Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

11-07-2010 om 19:08

Hoe snel van verkoudheid af?

Ik ben al een paar dagen buitengewoon verkouden. Ik klink als het onwettige kind van Billie Holiday en Tom Waits, mijn lichaam is veranderd in een snotfabriek en al mijn slijmvliezen zijn opgezet (ook rode oogjes). Als ik horizontaal ga, begin ik onmiddellijk te blaffen. Ergens halverwege de nacht word ik wakker van de slijmproductie en moet ik even in de keuken een half uur hoesten. Daarna gaat het weer. Gek genoeg heb ik overdag eigenlijk niet veel last.
Probleem is, ik vlieg zaterdag in twee etappes naar onze vakantiebestemming. Hoe krijg ik mijn lijf zover dat die verkoudheid dan onder controle is? Ik doe al: extra C slikken, veel fruit (bessen enzo) eten, veel groente en sla, veel water drinken (geen idee of dat goed is, trouwens, het klinkt gewoon heel gezond). Wie weet er een wondermiddel?
Morgen bel ik ook even (schoorvoetend voor zo'n stom probleem) de huisarts.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

11-07-2010 om 19:25

Massi

Ik zou een antibiotica ertegenaan mikken, zeker met die vakantie voor de boeg!
Uw hooggeprezen medechatter, Minet

Massi Nissa

Massi Nissa

11-07-2010 om 20:14

Minet, hooggeachte medeforumster

Ik denk eigenlijk dat de ha morgen ook met dat voorstel komt, maar het is toch een virus? Mijn vader vindt veel alcohol een goed idee, haha, lijkt mij niet zo geschikt maar wie weet hoe wanhopig ik nog word.
Groetjes
Massi

Symptoom-onderdrukking

Ik ben net snotverkouden vijf dagen op Glastonbury (muziekfestival geweest) en heb de farmaceutische industrie ruim bedeeld.

Ik heb Lemsip geslikt (zo vaak als mocht - is paracetamol plus caffeine plus iets waar je slijmvliezen iets minder actief van worden, antigrippine dus ongeveer), af en toe een ibuprofeen, strepsils gezogen en vooral heel regelmatig neusdruppels gebruikt. Ik vind dat als je neus vrij is je al snel beter voelt en vliegen gaat dan ook makkelijker (geen oorpijn).

Verder ondanks het feit dat de rest stevig doorfeestte flink op tijd naar bed met een stevige slok rum (ja ik vond dat ook helpen).

Overigens hoest ik twee weken later nog maar ik voelde me in elk geval wel beter op dat moment.

Beterschap, Mariel

Massi Nissa

Massi Nissa

12-07-2010 om 08:43

Mariel

Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts. Inmiddels is dochter van drie ook begonnen, we hebben samen de halve nacht op gezeten en gezellig synchroon gehoest.
Ik ga zeker Strepsils halen. Antigrippine, een absoluut wondermiddel, mag in Nederland niet meer in de oude samenstelling worden verkocht, maar ik zal eens zien of er een vergelijkbaar alternatief is. Ben benieuwd wat de dokter zegt, eigenlijk.
Groetjes
Massi

ishtar

ishtar

12-07-2010 om 10:11

Massi

is dat occilococcinum of zoiets niet een oplossing?

Pluk53

Pluk53

12-07-2010 om 10:52

Ishtar, (ot) de eend van 20 miljoen

zie http://www.skepsis.nl/eoshomeo.html , speciaal fet stukje getiteld "de eend van 20 miljoen"

Polly Shearman

Polly Shearman

12-07-2010 om 11:33

Ja dat ocsilococsinum ofzo

dat werkt heel goed als je dreigt griep te krijgen, maar het is in feite gewoon een hyper hoge concentratie vitamine C dus als boost ook best te gebruiken bij extreme verkoudheid.
Verder ben ik voor neussprayen met agresief goedje, en paracetamol nemen, en in een warm dampen eucalyptes bad te gaan zitten.

groet, pol

Puck

Puck

12-07-2010 om 11:50

Huh polly, oscillo-moeilijk woord

Die oscillo-spul is toch geen vit.C maar één of ander super uitverdund Onno-spul?

ishtar

ishtar

12-07-2010 om 11:53

O jee

ik heb alleen reclame ervoor gezien (en de drogist probeerde het me laatst 'aan te smeren')
geen idee dat het homeopatisch was, ik dacht meer aan iets anti-grippine-achtigs
mea culpa, vergeet het maar

Glastonbury

In Engeland kun je nog steeds verkoudheidsmiddelen met 'decongestants' kopen (phenylefrine en efedrine-achtige stoffen). Zoiets zat vroeger ook in Anti-Grippine (en daarom werkte het als paardenmiddel ook zo goed). Dus als je in Glastonbury was heb je vast zoiets locaals op de kop getikt.

Ik geloof niet dat er in Nederland nog iets dergelijks op de markt is. Koop in het buitenland altijd een pakje voor echte noodgevallen (zoals Massi's vlucht). 't Zal vast niet goed zijn, maar het werkt wel.

