Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

In dubio, kiezen wel of niet laten trekken

Ik heb altijd al een zwak gebit gehad, had op mijn 12e al eerste kroon te pakken en rest van kiezen en tanden zijn bijna allemaal gevuld. Onlangs brokkelde van mijn achterste kies boven (geen verstandskies) een stuk af en toen de waarnemend tandarts (was weekend) het bekeek opperde hij dat het moeilijk te repareren zou zijn, wellicht weer een kroon (nr. 5 inmiddels).
Vandaag bij eigen tandarts bleek echter dat een kroon heel lastig gaat worden, er zit bijna geen houwvast meer. Een andere optie is kies laten trekken en daar dan een gat houden. Vind ik al niet leuk maar aan de rechterbovenkant zit op de achterste kies wel een kroon, echter die blijft maar last geven. Regelmatig ontstekingen onder en kroon is zelfs 2x gewoon los gekomen. Ook daar is heel weinig aan te doen, er zit speling op de wortel en dus beweegt de kies continue een beetje wat dit tot gevolg heeft.
Nu stelt tandarts voor ook deze kies (met kroon te trekken) zodat ook die problemen weg zijn. Aan de ene kant snap ik zijn redenatie, heb nu gewoon elke dag last van die kiezen, maar ik vind het heel erg om echt 2 kiezen te moeten missen, dan treedt het verval zo definitief in... Bovendien ben ik echt bang dat ik last ga krijgen met kauwen en een weg terug is er dan niet meer, ja dure implantaten maar dat zie ik niet erg zitten.
Help, wie kan mij goed advies geven??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat went wel hoor

Ik heb ook een vergelijkbaar gebit. Ook al sinds mijn jeugd.
Ik heb een paar kronen, maar ook bij mij was lang niet elke kies daarvoor geschikt.

Een paar jaar terus is er een kies rechtsonder getrokken (de een na achterste) en afgelopen voorjaar linksboven de op een na achterste.
Dat eerste gat viel me niet zo op in het dagelijks gebruik, het tweede wel, ik heb echt een tijd moeten wennen. Maar nu gaat het prima. En een sluimerende ontsteking ergens daar bovenin die nooit écht verdween, is nu ook weg.

Ik prakkizeer niet over dure implantaten, daar verwacht ik alleen maar narigheid en enorme rekeningen van, je moet je gebit dan nog nauwkeuriger schoonhouden, ik geloof nooit dat ik die discipline zal volhouden en het geld kan ik wel beter gebruiken.

Ach, verval, wat is verval.
Ik weet niet hoe oud je bent en of je vrede kunt sluiten met 'verval' maar ja, op een dag moet je er toch aan geloven. Niks aan te doen.

Sterkte met je overwegingen.

Bromvlieg

Pluk53

Pluk53

24-06-2010 om 10:41

Als de wortels nog goed zijn..

als de wortels nog goed zijn, dan is er voor een handige tandarts heel wat mogelijk. Net als bij een implantaat kan hij vanuit de wortels een hulpconstructie bouwen voor steun aan de kroon. Zal wel een paar centen gaan kosten. En met de huidige materialen heb je maar heel weinig ondergrond nodig voor een stevige hechting.
Die wiebelende kroon ddor de losse wortels klinkt veel ernstiger.

Biene M.

Biene M.

24-06-2010 om 20:18

Wel implantaat

Zowel links als rechts heb ik boven nog maar twee kiezen, en rechts moet de achterste er op redelijk korte termijn ook uit (wortelkanaalbehandeling gehad, kies overlangs gebroken, opgelapt voor zolang als het duurt). Ik at al nooit snel, maar nu doe ik twee keer zo lang over een maaltijd als anderen en heb ik de neiging halfgekauwd eten door te slikken. Niet goed.

