Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Muriel

Muriel

28-10-2011 om 10:44

Inenting baarmoederhalskanker


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lala

lala

11-11-2011 om 08:08

Tja

Risama, ik denk dat mijn 2 neven heel anders over bof en gevoel betreffende BMR-vaccinaties denken dan jij. Misschien een uitzondering in jouw ogen en een kleine kans hierop maar desalniettemin is het voor hen geen pretje geweest, ze zijn er erg lang en hevig ziek van geweest. Oh ja, het is een godswonder dat ze na jaren dokteren een kind hebben gekregen. En ze waren behoorlijk jonger dan 9 toen ze die ziekte kregen.
Maar goed, jij hebt jouw gevoel en zij het hunne.

Pluk53

Pluk53

11-11-2011 om 09:00

Risama

bij Duitse anroposofen was (?) het populair om "mazelfeestjes" te houden, om kinderen "op natuurlijke wijze" de ziekte te laten doormaken. Zou jij je kind op deze manier durven te besmetten, als je weet dat de kans op overlijden een op de duizend is? (1:1000 hier in Nederland; in ontwikkelingslanden overlijden er nog veel meer)
Men verwacht overigens een nieuwe mazelen-epidemie; zie http://www.skepsis.nl/blog/2011/02/de-komende-epidemie-van-mazelen/

Tihama

Tihama

11-11-2011 om 10:58

Mazelen

Ja, die kregen we vroeger gewoon.
Wist je dat in Nederland jaarlijks ongeveer 20 kinderen overleden aan de complicaties van de mazelen? Dat is 1% van alle kinderen die mazelen kregen.
Wist je ook dat nog eens 1% er permanent doof door werd? Mazelen geeft namelijk 10% kans op een ernstige middenoorontsteking die doofheid tot gevolg kan hebben.

Tegenwoordig komt mazelen heel weinig meer voor in Nederland. We hebben namelijk groepsimmuniteit. Omdat er zo weinig mensen zijn die de ziekte kunnen doorgeven, zijn de niet-gevaccineerden mee beschermd in de groep. Wist je ook dat de BMR maar voor 95% werkt? 5% van de gevaccineerden ontwikkelt geen antistoffen. Daarbij zitten vrijwel alle kinderen met een verstoord immuunsysteem. Die kinderen zijn nu redelijk veilig dankzij de hoge vaccinatiegraad van de groep. Als die vaccinatiegraad daalt, dan zijn zij de eersten die daar de nadelen van ondervinden. Zij zijn ook degenen die er het hardst slachtoffer van zullen worden. Vaccineren doe je dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor de zwakkeren in de samenleving.

In ontwikkelingslanden overlijdt trouwens meer dan 5% van de kinderen aan de mazelen. Wereldwijd zijn dat miljoenen kinderen.

Het feit dat jij geen gevolgen hebt ondervonden van de mazelen betekent alleen maar dat je bij de 98% hoort die er niet gehandicapt van wordt of aan doodgaat. Het betekent niet dat het een onschuldige ziekte is.

Tihama

Zelf laten kiezen?

Hoeveel meisjes van 12 kiezen er voor een prik als ze zelf die keuze hebben? Moet je eens zien hoe hysterisch ze daarover kunnen doen. Ik zou een kind van 12 niet die keuze geven. Veel te groot gevaar dat een kind niet een weloverwogen afweging maakt, maar gewoon bang is voor de prik en het daarom niet doet. We weten dat pubers bepaald geen ster zijn in het overzien van gevolgen, zeker op lange termijn. Hoe kun je dat dan toch van een twaalfjarige vragen, helemaal als er ook nog naalden in het spel zijn?

Hombre

Hombre

11-11-2011 om 12:58

Twaalf

Ah, heerlijk, twaalf zijn. Kanker bestaat nog niet en doodgaan is voor oude mensen. Niet voor niets de leeftijd dat velen met roken beginnen.

