Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marieke

Marieke

27-01-2016 om 22:42

Is borstgroei te remmen?

Mijn 15-jarige dochter is gezegend met een paar flinke borsten, nu al cup maat D bij een omvang van 75 en het groeit maar door. Binnen één jaar twee maten groter en zo te zien mogen we binnenkort cup E aan gaan schaffen. Ze vindt het echt niet leuk meer en zou het liefst zien dat de groei stopt. Als kinderen te lang dreigen te worden, is het mogelijk de groei te remmen, is dat ook mogelijk bij borstgroei?


Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2016 om 23:04

Hormonen

Vast, als je geen bezwaar hebt tegen een hormoonbehandeling. Maar ik zou me wel honderd keer bedenken voor ik een gezond kind in de puberteit een hormoonbehandeling zou laten geven om haar natuurlijke groei te beinvloeden. Je weet maar nooit wat voor effect dat later heeft (en nee, da's iets heel anders dan een onschuldige HPV vaccinatie)

Voorbeeld van het effect van hormoonbehandelingen:

https://www.ntvg.nl/artikelen/groeihormoon-2-en-vruchtbaarheid

(ik ken iemand die op haar 30e al in de overgang was na zo'n behandeling)

Mijntje

Mijntje

28-01-2016 om 06:30

afvallen

Vertrouw erop dat het groeien stopt. Dit zit in de familie. Als ze een beetje dik is helpt afvallen, dat is het enige.
Tegewoordig is 75 E of meer normaal, maar het is natuurlijk wel erg wennen voor een jong meisje. Pas later bv ben ik het zelf prima gaan vinden, ik vond het ook maar niks.

Marieke

Marieke

28-01-2016 om 09:44

familiair?

Grote borsten zit niet in de familie, ik ben gezegend met een kleine b-cup, in mijn familie heeft niemand grote borsten, wel bij één schoonzus en schoonmoeder, ze zal het daar wel van hebben.
Ze loopt nu al in wijde shirts, trekt haar vest er over heen, gaat niet meer naar het zwembad en zegt dat 'alle jongens uit de klas voortdurend aan het kijken zijn'! Vooral dat laatste, dat vindt ze echt erg.
En wat betreft hormoonbehandelingen: die heb ik nodig gehad om haar te krijgen, zonder hormonen had ik niet eens een kind! Mijn schildklier is eruit, ik slik dagelijks synthetische hormonen, ok, niet vergelijkbaar met dat soort hormonen, maar het zijn wel hormonen. Niet alle hormonen zijn slecht!

mirreke

mirreke

28-01-2016 om 09:57

Echt balen

toen ik vroeger op de middelbare zat was er ook een meisje met buitenproportioneel grote borsten (dus veel te groot voor haar frame en formaat) en zij heeft op de middelbare nog een borstoperatie laten doen. Extreem wellicht (want je bent nog in de groei) maar voor haar de juiste oplossing.

Zelf had ik ook al vrij jong redelijk grote borsten, en dat is idd supervervelend. Je krijgt veel valse aandacht, je wordt gereduceerd tot je borstenpartij. Ik zou hiermee naar de arts gaan en niet laten afschepen met 'je moet er maar aan wennen' en 'later vind je het leuk'.. Blehhh, dooddoeners.

mirreke

mirreke

28-01-2016 om 09:59

En onzin trouwens

Ik heb grote borsten nooit fijn of mooi of sexy gevonden, alleen maar lastig...

Wel is het zo dat je lichaam in de loop van je leven heel erg kan veranderen. Later zijn mijn borsten mooi afgevallen en kwam ik prima in balans.

Minke

Minke

28-01-2016 om 10:41

ook

Bij een jong meisje is het inderdaad geen gezicht, tenminste als ze een normaal of slank postuur heeft. Is ze stevig gebouwd, dan valt het minder op. Ik heb er zelf vroeger ook last van gehad en indertijd was er geen behandeling mogelijk. Nu misschien wel. Ik zou er zeker naar vragen, zeker als het haar zelfvertrouwen schaadt.

doju

doju

28-01-2016 om 12:40

hier ook

Ik was 14 toen ik dubbel D had. Vreselijk. Heb het altijd erg gevonden en durfde inderdaad ook niet naar het strand. Ben op mijn 40e geopereerd. Als er behandeling mogelijk is, zou ik het zeker overwegen. Het heeft heel veel negatieve invloed gehad op mijn zelfvertrouwen dat ik zulke grote borsten had.

doju

doju

28-01-2016 om 12:42

ging zelfs zo ver

dat toen mijn moeder een borstamputatie kreeg toen ik 15 was, ik dat stiekem ook wel wilde.

40er

40er

28-01-2016 om 12:45

Ben momenteel met een cursus bezig (lingerie) en er werd ons verteld dat de meiden nu juist een cup of 2 groter zijn dan pakweg 20 jaar geleden. Kan me wel indenken dat je dochter het niet leuk vind, maar er is weinig aan te doen. Hooguit een minimizer bh, en beslist geen push up
Ben zelf ook redelijk bedeeld, D/E maar heb er geen problemen mee, ze passen bij me.