Dit jaar heb ik het eerste implantaat laten plaatsen. Zag er enorm tegenop, maar het viel best mee. Het kost wel een vermogen, dus ik heb mijn vakantiegeld en een deel van de belastingteruggave ervoor gereserveerd. Ik denk dat ik volgend jaar en het jaar erna ook een implantaat laat plaatsen zodat ik uiteindelijk weer aan elke kant drie kiezen heb. Ik ben 41 en hoop nog wel een jaar of 40 mijn dagelijkse kostje te moeten kauwen, dus ik vind het de investering waard.

Laat je goed voorlichten door je tandarts over de opties en de voor- en nadelen, google je suf en ga bij de geringste twijfel voor een second opinion naar een ander. Een tand groeit niet meer terug (helaas, snik), alles kost bakken met geld en er zijn ook langetermijn gevolgen, zoals het slinken van je kaak waar je geen wortel of implantaat hebt zitten.

Overigens heeft mijn broer zijn implantaat fiscaal kunnen aftrekken, dat scheelt nog aardig in de kosten. Ik kan dat niet, omdat ik met het inkomen van mijn man erbij boven de inkomensgrens zit. Misschien is aftrek voor jou wel een optie.

100%mama

100%mama

25-06-2010 om 15:10

Andere optie's

zouden zijn een frame-prothese of plaatje met de ontbrekende elementen eraan.

Tuurlijk kan een beetje handige tandarts een hoop, maar het ligt wle aan de manier waarop de kies is afgebroken. De vuistregel voor een opbouw is dat er tenminste een rand van de eigen kies boven het tandvlees moet uitkomen om een goede preparatie te kunnen maken ongeacht of er ene opbouw op moet of niet. Kan dat niet, dan kan je namelijk nooit een volledig dichte afsluiting maken en wordt de ellende enkel maar groter. In jouw geval ga ik er dus vanuit dat de kies te ver is afgebroken waardoor dit niet meer mogelijk is.

Hier zouden wij er wel voor kiezen om de ontbrekende elementen op te vullen dmv een implantaat of uitneembare voorziening. De reden hiervoor is dat je kauw vermogen achteruit gaat en je vaak (hoeft niet dus) sneller verval aan je andere kant krijgt omdat je de kant waar de elementen ontbreken niet meer gebruikt. Dat is wel een afweging die je moet maken. Een implantaat (als dat mogelijk is, want dat hangt ook van factoren af) zou de beste oplossing zijn, maar dit is natuurlijk wel een hele kostbare en begrijpelijk kan niet iedereen dit betalen. De andere optie zou dan een frame zijn of plaatje. Heeft je tandarts je geen optie's verder gegeven?

spinvis

spinvis

28-06-2010 om 14:24 Topicstarter

Tandarts (100%mama)

Heeft wel aangegeven dat een kroon eventueel zou kunnen, er zit nog wel een rand, maar gezien de ellende die ook al aan de rechterkant gaande is voorziet hij toch problemen. Ik heb echt een heel wankel gebit, van mijn kiezen brokkelen makkelijk stukjes af, en hij dacht dat dit de beste optie was.
Rechts boven zit ook een kroon die in principe goed aansluit maar blijkbaar zit er toch wat speling op de wortel en komt er telkens wat ruimte vri j wat pijnklachten geeft of zelfs de kroon loslaat.
Ik heb vandaag toch gebeld en woensdag wordt links getrokken, wat er nog van over is dan, rechts (waar de kroon zit) laat ik nog even zitten.
Zo´n frame waar jij het over hebt, kan die niet meer worden gemaakt nadat de hele kies is getrokken? Daar heeft tandarts het idd niet over gehad, wel over implantaat maar dat is behoorlijk kostbaar ja. Ik ben 47 dus w.s. kan ik nog heel wat jaar plezier hebben van een implantaat, aan de andere kant het is natuurlijk wel de allerachterste kies, niet zichtbaar, en volgens tandarts zal ik er nauwelijks iets van merken bij eten cq kauwen.