Risama

Risama

11-11-2011 om 12:59

Hpv

Ik stel voor dat het onderwerp teruggaat naar HPV, ik had die opmerking over BMR beter niet kunnen maken. Ik had kunnen weten dat deze reacties volgen zouden en ben van mening dat ik een bewust en weloverwogen besluit heb genomen. En eigenlijk heeft BMR niets met HPV te maken.

Risama

Risama

11-11-2011 om 13:06

En dus hpv en 12 jarige dochter

Tja, mijn dochter heeft absoluut geen angst voor naalden en wijkt juist erg af van haar klasgenoten met haar besluit de vaccinatie niet te doen. Ik heb het haar gisteren nog eens gevraagd en er is welgeteld 1 ander meisje in haar klas dat ook niet gevaccineerd is. Daar pubers over het algemeen niet willen afwijken van de norm, bevestigd dit gegeven me dat ze een bewuste keus gemaakt heeft. Wellicht dat niet iedere 12 jarige hiertoe in staat is, dat zal je dus per kind moeten bekijken. je kan er natuurlijk ook voor kiezen de beslissing een jaar door te schuiven, zeker als je dochter net 12 jaar is. Mijn dochter is een erg vroege leerling en was dus al met het vraagstuk bezig doordat haar klasgenoten opgeroepen werden in het jaar dat zij nog niet aan de beurt was. Ze heeft dus lang en goed kunnen nadenken en een besluit genomen toen een jaar later haar oproep binnenkwam. Mocht ze zich bedenken en daar het onderwerp actueel blijft met 2 jongere zusjes, kan ze altijd alsnog een vaccinatie krijgen.

Hombre

Hombre

11-11-2011 om 15:39

Dochter

Ik hou het erop dat sommige 12-jarige meisjes heel goed weten hoe ze hun moeder trots kunnen maken. (en anderen gooien - gelukkig - weer hun kont tegen de krib)

Het doet me denken aan die moeder die hier ooit trots kwam vertellen dat haar dochter helderziend was. Toevallig was ze zelf ook heel erg paranormaal ingesteld, maar daar had ze haar dochter daar echt nooit mee opgevoed...

Hier geen discussie

Bij ons is de keuze 'makkelijk gemaakt' Mijn 14-jarige dochter is wel panisch voor naalden en zelfs al meerdere keren flauwgevallen tijdens een inenting.

Maar ze heeft ook in angst geleefd dat ze geen moeder meer zou hebben en meegemaakt hoe moeizaam ik hersteld ben van diverse operaties.

Dus wordt er wel gevaccineerd bij ons. Maar ik weet echt niet hoe ik er tegenover had gestaan als ik niet ziek was geworden.

Fély

Risama

Risama

11-11-2011 om 16:23

Het was dus haar keuze!

Nogmaals mijn dochter heeft zelf de keuze gemaakt en mij pleasen is wel het laatste waar ze zich mee bezig houdt. Ze zit heel erg ernstig in de pubertijd en houdt zich vooral NIET met mijn wensen bezig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Risama

Risama

11-11-2011 om 16:35

En mijn overwegingen

Heb ik volgens mij al gemeld. ik vind deze vaccinatie nog teveel in de onderzoeksfase zitten, de bijwerkingen evenals de bescherming tegen HPV zijn nog onvoldoende bekend.

HPV veroorzaakt daarnaast maar een klein van de gevallen van baarmoederhalskanker en baarmoederhalskanker is ook nog eens een niet zo heel veel voorkomende vorm van kanker. Ik hoop mijn dochter heel erg duidelijk gemaakt te hebben ten alle tijden een condoom te gebruiken en denk dat ze ondanks haar pubergrillen hier verstandig mee omgaat. Mij valt op dat veel pubermeisjes en hun ouders denken dat de meisjes nu beschermd zijn tegen baarmoederhalskanker in het algemeen.

Natuurlijk hoop ik dat mijn dochter geen baarmoederhalskanker krijgt, maar ik neem een beslissing over een vaccintaie liever op basis van gedegen onderzoek en mijn inziens zitten we met de HPV vaccinatie ( nog) niet in dat stadium.