Imogen

Imogen

28-01-2016 om 12:52

sport bh's

ik zou overstappen op sport-bh's (die van de hema zijn fijn) of minimizer bh's, dan vallen ze minder op en heeft ze genoeg steun.

Dure bh's

Toen ik naar een goede lingerie zaak ging, geen grote keten. Heb ik mij een bh aan laten meten, wat een verschil! Mijn borsten leken echt kleiner!

Mijn schoonzus heeft inderdaad op haar 18de ofzo een vorstverletregeling laten doen, ook buiten proportie

doju

doju

28-01-2016 om 13:36

MarSy

Een vorstverletregeling

Toch maar gaan sporten

TS, ik weet niet of je dochter sporten leuk vind, maar als ik de sporters op tv zie, lijkt mij dat de meest effectieve oplossing. Het vervelende van relatief zware borten is toch de belasting van de spieren. Sommigen hebben te maken met chronische hoofdpijn. Een vriendin koos om die reden voor verkleining en gaf aan dat ze dat veel eerder had moeten doen omdat ze nu eindelijk verlost was van de lichamelijke klachten.
Om nu een 15-jarige te laten operen, is nogal drastisch. Dan maar eerst stevig gaan sporten met een doel voor ogen; geen hoofdpijn en geen maat E maar wel leuke kleding kunnen dragen.

Flanagan

Ik heb nooit grote borsten gehad dus misschien ligt het daaraan, maar ik snap jouw posting niet:

"Dan maar eerst stevig gaan sporten met een doel voor ogen; geen hoofdpijn en geen maat E maar wel leuke kleding kunnen dragen."

Hoe dat zo? Worden van sporten je borsten kleiner dan? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-01-2016 om 15:37

Grote borsten

Ik heb zelf geen ervaring met grote borsten (ben gezegend met een bescheiden A-cupje, net als mijn moeder) maar ik weet van vriendinnen dat het heel vervelend kan zijn; zeker qua lichamelijke klachten als rug- en nekpijn. Je kan er echter weinig tot niets aan doen. Wachten totdat ze uitgegroeid is en dan zou je dochter kunnen kiezen voor een borstverkleining. In de tussentijd goede bh's aanschaffen bij een speciaalzaak (deskundig laten opmeten!) omdat vrouwen zelf vaak een totaal verkeerde maat kopen. Sporten is sowieso gezond maar daarmee kan je hooguit de borstspieren (en de rugspieren) verstevigen; je borsten zullen er niet kleiner van worden. Ja, als je afvalt kunnen je borsten wat kleiner worden als het om het vetweefsel gaat maar het is een illusie te denken dat je zo twee cupmaten kleiner wordt. Bovendien kunnen je borsten ook gaan hangen als je drastisch afvalt. En als iemand verder slank is, is afvallen natuurlijk helemaal geen optie.

Eh.....

Borstverkleining natuurlijk.

Sporten heeft zin omdat het vet dan omgezet wordt in spieren in combinatie met gezond eten kan dan verschil maken, maar dan moet je wel heel streng zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-01-2016 om 17:54

Sporten

E.e.a hangt er sterk vanaf of je borsten meer klierweefsel of vetweefsel bevatten. Bij meisjes en jonge vrouwen is het vaak meer klierweefsel; bij vrouwen vanaf 40 jaar vaak meer vetweefsel. Dit klierweefsel kan je er helaas niet vanaf diëten of sporten. Het vetweefsel in borsten kan niet worden omgezet in spieren; alleen de borstspier onder de borsten kan getraind worden (in de borsten zelf zitten geen spieren).

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2016 om 20:46

Marieke

Om te beginnen is het niet verstandig om alle borstencomplexen van de vrouwen hier op dat kind te projecteren. Misschien vind ze het nu vreselijk, maar denkt ze daar op haar 20e of 30e wel heel anders over. Er zijn echt vrouwen die *wel* blij zijn met hun grote borsten.

"En wat betreft hormoonbehandelingen: die heb ik nodig gehad om haar te krijgen, zonder hormonen had ik niet eens een kind! Mijn schildklier is eruit, ik slik dagelijks synthetische hormonen, ok, niet vergelijkbaar met dat soort hormonen, maar het zijn wel hormonen. Niet alle hormonen zijn slecht!"

Nee,

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2016 om 20:53

Vervolg:

"Niet alle hormonen zijn slecht!""

Nee, Marieke, inderdaad niet. Maar in groei en ontwikkelstadia moet je toch echt zoveel mogelijk van je lichaam afblijven. Voor je het weet verstoor je de opbouw van een orgaan. Kijk naar Softenon, DES en die groeihormonen (remmers) van die lange vriendin van me. In beide gevallen is de normale ontwikkeling in respectievelijk de baarmoeder en de puberteit gestoord met onherstelbare gevolgen.

