Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

02-08-2009 om 23:38

Ik ben tegen extran en AA drink voor mijn 3 jarige, is dat dan zo raar?

Ik wil even graag weten of er meerdere ouders hun kinderen geen AA drink of extran/aquarius geven,ons dochtertje van 3 ziet in de sportkantine dat andere jonge kindjes dat wel krijgen,maar ik wil dat gewoon niet,kan toch niet goed zijn,ze is 3 jaar,maar mijn moeder had pas ook een flesje gegeven van extran omdat mijn dochtertje zei die is lekker,maar ik zei dát moet je ze niet meer geven,zelfs mijn zoontje van 5 krijgt het ook niet,ik geef ze dan wel ranja,maar mijn schoonzussen en vrienden geven hun jonge kinderen wel deze drankjes en vele meer in oa sportkantines zie ik,ben ik nou zelf aan het overdrijven of niet? want het ijn toch energiedrankjes toch!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

02-08-2009 om 23:52

Additieven

In dit soort drankjes zitten veel additieven (E-nummers) die soms wel en soms niet schadelijk kunnen zijn. Wij gaan daar best bewust mee om en proberen schadelijke ingrediënten zo veel mogelijk te mijden. Dit soort drankjes dus ook. Kwestie van bewust met voeding omgaan. Als jij dat ook zo wilt doen, goed plan! En laat anderen maar kletsen als jij niet wil dat je kind het drinkt!

Mya35

Mya35

03-08-2009 om 00:06

Soms

Als we ergens zijn en de kinderen willen graag AA drank bijvoorbeeld dan mag dat wel. Elke dag zou ik te vaak vinden maar af en toe een keer kan geen kwaad. Ik vind het zelf trouwens helemaal niet lekker dus ik heb het nooit in huis.
Mijn 3jarige mag ook wel eens cola of andere frisdrank. Misschien niet gezond maar af en toe kan echt geen kwaad.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-08-2009 om 06:08

Ranja

Grootste probleem van AA is de hoeveelheid suiker en de zuren, maar ranja is ook bepaald niet tandvriendelijk, dan zou je water moeten geven. Dus of het veel uitmaakt, ik denk het niet. Zolang je driejarige geen red bull krijgt zal het wel meevallen

bertje1

bertje1

03-08-2009 om 08:24

Groot gelijk!

belachelijk idee, een kind van 3 of 5 (of 10 of 16) met Extran of AA. Totaal overbodig! Slecht voor de tanden, zeer zoet. Je hebt groot gelijk.

Kiki

Kiki

03-08-2009 om 08:26

Karin, trek je niets aan van anderen

Mijn zoontje krijgt geen suiker en geen snoep en alleen bio appelsap en water (en thee en melk natuurlijk)

Mensen kijken me vreemd aan van 'aaaah wat zielig, mag hij geen snoepje'
Ik haal er gewoon lekker mijn schouders over en doe mijn eigen ding. Helemaal is het me niet gelukt, mijn zoontje krijgt bij oma lange vingers en bij mijn vriendin een speculaasje. Ik wil niet de hele tijd vervelend doen.

Uiteindelijk op scholen kan je die dingen niet meer tegen houden, dus je hebt van 0 tot 4 om een gezonde basis te leggen.

Toen ik in Amerika was, moesten we met mijn zoontje naar het ziekenhuis. Hij had een virusinfectie opgelopen en moest aan een vochtinfuus.
Toen we weer naar huis moesten zei de dokter bloedserieus tegen ons dat we hem nu geen 'cola, ijs, chocola of hamburgers moesten geven, maar licht verteerbare dingen. Hij was toen 14 maanden.
Toch wel erg dat je als dokter dit soort waarschuwingen moet geven

Belachelijk

Een kind heeft van zichzelf al voldoende energie, zeker een kind van 3 en heeft dan ook zeker geen energiedrankjes nodig!

Linda

tonny

tonny

03-08-2009 om 09:39

Later

Ik zou zeggen 'nee Japie, dit is speciaal voor mensen die heel hard sporten, als jij later heel hard sport mag je ook zo'n flesje. Maar nu nog niet.'