En gelukkig is er het bevolkingsonderzoek, dat overigens van mij wel geïntensiveerd mag worden. In 5 jaar kunnen wat kwade celletjes een hoop ellende veroorzaken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

cqcq

cqcq

11-11-2011 om 17:07

Altijd condoom

En dan doet je dochter altijd netjes wat je zegt... en dan treft ze straks een echtgenoot die het wat minder nauw neemt of nam. Vind het zo'n slecht argument.
(ik probeer mijn kinderen te leren dat sex thuishoort in in vaste relatie tussen man en vrouw, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om daarom mijn kinderen te adviseren om zich maar niet in te laten enten).

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

11-11-2011 om 17:28

Condoom

Een condoom helpt niet tegen HPV, het kan nl. ook worden overgebracht via bv. de vingers.

Ik zou als ouder heel dankbaar zijn dat deze vaccinatie aangeboden wordt. Een heel eenvoudige manier om met zeer weinig risico de kans op baarmoederhalskanker en andere kankers sterk te verminderen. Dat gun je je kind toch.

Andere gaan liever af op allerlei paniekverhalen uit homeopathische hoek en op allerlei samenzweringstheorieen waarbij onschuldige kinderen als proefkonijn worden gebruikt. Tja, survival of the fittest denk ik maar, alleen jammer dat er dus onschuldige kinderen het slachtoffer hiervan worden.

dc

dc

11-11-2011 om 17:52

Huh

Ze heeft dus een weloverwogen keuze gemaakt op welke informatie dan precies? Betere dan de jouwe? Want jij hebt er overduidelijk geen verstand van. Wat een onzin loop je nu uit te kramen zeg.

Risama

Risama:
"HPV veroorzaakt daarnaast maar een klein van de gevallen van baarmoederhalskanker"
Zo'n 95% van alle gevallen wordt door HPV veroorzaakt!

Risama: "en baarmoederhalskanker is ook nog eens een niet zo heel veel voorkomende vorm van kanker."

Toch nog een paar honderd doden per jaar. En vergeleken met andere vormen van kanker zijn het vaak relatief jonge vrouwen. En als je de kans krijgt om dat risico gratis te reduceren, waarom zou je dat niet doen?

Risama: "Ik hoop mijn dochter heel erg duidelijk gemaakt te hebben ten alle tijden een condoom te gebruiken"
Heel verstandig. Maar HPV voorkom je daar absoluut niet mee. Daar is het veel te besmettelijk voor. Huidcontact is al genoeg.

Risama: "ik neem een beslissing over een vaccintaie liever op basis van gedegen onderzoek"

Natuurlijk. Maar denk je ook na over de risico's van niet inenten? Wachten betekent dat het voor je dochter geen zin meer heeft. Dan is ze al lang besmet geraakt. Vrijwel alle seksueel actieve vrouwen (70-80%) raken namelijk besmet. En meestal in de beginjaren dat ze seksueel actief zijn. Gelukkig werken de meeste vrouwen het virus zelf wel hun lichaam uit. Maar dat gebeurt helaas niet bij iedereen.

Risama: "En gelukkig is er het bevolkingsonderzoek, dat overigens van mij wel geïntensiveerd mag worden. In 5 jaar kunnen wat kwade celletjes een hoop ellende veroorzaken."
Natuurlijk is het bevolkingsonderzoek belangrijk. Maar gelukkig hoef je niet te kiezen tussen vaccineren en het onderzoek. Overigens, in het begin van dezelfde posting bagatelliseer je de gevaren van baarmoederhalskanker. En nu zeg je dat het onderzoek wel uitgebreid mag worden. Dat is niet zo consequent!

