Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zoetje

zoetje

18-10-2011 om 13:50

Hoe slecht zijn zoetjes. en welk alternatief.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Klopt niet

" Als je iets zoets eet, maakt je lichaam insuline aan om die suiker te verwerken. Eet je nou iets dat geen suiker bevat maar zoetstof, dan wordt het lichaam gefopt: het denkt dat er suiker komt, en maakt insuline, maar die suiker komt niet."
Volgens mij maakt je lichaam insuline als reactie op je bloedsuikerspiegel, niet op basis van een zoete smaak in je mond. Het idee dat je door zoetstof dik zou worden of meer trek zou krijgen klopt bij mij in ieder geval niet.

Biene M.

Biene M.

23-10-2011 om 07:21

Karin heeft gelijk

Het zou wat zijn als het endocriene systeem zo ontregeld zou raken bij mensen die door de één of andere reden niets meer proeven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2011 om 15:13

Zoetstoffen

Wetenschappelijke onderzoeken hebben inderdaad aangetoond dat door het innemen van zoetstoffen de stofwisseling versnelt en het lichaam en met name de hersenen denken dat ze energie binnenkrijgen. Maar er komen geen calorieen (=energie) binnen dus je lichaam blijft vragen om die trek te stillen. Je houdt je lichaam dus voor de gek en eindigt met meer trek/honger.
Bovendien zitten in producten met zoetstoffen of zgn. "light" producten meer nutteloze andere bestanddelen. Wil je afvallen, vermijd suikers, zoetstoffen en light producten en eet/drink alles met mate en met gezond verstand. Het afvallen duurt langer maar je verandert je eetgewoontes ten goede en het gewicht blijft weg. Ervaringsdeskundige hier

Vic

Vic

23-10-2011 om 15:27

Cola light (o.t.)

Ze hadden gisteren bij AH alleen nog maar Pepsi Zero en Euroshopper cola light. Eerstgenoemde vind ik niet lekker (te zoet) en de tweede kende ik nog niet (blijkt ook veel te zoet, maar dat terzijde). Toen ik mijn kassabon nakeek zag ik tot mijn verbazing dat het halve-literflesje spa blauw dat ik voor oudste had gekocht 69 cent kostte en de anderhalve liter Euroshopper cola slechts 39 cent. Dat is toch vreemd?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2011 om 15:38

Vic

Dat komt omdat je met name betaalt voor de merknaam en indirect dus ook de P.R., verpakking, productiekosten etc. Zo heel vreemd is dat dus niet

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 15:39

Vic

Bij Spa betaal je louter voor het merk, AH water is goedkoper.. En kleine verpakkingen zijn erg duur in verhouding, zowiezo..

Vic

Vic

23-10-2011 om 15:53

En wat dan helemaal erg is

Ik had alleen maar dat flesje nodig Mijn dochter vindt kraanwater eigenlijk lekkerder dan Spa.
Maar 39 cent is ook spotgoedkoop voor anderhalve liter frisdrank.

Biene M.

Biene M.

23-10-2011 om 16:46

Elisa

Ik ben heel benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek dat je noemt. Aangezien ik het buitengewoon onwaarschijnlijk vind, kan ik er waarschijnlijk nog veel van leren. Heb je een linkje, naam van een auteur of ander aanknopingspunt voor me?

Overigens hier ook blijvend een lager gewicht bereikt, met light producten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2011 om 17:08

Onderzoek

http://www.webmd.com/diet/news/20040630/artificial-sweeteners-damage-diet-efforts
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20589192
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2951976/
http://scienceblogs.com/cortex/2009/02/diet_soda.php
En zo zijn er nog meer. Ik vind het zelf heel logisch en aannemelijk en heb zelf aan den lijve ondermerkt dat light producten me alleen maar meer honger en trek bezorgden en dat ik er niet mee afviel. Bovendien kreeg ik toen hypoglykemie en dat werd door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen alleen maar erger. Als ik nu iets van frisdrank drink (zeer zelden) neem ik een glas gewone frisdrank met suiker. Maar soweiso vind ik de smaak van alles wat met zoetstof gezoet is niet meer te pruimen. Chemisch en vies-zoet. En dus totaal onbevredigend. Liever water of rooibosthee (zonder suiker).

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 18:14

Vic

Zie posting P, die koop ik ook en smaakt prima!

Elisa

De artikelen die je noemt vermelden dat er onderzoeken zijn dat zoetstoffen je metabolisme beinvloeden en onderzoeken die beweren dat het juist niet zo is. Niet helemaal overtuigend dus.
Dat je meer insuline aanmaakt door zoetstoffen staat er m.i. ook niet in, wel dat je suikers uit je eten sneller opneemt in je darmen als je tegelijkertijd zoetstoffen neemt en daardoor sneller insuline aanmaakt (door de opgenomen suikers dus, en niet door de zoetstof) Maar je neemt natuurlijk geen suiker en zoetstof tegelijk toch?
Ik geloof wel dat je aan zoet gewend blijft als je zoetstoffen neemt en daardoor misschien meer zin hebt in zoetigheid. Ik zal toch eens proberen wat minder zoetstof te nemen...