Uitzieken

Toen ik honderd jaar geleden (nou vooruit, bijna 20) in een orkest zat dat gedeeltelijk uit conservatoriummensen bestond zag je wat het effect is van onderdrukkende middelen. De amateurs bleven gewoon een dag in bed tijdens de tournee, en misten dan één concert. De professionals stopten zichzelf vol met alles wat ze vinden konden en bleven een week ziek. Maar ze misten geen concert.

Dus ik zou, als ik wist dat ik vrijdag ging reizen, nu zo min mogelijk gebruiken. Rust, drinken, neus openhouden met spray, pijnstillers alleen voor de nacht om goed te slapen (als je overdag niet moet gaan liggen van de hoofdpijn natuurljk). Pas de dag van te voren zou ik de medicijnkast flink opentrekken.

Efedrine

pas wel op met Efedrine als je hoge(re) bloeddruk hebt!

wij hadden vroeger (jemig, ik word OUD) een leraar die zelf arts was geweest en nu anatomie/pathologie gaf. Hij vertelde dat hij ook sportarts was geweest en dus ook meeging naar olympische spelen enzo..

Als een sporter griep-achtige klachten had, dan schreef hij schelvispekel voor, een stevige borrel alla Jagermeister denk ik..

Je gaat er flink van zweten..de dosering weet ik helaas niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Schelvispekel

Pseudoephedrine - dirksmama

In lemsip zit inderdaad phenylephrine, ik had even niet zo'n zin in ingewikkeld medisch schrijven. Vroeger zat er Pseudoephedrine in. Tegenwoordig niet meer omdat er meth van gemaakt, vooral in de States. Over echt gevaar voor de gezondheid behalve in mensen die al een hoge bloeddruk hebben heb ik niets gehoord.

Overigens ben ik het niet met rodebeuks ervaring eens dat je langer ziek zou blijven. Ik ben even lang ziek, hoe heftig ik alles ook onderdruk.

Beterschap voor Massi!

Mariel

Massi Nissa

Massi Nissa

12-07-2010 om 20:09

Dank je allemaal

...voor de beterschapswensen en de tips. Ik ga op zoek naar efedrine, en zal er ook zeker in Spanje en Marokko naar uitkijken (goeie tip dirksmama). Die oscillodinges zal ik eens googlen - niet alle alternatieve dingen zijn homeopatische zooi, er zit ook fytotherapie tussen met stoffen die gewoon werken.
Groetjes
Massi

Oscillococcinum

http://www.kwakzalverij.nl/761/Oscillococcinum

Beterschap Massi!

Dit?

Veel hete thee
De sauna in
Een heet bad

Van homeopathie wordt alleen de firma Vogel (etc) beter.

Damajo

Massi Nissa

Massi Nissa

13-07-2010 om 10:12

Huisarts

Geen longontsteking (had 99% zuurstof), gelukkig zeg. Heb codeine gekregen om 's nachts de hoest te onderdrukken - lijkt me fijn om weer eens een nacht door te slapen. Dochter krijgt niets, die moet er zelf overheen komen. Deze huisarts is altijd heel terughoudend met het geven van medicatie aan kinderen, wat ik fijn vind.
Intussen nog steeds brak, maar ik heb gelukkig vakantie, dus ik doe het heel rustigjes aan.
Groetjes
Massi
PS: Heb balletje opgegooid over efedrine. Huisarts zegt dat dat geen fijn spul is, omdat het je oogcoordinatie verstoort en in feite een enorm paardenmiddel is voor iets relatief onschuldigs als een verkoudheid.

Paardenmiddel

Het is een ontzettend paardenmiddel, je moet het ook niet te pas en te onpas gebruiken. Maar als je bijvoorbeeld al 5 nachten niet geslapen hebt omdat je hoofd in een wattenbol veranderd is, of als je moet vliegen terwijl je oren dicht zitten, dan is het toch wel heel handig. Ik gebruik het alleen in dat soort noodgevallen.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-07-2010 om 21:01

Dirksmama

Ik ga er ook nog steeds naar op zoek hoor , het klinkt als handig spul om achter de hand te hebben. Vanavond aan de codeine, is toch ook geen volledig onschuldig middel, lijkt mij.
Groetjes
Massi

Rhinohoorn

spoelen met die rhinohoorn dus, das bij mij het enige wat goed helpt als ik een holteontsteking heb (ik had vroeger regelmatig voorhoofdholte ontsteking etc). Oh ja verder stomen, die snotophopingen moeten niet vast gaan zitten.

beterschap, en anders maar een flinke ab kuur indd als het echt nu weg moet.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-07-2010 om 13:22

Manda en codeine

Manda, ik stoom al, helpt wel iets (gewoon met een theedoek over mijn hoofd boven een bak vol kamillethee). Ab vindt de huisarts niet nodig, longen en holtes lijken schoon (genoeg).
Codeine is wel sterk, hoor, ik heb vannacht nauwelijks gehoest en (cruciaal) bij een keer hoesten hoefde ik niet gelijk een half uur achter elkaar. Ik werd er trouwens wel duizelig en misselijk van, prettig is anders. Sjonge, ik zeur wel he? Het is mijn klaagdraadje .
Groetjes
Massi

Stomen?

Als ik ga stomen wordt het meestal erger. Net als die stomme ui onder het bed, word ik ook zieker van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.