Vic

Vic

11-11-2011 om 19:43

Niet zo vaak

Dat heb ik hier nu al regelmatig gelezen, dat baarmoederhalskanker 'niet zo vaak' voorkomt. Dat zal vast wel waar zijn, maar in mijn directe omgeving ken ik al vijf vrouwen die het gehad hebben. Dat vind ik dan toch best wel veel. Als je ziet wat het allemaal teweeg brengt, snap ik niet dat je er nog voor kunt kiezen om je dochter niet te laten inenten.

lala

lala

11-11-2011 om 22:16

Al eerder

Ik heb het al eerder opgemerkt maar laat je je dochter en partner , behalve een condoom, ook van die mooie roze en geel huishoudhandschoenen aandoen of latex of van die knisperende wegwerpdingen? De reden hiervoor is in deze draad al heel vaak en ook al eerder aan bod gekomen namelijk het friemelen.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 12:07

Niet zo vaak....

Baarmoederhalskanker komt voor bij 1 op de 16 vrouwen,las ik al eerder in deze discussie. Noem dat maar niet vaak. Ongelofelijk. Veel mensen denken bij nare dingen dat het alleen anderen overkomt. Tot ze zelf een keer het flensje zijn...

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 13:59

Oh dom, ik vergeet de nul, maar blijf bij mijn posting, ik vind dat veel, elk jaar gemiddeld 700 nieuwe gevallen, lees ik net....

Vic

Vic

12-11-2011 om 14:01

Leeftijd?

Waar heb je die cijfers vandaan, Fio? De vrouwen die ik ken waren allemaal < 40 toen ze het kregen, is dat ook de leeftijdsgroep waar het het vaakst voorkomt?

Vic

Vic

12-11-2011 om 14:46

Bedankt p

Het lijkt niet veel, 1 op 160, maar met een piek in 'onze' leeftijdscategorie kom je het toch geregeld tegen.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 16:40

Vic

Klopt, ik vind het eigenlijk best veel.

Vic

Vic

12-11-2011 om 17:13

Aantallen

Ik schrik sowieso altijd van kankerstatistieken. 1 op de 9 vrouwen krijgt borstkanker, pffff. En vanmorgen las ik dat 1 op de 3 Nederlanders kanker krijgt, waarvan 40% er binnen 5 jaar aan overlijdt. Ongelooflijk ;-(

Vic

Vic

12-11-2011 om 19:51

Dus het is minder erg dan?

Anne ter Wee

Anne ter Wee

13-11-2011 om 01:39

Bijna zelf geen moeder geweest door...

de baarmoederhalskanker. Ook mijn dochter kreeg gewoon de prik. Met de meiden in NL is niets vreemds gebeurt, en uit onderzoek blijkt nu dat de prik goed beschermt. Hoe jonger (want ook friemelmaagd) hoe beter...

A.

Hombre

Hombre

13-11-2011 om 10:17

Als je nergens anders aan dood gaat

Als je nergens anders aan dood gaat ga je op een goed moment dood aan kanker. De kans op kanker neemt sterk toe als je ouder wordt. Ik denk dat de meesten van ons toch wel zullen vinden dat een moeder van 40 die doodgaat aan kanker erger is dan een oma van 80. Ik vind dat in ieder geval wel.

Hombre

Hombre

13-11-2011 om 10:30

Horror

Stel je toch eens voor dat je als ouder over 20 jaar naast het bed van je dochter staat en haar moet uitleggen waarom ze destijds niet ingeent is, wetende dat er een 75% kans is dat ze niet ziek zou zijn geweest als je het wel had gedaan. En dan uitleggen dat ze dat als kind van 13 zelf niet wilde, tegen de medische adviezen in...

Kans op dat scenario: 1 op 160
Stel je voor hoe dat voelt.

Aan de debetkant: Een kans van 1 op een miljoen op het Guillan Barre syndroom of zoiets.

Ik weet dat de ziekte niet helemaal vergelijkbaar is, maar de ouders van polio slachtoffers op de Veluwe moeten zich vergelijkbaar gevoeld hebben. En die hadden dan hun 'god' nog als rechtvaardiging voor hun criminele stupiditeit, lees en huiver:

http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2007-2008/Polio-in-Staphorst.html

Char

Char

18-11-2011 om 23:50

Onzin

1 op 160 van alle soorten ja, niet alleen deze

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.