Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kabinetsplannen: 'ongemakken' uit basispakket

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

19-10-2010 om 12:29

En een rolstoel dan?

Waarom een rolstoel dan wel en een rollator niet? Ergens moet die grens toch liggen?
Ik vind het verschil tussen een rollator en een fiets toch een stuk groter dan een rollator en een rolstoel. Zonder rollator had mijn oma de laatste 10 jaar van haar leven niet zelfstandig door haar eigen huis (nouja, kamer) kunnen lopen. Niet zelf naar de wc gekund. Niet nog jaren in een aanleunwoning kunnen wonen en daar 's ochtends en 's avonds zelf haar boterhammen smeren. Alle hulp die ze dan nodig had gehad was veel duurder geweest dan een rollator. Om maar niet te spreken van de ziekenhuiskosten als ze na een val weer iets gebroken had.

Pelle

ik schreef ook een (goedkope) uitleen

...Ik pleit meer voor een (goedkope) uitleen, er staan bij veel mensen hulpmiddelen die niet gebruikt worden (zo ook bij mij, tegenwoordig gebruik ik mijn rolstoel bijna niet (klop klop)) het zou veel handiger en goedkoper zijn om deze hulpmiddelen via een uitleensysteem, zoals nu nog met krukken e.d., te verstrekken. ...

(maar ik wist niet dat krukken ed vanaf januari ook niet meer gratis zijn)

Jade

Jade

19-10-2010 om 19:27

Mien*,

"ik denk dat, met het verdwijnen van de rollator uit het pakket, er ontslagen gaan vallen bij de WMO, in mijn ogen terecht."

Hoe bedoel je?? Een rollator zit niet in het pakket van de WMO. In je titel schrijf je indicatie orgaan....

Misschien zie ik het niet, maar ik snap het niet

Jade

je hebt gelijk, ik zit te mutsen..de rollator valt niet onder de WMO *daar vergis ik me continu mee omdat ik zelf een rollator bij de praxis heb gescoord omdat ie maar 29.95 kostte..

Rollator is te betalen

ik vind dat er een groot verschil is tussen een rolstoel en een rollator. een rollator is namelijk voor practisch iedereen best betaalbaar.

daarbij komt een rollator niet zo nauw. als de hoogte o.k. is, kom je al een heel eind.

bij een rolstoel ligt dit heel anders. veel rolstoelgebruikers moeten de hele dag hier in zitten, waardoor hij practisch op maat moet zijn aangepast. dat is een duur verhaal.

ook zonder aanpassing is een rolstoel erg duur om zelf aan te schaffen. een uitleensysteem is een heel goed alternatief lijkt me.

maar zelfs zonder uitleensysteem vind ik de rollator uit eigen middelen aanschaffen heel reeel in deze tijden. zo'n vreselijke pijn doet dat nou ook weer niet als je dat bedrag zelf op moet hoesten.

voor de mensen die hier wel moeite mee hebben, geldt waarschijnlijk dat men onder de armoedegrens zit. daar zouden dan weer andere potjes voor moeten zijn.

Oh jee..

mmm.. ik zie dat ik een beetje spuit 11 ben... ik had eerst het hele draadje even moeten lezen..

Bastet

Bastet

20-10-2010 om 12:25

Zofia

Ui de test bij Kassa bleek dat er wel degelijk verschil zit in rollators,en dat dat ook gevolgen heeft voor veiligheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2010 om 00:51

Buggy/rollator

Reina:"...een rollator is iets wat meestal leeftijdsgebonden is, net zoals een jonge moeder een buggy aan moet schaffen, die zit ook niet in het basispakket."
Dit ben ik toch niet met je eens. Er zijn alternatieven voor een buggy, je kunt je kind ook dragen, op de fiets zetten, e.d.. Ook zonder buggy is er dus wel een mogelijkheid om met je kind een frisse neus te halen. Ik vind dit in zekere zin onder luxe vallen. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt en het vervoermiddel kiezen die bij je past. Een rollator is er misschien in eenvoudige en luxere uitvoeringen, maar wat ze gemeen hebben is dat het gebruik ervan net dát stukje zekerheid kan bieden om die frisse neus te kúnnen halen. Dat vind ik geen luxe. En ik vind dat dat 'vertaald' mag worden naar een bijdrage uit de zorgverzekering. Misschien niet uit de basisverzekering op naam van een verzekerde, maar vanuit een algemene pot, waarvoor mensen met een minimuminkomen een pasje kunnen krijgen, waarmee ze flink korting krijgen. Voor iemand met 800 euro per maand is een rollator van 78 euro een veel grotere aanslag op het budget, dan voor iemand met 1800 euro per maand. Beiden hebben net zoveel recht op het gebruik ervan. De een hoeft er niet krommer voor te liggen dan de ander, vind ik.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-10-2010 om 14:17

Kaaskopje

"Er zijn alternatieven voor een buggy, je kunt je kind ook dragen, op de fiets zetten, e.d.. Ook zonder buggy is er dus wel een mogelijkheid om met je kind een frisse neus te halen."

