Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hysteroscopie

Heeft iemand hier ervaring met een hysteroscopie? Ik heb al 4 maanden zonder pauze bloedverlies, soms hevig, soms normaal, soms spotting, maar het is er altijd. Ze willen nu een hysteroscopie uitvoeren poliklinisch, tijdens inwendig onderzoek met een staaf, zagen ze een poliep, als dat klopt verwijderen ze dat ook direct.

Ik lees dat veel vrouwen het met roesje/narcose laten doen, zelf sta ik op de wachtlijst voor hysteroscopie met roesje, maar dat kan nog zo lang duren. Zonder roesje staat de afspraak gepland komende maandag. Ik ben heel bang dat ik de pijn niet ga kunnen verdragen, maar hoop dat het toch lukt, want het bloedverlies is echt niet meer te doen. Wie weet sta ik voor met roesje nog 1 of 2 maanden op de wachtlijst. Halve herfst, hele winter heb ik bloedverlies gehad. Ik wil nu met de lente niet nog weken hiermee rondlopen.

Ik merk dat ervaringen, zonder roesje/narcose/verdoving, echt uiteen lopen. Iemand een positief verhaal? Of is het echt hels?

Ik heb een hysteroscopie gehad en was zeker bij kennis. De arts kwam niet 'binnen' omdat mijn baarmoedermond gesloten was en bleef. Met enig geweld is het onderzoek toch gelukt. Ik kan me er weinig van herinneren, geen pijn in elk geval. Wel dat ik graag wilde dat het onderzoek zou lukken. Maar pijn, zeker hels, helemaal niet. Ik meen me te herinneren dat ik verdoofd ben toen bleek dat de arts niet naar binnen kwam: forceren zou pijn doen. Nou ja, geen pijn gehad dus. Al typend herinner ik me er meer van: t lukte niet, toen alsnog verdoving, een tijdje op de behandelstoel moeten wachten tot dat middel werkte. Daarna is de ingreep wel gelukt. Zonder pijn.

Ik heb een curettage gehad ivm post menopausaal bloedverlies, dat is denk ik net zo iets. avond er voor pijnstiller en op de dag van het onderzoek pijnstiller. Geen pijn gehad

ik heb zo'n onderzoek gehad, zonder roesje of verdoving. Ik voelde er weinig van. Beetje kramp als ze wat dieper ging (ze probeerde ook in mn eileiders te kijken, maar dat lukte niet echt).

Hier eeuwen geleden gehad, toen we nog en de medische molen zaten om zwanger te worden. Ik weet dat ik een sterkere pijnstiller had van het ziekenhuis, die kon ik voor de tijd innemen. Gevoel was niet prettig, maar zeker wel te doen, meer het idee van zware menstruatie krampen. 

Fourtyfour schreef op 28-03-2026 om 08:20:

Hier eeuwen geleden gehad, toen we nog en de medische molen zaten om zwanger te worden. Ik weet dat ik een sterkere pijnstiller had van het ziekenhuis, die kon ik voor de tijd innemen. Gevoel was niet prettig, maar zeker wel te doen, meer het idee van zware menstruatie krampen.

Hier ook zo, geen roesje gehad maar naderhand een pijnstiller ingenomen. Kan waarschijnlijk ook wel net voor de ingreep maar dat zul je moeten navragen.

Ik hoop wel dat TO komt met een reactie of bedankje. Ze vraagt om persoonlijke ervaringen. Naar mijn mening deel ik hiet iets zeer privé-s om haar te supporten. Wel fijn om te horen dat het dan op z'n minst gelezen is.

Meander schreef op 28-03-2026 om 18:00:

Ik hoop wel dat TO komt met een reactie of bedankje. Ze vraagt om persoonlijke ervaringen. Naar mijn mening deel ik hiet iets zeer privé-s om haar te supporten. Wel fijn om te horen dat het dan op z'n minst gelezen is.