100%mama

100%mama

30-06-2010 om 17:40

Kan wel erna

Aha, dan begreep ik het verkeert! Tja, als je ta het advies gegeven heeft deze toch te laten trekken.....ene frame kan overigens gewoon gemaakt worden nadat de kies getrokken is. Er gaan dan wel een aantal maanden overheen voordat ze hier aan kunnen beginnen in verband met het helen en slinken van de plek waar de kies is getrokken. Eventueel zou je tegen die tijd ook alvast de kies aan het frame kunnen laten zetten waar nu de kroon op zit. Als het frame klaar is trekt je ta deze kies ook en plaatst meteen het frame.

Vandaag is je kies getrokken he.....hoe is het gegaan? Sterkte hoor!

spinvis

spinvis

30-06-2010 om 18:26 Topicstarter

Wrikken en trekken

Ja, hij is er nu echt uit met veel getrek, gekraak (brak nog maar eens een stukje af) maar uiteindelijk lag hij er uit. Wortel was volledig scheef gegegroeid in kaak dus ta had echt wel moeite hem los te krijgen. Jammer genoeg brak er nog een klein stukje van de vulling van de voorliggnde kies af, dit moet er dan weer aan worden gezet als de wond wat is geheeld.
Afijn, het zicht is zoals ik al hoopte niet veranderd, hoe het zal gaan met eten is nog even afwachten. Nu werkt de verdoving nog lekker door gelukkig. Maar ik hou het idee van het frame absoluut in gedachten!

Heirthe

Heirthe

30-06-2010 om 22:28

Ik mis

ook twee kiezen rechtsonder, als gevolg van jaren niet naar de tandarts te zijn geweest
En nu moeten mijn vier verstandskiezen er ook nog uit maar dat stel ik ook steeds maar uit, ben een angsthaas bij de tandarts..
Als je de gaten gewoon laat zitten en er niks in de plaats doet, gaat je kaak dan inzakken ofzo dan?

100%mama

100%mama

01-07-2010 om 21:58

Foske

Nee, je kaak gaat hoe dan ook slinken. Daarom kan er een eventueel frame ook het beste gemaakt worden een half jaar na het trekken van de kiezen omdat er dan vanuit gegaan kan worden dat de kaak blijft zoals hij dan is. Het is meer een idee om een frame te maken om de kauw functie te verbeteren. We zien vaak de combinatie met getrokken kauw kiezen en maagklachten en je loopt een risico dat de andere kant "instort" vanwege de continue bedrijvigheid aan die kant. Vandaar dat wij altijd het advies geven de ontbrekende kiezen aan te vullen met als dat mogelijk is een implantaat of anders een ander hulpmiddel dus plaatje of frame (ligt eraan welke kiezen je mist en waar het houvast kan hebben of het een plaatje kan zijn of frame).

Vervelend dat je die angst hebt hoor, zit er bij jou in de buurt geen angst tandarts of gewoon een hele lieve en rusrige tandarts die je kan helpen in de stoel?

Heirthe

Heirthe

02-07-2010 om 18:33

Ach

de tandarts is niet vervelend hoor, het is een jongen die pas van de opleiding is en op zich heel aardig en rustig. Alleen ik voel me zelf zo lullig dat ik zo bang ben. Heb het wel eerlijk verteld hoor maar ik schaamde me heel erg t.o.v. zo'n jonge knul
Toen ik die twee kiezen heb laten trekken had ik het wel weer gehad met de tandarts; het duurde heel lang en ik was niet makkelijk te verdoven. Hij heeft zelfs moeten overwerken omdat de verdoving zo lang duurde bij mij, maar hij bleef geduldig. Daar heb ik hem wel uitvoerig voor bedankt trouwens
Ik schaam me gewoon, dat is het grootste probleem, ik schaam me dat ik zo bang ben en mijn gebit heb laten verzieken door jaren niet naar de tandarts te gaan. Ik vind dat zo stom van mezelf, terwijl ik vroeger er nooit problemen mee had. Ik heb mezelf die angst gewoon aangepraat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.