Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

margje van dijk

margje van dijk

21-09-2009 om 22:31

Hoe lang gaat dit nog duren (gelaserde spatader)

Vorige week is er bij mij een spatader in mijn been gelaserd. De "hoofdader", die lek was (zo bleek na duplex-meting). Over een tijdje gaan de vertakkinkjes van deze ader (die voor de lelijkheid op mijn been zorgen) nog ingespoten worden.

So far so good, ik dacht dat laseren een fijne onschuldige aantrekkelijke moderne methode was dus ik ben er onbekommerd aan begonnen.

De chirurg heeft me van tevoren goed ingelicht, dat ik wel pijn zou krijgen, en blauwe plekken, en dat die pijn waarschijnlijk na 2 dagen erger zou worden, en dat het voelt alsof er van binnen een te strak elastiek in je been zit (wat wel een beetje klopt, want de verbrande ader verschrompelt en wordt dus korter - dat moet door het lichaam opgeruimd worden). En dat je niet in een hoekje moet gaan zitten, maar juist bewegen.

Na de behandeling ben ik gewoon direct uit het ziekenhuis boodschappen gaan doen, ik vond mezelf heel stoer. Ik zat mezelf fijn aan te praten dat het best handig is, zo'n hoge pijndrempel.

Moet je me nu eens zien. Ik kan al een paar dagen haast niet meer normaal lopen van de pijn. Ik ben een brok chagrijnige ellende (ook voor mijn omgeving). Ik word helemaal gek van de jeuk van die kous. Dat elastiek in mijn been voelt meer als een interne duimschroef die telkens nog wat strakker aangedraaid wordt. En het wordt steeds erger! Het is nu al een week geleden. Ik had verwacht dat het summum dan blijkbaar na een dag of 2 bereikt zou zijn? Maar nee. Het ziet er naar uit dat het elke dag nog erger wordt.

Mijn vraag aan jullie: wie herkent dit, hoort het er allemaal bij, of ben ik gewoon een jammerlijk kleinzerig typ?

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

23-09-2009 om 21:30

Geen ervaring, wel advies

Ik heb geen ervaring, want ik durf dit soort behandelingen niet aan, juist vanwege dit soort horror-verhalen. De genezing gaat blijkbaar heel anders dan je hebt verwacht. Ik zou als ik jou was de huisarts even laten kijken of er geen infectie of thrombose als complicatie is opgetreden of iets anders dat niet hoort.
Sterkte er mee.

margje van dijk

margje van dijk

24-09-2009 om 09:37

Dank

Hallo MoederVan3,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gemerkt dat de pijn erg bij vlagen gaat. De ene dag sta ik redelijk 'goed' op, de volgende dag kan ik nauwelijks staan. De ene avond is het draaglijk, de volgende avond hopeloos. (Op dit moment zit ik op mijn werk, in keurige kleren want ik moet zo een afstudeerceremonie doen, maar met mijn ene been OP m'n bureau rustend, laars+sok even uitgetrokken dus fijn met vleeskleurige steunpanty + wiebeltenen in het zicht

Maar goed, ik heb inderdaad gisteren even het ziekenhuis gebeld om te vragen of dit nou normaal is. Ik moest de klachten beschrijven, en daaruit maakten ze op dat het geen trombose of een ontsteking was, maar "gewoon" het verschrompelen van de ader zelf. En ja, het komt vaker voor dat mensen er extreem veel pijn aan hebben. Andere mensen hebben nauwelijks pijn. Ik zit helaas aan het verkeerde eind van het spectrum.

Het moet binnen 5 dagen vanaf nu zo'n beetje over zijn, zeiden ze, en als ik over 2 dagen nog steeds deze heftige pijn heb moet ik terugbellen.

Nou ja, het zal wel gaan zoals met alle pijn: als je er middenin zit verwens je jezelf en de wereld en neem je je voor hier NOOIT meer aan te beginnen. Maar als het straks voorbij is en ik heb een mooi been dat niet langer vermoeid is, dan ben ik vast wel blij dat ik het gedaan heb....

Margje

MoederVan3

MoederVan3

24-09-2009 om 22:25

Gelukkig maar

Margje,
Goed te lezen dat het er waarschijnlijk "gewoon" bij hoort. Ik hoop voor je dat je lijdensweggetje uiteindelijk het gewenste resultaat oplevert.
M.vr.gr.

M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.