Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

marcella

marcella

16-08-2009 om 18:11

Hoeveel alcohol is "normaal"?

Mijn man houdt van een bierts 's avonds. Hij drinkt meestal elke dag en dan zo'n 2 blikjes. Ik zag laatst (ik let er eigenlijk nooit op) dat 1 blikje van hem wel een halve liter is. Dat betekent dat hij elke dag zo'n liter bier drinkt en in het weekend meestal meer.
Op mijn aandringen stopt hij weleens 1 of 2 dagen doordeweeks maar na de derde dag gaat hij meestal weer aan het bier. Volgens hem drinken veel mensen en is hij niet verslaafd. Hij is ook nooit dronken maar wel dat ik het aan het merk als hij gedronken heeft. Hij praat dan wel wat vager en onduidelijk.
Maargoed, ik ben eigenlijk benieuwd of jullie vinden dat dit te veel is? En wanneer praat je van een alcohol probleem? wat is de grens?

Alvast bedankt!
Marcella

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik vind het nogal veel

Ik zit even te rekenen: 1 liter = 3 pijpjes = zo'n 4,5 glas. Ik vind dat persoonlijk tamelijk stevig drankgebruik voor elke dag, maar er zijn bosjes mensen die het zo doen. Maar ja, er zijn ook bosjes mensen met een niet-onderkend alcoholprobleem...

Hij is, zou ik denken, verslaafd als hij niet zonder kan. Dat kan je dus vrij eenvoudig vaststellen. Leg het hem voor. Als hij het er enorm moeilijk mee heeft dan kan hij vermoedelijk niet zonder, en dan heeft hij dus een alcoholprobleem lijkt me. Dat er nog veel meer mensen zijn met hetzelfde probleem betekent niet dat hij geen probleem heeft.

Maar misschien zie ik het te somber in.

Sterkte ermee

Temet

Lou

Lou

16-08-2009 om 21:22

Ik ook

Tja, ik vind het ook veel en zou inderdaad in jouw geval wel willen dat hij het wat mindert, gewoon voor zijn eigen gezondheid.

groet,

Lou

Drinktest.nl

Ik heb de door Marcella verstrekte gegevens (rest gegokt) ingevuld op drinktest.nl en kreeg het volgende advies voor haar man:

Wat is verantwoord?
Verantwoord alcoholgebruik betekent: het aantal glazen dat u zonder bezwaar voor uw gezondheid kunt drinken. Voor gezonde, volwassen mannen gelden de volgende richtlijnen:

1. Gemiddeld niet meer dan drie glazen alcohol per dag
Zonder zorgen voor uw gezondheid kunt u in een week maximaal 21 glazen alcohol drinken, mits verspreid over meerdere dagen (gemiddeld drie per dag). U drinkt in een normale week meer dan 35 glazen: gemiddeld zelfs meer dan 5 glazen per dag. Dat verhoogt in sterke mate uw risico op ondermeer kanker, hersenschade, beroerte en hartziekten.

2. Maximaal vijf glazen per gelegenheid
Veel alcohol (meer dan vijf glazen) ineens drinken is erg schadelijk. Het kan direct veel schade veroorzaken aan allerlei organen. U drinkt regelmatig zoveel tijdens één gelegenheid. Beperk dan in elk geval de schade: drink de twee dagen erna helemaal geen alcohol om uw lichaam te laten herstellen.

3. Pas op met alcohol in het verkeer
U hebt in het afgelopen jaar niet aan het verkeer deelgenomen met te veel alcohol op. Verstandig, want bij 4 à 5 glazen is de kans op een ongeval al twee keer zo groot! Daarnaast bent u strafbaar wanneer u een voertuig bestuurt met te veel alcohol op (lees de wetgeving).

4. Tenminste twee dagen in de week geen alcohol
Alcohol drinken kan heel makkelijk een gewoonte worden: om iets te vieren, om even ergens niet aan te hoeven denken of bijvoorbeeld elke dag voor/tijdens het eten. Als u tenminste twee dagen per week niets drinkt, voorkomt u dat u ongemerkt meer gaat drinken.

