Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik walg van mezelf(dik)

Hallo mensen,

ik walg van mezelf! Ik ben dik. altijd al geweest. Nooit veel problemen mee gehad, behalve wat pesterijtjes. Gaandweg werd ik wel steeds dikker na 2 zwangerschappen.
Nu weeg ik 99 kilo bij een lengte van 1.70 cm.
Sinds kort vraag ik me af waarom ik eigenlijk te dik ben. Ik eet gezond en gevarieerd. Ik eet niet vanwege emoties.
Dat is dus waarom ik walg van mezelf. Ik vreet snoep,koek,chocolade. vooral chocolade.
Ik kan het niet bij een stukje houden, de hele reep moet op. Een ander eet iets omdat ze honger hebben of er zin in hebben. Ik weet precies wat er in huis is en ik blijf onrustig totdat het op is.
als ik niet koop, is er altijd wel wat voor man en kinderen in huis. Ik neem een klein marsje. dat smaakt goed! ik kan niet meer stoppen tot het op is.
daar walg ik dus van. Gisteren op mijn werk had ik een reep milka bij me. na de helft had ik echt genoeg,dus ik stop hem in mijn tas.
ik blijf dus onrustig en vreet gelijk die hele reep op. ik voelde me opgeblazen, vol en vies. en waarom?

waarom ik dit schrijf weet ik eigenlijk zelf ook niet. Ik wil ervanaf, maar het lukt me niet. Vandaag begonnen met lijnen,omdat ik zo erg walg. Hoe lang hou ik het nu weer vol?
eigenlijk nooit veel gelijnd in mijn leven, altijd prima gelukkig met mijn lijf maar nu dus niet meer.
lijnen lukt niet. ik weet precies hoe het moet. regelmatig een tussendoortje, niet te veel, hoeveelheden aanpassen,enz. honger gevoel vind ik niet zo erg, hoort erbij. ik eet de lunch, hou een hongerig gevoel en neem iets kleins en wappa, direct weer vreten om weer tevreden te worden.

Wie helpt of heeft adviezen?
bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

Hoi leeuw12,

Heel herkenbaar! Je weet precies hoe het moet en toch lukt het niet. Had ik ook. Ik ben momenteel bezig met de Outfit training. ( http://outfit4u.com) Deze training helpt je met de knop omzetten zodat het wél lukt. Ik ben nu 6 kilo kwijt, zonder te lijnen. Ik geniet meer van eten en ik zit véél lekkerder in mijn lijf. Ik wil nog ruim 15 kilo kwijt en weet zeker dat dat gaat lukken.

De Outfit training is niet heel goedkoop, maar ik zie het als een investering in mezelf. Het is het geld in ieder geval absoluut waard.

Lady Grey

Lady Grey

24-11-2008 om 14:01

Kleine opmerking

Lieve Leeuw,

je schrijft dat je niet eet vanuit emotie. Maar daarna schrijf je dat je walgt van jezelf en daarvan gaat eten. Dat is toch ook een emotie? Zou het helpen als je minder walgt van jezelf, en je daardoor minder gaat snoepen? Lijkt me wel een moeilijk traject om jezelf te accepteren zoals je bent, maar misschien wel de moeite waard.

Sowieso is elk mens de moeite waard, dik of dun, en JIJ DUS OOK!

Sterkte,
Lady Grey

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2008 om 14:02

Verslaving

Je snoept omdat het een verslaving is. Je moet en zal alles tot het kleinste kruimeltje opeten, ook al zit je vol en vind je het niet lekker meer. Het zit hem dus tussen je oren en de enige manier om van die verslaving af te komen is te leren die knop om te zetten. Dat lukt niet dmv wilskracht en het stoppen met een verslaving heeft trouwens ook niks met wilskracht te maken. Met dieten kom je niks verder. Je moet aan dat koppie werken want meestal zit de oorzaak voor een verslaving hem wel in emoties; de meeste onbewust. Ik heb zelf boulimia gehad, ben veel te zwaar geweest en ben er al weer twintig jaar vanaf. Door te praten met een psychotherapeut, haptotherapie en naar de AO (Anonieme Overeters) te gaan. Ik heb een normale relatie met eten en snoepen en mijn gewicht is dus ook al die jaren hetzelfde gebleven. Ik zit weer lekker in mijn vel en hoef niet meer alles op te eten; een klein stukje is genoeg. Verder zit ik ook al weer jaren bij de Al-Anon, een groep voor familieleden en partners van alcoholisten. Het programma dat we daar volgen kan je toepassen op alle vormen van verslaving want het is een levensprogramma; daarom kan ik je ook echt de AO aanraden! Je zit daar temidden van lotgenoten en door te leren van elkaars ervaringen word je je bewust van je eigen emoties, gedrag en waarom je je overeet. Kijk eens op hun website: http://www.anonieme-overeters.nl/
Echt, het lukt je wel!! Sterkte!

