Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anoniem

anoniem

12-10-2008 om 09:03

Kan sint-janskruid mirena beinvloeden?

Omdat ik een poosje terug niet zo lekker in mijn vel zat, ben ik Sint-Janskruid gaan proberen. Ik had er erg goede dingen over gelezen; het zou bij een matige depressie net zo goed werken als middelen als prozac etc.
Ik heb de bijsluiter gelezen en las over de wisselwerking met andere medicijnen en ook dat het de werking van sommige anti-conceptiemiddelen zou kunnen beinvloeden. Het gaat dan om middelen met ethinyloestradiol en desogestrel. Ikzelf gebruik het mirenaspiraaltje en dit bevat levonorgestrel. Maar na een aantal dagen St. Janskruid geslikt te hebben, kreeg ik last van een doorbraakbloeding; ik ben toen meteen gestopt met het gebruik van St. Janskruid. Het is nu ongeveer 3 weken geleden en ik heb nog steeds last van doorbraakbloedingen.
Kennelijk hebben deze middelen dus ook een negatieve invloed op elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lampje

Lampje

12-10-2008 om 15:08

Gerelateerde vraag

Dat SJK doorbraakbloedingen kan veroorzaken en de betrouwbaarheid van de pil beinvloedt wist ik. Ik heb een half jaar SJK gelikt. Ik denk dat het nu weer goed genoeg met mij gaat dus ik ben een paar weken geleden gestopt. Maar weet iemand hoe lang het duurt voor mijn lichaam weer zichzelf is, zodat ik dan weer echt weet hoe ik me voel, en de pil weer betrouwbaar is?

Lampje.

Hoe lang al mirena?

Beste Anoniem,
Wilde eigenlijk even checken hoe lang je die mirena al hebt. ik heb hem net na ongeveer een half jaar weer laten verwijderen. De menstruaties bleven dan wel bijna weg maar ik werd er erg somber van. Sommigen zeggen dat dat niet kan maar ik ben nu weer een week of 6 zonder en echt blij met mijn besluit.
mimi

Stop met sint janskruid

Sint Janskruid is inderdaad net zo krachtig als Prozac, maar omdat het geen officieel geneesmiddel is, is het nooit fatsoenlijk onderzocht. Waar er bij Prozac uitgebreide onderzoeken zijn gedaan naar mogelijke bijwerkingen, weten we van Sint Janskruid helemaal niets. Wat er wel bekend is, is dat het de werking van je lever versnelt. Daardoor is anticonceptie ook minder betrouwbaar: je lever breekt het veel sneller af dan normaal. Maar dat betekent dus dat Sint Janskruid nogal wat doet met je lichaam, want je lever beïnvloedt zo ongeveer alles. Ik zou dat dus nooit durven slikken zonder dat er eerst fatsoenlijke studies naar worden gedaan. Sint Janskruid klinkt misschien minder 'eng' dan een officieel medicijn, maar feitelijk is het juist enger!

Hetty,*

Hetty,*

15-10-2008 om 12:58

Iig tegenwerking pil

Van gezondheidsplein geplukt (omdat ik het al eens gehoord had):
"Het verstoort de werking van de anticonceptiepil en geeft ongewenste bijverschijnselen bij bepaalde medicijnen, onder andere tegen astma. Bovendien mag het absoluut niet worden gebruikt in combinatie met andere antidepressiva. Volgens de trombosedienst heeft Sint-Janskruid ook invloed op de tabletten die trombosepatienten nemen om hun bloed te verdunnen."
Geen idee of dit ook betekent dat de Mirena minder betrouwbaar is trouwens. Maar de pil is iig minder betrouwbaar.
Groetjes Hetty,*

bibi63

bibi63

15-10-2008 om 22:11

Elissa, een vraagje

Hoi Elissa,
je zegt dat SJK een versnelde leverwerking veroorzaakt. Hoe zit dat dan met alcohol? Wordt dit ook eerder afgebroken? Gewoon nieuwsgierig.
Groetjes
Bibi

Anoniem en bibi63

anoniem: ja, dat kan. Het kan een innestelingsbloeding zijn. Maar de kans lijkt me eerlijk gezegd erg klein dat je zwanger bent. Al werkt het hormoongedeelte van je spiraal nu misschien minder goed, dan is er nog altijd het spiraaltje zelf. Maar het kan theoretisch gezien wel.

Bibi63: interessante vraag, dat weet ik eerlijk gezegd niet!

Bibi

St Janskruid beinvloedt alleen bepaalde leverenzymen. Alcohol wordt waarschijnlijk door een ander leverenzym afgebroken, want het wordt nergens genoemd.
En elissa: Tegenwoordig bestaat er trouwens een geregistreerd StJanskruidpreparaat: hyperiplant van VSM. Dus wel onderzocht op bijwerkingen etc.

St.janskruid niet gebruiken

Absoluut niet bij o.a. traagwerkende schildklier!

Groet, Annelies

*Sophie*

*Sophie*

18-10-2008 om 16:07

Annelies/keverbrug

"Absoluut niet bij o.a. traagwerkende schildklier!"
----------

En waarom dan niet? Ben ik heel benieuwd naar, als hypopatient.

Sophie

Ik heb het eens met mijn huisarts overlegd om Sint Janskruid te gaan gebruiken. Het was voor mij geen optie vanwege mijn te traag werkende schildklier. Ik denk dat hij hiermee bedoeld dat het niet samen kan met het medicijn dat ik dagelijks slik (Euthyrox).

Gegoogled: Combineer recept-medicijnen niet op eigen initiatief met oude medicijnen, die u heeft bewaard, of met zelfzorg-medicijnen. Dit kan namelijk leiden tot ongewenste wisselwerkingen (= interacties).

Vraag eerst advies aan uw arts of apotheker als u naast de medicijnen van de dokter nog andere medicijnen wilt gebruiken.

Groet,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.