Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe zorg ik dat mijn kind aankomt?

Mijn dochter van 11 jaar is volgens de BMI te licht. Ze krijgt voortdurend commentaar van de meiden uit haar klas dat ze zo mager is. Het is een prima gezond kind, eet niet heel veel, maar ook niet extreem weinig. Eigenlijk zit het gewoon in de familie. Ze wil zelf erg graag aankomen, want wil natuurlijk niet anders zijn dan de rest. Wie heeft tips? Ben al begonnen met volle melk, extra kaas op brood, neemt naar school altijd een banaan mee, krijgt vla met slagroom ( ben er inmiddels achter dat dat niet moet). En ik wil voortaan na school ook nog maar een boterham ofzo gaan geven.
Wat kan ik nog meer doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

07-03-2009 om 17:59

Niet meer eten maar vaker eten

Maak van het eten/drinken moment op school een kleine maaltijd in plaats van een klein hapje. Zelfde met eten/drinken ná school.
Zelf heb ik gemerkt dat een voorafje (30-45 minuten vóór het avondeten) helpt voor de trek op dat moment, zonder dat ze bij het avondeten minder eten.
Gebruik voldoende vet, liefst de goede vetten.
Ik weet niet hoelaat jullie 'savond eten maar gezien de leeftijd van je dochter, zit er wel voldoende tijd tussen avondmaaltijd en naar bed gaan. Geef voordat ze gaat slapen nog een bakje noten. Dat zijn gezonde vetten maar wel veel calorieën.
Klopt de berekening van de bmi wel? Ze vallen met 11 onder andere normen dan een volwassene.
Mijn kinderen zijn altijd op het randje van te licht. Als ze daar onder vallen dan ga ik ook meer letten op wat ze binnen krijgen. Vooral jongste valt gelijk af als hij niet lekker is.
Oudste is ook meisje van 11. Ook haar klasgenoten reageren op haar gewicht. Maar zelf worden ze steeds dikker dus het is ook maar waar je mee vergelijkt. Mijn dochter is smal en heeft weinig vet op haar lijf. Maar ik kan haar toch niet te mager noemen. Ze is bijna nooit ziek.

jow

jow

08-03-2009 om 00:35

Niet teveel

Ik zou niet teveel meer proberen, misschien is ze wel gewoon dun. Je zegt zelf al, het zit gewoon in de familie. Ik zou verder niets doen, zien hoe ze zich in de puberteit ontwikkeld. Mijn nichtjes waren rond de leeftijd van 10 erg dun en moesten meer eten van de dokter, binnen twee jaar waren ze al aardig vetgemest. Ze zijn nu 15 en 16 en zitten nu met overgewicht. Zonde, het is gewoon doorgeslagen. Als kinderen verder gezond zijn, mooi zo laten, kinderen kunnen nog zo veranderen.

Niets aan doen

Het is belangrijke dat het lichaam in proportie blijft. Het vriendinnetje van mijn dochter is heel dun. Na de kerstvakantie was ze wat aangekomen, maar het zat precies op haar buik en het verstoorde de verhoudingen.
Kinderen van 11 (en de jaren erna) kunnen heel dun zijn, dat heeft ook te maken met wanneer ze hun groeispurt hebben. Een paar dagen terug stond er nog een onderzoek in de krant dat dun zijn niet per se betekent dat je niet teveel vet hebt. Het vet kan ook rond de organen zitten waar het niet toont. Door nu je dochter extra te laten eten kun je zo haar gezondheid op latere leeftijd schaden. Bovendien wen je haar eraan om meer te eten dan ze nu vanuit zichzelf wil en als ze uitgegroeid is zal ze dat weer moeten afwennen.
En als het al lukt om meer vet te kweken is er nog een grote kans dat ze dun blijft met op een plek vet en zo haar lichaam uit proportie raakt.
Je kind is gezond en daar gaat het om en "de meiden in de klas" hebben altijd op iedereen commentaar, hoort bij de leeftijd en is een manier om ieders uniek zijn te omschrijven zeg maar
J.