juno

juno

24-11-2008 om 14:04

Waar een wil is.........

"Ik eet gezond en gevarieerd. Ik eet niet vanwege emoties."

"Ik vreet snoep,koek,chocolade. vooral chocolade."

Sorry, maar ik kan het niet helemaal volgen...............

Petr@

Petr@

24-11-2008 om 14:58

Sporten?

Ik ben ook een emo-eter, maar sinds ik wat fanatieker sport (ik loop drie keer per week hard) merk ik dat ik lekkerder in m'n vel zit, meer zelfvertrouwen heb, én minder behoefte heb om te snoepen. En als ik snoep dan hoeft het niet allemaal meteen op.
Ik weet niet of sporten voor jou een optie is?

gr.
Petr@

leeuw12

leeuw12

24-11-2008 om 16:40 Topicstarter

Reakties

Hallo,
bedankt voor het reageren! gansje73 ik ga het eens bekijken,alhoewel ik moet zeggen dat ik geen geld heb om iets duurs te doen helaas...

lady grey, nee ik eet niet meer omdat ik vanmezelf walg, dat heb ik dan niet duidelijk geschreven.

elisa, precies, dat gevoel heb ik nou ook,dat het een gewone verslaving is. maar ondanks dat ik altijd al veel eet en gek ben op snoepen heb ik het eerder nooit zo ervaren, het lijkt wel of het erger wordt.
volgens jou zou het dan wel tussen de oren zitten? maar is het dan niet zo dat je alles kan eten wat los en vast zit, om je behoefte maar te bevredigen? dat heb ik dus absoluut niet. ik eet alleen dingen die ik echt lekker vindt zoals snoep,koek,chocola,chips. ik graai niet in kasten zodat ik maar kan eten,dat is volgens mij toch een verschil.

petr@, sporten? ja, zou ik moeten doen dat is absoluut waar. weer een excuus..geen tijd. slap, ik weet het.
ik heb echt een gloeiende hekel aan sporten en echt chronisch tijdgebrek. ik heb een tijdje thuis op de wii fit gestaan,maar dat schiet er ook bij in,moet het weer oppakken.

Mijn gevoel is ook eigenlijk dat ik er nog steeds niet mee zit dat ik dik ben, ik heb er eigenlijk nooit problemen van gemaakt. tuurlijk, maat 38 zou ik liever hebben maar verder niet. vandaar ook nooit echt eerdere lijnpogingen,omdat het me niet genoeg stoordde.

wat me nu het meeste dwarszit is gewoon de ongecontroleerdheid, het niet meer in de hand hebben en maar blijven snoepen en vreten.
daar walg ik dus van.

vandaag wel begonnen met lijnen. ik voel me trots als ik niet slecht eet,maar hoe lang hou ik het deze keer vol?

mirreke

mirreke

24-11-2008 om 16:44

Idd, verslaving maar...!

Ik heb onlangs gehoord dat je nooit meer van een verslaving kan afkomen, omdat het behalve de lichamelijke behoefte ook iets psychisch is: je verbindt een bepaalde trigger met een bepaald gevolg, een bepaald gevoel. Dat blijf je herhalen en zo zet je jezelf steeds vaster in die verslaving.
Maar er schijnt toch een manier te zijn, namelijk: je kunt de 'negatieve' verslaving omzetten in een andere verslaving, en op die manier jezelf herprogrammeren.
Dit houdt in dat je op het moment dat je die snoepvreetverslaving voelt opkomen iets anders pakt, bv een wortel, of een glas water, of verzin zelf iets anders, al is het touwtjespringen. Het gaat er namelijk om dat je dat gevoel gaat verbinden met iets anders waardoor aan de behoefte aan bevrediging wordt voldaan. Dit moet je proberen door te zetten, ik dacht 21 of 27 keer want dan is iets in je hersenen een gewoonte geworden. En dan heb je geen chocolaverslaving meer maar een andere.
groet, Mirjam