Angie

Angie

17-08-2009 om 04:51

Energie

Het is ook nog eens een enrome bak calorieen die je zo opslokt.

Angie

Fem

Fem

17-08-2009 om 08:05

Normaal

Alcoholgebruik is niet normaal. Alcohol is maatschappelijk geaccepteerd en indien met mate geconsumeerd niet schadelijk.

En nou?

Marcella, je vraagt naar de bekende weg. Maar wat wil je precies met het antwoord?
Groet,
Miriam Lavell

marcella

marcella

17-08-2009 om 09:30

Bedankt

Ik wilde inderdaad weten wat jullie te veel vinden. Ik kom zelf uit een gezin waar zelden alcohol wordt gedronken. En mijn man doet het voorkomen alsof het heel normaal is. vandaar.
Ik ga het zeker met hem bespreken. Ik merk nl op dagen dat hij geen bier drinkt (wat dus bijna nooit voorkomt) dat hij niet in slaap komt. Ook na zijn avonddienst heeft het een biertje nodig om naar eigen zeggen even te ontspannen.

Fem

Fem

17-08-2009 om 09:36

Anders

"Maargoed, ik ben eigenlijk benieuwd of jullie vinden dat dit te veel is? En wanneer praat je van een alcohol probleem? wat is de grens?" dus.."
Dat bepaal je zelf, waar voor jou de grens ligt. In welke mate accepteer jij de gevolgen en risico's van zijn drankgebruik? Daar ligt voor jou de grens.
Over het algemeen wordt er over iemand gezegd dat hij een alcoholprobleem heeft als hij meer drinkt dan nog gezond voor hem is en daar niet mee kan stoppen.
Daarnaast wordt ook wel gezegd dat men een alcohol probleem heeft als anderen vraagtekens hebben bij de mate van alcoholgebruik..
Trek je conclusie, zou ik zeggen..

Fem

Fem

17-08-2009 om 09:38

Marcella

Je was me net voor
Fijn dat jij hem in elk geval nu voor kunt leggen dat hij niet gezond bezig is. Misschien is dat genoeg om hem er van te overtuigen dat hij er wat aan moet doen. Misschien is het nog voldoende voor hem wanneer hij een tijdje niet drinkt en dan ervaart wat dat met hem doet. Als hij merkt hoeveel last hij daarvan heeft, zal hij misschien makkelijker erkennen dat zijn drankgebruik echt een probleem is. Dat is een voorwaarde om te kunnen stoppen.

Dus wat?

anders, de vraag was me duidelijk. Het is, zoals ik al zei, een vraag naar de bekende weg.
Marcella:"Ik ga het zeker met hem bespreken. Ik merk nl op dagen dat hij geen bier drinkt (wat dus bijna nooit voorkomt) dat hij niet in slaap komt."
En dan? Wil je dat hij zich laat behandelen? Wil hij dat?
Groet,
Miriam Lavell

De opvatting over drankgebruik..

is gemeengoed, anders.
Ook voor Marcella. Ze krijgt hier geen ander antwoord dan in de media dagelijks tot ons komt.
ot, zou je nog even willen reageren in het draadje boven over hendrikus? Daar liggen nog een heleboel vragen en opmerkingen voor je.
Groet,
Miriam Lavell

Ander probleem

Nee, ik denk dat Marcella eigenlijk een andere vraag heeft. Namelijk de vraag hoe ze haar man zo ver krijgt dat hij zich de algemene opvatting over alcoholgebruik aantrekt en die biertjes laat staan.
Die vraag heeft een heel ander antwoord.
Mijn vraag en opmerkingen (ook van al die andere) aan jou mbt het draadje boven, blijft ondertussen staan (al ruim een week).
Groet,
Miriam Lavell

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 10:41

Tjeetje...

Miriam en Anders, kunnen jullie je gekissebis ook ergens anders voortzetten. Zolang er nog zinnige opmerkingen gemaakt worden waar Marcella mogelijk wat mee kan (Miriam) is het prima, maar de opmerkingingen op de opmerkingen van Miriam dragen niets bij, Anders.