Tonny

T&T

T&T

03-08-2009 om 11:03

Niet nodig

Die drankjes zijn hardstikke duur, en totaal overbodig voor kinderen! Ik heb ze zelf wel eens in huis (doe aan duursport, en dan is wat extra bijtanken niet verkeerd) dus ze hebben het wel eens geproefd, maar daar blijft het ook bij. Zoals al eerder iemand schreef; het is voor mensen die veel sporten! de kinderen vinden vooral het flesje interressant, die bewaar ik dus altijd, en ik vul ze na met water of ranja... dan hebben ze ook hun eigen leuke flesje!
groetjes Tess

ishtar

ishtar

03-08-2009 om 13:04

Af en toe

als ze met papa op de vereniging zijn, krijgt middelste van 8 wel eens zo'n flesje. Hij vindt het lekker (en op de vereniging zijn ze niet zo duur) Thuis drinken ze gewoon ranja, water, melk of (ijs)thee.

Nee hoor

Ik geef mijn zoon van 2.5 eigenlijk alleen water te drinken. Meestal 1 keer per dag krijgt hij sap (sterk aangelengd met water).

Laatst kreeg hij bij een vriendin een flesje met appel-water. Zonder suiker. Maar er zitten dus mooi wel zoetstoffen in, he. Even geproefd en mierzoet was het. Toch aangenomen (tja, hoe sla je dat beleefd af?) en zoon heeft een half flesje gedronken. Daarna heb ik stiekem de rest weggespoeld en er water ingedaan.

Ach

Voor zover ik weet (zie ook de posting van Yta) zijn AA-achtigen niet slechter voor de gezondheid dan gewone frisdranken. Dus: vol suiker - die een kind niet per se nodig heeft - en vol zuren die een aanslag zijn op het gebit. De grap van sportdrank is, als ik het goed heb, dat er extra mineralen inzitten die je met zweten verloren hebt. Dat is leuk als je een marathon rent geloof ik, de gewone sporter heeft dat niet nodig, en een kind evenmin. Maar schadelijk - nee. Tenminste, niet schadelijker dan sinas.

Persoonlijk vind ik sportdrank overigens wel vies. Maar ik heb er niet per se bezwaar tegen als mijn peuter het zou krijgen (mits met mate).

Groeten,

Temet

Mya35

Mya35

03-08-2009 om 19:25

Blijkbaar uitzondering

Ik ben blijkbaar een uitzondering dat mijn kinderen wel AA drank mogen. Ik vind het zelf niet lekker dus ik heb het nooit in huis. Inderdaad is het ook duur maar als ze buitenshuis wat drinken mogen kopen laat ik ze meestal vrij kiezen. Vaak is AA drank niet duurder dan de andere mogelijkheden uit de automaat.

Hier een 3jarige die regelmatig snoep eet evenals koekjes en chips. En hij drinkt behalve sap ook regelmatig sinas en cola. Ik heb ook nog oudere kinderen dus daar ziet hij het vanaf natuurlijk.

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 21:02

Cola?

Cola voor een 3-jarige? Dat zit vol met koolzuur en cafeïne! Om nog maar niet over de berg suiker erin te praten. Mijn bijna 8-jarige krijgt die rommel niet eens. Maar ja, ik ben dus zo'n moeder die bewust met eten en drinken omgaat

En dit boekje staat in de keukenkast:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/wat-zit-er-in-uw-eten/1001004005600642/index.html

Wat is er eigenlijk tegen cola?

Wat is er eigenlijk tegen cola? Het wordt vaak gepresenteerd als iets heel erg slechts voor kinderen, maar waarom eigenlijk? Ja, de suiker natuurlijk, maar die zit ook in andere limonade, en koolzuur zit ook in sinas... Komt het door de caffeïne? En is dat dan zo slecht? En als dat zo is, is cola dan slechter dan thee? Daar zit immers ook caffeïne in.

Groeten

Temet

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 22:03

Dank voor de aanvulling Lidwientje. Mijn tandarts waarschuwde jaren geleden al voor cola, het slechtste wat er is voor je tanden zo'n beetje. Nu snap ik beter waarom.