mirreke

mirreke

24-11-2008 om 16:48

Het begint trouwens natuurlijk heel simpel met

geen chocolade meer kopen. Ik herken het wel een beetje, ik heb het met chips, jeweetwel, cheese onion en dan die van de C1000, die vind ik zoooo lekker, dan moet ook die hele zak op.
Inmiddels heb ik het eigenlijk niet meer, er ligt nu al weken een zak beneden en die pak ik niet uit mezelf. Wat ik nog wel heb is dat als die zak toch open is, omdat de kinderen in het weekeinde bv een bakje chips mogen, ik door blijf eten totdat de zak leeg is, niet altijd meer, maar vaak ook wel.
Over verslaving doorbreken, je hoeft ook niet perse mee te gaan in het eten. Je kunt bv ook als je chocoladebehoefte voelt opkomen je tanden poetsen, of een boek gaan lezen, gewoon consequent iets anders maar dan wel telkens hetzelfde doen.

Marieke

Marieke

24-11-2008 om 17:07

Niet zelf gaan rondtobben

Hoi Leeuw (mooie nick overigens)

Je hebt voor jezelf behoorlijk duidelijk wat het probleem is, de volgende stap is hulp zoeken. Voor dergelijke problemen begin je dan meestal bij de huisarts. Voor dergelijke problemen zijn veel verschillende programma's en vaak keurig vergoed door de zorgzekeraar, dus ook haalbare kaart.
Ga nu niet zelf klooien met lijnen ofzo, wat jij beschrijft is een veel complexer probleem dan een paar kilootjes teveel. Er is hulp beschikbaar, maak er gebruik van.
Ik weet dat het makkelijker is om je probleem hier anoniem op internet te zetten, dan het te vertellen aan een mens van vlees en bloed (huisarts). Beschouw het als de eerste stap; best moeilijk maar absoluut een compliment en schouderklopje waard als je hem gezet hebt. Heb je meteen een eerste stap gezet in aardig voor jezelf zijn
Marieke

leeuw12

leeuw12

24-11-2008 om 18:36 Topicstarter

Ja en dan...

Hoi,
mirreke dat klinkt simpel. ik heb liever een touwtjesspringverslaving dan chocola,maar nee, ik denk niet dat dat zal werken,dat is te simpel.

marieke, je hebt gelijk, maar waar moet ik dan aan denkene? psychologische hulp? kan dat dan?

ik ben bij de huisarts geweest een paar maanden geleden met de vraag of mijn rugklachten geen extra reden kunnnen zijn voor een vergoeding voor een maagbandje,maar ik weeg helaas te weinig,zucht. ikmoet eerst nog 20 kilo aankomen om ervoor in aanmerking te komen.

Ik heb al eens pillen van hem gehad die mijn honger en trek gevoel stillen,maar dat kost me 80 euro per maand,dat heb ik gewoon niet.

net weer gegeten...ik had macaroni gekookt en een pak roerbakgroenten erdoor heen i.p.v. saus. heerlijk en toch...blijft er dus weer de behoefte aan meer, vooral zoet. het stilt me niet en nooit voldoende,daar baal ik gewoon van. hoe meer ik eet, hoe meer ik zal groeien,maar het honger en trekgevoel blijft...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2008 om 18:50

