Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

27-02-2012 om 17:08

Keelamandel verwijderd op volwassen leeftijd

Wie heeft daar ervaring mee?

Hoe lang ben je beroerd na de ingreep? Hoe beroerd? Kun je bijvoorbeeld wel geconcentreerd iets lezen of zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik was 40

toen mijn keelamandelen eruit gehaald zijn en het gezegde van mijn oma "de mens lijdt het meest..." was ontzettend van toepassing.

Ik had al jaren keelontstekingen met abcessen er onder dus het was echt nodig. Ik was vooral als de dood voor de narcose, over de ingreep op zich had ik niet eens nagedacht.

De pijn er na vond ik wel meevallen, met heel veel ijs is het goed te doen. Ik moest 's ochtends in het ziekenhuis zijn en was 6 uur later weer thuis. De eerste dag was ik best gammel, waarschijnlijk van de narcose, maar daarna heb ik gewoon een beetje in huis gerommeld, gelezen, films gekeken.

mix

mix

27-02-2012 om 21:05

Wat is beroerd

je voelt je niet zo beroerd als tijdens een angina met koorts en algehele malaise. Wel heb je gewoon pijn aan de wond en zul je best niet lekker zijn, moe van spanning/ingreep en het herstel gaat gewoon iets minder snel dan bij kinderen.
Goed blijven drinken en waterijs en dan kun je met keelpijn best een boek lezen voorlezen zal lastiger worden

mix

mix

27-02-2012 om 23:34

ik ga er dan vanuit dat men daar de eerste dag a 2 dagen even geen fut voor heeft/zin in heeft en anders zou de persoon kunnen starten met evt een tijdschrift?
Als het zou gaan om studieboeken en actief leren zou ik denken aan na een weekje.

mama 32

mama 32

28-02-2012 om 00:49

Niet ziek maar wel pijn....

Bij mij zijn in 2005 de amandelen verwijderd na herhaalde keelonstekingen. Inderdaad voel je je niet ziek zoals bij een onsteking maar ook zeker niet prettig (in mijn geval dan). Ik had nogal wat bloed doorgeslikt van de ingreep waardoor ik de hele dag ontzettend misselijk was (uiteraard in combinatie met de narcose). Overgeven doet erg zeer als je net aan je amandelen bent geopereerd. Ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven (afstand naar huis was meer dan 20 km). De eerste week veel ijswater gedronken, elke keer een slok. En vloeibaar eten, kon echt geen stukken doorslikken! Daarna ging het iedere dag iets beter en kon ik de pijnstilling afbouwen.(diclofenac en paracetamol). Wel heb ik heel lang nog last gehad met lange gesprekken voeren, het was dan net of ik een soort van kramp in mijn keel kreeg..
Maar.... iedereen ervaart het anders, en je hoort vaak alleen maar de meest enge verhalen ( die zijn immers interessant om te vertellen).
Laat het gewoon over je heen komen, en gun je zelf een week rust! Regelmatig een tukkie doen, lekker boekje lezen....
Heel veel sterkte gewenst!
mama32

tonny

tonny

28-02-2012 om 12:02

het gaat om mijn dochter. Ze heeft al sinds haar kindertijd één bovenmatig grote amandel en de laatste jaren geeft die ergernis.

Ze studeert geneeskunde, geen studie om makkelijk een week pauze in te lassen en als je dan eindelijk vakantie hebt (van de zomer dus, ze heeft geen tussendoorvakanties) is het niet leuk om die te beginnen met een week pijn en narigheid.

Nou ja, luxekwestie natuurlijk, ziek zijn is altijd naar en vervelend en storend!

Al dat snot dat ergens blijft steken, de beperkte keelholte, soms last van haar oor aan de kant van die megatonsil, nu en dan keelpijn, het gaat nou eenmaal niet vanzelf over. Ze moet maar eens moed vatten en om te beginnen naar de huisarts.

Door de jaren heen hebben verscheidene artsen die tonsil gezien, alleen eentje in Luxemburg zei dat-ie eruit moest (toen was ze drie en ziek tijdens de vakantie) en daarna heeft niemand daarover gerept, het beleid in Nederland is terughoudend (en ik stond er ook niet om te springen).

Pas de laatste jaren wordt het vervelend. Dus vooruit met de geit. Ik was gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

mix

mix

28-02-2012 om 16:51

Idd

zou ik richting de huisarts gaan. Afhankelijk van zijn bevindingen en haar last/ziekzijn je door laten verwijzen naar een KNO-arts. En ook al zegt deze: er uit....daar ben je zelf nog altijd bij. Wie weet is het mogelijk om het de komende jaren nog even met pappen en nathouden uit te stellen. Tenzij ze zich nu zo regelmatig ziek zou voelen, dan zou ik proberen in te plannen dat ze bv aan het einde van het lesjaar (bv net voor een weekend, dat scheelt ook weer 2 dagen gratis bijkomen) de ingreep te plannen.
Als het ziekzijn niet erg genoeg is voor haar, dan zou ik de ingreep uitstellen tot evt later.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.