Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Willemijn1967

Willemijn1967

07-01-2009 om 22:31

Hoe lang duurt het voor uitslag tumor?

Hallo,
Weet iemand van jullie hoe lang het kan duren voordat er uitslag is van weefsel dat operatief is weg genomen en op kweek gezet? En gebeurt er, bij vermoeden van een kwaadaardige tumor in de tussentijd helemaal niets?

Hier zitten we te wachten op uitslag, betreft familie. Er is op de MRI-scan een tumor gesignaleerd, die hebben ze niet helemaal weg kunnen halen maar wel gedeeltelijk. En dat weefsel wordt onderzocht/op kweek gezet. Het wachten op de uitslag duurt nu een week, maar goed daar zitten ook oud&nieuw in enzo.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Willemijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

08-01-2009 om 09:27

Willemijn

Wat een naar bericht. Ik weet uit ervaring dat het zeker 10 dagen kan duren, en misschien door de feestdagen inderdaad wel langer. Ik hoop met heel mijn hart dat jullie snel een goede uitslag zullen krijgen!

Gatsie

Wiilemijn ik duim voor je dat de uitslag goed is !!!
sterkte met wachten

Variabel

Een tumor wordt niet op kweek gezet. Dat gebeurt alleen met bacteriën. Je hoeft dus geen dagen te wachten tot de kweek klaar is. Er moet simpelweg door een arts naar gekeken worden. Die kan aan de hand van het weefsel zien of het goedaardig of kwaadaardig is. Het ligt er dus puur aan wanneer er iemand naar gaat kijken.
Normaal gesproken word je dan wel direct op de hoogte gesteld als het mis is. Lang geen nieuws betekent meestal goed nieuws, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het zo druk is in het ziekenhuis dat er nog niemand tijd heeft gehad.
Overigens komt het zelfs bij kwaadaardige tumoren zelden aan op een week meer of minder. Doorgaans maakt dat echt niet uit. Maar dat neemt niet weg dat je natuurlijk nu graag zekerheid wilt. Veel sterkte met wachten!

Aanvulling

Een tumor wordt inderdaad niet op kweek gezet maar soms worden er wel bepaalde verfstoffen aan toegevoegd bijvoorbeeld en dat kan dan allemaal weer langer duren.

Praktisch gezien zou ik als ik de patient in kwestie was gewoon even bellen met de secretaresse van de behandelend arts en zeggen dat je weet dat het met de feestdagen wat langer kan duren maar dat jullie natuurlijk in spanning zitten en graag een resultaat willen weten. Want ook het lab kan vaak sneller als je graag wil.

Mariel

Willemijn1967

Willemijn1967

08-01-2009 om 13:32

Dankjulliewel!

Bedankt voor jullie reacties, pfoe 10 dágen. Ik hoop het niet, al zitten we nu ook al op dag 8.. Het is letterlijk leven tussen hoop en vrees. Ik probeer me vast te houden aan dat het misschien wel een goed teken is dat het lang duurt, ook al is dat misschien de kop in het zand steken. Nogmaals bedankt in ieder geval!

Janny

Janny

09-01-2009 om 00:32

Wel op kweek

Sommig tumorweefsel kan pas worden beoordeeld als het eerst een behandeling heeft ondergaan, en die behandeling heeft gewoon tijd nodig en kan niet sneller. Dit heet op kweek zetten. Bij mij is twee keer bottumorweefsel op kweek gezet en de uitslag was pas na 10 dagen bekend. Gelukkig beide keren goedaardig. Ik hoop dat jullie ook positief nieuws krijgen. Het wachten is slopend, veel sterkte.

Groeten, Janny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.