En Temet, koolzuur en thee met cafeïne/theïne krijgen mijn kinderen ook al niet/zelden

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 22:59

Dit zegt coca cola er zelf over

Fosforzuur (E338) geeft Coca-Cola zijn krachtige, frisse smaak en intensiveert de aanwezige aroma’s. Fosfor komt van nature voor in veel voedingsmiddelen, zoals vis, vlees en kaas. Ook melk en graanproducten bevatten fosfor. Frisdranken leveren ongeveer 2 tot 3 procent van de totale fosforinname. 100 ml Coca-Cola bevat 54 mg fosforzuur.

Botten en tanden
Samen met voldoende opname van calcium is fosfor essentieel voor de structuur van onze botten en tanden. Fosfor speelt bovendien een belangrijke rol in onze stofwisseling.

Ben ik nou gek of zijn zij het? Zij propageren het juist voor de botjes? Of is er verschil tussen fosfor en fosforzuur?

Tirza

Jakiro

Jakiro

03-08-2009 om 23:53

Ze zeggen het zelf

Fosfor is inderdaad nodig, maar net zo nodig als calcium. Bij een "overdosis" aan fosfor(zuur) kan je lichaam de ook benodigde calcium niet meer opnemen omdat de voorkeur van het lichaam uitgaat naar fosfor en krijg je dus alsnog broze botjes (voor cement heb je zand en water nodig, bij teveel water heb je geen goed cement).
Net zoals bij alcohol is teveel gewoon niet goed, maar kan 1 glas cola per dag geen kwaad en is het misschien zelfs gezond.
Onze kinderarts zweert bij cola bij darmklachten en peuterdiarree, de kinderen zijn ook gek op hem
Jakiro

Mya35

Mya35

04-08-2009 om 00:11

Niet te veel en te vaak natuurlijk

Het is niet zo dat de 3jarige elke dag 1,5 liter cola weg drinkt natuurlijk. Hij krijgt af en toe een (klein) glaasje cola als de oudere kinderen dat ook hebben. Dat kan echt geen kwaad.

Ik drink zelf vrij veel cola omdat cola mijn maag kalmeert. We hebben dus wel altijd cola in huis.

Oh en de 6jarige drinkt soms al koffie (met heel veel melk). Dat is ook niet echt goed natuurlijk. Ze heeft het ooit geproefd van mijn man en vond het heerlijk. Nu krijgt ze dat soms 's weekends. Eigenlijk denk ik dat een kleine hoeveelheid koffie helemaal niet slecht is maar koffie voelt voor mij niet als een kinderdrankje.

Thee drinken we wel elke dag. Gewone zwarte thee met melk dus volop theïne.

Mya35

Mya35

04-08-2009 om 00:19

Inderdaad anders

Dat denk ik dus ook. Het is het geheel wat belangrijk is. Ik ben wel makkelijk met snoep/fris/koekjes/chips. We eten ook regelmatig frietjes of bestellen een pizza (meestal ook nog domino's dus vetter dan de Italiaanse pizza). Natuurlijk is dat niet gezond dus we eten ook elke dag groente en fruit. De meeste avonden eten we gewoon een uitgebalanceerde maaltijd met verschillende groentes.

Met drinken precies zo. Ze mogen elke dag sap/fris maar daarnaast drinken ze ook veel water.

Rafelkap

Rafelkap

04-08-2009 om 08:18

Glazuur

Wat grappig, wat coca cola zegt over de botten en tanden. Mijn broer heeft door teveel cola drinken nu geen glazuur meer op zijn tanden
Verder vroeg de peuterleidster mij wel of mijn zoontje water lust???! Er zijn kindjes die dat niet lusten en die krijgen dan limonade bij het fruithapje.
Cola en priklimonades vind ik meer wat voor 6 plussers. Ik zeg altijd dat het gaat prikkelen en bruisen in je buikje. Energiedrankjes vind ik sowieso ongezond, ook voor volwassenen. Als je dat echt nodig denkt te hebben kan je je beter niet teveel vermoeien (sporten).

ayla

ayla

04-08-2009 om 09:48

Cola etc

mijn oudste van 5 is tegenwoordig verzot op cola, van haar oudere nichtjes geleerd. eerst vond ze het 'pittig'. maar nu vind ze het wel lekker, al wacht ze tot de ergte prik ervan af is. Ze krijgt dit normaal alleen bij speciale gelegenheden. feestje, verjaardag of uit eten. Vroeger dronk ze best wel eens water maar nu eigenlijk nooit meer.

vriendje van haar heeft trouwenspas geleden 2 kiezen moeten laten vullen en 2 moeten laten trekken vanwege de roosvicee. tenminste dat zei de tandarts.

bij de zwemles zie ik regelmatig kinderen AA drink etc drinken, dat vind ik eigenlijk niets. Dochter krijgt het dan ook niet.