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2011 om 07:11

Karin

"Maar je neemt natuurlijk geen suiker en zoetstof tegelijk toch?" Enig idee in hoeveel frisdranken suiker EN zoetstof zit? Echt, vaker dan je denkt!

tonny

tonny

24-10-2011 om 11:15

Wennen aan geen suiker

koffie en thee zonder suiker is gewoon een kwestie van wennen, even volhouden en je snapt niet dat je die suiker ooit onmisbaar hebt gevonden.

Frisdrank stel je uit tot het weekend. En dan neem je lekker gewone. Eén glas per dag.

He , ja

Je hebt gelijk. Er zijn een heleboel light drankjes waar zowel suiker als zoetstof inzit.Dat schiet ook niet op. Dan kan je nog beter dubbelfriss minderzoet nemen, daar zit heel weinig suiker in. ( ik koop nooit lightfrisdrank, dus ik had het nog nooit gezien.)
In elk geval kan het dan niet zoveel kwaad in je koffie of thee, als je er maar geen suiker bij eet in je eten.

Valkyre

Valkyre

24-10-2011 om 23:00

Waterflesjes (lichtelijk ot)

Koop gewoon een goede RVS of aluminium drinkfles die in de vaatwasser kan. Vullen met kraanwater (sommige flessen hebben een extra grote vulopening en zijn dubbelwandig; daar kun je dus ook ijsblokjes in kieperen als je van koud water houdt). Veel milieuvriendelijker dan al die plastic flesjes, en je hebt de investering er snel uit. (Was vorig jaar ons cadeau van de Sint. De ene hulpsint wist het niet van de ander, vandaar vier flessen!)

Wij hebben vier van die flessen, zodat we nooit misgrijpen. 's Avonds in de vaatwasser, 's ochtends mee in de tas naar werk, studie of sport, ideaal. Scheelt ook een hoop geld op de lange duur.

Valkyre

Je kunt die plastic flesjes ook gewoon elke keer na gebruik omspoelen en dan heel vaak hergebruiken. Inderdaad, scheelt bakken geld
Koffie en thee drinken wij ook zonder suiker (ik beaam net als Tonny dat het gewoon een kwestie van wennen is, inmiddels vind ik het gewoon smerig als er wel suiker in mijn thee zit). Ik houd niet van frisdrank, dus kiezen tussen regular of light hoef ik ook niet. Van vruchtensap ben ik evenmin een groot liefhebber, dus dat doet ook geen aanslag op mijn lijn of tanden. Maar ik doe zonder probleem wat zoetstof in mijn yoghurt in plaats van suiker. Ik ben ervan overtuigd dat dat spul niet schadelijk is in de hoeveelheden waarin ik het binnen krijg, zie oa de link die ik gaf.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2011 om 10:47

Genista

Ik heb weleens gehoord dat dat lang doorgebruiken van die flesjes afgeraden wordt, bacterieen enzo,ondanks goed spoelen.

Fio

Wat ik er tot nu toe van gezien heb aan onderzoek, plus ervaring van onszelf, zie ik geen problemen

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2011 om 13:58

Genista

Ik neem liever geen risico, zeker niet als het erg warm is, dus we hergebruiken ze hier maar een keer of twee.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-10-2011 om 14:55

Flesjes

Wij (zoon en ik) doen maanden met een leeg waterflesje. Ik gooi ze eens in de week in een goed heet sopje en dan kunnen ze weer even mee. Zoon heeft voor naar school een Mepal-waterfles (http://www.vandijk.nl) zodat het ding niet geplet wordt in zijn rugtas. Daarvoor had hij zijn sport-bidon mee.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2011 om 18:29

Bliijven ze goed dan in de vaatwasser? Ik vind het zulk dun spul.

De dopper (p)

ha, heb ik, nav een suggestie van P, 2 Dopperflesjes gekocht http://www.dedopper.nl/ kunnen in de vaatwasser en een deel van de opbrengst gaat naar Simavi

Ik heb er twee, als er een in de vaatwasser zit heb ik de andere mee.

Ideaal!

Afvallen

als je wil afvallen moet je denk ik het scala af, dus minderen in allerlei dingen met suiker en slechte koolhydraten erin.

eet bijvoorbeeld eens bruine of zilvervliesrijst, bruine pasta, grofvolkoren brood en roggenbrood. Laat de koekjes, taart, vruchtensapjes en ander 'lui dik makende voeding' staan. Ga elke week minstens 2x sporten totdat je hartslag flink stijgt en je gaat zweten. Ga buikspier en taille oefeningen doen, koop wandelschoenen en ga meer op de fiets.

ik ben in korte tijd een kilo of 5 afgevallen (terwijl ik al een tijd goed aan het sporten was) door dus wat meer op mijn voeding te letten, ik at in die periode veel eitwitten (kaas, vlees). Ik heb verder nooit eerder een dieet gevolgt dus misschien heeft dat ook een effect.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.