zo vaak getest worden dat ik die wel toelaat in ons huishouden.

Ik kom verder bij niemand binnen de 1,5 m of (in de supermarkt) zo kort en met mondkapje dat het niet overdraagbaar is.

Scholieren geven het aan elkaar door dus daar moeten we echt even twee wk mee stoppen en dan weer rustig aan in stapjes opengaan. Zodra er weer teveel positieve besmettingen zijn: dicht die hap. Ik kom in aanmerking voor de griepprik en ik neem het risico niet met corona.

guera

guera

26-10-2020 om 08:50

triva

Ik denk dat school vaak niet de bron is van besmetting ... dat is een illegaal feestje zoals in Hilversum. Of een logeerpartij in de vakantie. Dan gaat het hard.
Op school steken ze elkaar niet perse aan . In thuissituaties gaat het hard. En de puber komt op andere plekken dan school......daarom zeg ik: beter gooien we dat plat en dan school wel door laten gaan. Dan is de bron sowieso ook veel duidelijker te traceren dan nu

https://www.ad.nl/binnenland/wat-voor-kwaad-kan-een-slaapfeestje-nachtmerrie-werd-werkelijkheid-op-deze-school~ac699490/

En ook is het belangrijk dat de school goede maatregelen treft. Die daltonuren bij bovenstaande school hadden natuurlijk uberhaupt niet moeten plaatsvinden to begin with

guera

guera

26-10-2020 om 08:52

zoals gezegd

Ik ken een docent die naar illegale feestjes gaat. Een basisschoolleerkracht die met vrienden in zelfde huisje op vakantie gaat. etcetc..... Vast een kleine groep. Maar het zijn mensen zoals jij en ik en dan gebeurt dat dus. Dus laten we daar eerst mee ophouden en dan pas naar scholen kijken

uitzondering

triva "Ik doe dat soort dingen dus niet, ik haal dat virus het huis niet in. Het gaat mij er om dat Guera zegt dat thuis de bron is. "
Ja.
Dat is een algemene opmerking.
Die gaat niet over uitzonderingsgevallen zoals jij.

Toch is t lastig te achterhalen

Zoon (kwetsbaar) heeft corona, was de 5 dagen voor hij ziek werd alleen in de sportschool geweest en bij 1 vriend. Toch heeft hij t opgelopen. Hoe? Dat weten we dus niet. Gelukkig gaat t nu redelijk met hem maar spannend blijft het wel. Nu 6 dagen ziek.Man is negatief, ik moet nog getest worden dalijk. We zitten netjes thuis allemaal en zoon zit boven.

Stickertje

Stickertje

26-10-2020 om 09:07

Goed houden aan de maatregelen

===Dat is een algemene opmerking.
Die gaat niet over uitzonderingsgevallen zoals jij.===

Eigenlijk is dat heel raar; Triva doet het goed, houdt zich aan de maatregelen en is een uitzonderingsgeval. Dat zou andersom moeten zijn om het virus eronder ter krijgen.
Gelukkig heeft ze mij als medestander ik laat ook bijna niemand binnen. Ben strenger bezig dan de maatregelen aangeven om te zorgen dat ik/we onze broodnodige mantelzorgtaken nog kunnen uitvoeren. Ook de pubers krijgen geen bezoek, contact met vrienden is vooral online.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.