Inderdaad

al ben je dun dan kun je nog vet hebben. mijn moeder was altijd echt erg dun en die moest geopereerd wordne aan haar buik toen ze net een tiener was en die arts zei dat hij nog nooit zoveel vet binnen had gezien bij iemand die zo dun was!

Zoon is hier ook dun , wel erg gespierd.
Dochter is gewoon.

bibi63

bibi63

08-03-2009 om 13:54

En vergeet niet..

... slechte vetten zijn slechte vetten ook al ben je dun. Vet gaat in je bloed zitten en slecht vet is net zo ongezond voor iemand die dun is als iemand die dik is. Dus niks geen volle melk of extra slagroom. ALS het al nodig is om extra calorien te geven, dan doe je dat middels een extra boterham, wat noten, en gezond vet.
Groetjes,
Bibi

jasset

jasset

08-03-2009 om 14:58 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor de reacties. Het is lastig, ik zie hier heel verschillende berichten. Ik wil inderdaad niet dat ze over een paar jaar juist te dik is. En ze is nderdaad hartstikke gezond. Wel een waardeloze concentratie, maar weet nou niet of dat zou verbeteren als ze aan zou komen. Annet, ik heb haar bmi gemeten aan de hand voor haar leeftijd (op voeidngscentrum.nl) dus dat moet wel goed zijn. Ze is niet extreem te licht, maar zit wel in dat vlak. Ze is 1.44 meter met 31 kilo. Hoe is dat in vergelijking met jullie kids? Ze is trouwens ook behoorlijk gespierd.
Ik heb wel eens gelezen dat kinderen pas in de pubertijd gaan als ze een bepaald vetpercentage hebben bereikt, dus dat kan dan nog wel even duren....

Gezond

Jasset,
Volgend het Voedingscentrum heeft je dochter een gezond gewicht (gezien haar leeftijd) en het allerbelangrijkste: je dochter is ook gezond.
Ga niet zitten sturen, beïnvloeden of dingen proberen "te maken" die niet maakbaar zijn, maar geniet van je gezonde dochter. Die puberteit komt echt wel.
J.

Jade

Jade

08-03-2009 om 19:21

Jasset,

"Ik heb wel eens gelezen dat kinderen pas in de pubertijd gaan als ze een bepaald vetpercentage hebben bereikt, dus dat kan dan nog wel even duren...."

Mijn zoon had geen grammetje vet en toch kwam ie met een jaar of 12 in de puberteit. Dus bovenstaande zal niet altijd waar zijn.

Mijn dochter van 10 is een superslanke dame, met hele lange dunne benen (die perfect passen in een skinny jeans. Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat ze mager is. Van vriendinnetjes heeft ze dit overigens nooit te horen gekregen.

En ik denk dat dat het probleem is: de meiden uit de klas van jouw dochter hebben commentaar op het feit dat ze zo mager is. En nu moet ze dus dikker worden. Ik zou haar eerder weerbaarder maken dan haar volvet eten geven. Ze is goed zoals ze is, ze is niet anders dan de rest, ze is alleen mager. Kinderen vinden overigens altijd wel wat om commentaar op te hebben. Zolang ze goed en gezond eet is er niks aan de hand.

Ze krijgt op een gegeven moment, als ze richting puberteit gaat (of als ze in de puberteit zit) een groeispurt. Je weet nu nog niet wat voor figuur ze krijgt. En al blijft ze mager, dan kan ze zo als fotomodel fungeren, dat heb ik ook weleens tegen mijn dochter gezegd, omdat ze zich toch wel te mager vindt

Sporten

Wat ze nog zou kunnen proberen is sporten, en dan het soort sport dat spiermassa opbouwt. Daar word je breder van, en je krijgt er ook honger van, dus ga je meer eten. Zwemmen is misschien een idee.

Het hoeft trouwens niet te werken. Ik kende een jongeman die met hetzelfde doel in de sportschool aan de gewichten ging hangen (was er éen in de categorie 'gespierde spijker'). Zijn vriend ging ook. Vriend werd breed, gespierde spijker viel alleen maar af (wat knap is, want zo snel val je van sporten helemaal niet af).

