Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Carolien

Carolien

13-12-2012 om 13:27

Hoe herken je diabetes bij een kind?

Ik twijfel al een tijdje of ik mijn zoontje van 4,5 niet eens op diabetes zou moeten laten testen.

Al vanaf dat hij zeer jong is wordt hij namelijk erg vervelend (lees: onuitstaanbaar) als hij honger heeft. Er is regelmatig dan echt geen land met hem te bezeilen en zodra hij dan iets gegeten heeft gaat het weer en lijkt hij ook echt verdrietig om hoe hij zich vlak daarvoor nog gedroeg. Hij geeft dan ook aan dat hij er niets aan kan doen.
Het is voor hem ook echt belangrijk om op vaste tijdstippen te eten, lukt dit om een of andere reden niet, is het vaak drama

Verder valt op dat hij soms echt geobsedeerd lijkt door eten/snoep. zodra hij iets lekkers ziet kan hij zich eigenlijk niet beheersen en blijft erom zeuren (erg lastig op feestjes waar vaak lekkers in schaaltjes op tafel staat, het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij in z'n eentje alles opeet)

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee, kan dit met diabetes te maken hebben? (ik heb altijd geleerd dat de symptomen van diabetes bij kinderen: veel drinken en veel plassen zijn, dat doet hij niet extreem)

alvast bedankt

Carolien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Carolien

Wat jij beschrijft heeft vziw te maken met een te lage bloedsuikerspiegel. Eten erin en alles is weer ok.

Bij diabetes is er sprake van een (continu) te hoge bloedsuikerspiegel. Wat jij beschrijft wijst dus niet op diabetes.

Diabetes leidt volgens mij niet tot een hang naar suiker. Dat diabeten soms acuut suiker nodig hebben komt niet door hun ziekte, vziw, maar door hun medicatie. Die medicatie is er om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Soms gaat dat te hard, en dan moeten ze acuut suiker hebben om de boel weer in het gareel te krijgen.

Ik krijg de indruk dat je zoon gewoon zijn eten snel verbrandt. Regelmatig een boterham erin dus . Dat kinderen onuitstaanbaar worden als ze honger hebben is niet ongebruikelijk. Overigens als ik erge honger heb ben ik ook niet mijn meest aimabele zelf

Groeten,

Temet

amk

amk

13-12-2012 om 14:05

Normaal

dit is heel normaal kindergedrag.
Ook mijn dochter en haar vriendinnen van inmiddels ruim 7 hebben dit allemaal. Zodra ze dan weer wat gegeten hebben of limonade gedronken worden ze weer gezellig.

Het gefixeert zijn op snoep zit gewoon in sommige kinderen. Ik zie dit ook bij de vriendinnengroep van dochter. Er zijn er bij die blijven vragen om snoepjes (de snoeppot staat hier altijd zichtbaar op de kast)en anderen die er niet naar talen.
Mijn dochter heeft een fixatie op olijven die zijn niet veilig bij haar in de buurt.

Verder sluit ik me aan bij Temet, het wijst niet op diabetes.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-12-2012 om 14:48

Idem

Heb ik ook: rothumeur als ik honger heb (of krijg, vaak heeft mijn omgeving eerder in de gaten dat ik wat moet eten). Dus geen paniek, brood of fruit erin!

groet, Mamvantwee

MariaV

MariaV

13-12-2012 om 15:00

Tips

De vader van mijn kinderen heeft ernstige hypoglykemie en dat is wel degelijk ernstig en hij heeft een sterk verhoogde kans op diabetes. Zijn endocrinoloog verzekerde hem na uitgebreide onderzoeken dat hij binnen 10 jaar diabetes kan verwachten. Fijn...
Hij had regelmatig echte geeuwhonger en at dan alles wat los en vast zat. Hij eet nu alleen nog maar trage koolhydraten: alles volkoren (brood, pasta, rijst), veel groenten, veel eiwitten, (zeer) weinig suiker, geen druiven en bananen meer, ander fruit alleen in combinatie met trage koolhydraten en/of eiwitten. Verder heel regelmatig eten, zeker 5 kleine maaltijden per dag. Sinds hij dat doet voelt hij zich veel beter en is hij ook nog eens afgevallen (ook niet slecht tegen diabetes). Op het moment dat hij tegen flauwvallen aan zit moet hij juist wel wat suiker nemen, maar dan MOET hij er weer trage koolhydraten/eiwitten bij eten, anders helpt het maar heel eventjes en kan de dip daarna nog erger worden. Alleen een snoepje tegen lage bloedsuiker is dus niet zo'n goed idee, beter een paar volkorenkoekjes of een volkorenboterham met jam. Of een snoepje mét een boterham natuurlijk.

