Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynn35

Lynn35

16-06-2012 om 22:37

Hormoonbehandeling na bevalling

Hallo, heeft iemand ervaring met preventieve hormoonbehandeling om een postnatale depressie tegen te gaan? Ik zoek ervaringen van vrouwen die het hormoon Duphaston (of ander progesteron) voorgeschreven gekregen hebben vlak na de bevalling. Hoe reageerde je erop? Kreeg je het makkelijk voorgeschreven door een arts? Wat was het gebruiksadvies? Reacties zijn zeer welkom! Groet, Lynn35

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2012 om 00:02

Postnatale depressie

Ik heb zelf geen ervaring met hormoonbehandeling bij een postnatale depressie maar heb wel zelf een enorm zware postnatale depressie gehad na mijn bevalling. Zo ernstig (tegen postnatale psychose aan) dat ik toen ben opgenomen op een PAAZ en mijn zoon tijdelijk in een pleeggezin moest worden opgevangen. Toen ik Efexor (antidepressivum) kreeg knapte ik gelukkig vrij snel weer op. Ik moest wel meteen stoppen met het geven van borstvoeding toen ik Efexor kreeg.
Ik weet wel dat Duphaston of een ander progestageen het risico op een PPD behoorlijk kan verminderen. In Nederland is de deskundige op dit gebied Eileen Engels. Kijk eens hier voor meer informatie http://www.kraamtranen.nl/behandelingsmethode.html

dc

dc

17-06-2012 om 00:21

Nee, wel ijzer

Ik heb bij nummer 2 een flinke postnatale depressie gehad, en die verdween door staaltabletten te nemen, had een flink ijzertekort.

Bij nummer 3 heb ik tijdens de zwangerschap al staalpillen gehad, en na de bevalling ook, en ik heb geen pnd gehad.

Ik ken je geschiedenis verder niet, wil er alleen even op wijzen dat het soms iets heel simpels kan zijn, en dat een postnatale depressie niet automatisch inhoudt dat je het bij een volgend kind weer krijgt.

Sascha2

Sascha2

17-06-2012 om 08:07

Ja, ervaring

Ik heb na mijn tweede, derde en vierde een postpartum depressie gehad. Bij mij waren de hormoonschommelingen de trigger. Toen ik van de vierde zwanger was ben ik in contact met Eileen Engels gekomen. Op haar aanraden duphaston geprobeerd. Huisarts was moeilijk, maar wel toegankelijk. Toen ik het recept daadwerkelijk nodig had (de bevalling naderde) deed zijn vervanger helaas heel moeilijk en ik kreeg geen recept mee. Uiteindelijk, na een boel moeilijke gesprekken, kreeg ik wel een kleine hoeveelheid duphaston mee. Ik heb er baat bij gehad in die zin, dat de laatste keer een zeer milde vorm was, hoe naar ook, die was te doen. Google eens op Eileen Engels en neem contact met haar op. Zij kan je meer vertellen over de werking van duphaston.

Ja, ook ervaring!

Zowel na de geboorte van 1e, 2e en 3e kreeg ik een postnatale depressie. De eerste keer heb ik het proberen op te lossen met antidepressiva dat hielp wel wat maar niet echt optimaal. Na de geboorte van 2e werd het zo erg dat ik naar Eileen Engels ben gegaan en op haar advies en met recept van huisarts duphaston ben gaan slikken. Ik was absoluut geen voorstander van hormonen maar ik had geen keus, voelde me zo ellendig, kon bijna niet meer voor de kinderen zorgen. Dankzij duphaston en de begeleiding van Eileen ben ik er weer helemaal boven op gekomen. Het ging niet meteen goed maar geleidelijk aan voelde ik me beter en weer mezelf worden. Na anderhalf jaar kon ik langzaam gaan afbouwen. Het is nu bijna 10 jaar geleden en ik ben nog altijd blij dat ik destijds die stap naar Eileen heb gemaakt.