Jeetje, de eerste post van net een dag geleden. Niet iedereen zit 24/7 op internet hoor.

wissamomar

wissamomar

29-03-2026 om 03:21 Topicstarter

Meander schreef op 27-03-2026 om 20:09:

Ik heb een hysteroscopie gehad en was zeker bij kennis. De arts kwam niet 'binnen' omdat mijn baarmoedermond gesloten was en bleef. Met enig geweld is het onderzoek toch gelukt. Ik kan me er weinig van herinneren, geen pijn in elk geval. Wel dat ik graag wilde dat het onderzoek zou lukken. Maar pijn, zeker hels, helemaal niet. Ik meen me te herinneren dat ik verdoofd ben toen bleek dat de arts niet naar binnen kwam: forceren zou pijn doen. Nou ja, geen pijn gehad dus. Al typend herinner ik me er meer van: t lukte niet, toen alsnog verdoving, een tijdje op de behandelstoel moeten wachten tot dat middel werkte. Daarna is de ingreep wel gelukt. Zonder pijn.

Bedankt voor je reactie....baarmoedermond gesloten was en bleef, geweld?! Ik neem aan dat je een roesje had? Voor de verdoving brengen ze speculum aan als het goed is? Dit is hels. Ik bloed al 4 maanden zonder echte pauze, heb daardoor ernstige ijzertekort gehad, dat is voor nu door ijzerinfuus verbetert, maar het bloeden gaat maar door. Maandag kan ik de hysteroscopie laten uitvoeren OF als dat niet gaat wachten tot er een operatiekamer vrij is en dan kan het met roesje. Ik zou graag zien dat het maandag lukt, en dat het eeuwige onvoorspelbare bloedverlies stopt, mijn cyclus terugkomt en ik mijn leven weer kan oppakken. Maar ik lees overal dat vrouwen het zelfs erger dan bevallingspijn vinden.

wissamomar

wissamomar

29-03-2026 om 03:21 Topicstarter

Stresskipje schreef op 27-03-2026 om 22:42:

ik heb zo'n onderzoek gehad, zonder roesje of verdoving. Ik voelde er weinig van. Beetje kramp als ze wat dieper ging (ze probeerde ook in mn eileiders te kijken, maar dat lukte niet echt).

Maar is die scoop niet dik?

o verhip: maak ik je alsnog bang met het woord geweld. Dat was juist niet de bedoeling. Ik heb geen pijn gehad. Mijn onderzoek was na de overgang. Dan is de baarmoedermond gesloten. Ik wil niet mijn hele verhaal delen, maar dat is hier de kern. De arts moet met de scoop wel naar binnen om iets te kunnen zien. Hij zei dus dat dat niet lukte en dat hij zou moeten forceren om toch toegang te krijgen. Dat zou pijn doen, dus kreeg ik alsnog verdoving. 

Ik kan me er weinig van herinneren. Eerder heb ik andersoortige onderzoeken gehad doe wél pijn deden  die staan me nog helder voor de geest. De hysteroscopie heb ik totaal niet als belastend ervaren.

Zoals ik zei herinner ik me er weinig van. Maar, nu, door deze posts komt de herinnering weer terug: ik heb wel een roesje gehad. Herinner me het gesprek met de anesthesioloog.  Plus dus een aanvullende verdoving. Sorry dat ik daarnee niet de juiste antwoorder voor je ben.

Mogelijk kun je maandag toch je onderzoek hebben, en mocht het (te) pijnlijk zijn, dat je dan alsnog later een onderzoek met roesje krijgt. Bij mij is (dus) de (extra) verdoving ter plekke gegeven (volgens mij was dat met een injectie). Mogelijk kun je dit maandag zo bespreken: heel graag nu, graag stoppen als je denkt dat het te pijnlijk wordt.

-dubbel-

Kun je niet vragen om iets zoals oxazepam, zodat je in elk geval net iets meer ontspannen bent. Dat scheelt vaak heel veel in de pijn (terwijl het geen operatie kamer vereist).

wissamomar schreef op 29-03-2026 om 03:21:

[..]

Maar is die scoop niet dik?

Nee, het is een soort slangetje, waar ze een nog dunner slangetje met cameraatje doorheen schuiven om te kijken, en zonodig nog een dingetje met een werktuigje om iets weg te schrapen/snijden/branden. 

Ik vond het niks voorstellen, en ik ben echt geen held.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.