Fem

Fem

17-08-2009 om 10:42

Anders

Zou zelf de antwoorden van Miriam eerder omschrijven als 'zakelijk'. Voor mij zou die manier van benaderen eerlijk gezegd ook niet prettig aanvoelen. Volgens mij kun je ook prima duidelijk zijn zonder al te zakelijk over te komen.
Maar, en dat geldt voor alles, het is maar net hoe je dat zelf ervaart.

Ik wacht op antwoord

Anders:"je bent helderziend "
Nee. Ik wacht nog steeds op antwoord van Marcella. Ze kan moeilijk bij haar man aankomen met het verhaal dat haar kring op OO ook al zegt dat hij een beetje veel drinkt. Dat gaat haar en hem niet helpen.
Ik (en velen met mij) wacht bovendien nog steeds op antwoord van jou in het draadje boven.
Puck2:"Miriam en Anders, kunnen jullie je gekissebis ook ergens anders voortzetten."
Ik hoop dat anders eindelijk door gaat in dat draadje boven.
Puck:"Zolang er nog zinnige opmerkingen gemaakt worden waar Marcella mogelijk wat mee kan (Miriam) is het prima"
Dat bedoel ik. Marcella kan niks met onze mening over drankgebruik, die niet afwijkt van de algemene en die vooral iets zegt over dat wat netjes gevonden wordt, met 'gezondheid' als rationalisatie.
Overtuigend is dat niet. Vergelijk het maar met zonnen. Dat is ook ongezond.
Groet,
Miriam Lavell

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 11:31

Grappig anders en miriam

Jullie staan toch redelijk tegenover elkaar en toch ben ik het met allebei jullie laatste postings wel eens. Marcella kan idd niet aankomen dat wij met z'n allen zeggen dat het te veel is. Maar ook ben ik heteens met de stelling dat het eigenlijk niet zozeer uitmaakt hoeveel maar meer of hij zonder kan. Uit de laatse posting van MArcella begreep ik dat dat moeilijk is om te ontspannen en in slaap te komen. Daar zou dusdenk ik wel een probleem kunnen liggen.

Leuk is anders

"Daar zou dusdenk ik wel een probleem kunnen liggen."
Jawel, dat zou kunnen. Maar is dat ook zo, of ziet Marcella dat alleen maar zo? En is stoppen met drinken wel een oplossing, of geeft dat nieuwe problemen?
Of diept het levensstijlverschil tussen Marcella en haar man zich inmiddels uit tot een relatie bedreigend niveau van ergernis (hij praat een beetje raar).
De kernvraag: is de kwaal ernstig genoeg om er van alles voor overhoop te halen. Zonnen is ook ongezond, maar wie zal er zich een zonvakantie of dagje naar het strand voor ontzeggen?
Zou verstandig zijn, maar leuk is anders en het leven wil ook wat.
Groet,
Miriam Lavell

marcella

marcella

17-08-2009 om 14:31

Misschien persoonliljk

In de eerste instantie is mijn vraag bedoeld zoals ik het gesteld heb; of jullie dit te veel vinden.
Ik weet dat dat misschien persoonlijk is maar ik ben dus opgegroeid in een gezin waar zelden alcohol wordt gedronken en zelf drink ik af en toe eens een rood wijntje.
Mijn man vind het dus heel normaal. En ik vond dat ook min of meer totdat ik opeens besefte dat hij elke dag drinkt. Oke, beetje naief maar lette er gewoon nooit op.
De afgelopen weken is het 2 keer voorgekomen dat hij ging slaapwandelen en is hem dan in een half versufte toestand op de bank aantrof. Ook een keer dat hij tegen de muur van onza kamer plaste (dacht dat daar de wc was) Dit nadat hij iets meer gedronken had als normaal. Toen ben ik er eigenlijk een beetje op gaan letten.
Gelukkig vond hij dit overigens ook niet normaal en beloofde niet zoveel meer te drinken. Dat doet hij ook niet meer maar nog steeds wel een liter.