Je dochter zit in zo'n ontwikkelstadium en dan kun je er maar beter even vanaf blijven. Voor je het weet gaat er iets mis met de overige sexuele rijping en dat wil je toch liever niet. Die groeihormonen en dat afremmen zijn dus ook al op een beetje een ramp uitgelopen.

Opereren kan natuurlijk altijd, maar als je als ouder van een 15 jarig meisje je dochter's borsten laat verkleinen moet er echt wel iets ergers aan de hand zijn dan een D-cup. Wacht tot ze volwassen is en als ze er dan nog zo over denkt kan ze het altijd zelf regelen.

Even geen naam

Even geen naam

28-01-2016 om 23:15

Hier ook.

Dochter hier is bijna 15 en heeft ook al een D-cup. Dat heeft ook te maken met de stand van de borsten bij haar. Ze liggen wat verder uit elkaar. Dochter heeft er nog niet echt hinder van, maar de volgende keer ga ik met haar wel naar een ander soort bh kijken, want heb het idee dat deze die ze nu draagt te weinig steun geven en ze ook groter doen lijken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-01-2016 om 09:07

Een D-cup betekent niet per definitie een grote bos hout. Ik had laatst 70F nodig, heel gênant, terwijl ik echt niet enorm ruim bedeeld ben.
Dit is iets van de laatste jaren. Ik vraag me dus ook af hoe dat gaat als je op jonge leeftijd een borstverkleining laat uitvoeren. Haal je dan voor altijd de groei eruit?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-01-2016 om 13:55

Borstverkleining

Plastische chirurgie wordt in principe pas uitgevoerd als men lichamelijk volledig is uitgegroeid. Tenzij iemand er zodanig last van heeft dat er behoorlijke lichamelijke en/of psychische klachten ontstaan. En ook na een borstverkleining kunnen de borsten door gewichtstoename, pilgebruik of tijdens een zwangerschap toch weer in omvang toenemen.

Imogen

Imogen

29-01-2016 om 14:00

Vesper Lynd

'Ik had laatst 70F nodig, heel gênant, terwijl ik echt niet enorm ruim bedeeld ben. Dit is iets van de laatste jaren. '

Dat vroeg ik me laatst ook af. Ik kon jarenlang prima vooruit met een 75D, gewoon de standaard sportbh van Hunckemuller. Toen ik een tijdje terug nieuwe bh's wilde kopen, bleek ik ineens 75F te hebben. Voor mijn gevoel zijn mijn borsten echt niet ineens drie maten groter geworden ..

May

May

29-01-2016 om 14:57

Toevallig pas aan huisarts gevraagd..

Hier dochter van 15 met E cup die daar erg van baalt. Afremmen groei met hormonen kan niet, borstverkleining ongeveer vanaf 18 jaar zei die..

maten zijn vast veranderd

dat denk ik ook hoor. Hier ook dames met veel gemoed, oma had dat ook, en vroeger gingen ze echt niet het halve alphabet af!

Moemie

Moemie

29-01-2016 om 21:47

75F

Hier een dochter van net 16 met cup 75 F. Ze is slank. Ze voetbalt, traint 2x per week en dan in het weekend een wedstrijd. Ze tennist 1x in de week en speelt daarnaast competitie. En dan is er nog de schoolgym. Gemiddeld sport ze dus minimaal 5x per week. Ze heeft er last van en vindt het verre van prettig bij het sporten. Sport-bh's geven niet genoeg steun. ik hoop echt dat ze is uitgegroeid......

Temet,

Als ik naar de EK schaatsen voor vrouwen kijk, is daar weinig gemoed waar te nemen. Het zal wel een combinatie zijn van sporten en aangemeten dieet. Voor mij is sporten, tussen hormoongebruik of operatie, de minst ingrijpende oplossing..
Gezien de post vn Moemie, blijkt dit jammergenoeg niet voor iedereen de oplossing. Echt lastig om dan noodgedwongen met het gewicht verder te moeten omdat je nog een paar jaar moet wachten voor een borstverkleining. Ondertussen kunnen lichamelijke klachten maar ook de psychische klachten ontstaan.

Angela67

Angela67

30-01-2016 om 09:36

oorzaak gevolg

flanagan,
het zou zo maar kunnen zijn dat vrouwen met grotere borsten nooit zover komen in het schaatsen.
gr Angela

Flanagan, schaatspakken

Enig idee hoe borstplettend strak die schaatspakken zijn?

skik

Hoe dan ook,

In de sportwereld zijn weinig vrouwen met een maatje B. Grotendeels heeft minder borstontwikkeling. Zie hardloopsters, hockeysters, tennissters zwemsters etc.
Of vrouwen met grote borsten als oorzaak hebben dat ze niet op hoog niveau sporten ((oorzaak gevolg) of dat vrouwen door veel sporten weinig borsten hebben ook geval ( oorzaak gevolg), blijft gissen.

Ik ben wel benieuwd wat TS baat heeft onze reacties. Het feit dat dit probleem zich bij pubers vaker voordoet, maakt het voor haar dochter misschien wat gemakkelijker dit ongemak te accepteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.