Ik ben verder niet lastig, ze mag chipjes snoepjes pizza en frietjes maar alles in mate

T&T

T&T

04-08-2009 om 10:57

En dan de omgekeerde wereld...

mama ik lust dat niet....tja, ik heb twee kinderen die helemaal niet van prik houden! het is eng en vies. Ik hou zelf ook niet van koolzuur, ga er ontzettend van boeren dus ik heb het nooit in huis. Sportdrank dus wel (idd goed voor marathonlopers) daar zit natuurlijk ook suiker in maar geen prik, en daarom lusten mijn twee spoken dat wel! ze krijgen het alleen zeer zelden want daar vind ik het veel te duur voor.
Wat wel eens een veel groter probleem is, is ergens komen waar echt geen drankje zonder prik te krijgen is... en dan maar met je glas op tafel zitten kloppen, en roeren totdat de ergste prik eruit is, dat gebeurd ons nog best geregeld! Maar ja, ik heb er ook een die geen frietjes lust, dus het standaard kindermenu is hier ook al nooit een succes.
Verder ben ik best bewust met voeding bezig, maar niet teveel, van die vieze zoete spekken krijgen ze hier ook wel eens terwijl ik ze zelf niet te pruimen vind! Zoals Ayla ook al zei; alles met mate.
groetjes Tess

*bella*

*bella*

04-08-2009 om 11:10

Lidwientje

Moeite doen, tsja, hier toch wel wat. Wat ze niet kennen missen ze niet. Hier werd dan ook alleen maar frisdrank gedronken als de kinderen op bed waren. Maar kinderen willen toch wel wat andere kinderen krijgen Ik wil van cola oid ook niet echt een issue maken dus vind het wel lastig als we in een milieu zijn waarin cola normaal is. En vooral dus als we bijv met andere ouders op een terrasje zitten en de andere kinderen bestellen cola.
Wat ik er beetje jammer aan vind is dat ik er daarom voor heb gekozen de kinderen enerzijds beperkt dat soort dingen toe te staan, maar ze anderzijds uit te leggen waarom ik niet wil dat ze veel van dat soort dingen krijgen. Dat haalt mi wel een beetje van het onbezorgde van de kindertijd weg. Ik maakte me niet druk op die leeftijd om dat soort dingen.
Daar laatst nog een discussie over met oma en opa. Jongste van 6 heeft hier al een gaatje in een kies en dat vind ik echt veel en veel te jong. Dus ( maar weer eens) geprobeerd mijn ouders wat meer leefregels hieromtrent uit te leggen. Onzin vonden ze (zeiden ze helaas niet maar dachten ze wel) vroeger hoefde dat ook allemaal niet. Maar vroeger werden kinderen ook niet met hele ladingen frisdrank en snoep opgevoed. En vroeger (zei ik niet maar dacht ik wel) hadden kinderen geen grootouders die ze de hele dag door lieten drinken en snaaien. (thuis drinken de kinderen ook gewoon water en thee zonder suiker, maar ook ranja, maar bij opa en oma is water toch iets raars, niet verwennerig genoeg))
Ben nu bezig met de kinderen zelf wat op te voeden, en ze bewust van zaken te maken opdat ze niet bij andere mensen toch blijven drinken etc. Maar eigenlijk vind ik ze daar te jong voor, en zouden ze zich niet druk hoeven maken. Ik vind het dus wel een beetje jammer dat de hele omgeving tegenwoordig toch erg uitnodigt tot ongezond gedrag. Omgeving is toch groter dan je eigen huis? En de combi sport en ongezond valt me vaak op, heel vreemd. Op het zwembad hier de meest tandonvriendelijke snoepjes in de automaat, en ze zouden er nooit naar talen als ze er niet twee keer per week met zwemles langs kwamen. En tsja ik ben dan weer zo´n watje dat het me niet lukt ALTIJD nee te zeggen. Wat dat aangaat vind ik dat het ons ouders best lastig wordt gemaakt, ook al voel ik die verantwoordelijkheid wel. Maar mijn dochter nu al een gaatje, dat voelt toch wel verkeerd. (geloof dat ons beleid thuis echt niet verkeerd is)