Ik zou ook zeggen: als ze gezond is en gewoon lichtgebouwd - niet aan sleutelen. Sommige mensen zijn nou eenmaal zo.

Groeten,

Temet

reina

reina

08-03-2009 om 19:35

Geen probleem

"Eigenlijk zit het gewoon in de familie" Als ze goed eet en ze voel tzich prima zou ik er helemaal geen punt vabn maken. Veel meisjes zijn aan de dikke kant, iemand die wat dunner is valt daardoor eerder op dan vroeger.

Annet

Annet

08-03-2009 om 21:18

Jasset

Je dochter zit op hetzelfde randje als mijn dochter van 11. Mijn dochter is 158 en weegt 35 kilo. Mijn zoon van 6 zweeft ook rondom dit randje.
Nu hebben mijn kinderen een Indische bouw (kwart Indisch) dus daar zoek ik de reden dan maar. Ik ben zelf veel zwaarder gebouwd.
Dochter groeit altijd eerst in de lengte en daarna wordt ze pas zwaarder.
Zoon valt geregeld af als hij ziek is, dus op zijn gewicht let ik veel meer. Dan wil ik zijn gewicht snel weer op niveau hebben (nou ja, zijn lichte niveau dan...)
Ik heb inderdaad begrepen dat lichte meisjes gemiddeld later gaan menstrueren (en dus ook later in de puberteit komen). Geen idee of dat ook voor jongens geldt. Mijn dochter is er in ieder geval niet vroeg bij.

jasset

jasset

09-03-2009 om 14:08 Topicstarter

Bedankt!

Mensen, ik heb hier een hoop waarheden gelezen! Ik geloof inderdaad dat we maar niet ons best gaan doen om aan te komen!
Sporten doet ze al behoorlijk, en ze is ook een "gespierde spijker" mét sixpack. Ik vind zelf ( natuurlijk) dat ze er hartstikke mooi uit zien, niet mager, maar superslank! Heb haar al naar next topmodel laten kijken om te laten zien dat de "mooie meiden allemaal slank zijn". Tja, spiegelen wij ons aan de vrouwen op tv en in de bladen en vinden onszelf te dik, dochter-lief zíet niet eens dat die meiden slank zijn!
Het zelfvertouwen is idd een groot punt, en wordt momenteel behoorlijk aan gewerkt ( met nog niet zo veel resultaat helaas).
Bedankt voor jullie tips!!!

Hier zoon

zoon is vorige week bij ggd verpleegkundige op school geweest, was 170 lang en 44 kilo, moest volgens de verpleegkundige maar sávonds met ons bij de mac donalds gaan eten want je heb ondergewicht zei ze.(lekker advies), bij bmi gekeken, zit nog in het gezonde gedeelte alleen wel aan de onderkant, hij eet gezond en snoept weinig, maar hij is nooit ziek dus maak me geen zorgen en hou het zo.
krulleke

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

15-03-2009 om 00:35

Die van mij ook heel licht

Mijn zoontje is 139m en 28 kg en mijn dochter is 129 en 22 kg. Ook super slank. Ik maak me daar niet druk om. Zolang ze fit zijn en energie hebben en nooit of zelden ziek zijn is het goed. het is gewoon de bouw. Mijn man was tot zijn 15e ook super klein. Hij is nu 192m. Er kan nog zoveel veranderen. Je hebt toch wel eens gehoord dat als ze in de kinderjaren dik zijn je het er later haast niet meer afkrijgt. Nou onze kinderen treffen het maar. Dat is hun bespaart.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

15-03-2009 om 00:46

Gezond eten

O ja, nog even een toevoeging. Ze eten gewoon drie maaltijden per dag. om 11 uur nog een flinke boterham. 4 uur fruit. 2 snoepjes en savonds 2 koekjes bij de thee. Ik ben zelf ook niet zon grote eter dus misschien ligt het daar ook aan maar ik vind het ook niet nodig om ze met suiker en vettigheid groot te brengen. In het weekend krijgen ze chips maar daar talen ze ook niet naar omdat ze het niet gewend zijn. Dus gaat er vaak genoeg een weekend zonder chips voorbij. Ik voel me er goed bij. En de kinderen blijkbaar ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.