bibi63

bibi63

13-12-2012 om 15:22

Carolien

Lijkt mij ook niet verontrusteld. Wel weet ik dat diabetici altijd enorme dorst hebben. Is jouw zoon een nathals?
Gr. Bibi

Carolien

Carolien

13-12-2012 om 15:46

Bedankt voor de reacties

ik weet dat het op zich wel normaal kindergedrag is, maar in mijn omgeving (met veel kinderen) ken ik niemand die dit zo extreem heeft, vandaar toch mijn vraag.
Ook zit diabetes wel een beetje in de familie, dus het zou niet heel gek zijn, maar dan vooral ouderdoms DM.

Nou ja, ik hou het nog even in de gaten, anders toch eens bij de huisarts navragen.

toch verbaast het mij dat er op zoveel (kinder)feestjes hele bakken met snoep op tafel worden gezet, als er blijkbaar zoveel kinderen zijn die hier last van hebben. Mijn zoontje rust eigenlijk niet voordat die hele bak leeg is... en ik maar de hele tijd afleiden...

Carolien

Drinken inderdaad

Dat je zoon niet extreem veel drinkt wijst erop dat hij waarschijnlijk geen diabetes type 1 heeft. Mijn broer is diabeet en bij hem werd het ontdekt omdat hij maar bleef drinken (hij was toen 11).

Het kan natuurlijk wel dat hij gevoelig is voor suikerdips. Daar kan hij trouwens ook nog wel overheen groeien.

Chris

nikje

nikje

13-12-2012 om 18:33

Dochter (7) ook

Mijn dochter van 7 heeft dit ook, trekt helemaal wit weg, voelt zich dan ook echt heel naar.
Hangt alleen nog maar op de bank, geen energie, kortom algehele ellende. Best heftig om te zien.

Als ze dan iets heeft gegeten of gedronken dan trekt ze weer helemaal bij.

Best en

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen diabetes

Zoals al vermeld: dit gedrag wijst niet op diabetes. Het is juist zo dat kinderen die (niet gecorrigeerde) diabetes hebben helemaal geen honger hebben. Mijn dochter was (voor de diagnose diabetes gesteld werd) vooral moe, had hoofdpijn, zag slecht/dubbel, had dorst en was misselijk.
Dus je kunt gerust ademhalen!
n@nny

bertje1

bertje1

14-12-2012 om 12:21

Geen diabetes, hypoglycemie

geef hem gewoon eens wat goede, stevige (brood) maaltijden, tussendoor goed fruit, yoghurt, melk, kwark. Voorkom teveel zoet want dan krijg je juist sneller lage bloedsuikers. Tussendoortjes zoals ontbijtkoek, evergreen en zo zijn dus eigenlijk helemaal niet handig. Misschien lust hij wat noten, mueslireep, banaantje, brood....

Nicky Lohs

Nicky Lohs

16-12-2012 om 18:49

Gedrag

Zijn hang naar snoep en niet rusten voordat het op is lijkt me meer een kwestie van gedrag. Dat is nou eenmaal per kind verschillend, ik heb een zoon die ook maar door wil blijven snoepen en een dochter die er niet naar taalt.
Als je echt zeker wil weten of zijn bloedsuikers in orde zijn kun je het beste naar de huisarts gaan. Inderdaad klinkt dit eerder als een te lage bloedsuiker, als daar al iets mee zou zijn. Bloedsuiker is heel eenvoudig te meten met een vingerprikje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.