Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 10:01

IJzergehalte wordt lager ondanks ijzerkuur

korte situatie: heb in september een bloeding gehad en daarna een bloedtransfusie. In november was mijn ferritine gehalte 9 en kreeg een ijzerkuur. In januari was mijn ferritine gehalte 15, een stuk beter, maaar kreeg nog een ijzerkuur. Heb gisteren weer bloed laten prikken en nu is dus na 2 ijzerkuren mijn ijzergehalte (ferritine) 6! volgens de assistente van de ha hoef ik me geen zorgen te maken en kan het lang duren voordat je ijzergehalte is opgekrikt. dat geloof ik wel, maar bij mij is mijn gehalte nu dus lager voordat ik aan een kuur begon. Ik vind dit vreemd. Of heeft de assistente gelijk en maak ik me zorgen om niks?
Ik ben overigens geen vegetarier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-03-2011 om 10:49

Heu

Had je niet ook een B12-tekort?

Hoe dan ook, een laag ferritine dat niet overgaat, kan ook wijzen op andere ziektes, zoals schildklierproblemen (link hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferritin) of 'anemia of chronic disease' (link hier: http://en.wikipedia.org/wiki/TIBC). Kortom, tijd om eens wat te laten meten. Want meten is weten. En de assistente moet haar werk doen = afspraak voor je maken bij de huisarts.

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 10:56

Verder onderzoeken

B-12 tekort is niet echt aangetoond: uiteindelijk was het rond de 250 en de Mma en homocysteine waren goed.
Ik krijg overigens wel B12 injecties.
Ik ga over anderhalve week naar de reumatoloog vanwege andere klachten, heb het wel met haar er over.
het is dus terecht dat ik het niet vertrouw?
ik ga steeds vaker denken dat ik een onderliggende ziekte heb, ik weet het ook niet meer.

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 10:59

Schildklier

is goed, want mijn TSH is meerdere malen gemeten en goed bevonden

Bellefleur

Bellefleur

16-03-2011 om 11:58

Net geleerd van de hematoloog

Je ferritinegehalte kan schommelen door de dag heen. Dus, wat er werder ook mag spelen, laat je telkens op hetzelfde tijdstip prikken. En onder dezelfde omstandigheden (wel of niet net gegeten enz.) Overigens was hij van mening dat Fe geen betrouwbare maatstaf was. Maar de details weet ik niet meer.

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 12:07

Bellefleur

wat ik heb begrepen is dat de ferritine hoger kan lijken bij ontstekingen ed. Dat is misschien het onbetrouwbare aspect er van.

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 16:07

Bellefleur

heb wat gegoogled en vond dit:
'De ijzerwaarden in serum zijn 's morgens gemiddeld 30% hoger dan 's middags. Daarom wordt een Fe bepaling best 's morgens nuchter uitgevoerd.'

De eerste 2 bepaling van Fe bij mij waren 's ochtends en de laatste van 6 was eind van de dag. Dus mogelijk is de waarde nog lager.

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 16:10

O nee

wacht, er is een verschil tussen Fe (serum ijzer) en ferritine. Dus waar jij het over hebt (Fe, wat dus kan schommelen) is niet hetzelfde als ferritine wat bij mij gemeten is

Fianna

Fianna

16-03-2011 om 19:46

Tinus

Ik heb even gegoogled en het klopt niet wat je zei. Anemia of chronic disease is bij een laag ijzer serum en laag transferrine en niet bij een laag ferritine gehalte wat ik heb. Sterker nog bij anemia of chronic disease is het ferritine gehalte juist vaak verhoogd.
Bij iron deficiency anemia is het ferritine gehalte laag en dat kan komen door ijzertekort in voeding of bloedverlies ed. Is toch wel anders.
Neemt niet weg dat ik het toch uitgezocht wil hebben want het kan duiden op een lichte inwendige bloeding in maag of darmen (en ik heb wel al een tijdje pijn in mijn maagstreek, ook tegen ha gezegd, maar zal het nog eens zeggen

Moeder1969

Moeder1969

18-03-2011 om 00:06

Tip

Misschien kun je hier wat meer info vinden http://stichtingb12tekort.nl/ Vooral aan het forum heb ik veel gehad.

Fianna

Fianna

18-03-2011 om 20:40

Stichting b12

Ja die site, dat forum ken ik inderdaad, zelf ook heel veel aan gehad toen ik bezig was te onderzoeken of ik wel of niet een b12 tekort heb. Ik zal kijken of ik wat kan vinden over ferritine. Ik heb sowieso een afspraak gemaakt met de ha voor as maandag. Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden dat het ferritinegehalte weer gedaald is. Het is ook niet zo dat ik hevig menstrueer (wel een tijd gedaan na de bevalling van jongste, maar sinds ruim een half jaar niet meer)

Fianna

Fianna

21-03-2011 om 10:27

Bij ha geweest

haar verklaring voor mijn lagere ferritinegehalte is dat de verdeling anders is, in bloed zou nu meer ijzer zijn, dat is duidelijk omdat mijn hb gehalte is gestegen, maar de ijzervoorraad is daardoor wat lager geworden omdat die is aangesproken. tja, klinkt op zich aannemelijk, alleen kan mijn hb gehalte ook gestegen zijn door de B12 injecties én mijn gehalte rode bloedcellen is nu iets te laag.
Afgesproken dat ik doorga met ijzer en over 3 maanden weer mijn bloed laat prikken

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 13:40

Nou dit is ook een lekker huisarts zeg..

heb voor de zekerheid maar mijn bloeduitslagen opgevraagd en mijn hb gehalte is helemaal niet flink gestegen, zoals ha beweerde, maar juist gedaald!! Ook is mijn RDW gehalte iets verhoogd wat wijst op ijzergebrek.
Ik snap het niet meer hoor, maar het lijkt wel of ik steeds met idioten te maken heb!

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 17:55

Internist

Even een update, ook al leest volgens mij niemand dit meer
De reumatoloog, bij wie ik vandaag was, vond het eigenlijk raar dat ik niet ben doorverwezen naar een internist. Dat heeft zij dus gedaan. Gelukkig!

dc

dc

25-03-2011 om 17:59

Goed zo

En natuurlijk volgen we het! Ik heb alleen weinig zinnigs te melden, dus lees enkel

joep

joep

25-03-2011 om 20:58

Ik lees het ook nog hoor

ondanks ool-verbod, ivm opstapelend werk.
Ik verwacht ook wel dat je nog weleens ergens zult komen, waar ze nog wat voor je kunnen doen ook. Ik gun het je in ieder geval.
gr joep

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 21:10

ik bedoelde het niet als een schreeuw om aandacht hoor ik ben wel heel opgelucht dat er wrs iets gaat gebeuren/onderzocht wordt. Die vermoeidheid die weer enorm opspeelt komt ergens vandaan... dat in combi met een ijzergebrek die niet over wil gaan, lijkt mij duidelijk dat daar iets niet klopt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.