*bella*

*bella*

04-08-2009 om 11:14

Tess

Dat bestaat toch niet, dat je ergens komt waar niets zonder prik te krijgen is? Als er geen fristie, chocomel (niet dat die dingen gezond zijn, maar goed) sap of thee te krijgen is is er toch ook altijd nog water?
Merk vaker dat water beetje vies is, kinderen bestellen het hier ook best vaak op terras oid, maar wordt best vaak vreemd gevonden. En wordt ze zelfs uit hun hoofd gepraat. (weet je wel zeker dat je water wilt? wil je echt geen lekkere sinas?)

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2009 om 13:02

Tess!

Oooooooh meid, that brings back memories! Onze dochter lustte zeker tot aan haar 15e, 16e geen prik. Zit je daar met een 8, 9 jarige op een Duits terras, bestel je appelsap (hoe onschuldig kan het zijn....) zit er "gas" in! Oooooooo, wat was dát een drama! Kind was moe, hangerig, warm en vervelend en dan óók nog belletjes in je sap, boehoeoehoe. En wij maar roeren, klein beetje suiker er in gooien (ja, zo gek doe je met een loeiende sirene naast je), schudden en soebatten.

Duits appelsap. Ik hoef het maar te zéggen en we zijn weer helemaal in vakantiestemming.

Tirza

Yaron

Yaron

04-08-2009 om 14:01

Hier ook geen prik

Hier lusten ze (5 en 7 jaar) ook geen prik, de oudste probeert af en toe een slokje Fanta, als de prik er al een beetje uit is en hij begint er aan te wennen. Als we ergens zijn waar geen drankje is wat ze lusten drinken ze gewoon water, doen ze thuis ook vaak. Ondanks dat ze van ons ook limonade of roosvicee mogen drinken. Cola drinken we zelf ook nooit dus dat hebben we alleen in huis met een verjaardag voor visite. Sportdrankjes krijgen ze ook niet en omdat ze er nog niet mee in aanraking komen vragen ze er ook niet naar. Thee drinken ze in de winter wel graag, maar dan meestal rooibos of een vruchtenthee, daar zit geen theïne in.

Prulletje

Prulletje

04-08-2009 om 14:42

Fosfor(zuur) en terrasprik

Ik weet niet precies of fosfor goed voor je (botjes en tanden) is en in welke hoeveelheid. Ik wil het bericht van Coca-Cola best geloven. Maar fosforZUUR vinden mijn tanden echt niet leuk hoor! En de cola moet toch echt via mijn mond naar binnen (nee, ik ben niet geïnteresseerd in enge of ranzige alternatieven!)
En wij hebben het ook weleens meegemaakt, een terras waar alleen prik te koop is. Van die kleine stalletjes in een pretpark of dierentuin. Schandalig! Daar sta je dan op een warme dag met je peuter, en het eigen meegenomen drinken was op. Tuurlijk, flesjes navullen met water bij een kraan kan ook, maar het idee!

Prulletje

amk

amk

04-08-2009 om 15:18

Ach

zal ik mijn sinaasappel dan maar weer eens in de groep gooien?

Die wil je na het lezen van de ingredientenlijst ook niet meer eten.
http://www.groenerekenkamer.nl/herp

of wel, alles met mate.

tonny

tonny

04-08-2009 om 18:02

Prik

in mijn jeugd had ik een vriendin waar als limonade alleen Exota gazeuse in huis was. Moeder van het vriendinnetje deed er voor mij een schep suiker in (brrr) om de prik eruit te bruisen. Tja je moet wat voor je sociale gevoel

Mijn jongste dochter lustte haar hele leven nooit prik, maar heeft zich uit sociale overwegingen (buitenlandse jongerenvakantie) over de drempel gesleurd: vorig jaar sinas en dit jaar zelfs cola.
Niet schrikken - ze is 18
Alcohol is de volgende hobbel die ze gaat nemen, denk ik. Vindt ze nu ook nog megasmerig.

Tonny

tonny

tonny

04-08-2009 om 20:37

Berber o.t.

Kun je nagaan hoe oud ik ben

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.