Ik ga hem voorstellen een week geen bier te drinken. Kijken hoe hij hierop reageert.

Het wordt steeds gekker

Marcelle, waar wil je het nu echt over hebben? Over gewoonteverschillen (wel of niet (elke dag) drinken), of over een man die ziekelijk veel drinkt en daar ook werkelijk ziekelijke verschijnselen van heeft (slaapwandelen, niet kunnen slapen zonder, etc.)?
Je hebt ons toch niet nodig om te weten dat het goed mis is met iemand die de verschijnselen vertoont die je noemt?
Groet,
Miriam Lavell

niemie

niemie

17-08-2009 om 17:32

Duidelijk

Marcella, je schrijft:" Ik wilde inderdaad weten wat jullie te veel vinden. Ik kom zelf uit een gezin waar zelden alcohol wordt gedronken. En mijn man doet het voorkomen alsof het heel normaal is. vandaar.

Ik ga het zeker met hem bespreken. Ik merk nl op dagen dat hij geen bier drinkt (wat dus bijna nooit voorkomt) dat hij niet in slaap komt. Ook na zijn avonddienst heeft het een biertje nodig om naar eigen zeggen even te ontspannen. "

Je man is duidelijk zeer afhankelijk van drank. Ik denk dat je kunt spreken van een drankverslaving. Je man zegt dus dat hij de manier waarop hij met drank omgaat normaal vindt. Jij vindt van niet. De vraag is dus of hij dit wilt veranderen, voor jou want hij vindt het zelf immers geen probleem. Ik denk dat het heel lastig gaat worden en dat je jezelf moet afvragen of jij zelf met zijn drinkgedrag kan leven.

amar

amar

17-08-2009 om 20:07

Jellinek.nl

...biedt een duidelijke test waarin je kunt testen hoe het met je drankgebruik staat.Doe zo'n test eens, samen met je man.
succes

Rafelkap

Rafelkap

18-08-2009 om 08:39

Lever

"De afgelopen weken is het 2 keer voorgekomen dat hij ging slaapwandelen en is hem dan in een half versufte toestand op de bank aantrof. Ook een keer dat hij tegen de muur van onza kamer plaste (dacht dat daar de wc was) Dit nadat hij iets meer gedronken had als normaal."
Duidelijke signalen dat hij teveel drinkt. Google eens op "lever" en "alcohol", langdurig stevig drinken is funest voor je lever en daar word je niet oud mee. Mijn man is van bier overgestapt op 2 wijntjes per avond. Omdat ik wil dat hij wat langer leeft Liever zie ik ook wel 2 avonden geen alcohol maar daar wil hij niet aan.
Laat z'n leverwaarden maar eens checken, kijken hoe snel hij dan stopt

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 09:11

Rafelkap?

Rafelkap: "Mijn man is van bier overgestapt op 2 wijntjes per avond. Omdat ik wil dat hij wat langer leeft "
Maakt dan uit dan? Alcohol uit bier is toch precies hetzelfde als alcohol uit wijn? Net zo slecht voor je lever. Of bedoel je dat hij per saldo door over te stappen op wijn veel minder is gaan drinken. Dus bijv. i.p.v. 6 bier 2 wijn. Anders snap ik het niet geloof ik.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2009 om 14:57