Leeuw

Kijk, je probleem is deels lichamelijk (je hersenen pikken dat verzadigingsgevoel niet meer op en je maag is waarschijnlijk ook uitgerekt) maar vooral geestelijk. Het gaat om dat gevoel en daar moet je mee aan de slag. Met dieten en sporten los je dat niet op. Zolang je ook het gevoel blijft houden dat je ertegen moet vechten ben je bij voorbaat al kansloos. Dat geldt voor elke verslaving en wat jij hebt is domweg een verslaving. Dat moet je allereerst accepteren. Die behoefte die jij hebt komt ergens vandaan en daar moet je achter zien te komen. Dat is lastig en kan heel confronterend zijn. Ook kan het lang duren. Maar als je die "trigger" uitgeschakeld hebt, komt die ook niet meer terug en daarom boekt de AO zoveel succes, in tegenstelling tot andere methodes die alleen de symptomen bestrijden en niet de oorzaak. En ik geloof heus niet dat ik een uitzondering ben. Ik kan nu genoegen nemen met een klein stukje chocola of met helemaal niets. Een pak koek of chips kan rustig onaangebroken voor vele weken hier in de kast liggen. Ik taal er gewoonweg niet meer naar. Dieten geloof ik ook niet meer in; ik eet gewoon, maar van alles veel minder dan vroeger. Zo ben ik toen die dertig kilo kwijtgeraakt en pas ik nog gewoon al die jaren in maatje 36 (ik word deze week 39. Eten is gewoonweg geen issue meer. Zeker de haptotherapie heeft geholpen met het me lekker voelen in mijn eigen lijf. Ik zou als ik jou was eens gaan kijken bij een AO groep in jouw woonplaats en een afspraak maken met een haptotherapeute ofzo. Succes!

Marieke

Marieke

24-11-2008 om 18:51

Inderdaad psychologische hulp

Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis en bij ons is een programma voor overeten. Nu kan ik mij levendig voorstellen dat de stap naar een psychiatrisch ziekenhuis in jouw geval wel heel groot is, maar er zijn veel (minder beladen) plaatsen waar dit soort programma's worden gegeven.
Een maagbandje gaat je niet helpen want je kunt daar doorheen eten, met alle gezondheidsrisico's van dien. Het verandert je enorme behoefte aan veel eten niet. En ik denk dat dat is waarmee je aan de slag moet want het maakt het gevaar dat je met je maagbandje doorgaat met overeten heel groot.
Wat je beschrijft heeft alle kenmerken van een verslaving, maar het moeilijke is dat je niet kunt stoppen met eten. Ik raad je aan om hulp te zoeken, omdat de kans dat zelf lijnen niet lukt of juist veel te goed lukt (anorexia) heel groot is. In beide gevallen ben je een stuk verder van huis. En je overgewicht is nog op een punt dat je terug kunt.
Daarom nogmaals; er is hulp. Zoek iets dat bij je past en maak er gebruik van.
Marieke

Dropke

Dropke

24-11-2008 om 19:32

Hulp

Ik wil je dat ook adviseren. Ga naar de huisarts en bespreek met hem / haar wat je hier besproken hebt. Hij zou wel weten waar je het beste terecht kan. Je geeft (als ik het goed begrepen heb) aan dat je verder wel gezond en gevarieerd eet, maar die buien hebt dat het geen je in huis hebt wat je lekker vindt ook op moet. Ik herken die buien wel. Bij mij is het ook totaal niet eten om me beter te voelen, maar aan de andere kant ook wel. Het is bij mij vaak verveling en ik hou gewoon van lekkere dingen. Voor mij hoeft het dan niet op, dus bij jou zal er ook nog iets dwangmatigs in zitten. Vaak is het niet duidelijk waarom je het doet en dat inzicht zou je juist wel kunnen helpen. Lijnen zou ik niet aan beginnen op deze manier. Als je eigenlijk al voor jezelf weet dat je het toch niet lang gaat volhouden, is die moeite compleet voor niets geweest en voel je jezelf na zo'n lijn-poging waardeloos. Verder kom je er vooral van aan, omdat je je stofwisseling zo op een laag pitje zet. Ik zou dus idd hulp zoeken, zodat je weet wat de oorzaak is van die "verslaving".

Dropke

Inge M

Inge M

24-11-2008 om 19:40

Of koolhyrdraatarm eten?