Lynn35

Lynn35

19-06-2012 om 21:38

Dosering?

Dank voor alle reacties. Ik herken veel in het verhaal van Sascha (hormoonschommelingen). Binnenkort beval ik van de 2e en het heeft veel moeite gekost een recept van de huisarts los te krijgen voor een preventieve behandeling. Het advies van huisarts staat haaks op dat van Eileen Engels (die heb ik idd gesproken). Huisarts zegt: 2 weken na bevalling starten, Eileen zegt meteen starten. Bij toch meteen starten heb ik "slechts" voldoende voorraad voor een eerste week, en dan is de huisarts met vakantie...
Sascha, welke dosering Duphaston heb je gehad per dag? 60 mg?
Ik ben benieuwd.
Groetjes, Lynn

Sascha2

Sascha2

19-06-2012 om 23:56

Lynn

Oei, de hoeveelheid per dag weet ik niet meer. Ik ga daar eens over nadenken . Zoals Eileen het mij heeft uitgelegd, en jou wellicht ook aangezien jij haar gesproken hebt, is dat het juist zo van belang is om direct na de bevalling te starten. Zodra je bevallen bent, duikelt je progesterongehalte omlaag. Dat levert de beruchte kraamtranen op de vierde dag na de bevalling op. Door direct na je bevalling te starten hou je juist het progesterongehalte op peil en kun je dat heel langzaam laten afnemen. Twee weken na je bevalling starten staat hier haaks op.
Mocht je problemen houden met je huisarts, laat dat dan aan Eileen weten. Indertijd heeft ze mij daar ook mee geholpen.

Sascha2

Sascha2

19-06-2012 om 23:59

Huhm

Ik zie nu dat ik zo ongeveer precies hetzelfde schrijf als je zelf al deed, dat schiet lekker op. Volgens mij nam ik iets van 40mg per dag in. En het zou kunnen zijn dat ik nog een onaangebroken verpakking heb liggen (laatst wel een opruiming in de medicijnkast gedaan, dus wie weet is het toch weg). Ik zou moeten kijken wat de houdbaarheidsdatum is. Mocht je het willen, dan kan ik die aan je sturen (mits houdbaar uiteraard), zodat je wat meer hebt totdat de huisarts weer terug is.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

20-06-2012 om 11:56

Ook

Na de geboorte van mijn oudste een niet onderkende PPD, dus pas na bijna een jaar aan de duphaston via Eileen Engels. Dat merkte ik al na een paar dagen! Dit in tegenstelling tot de antidepressiva en kalmeringsmiddelen (de huisarts was bang dat ik voor de trein zou springen....). Na de tweede heb ik duphaston preventief geslikt, en gelukkig geen PPD gehad. Ik heb een keizersnede gehad en had ontheffing van de "niet eten en drinken"-regel om de pillen te slikken. Ik meen de eerste dag 1 grote dosering en daarna 3

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

20-06-2012 om 11:58

Hmm

Per ongeluk op send gedrukt. Binnen 12 uur 1 grote dosering wilde ik dus zeggen en daarna 3 x per dag 2 pillen volgens mij.

Ik wens je veel succes!!!

Hasse

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lynn35

Lynn35

30-09-2013 om 00:36

gelukkig niet nodig gehad...

Allen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb niet meer "durven" kijken op het forum aan het einde van m'n zwangerschap vorig jaar, maar ik kan met trots zeggen dat de Duphaston van de huisarts nog steeds ongebruikt in de kast ligt. Onze dochter is nu ruim een jaar en tot nu toe gaat alles heel erg goed. Veel gelet op rust en regelmaat, dat heeft bij mij goed gewerkt. En een supermakkelijke bevalling, dat scheelt zoveel, is mijn ervaring nu. Nogmaals, dank allen!

Ik

Ik

10-12-2017 om 14:45

Ook ijzergebrek

Hallo,
Dit forum is al heel oud, ik zou graag in contact willen komen met dc.
Groetjes van mij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.