Alcohol

Het standaard advies voor mannen: verantwoord gebruik van alcohol bestaat uit maximaal 2 standaardglazen (=250CC) bier per dag. Drink minstens 2 dagen in de week niet en als je een keer teveel hebt gedronken, drink daarna 2 dagen geen alcohol om het lichaam de gelegenheid te geven zich te herstellen. Drink geen alcohol om spanningen en emoties te verdrijven en gebruik het niet als slaapmiddel. Het risicio op geestelijke verslaving is dan te groot en het neemt de achterliggende oorzaak niet weg.
Je kan veel informatie en adviezen vinden op www.alcoholinfo.nl Ik heb zelf veel ervaring met alcoholisme bij vrienden en familieleden (enkele mensen zijn overleden aan de gevolgen van overmatig alcoholgebruik) en ik kan me echt ergeren aan hoe gemakkelijk er over alcoholgebruik wordt gedacht. Ja, alcohol kan voor sommige mensen in zeer kleine hoeveelheden gezond zijn maar niet als je ook maar de geringste aanleg hebt om verslaafd te raken. Daarnaast zijn er veel gezondere substituten. Verslaving heeft niet zozeer te maken met de hoeveelheid die je drinkt maar met de gewoonte en het waarom je drinkt. Daarnaast is het in je eentje drinken ook een gevaarlijke bezigheid. Ik zou zeggen, laat je man eens proberen om een tijdje niet te drinken. Als hij daar grote moeite mee heeft om welke redenen dan ook is hij behoorlijk op weg om alcoholafhankelijk te worden en dan moet je ingrijpen. Een zelfhulpgroep als de AA is in mijn ervaring de beste manier om van de drank af te kunnen komen en te leren omgaan met de achterliggende problematiek. Alcoholisten zijn geen zielige, oude, verwaarloosde mannetjes die iedere dag liters zuipen. En denk ook aan jezelf: ook jij moet leren omgaan met iemand die teveel drinkt en jouw houding en steun is zeer belangrijk. Succes!

Rafelkap

Rafelkap

18-08-2009 om 17:25

Puck

Ja ik was onvolledig. Van 4 glazen bier naar 2 glazen wijn. Minder dus. Al zou ik het liefst nog minder zien.

Wat is veel?

Wat verantwoord alcoholgebruik is is al voor je beantwoord in dit draadje. Volgens die maatstaven drinkt hij teveel. Volgens zijn eigen maatstaven niet. Wat zijn jouw maatstaven? Heb jij er last van? Wat voor zorgen maak je je? Wat zijn de consequenties voor je van jouw zorgen? En wat zijn de consequenties van zijn drinken? Zomaar wat vragen. Vragen waarmee ik probeer aan te geven dat het vooral ook om jou gaat.
Als hij inderdaad 1 liter bier per dag drinkt (en regelmatig meer) dan verwacht ik, dat het niet makkelijk zal zijn voor hem om daarin verandering aan te brengen. Belangrijkste voorwaarde is namelijk dat hij dat ook zelf wil en zo klink je niet over hem(?). Begin bij jezelf. Je kunt maar weinig invloed uitoefenen op het alcoholgebruik van een ander als diegene daar niet voor open staat.
Maddi.

buzz

buzz

19-08-2009 om 08:19

Ik heb

ooit gelezen dat iemand die elke dag alcohol drinkt en als hij of zij eens niet drinkt en daar hinder van ervaart (niet functioneren, niet kan slapen)
Dat daar de maatstaf alcholist ligt.
Hij zou zijn uiterste best moeten doen wat mij betrefd omdat hij jou je zorgen laat maken, omdat jij graag met een gezonde man door het leven wil gaan en hem nog graag lang gezond bij je wil hebben.
Misschien kan je afspreken inderdaad 2 dagen per week niet drinken en kleinere blikjes kopen, en dan niet meer blikjes gaan drinken.
Misschien helpt het als je een site laat lezen waar alcohol maatstaven en acohol problemen op staan.
Het is hoe dan ook heel erg moeilijk voor je man om met het ontkennen te stoppen en om het anders te gaan doen.
Zelfs gewoontes die niet verslavend zijn zijn moeilijk om mee te stoppen.
Ik hoop dat het je lukt er met hem over te praten met resultaat.
(sorry voor taalfouten ik ben heel erg woordblind)

erde

erde

20-08-2009 om 12:51

Ervaring

Dat hij teveel drinkt zal hij zeker altijd blijven ontkennen, wel zal hij merken dat het stoppen hem niet lukt, hoe hij ook z'n best doet, hij zal in zichzelf wel ervaren dat hij faalt in het langduriger stoppen, maar dit toegeven is een ander...
stel je vraag eventueel eens op het forum van stoppen.be

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.