Heb je als eens gekeken naar de dieten van South Beach? Die gaan uit van 2 weken geen koolhydraten (geen suiker, pasta, rijst en aardappelen). Daarna langzaam weer opbouwen. Vooral South Beach gaat uit van de langzame koolhydraten (volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, etc) en natuurlijk ook groenten en eiwitten.
Het grote voordeel van dit dieet is dat je vanaf het begin geen suikers meer eet. En dat betekent ook dat je heel snel van de zucht naar zoet af bent. Die zucht verdwijnt namelijk vanzelf als je geen koolhydraten eet. Dat zou in jouw geval veel kunnen helpen.

leeuw12

leeuw12

24-11-2008 om 19:54 Topicstarter

Zucht

Hallo meiden,
het lijkt erop dat jullie gelijk hebben..zucht...
ik kom er zo niet. maar ik hou nu wel even vol om geen suiker te eten,of in ieder geval veel minder hopelijk is dat even voldoende.
ik walg nu zoveel dat ik het hoop vol te houden.
Ik zal naar de huisarts gaan, niet zo heel snel ben ik bang,want ben momenteel met iets anders bezig(blaas-en vaginaverzakking). zodra ik daar mee klaar ben,ga ik hiermee aan de slag.

dropke..het is niet zo dat ik buien heb,maar het gaat gewoon de hele dag door. eet mijn man savonds een koekje,eet ik overdag de rest van het pak op. bij de koffie een koek, tussendoor wat lekkers,enz.
ik vreet gewoon de hele dag door.
Toch is het ook een kwestie van doorzetten ben ik bang,dat is wat ik sowieso eerst ga proberen.
en niet meer kopen,dat is ook een goed plan.

heel erg bedankt voor jullie tips en eye-openers. het besef dat het gewoon echt een verslaving is, daar ben ik mee begonnen en jullie helpen me ermee.

weet je wanneer het fout is gegaan trouwens? toen de kinderen slechte slapers bleken. jaren lang snachts regelmatig wakker worden. Toen las ik een artikel dat je door teveel slaaponderbreking een bepaald stofje in je hersenen mist wat het hongergevoel regelt.
zou dat de basis kunnen zijn?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2008 om 20:13

Dwangmatig

Accepteren dat het een verslaving is, of in ieder geval dwangmatig overeten, is de eerste stap. Het limiteren van suiker(s) is natuurlijk altijd goed, maar het probleem is dat je het misschien een tijdje volhoudt en dan over de schreef gaat. Of dat je te drastisch te werk gaat; een mens heeft nu eenmaal ook koolhydraten nodig in een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon. Ik zou eerlijk gezegd even verre blijven van alles wat op een dieet lijkt. Probeer zo min mogelijk snoep ed in huis te halen. Ga, als je de rest van je gezondheidsproblemen opgelost heb, wel hiermee naar de huisarts, praat erover en vraag een verwijzing naar een therapeut oid. En tja, ik heb zelf een zoontje van zeven die vanaf zijn geboorte een slechte (door)slaper is en ik heb geen problemen met het hongergevoel/verzadigingsniveau. Overeten is altijd een combinatie van factoren maar vooral van geestelijke. Dat is niks om je voor te schamen, tienduizenden vrouwen hebben dat (en ook ettelijke mannen. En alleen door je bewust te worden van het "waarom" kan je er voorgoed vanaf komen.

Marieke

Marieke

24-11-2008 om 21:24

What has love got to do with it

Je hebt hulp nodig voor je eetprobleem, maar vooral om van jezelf te gaan houden. Ik ken je niet, weet nauwelijks iets van je, maar toch is het voor mij pijnlijk om te lezen hoe je over jezelf denkt.
Behalve dat ik hoop dat je van je eetverslaving af kunt komen, gun ik je met heel mijn hart dat je (weer) van jezelf gaat houden. Pak het hele probleem aan, je bent het waard; het zal je enorm veel gelukkiger maken en je leven rijker.
Marieke

dc

dc

24-11-2008 om 21:36

Eetprobleem

Ik heb de voorgaande reacties niet gelezen, dus sorry voor herhalingen. Ik ken het gevoel heel goed, en ik ben er al jaren vanaf. Ik kan makkelijk een mars een maand in m'n tas hebben. Dus er is hoop

Wat ik maanden heb gedaan is een dagboek bijhouden (met begeleiding van een dietiste). Ik verbood mezelf niets, maar bij alles wat ik at, schreef ik op wat ik at en waarom. Uit verveling, omdat ik me boos voelde, omdat ik de verleiding niet kon weerstaan, enzovoorts. Dat gaf me een hoop inzicht in mezelf. Ik at heel weinig omdat ik honger had.