Ik ben heel benieuwd hoe jij dat zou doen, bv als je boodschappen gaat doen. Kind kan tot 9 maanden niet op de fiets, stel je hebt geen auto. Waar laat je je baby dan? In een extra boodschappentas?

amk

amk

21-10-2010 om 15:43

Roosje

ook voor kleine kinderen zijn er fietsadapters voor de maxicosi. En anders is er nog de sling waar ze in kunnen.
De boodschappen kunnen ook nog bezorgd worden.

reina

reina

21-10-2010 om 15:55

Amk

"De boodschappen kunnen ook nog bezorgd worden" Ja, kan, en dat is ook weer duurder, dus voor een groep jonge moeders niet betaalbaar. En een maxicosi krijg je ook niet gratis,volgens mij zijn die nog duurder dan veel rollators zijn ( of vergis ik me?). Er is een grote groep bejaarden die het financieel helemaal niet slecht heeft, er is een grote groep jonge moeders die moeite heeft om rond te komen. Laten de dingen dan inkomensafhankelijk worden, ik kan prima krukken betalen (ik heb ze trouwens zelf gekocht toen ik 2 jaar geleden in Spanje mijn voet verstuikte ), voor een ander is dat wel een groot bedrag, dat zal voor een rollator ook zo zijn.

amk

amk

21-10-2010 om 17:03

Reina

ik ging heel specifiek op het stukje van Roosje in.
Het kosten aspect heb ik daarin niet meegenomen.
Haar stellige bewering dat een kind van jonger dan 9 maanden niet op de fiets vervoerd kan worden klopt gewoon niet.
ik heb geen idee wat een rollator of maxicosi kost op dit moment.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2010 om 19:12

Hoezo niet

Hoezo kan een kind onder de 9 maanden niet op de fiets? Als je kind stevig blijft zitten in een kinderstoeltje kan het ook in een fietsstoeltje aan het stuur. Als ze nog niet zo stevig kunnen zitten kun je een maxicosi op je fiets knutselen. Die mogelijkheid was er helaas pas nadat wij uit de baby's waren. Zie: http://www.fietsenmetkinderen.info/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=17
Maar als je loopt kan je kind ook in een draagdoek of draagzak.
Ik vind een buggy handig hoor. Wij hebben er gretig gebruik van gemaakt, maar ik vind een buggy geen vergelijk met een hulpmiddel voor als de gezondheid het af laat weten, zoals de rollator.

Vic

Vic

21-10-2010 om 19:22

Kaaskopje

Een kind mag pas in een fietsstoeltje als het zelfstandig kan zitten. Daarvóór zijn de rug en nek nog niet stevig genoeg om hobbels van het fietsen op te vangen.

Jade

Jade

21-10-2010 om 20:59

Mien,

je mutst niet hoor

Een rollator bij de Praxis??? Gut........en ook nog wel een koopje......

reina

reina

22-10-2010 om 07:26

Kaaskopje

Als ik naar mezelf kijk in die tijd, ik liep wel met een draagdoek, maar dat was achteraf hartstikke onverstandig ivm mijn rug. Er zijn ook zat jongen mensen die niet ales kunnen, al zie je dat vaak niet aan de buitenkant. Ik zie hier veel jonge meisjes met kinderen zij hebben het financieel vaak erg slecht en moeten toch van alles kopen, waarom zoude er voor ouderen wel allerlei nodzakelijke dingen vergoed worden en voor hen niet, want ik vind een goede kinderwagen en daarna buggy wel belangrijk. Nogmaals, bij een minimum inkomen zou ik het prima vinden, maar er zijn veel ouderen met een heel goed gevulde portemonnee, zij kunnen prima een rollator betalen, maar helaas werken we hier vaak met leeftijdsgrenzen ( ook voor OV-kortingen etc, toch eigenlijk van de gekke dat je minder betaalt omdat je toevallig 65+ bent en prima rond kunt komen, terwijl een bijstandsmoeder voor haar 12+ kinderen wel het volle pond moet betalen?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-10-2010 om 10:59

Boodschappen met je kind in een draagdoek?

Dat lijkt me niet echt een optie, zeker niet bij een kind van een paar maanden en twee zware boodschappentassen. Zo'n maxicosi op de fiets had ik (gelukkig) nog nooit gezien, moet er niet aan denken met een klein babietje. Ik zie ook wel eens vrouwen fietsen met een baby in een draagdoek, ongelofelijk vind ik dat.

Maar het gaat natuurlijk wel degelijk om de kosten die je voor kinderwagen/maxi cosi/draagdoek moet maken. Of voor het laten bezorgen van je boodschappen omdat je geen kinderwagen hebt. Ik ben het met Reina eens dat het gek is dat een rollator voor iedereen vergoed wordt, terwijl een (mi onmisbaar) hulpmiddel als een kinderwagen door iedereen zelf betaald moet worden. Niet dat ik vind dat een kinderwagen vergoed moet worden, maar een rollator dus ook niet standaard.

Kari1

Kari1

22-10-2010 om 14:10

Leuke oplossing kaaskopje

"Als ze nog niet zo stevig kunnen zitten kun je een maxicosi op je fiets knutselen."
Maxicosi in het basispakket dan maar? Die dingen zijn net zo aan de prijs als een buggy, en net zo nodig/onnodig.
Kari

reina

reina

22-10-2010 om 15:13

Pandia

het zou natuurlijk het mooist zijn als alles bij het oude kan blijven, maar aangezien er dingen uit het pakket gehaald gaan worden moet je kijken wat wel en wat niet en dan vind ik de rollator geen verkeerde optie.

reina

reina

22-10-2010 om 15:15

Pelle

Mmm, mijn ouders zijn nog helemaal niet aan zo'n ding toe, maar het is wel een kado-opte om te onthouden... We wisten nooit iets te kopen waar mijn schoonmoeder blij mee te maken was, zij gebruikte er wel een, jammer dat ze toen nog vergoed werden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.