Tweede punt is aan je zelfbeeld werken. Een negatief zelfbeeld werkt alleen maar negatief. Op deze manier hou je geen enkel dieet vol, en dat is normaal! Wees lief voor jezelf, je bent echt niet zwak.

Verder adviseer ik je om langs te gaan bij een dietiste. Je hebt gewoon een eetstoornis, en het is heel moeilijk om er alleen uit te komen. Je hebt echt persoonlijke begeleiding nodig. Er is eigenlijk bijna altijd wel een achterliggende reden voor een eetstoornis. En je kunt beter die reden aanpakken, dan het gevolg, da's een stuk effectiever op de lange termijn!

leeuw12

leeuw12

25-11-2008 om 00:11 Topicstarter

Bedankt

hoi meiden,
bedankt voor jullie opbeurende woorden!
Ik hou wel van mezelf hoor, maar walg van deze kant van mij momenteel.
Ik heb een leuk gezin met een heerlijke kerel die me neemt zoals ik ben. eigenlijk heb ik geen problemen met mijn dik zijn,maar meer met het dwangmatige en vreetgedrag. tuurlijk, dunner zou fijn zijn,maar dat is niet het grootste punt momenteel.
ik vind dat ik er wel wat aan moet doen, nu ik echt bijna op 100 zit.

suikers schrap ik niet helemaal hoor, ik eet ook koolhydraten,maar ik probeer niet te snoepen.
vandaag goede dag gehad. zelfs oop mijn werk een paar trappen gelopen

Ik ga dit zeker met de ha bespreken. niet nu, maar over een paar weken. en voor nu ga ik proberen niet meer te kopen en niet meer te vreten..

thanx

Wat Elisa schrijft over de AO is eigenlijk hetzelfde als wat in de Outfit training sit. En AO is gratis, dus dat zou moeten lukken!
http://www.anonieme-overeters.nl/
De huisarts gaat je hierin echt niet helpen en een dieet is ook niet handig. De knop moet om. Van jezelf gaan houden en bewegen zien als lekker tijd voor jezelf. Weer gaan genieten van eten en aanvoelen wanneer je genoeg hebt gehad, dan blijft het leuk én je boekt resulaten.

En geen tijd om te sporten? Dat dacht ik vroeger ook maar dat blijkt echt flauwekul te zijn. Je moet het wíllen. Waar een wil is, is een weg en flink hard een rondje door de wijk fietsen is ook sporten en kost daarbij ook nog eens niets. Ik neem de kinderen gewoon mee voor- en achterop de fiets als 't niet anders kan, vinden zij leuk en ik heb mijn ding weer gedaan.

leeuw12

leeuw12

25-11-2008 om 13:41 Topicstarter

Hoi,
vol goede moed begon ik te lezen bij de ao. leek me wel wat.
tot ik bij de 12 stappen kon. daar beginnen ze opeens over het geloof in god.
sorry,maar daar geloof ik niet in en wat heeft dat hier in hemelsnaam mee te maken?
gemiste kans om overeters te helpen die niet geloven dus.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2008 om 15:05

De AO, AA en andere vergelijkbare zelfhulpgroepen zijn ook voor mensen die niet geloven. Het gaat erom dat je vertrouwt op een "hogere macht" of waar je dan ook je vertrouwen in kan leggen. Ik ben zelf ook niet gelovig en pas na een aantal bijeenkomsten begreep ik dat je het woord "God" voor van alles en nog wat kan vervangen. Niet meteen afwijzen en je laten afschrikken!

Jesse_1

Jesse_1

25-11-2008 om 20:09

Voedingscentrum

Wat bij mij hielp is de site van het voedingscentrum (www.caloriechecker.nl), hierin kun je elke dag bijhouden wat je eet en het berekent hoeveel calorieën je eet, of je gezonde dingen eet en hoeveel vet.
Niet alleen voor sommige dingen een eye-opener om te zien hoeveel calorieën of vet het oplevert, maar ook alleen al het idee dat je alles wat je eet moet 'opbiechten' (al is het in dit geval aan jezelf!!) is toch ook een drempeltje om te gaan snoepen/snacken.
Succes! Jesse

Jesse_1

Jesse_1

25-11-2008 om 20:09

En hiernaast

natuurlijk ook bewegen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.