Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klacht schisisteam van onze zoon

Mijn zoon is geboren met een schisis(hazenlip) in de volksmond.

Helaas zijn, sinds de geboorte van mijn zoon, door het behandeld ziekenhuis een aantal steken laten vallen. Hierbij is de gezondheid van ons kind in het geding geraakt. Mijn partner en ik hebben hiervoor een gesprek aangevraagd om onze zorgen te bespreken en na te gaan of wij wel verder willen met het schisisteam. 
Bij het benoemen van de klachten was het team vooral in verdediging. Uiteindelijk gaven zij wel toe dat zij willen werken aan hun communicatie. Dit was fijn te horen en dit herstelde onze vertrouwen

Achteraf heeft het team in het dossier van onze zoon, genoteerd dat wij als ouders de communicatie niet zoals gewenst vonden. Het werd afgedaan als een mening terwijl er duidelijke cruciale steken zijn laten vallen met gevolgen van dien.
Voor een heldere samenvatting en als reactie op hun documentatie hebben wij een mail met de benoemde punten met wettelijke en professionele kaders benoemd. Hiermee tonen wij dat het geen mening is maar een recht in de zorg waarin zij tekortschieten. Ook hebben wij een aantal vragen opgesomd met de vraag hoe zij ervoor zouden zorgen dat wij niet in de toekomst in dezelfde positie geraken.
Hier zijn zeker 3 maanden overheen gegaan.. 

De tweede operatie van mijn zoon was plotseling 2 maanden eerder dan afgesproken gepland en een aantal dagen voor de operatie werden wij opgebeld voor een gesprek omdat zij enorm onder de indruk waren van de mail. Zij wilden ons perse vóór de operatie spreken over vertrouwen en voortgang met een bemiddelaar vanuit het klachtencommissie.

Tijdens het gesprek wilden zij vooral laten zien hoe heftig de mail was en dat alle team leden geschrokken zijn van de opsomming. De chirurg gaf aan dat wij de mail terug moeten nemen, dit schriftelijk met een handtekening omdat hun vertrouwen volledig weg is en wij anders niet met het traject door kunnen. Note:In de mail staat niks nieuws van het eerder besprokene! Wij waren het hier niet mee eens, het voelde als chantage! Wij gaven aan dat onze intentie niet is hen bang te maken, maar om duidelijkheid over de situatie en voortgang te scheppen. 

Uiteindelijk heeft de chirurg aangegeven dat hij bang is dat wij meer zullen klagen in de toekomst als er iets niet goed gaat. Het ziekenhuis is onderbezet en er zijn veel stagiaires, dat maakt dat fouten niet te voorkomen zijn volgens hem. Hij zei opeens niet mijn zoon te willen opereren en dat zij liever zien dat wij naar en ander ziekenhuis gaan. Wij willen met deze reden en misinterpretatie van de mail, niet naar een ander ziekenhuis. Wij staan perplex en weten nu niet wat te doen. Hebben jullie tips/advies?

Als het goed is, heeft het ziekenhuis een klachtenfunctionaris/afdeling. Daar zou je contact mee kunnen opnemen. Misschien kan die bemiddelen?

'Wij willen met deze reden en misinterpretatie van de mail, niet naar een ander ziekenhuis.' Denk even goed na, waarom je de gang naar een ander ziekenhuis nu gaat blokkeren. Als ze de mail goed interpreteren, wat doe je dan?
Hebben jullie wel nog vertrouwen in deze behandelaars? Op grond waarvan dan? Als je wil dat deze chirurg jullie kind wel opereert kun je wellicht communiceren waarom je denkt dat het wel goed zal gaan.
Je hebt de klachtenfunctionaris al betrokken, je hebt al een gesprek gehad met de behandelaar, dat verloopt allemaal niet naar wens. Dan kun je een stapje hoger zetten, geschillencommissie of inspectie. En ondertussen zou ik toch een ander ziekenhuis zoeken. Eventueel kun je je zorgverzekeraar inschakelen voor goed advies.

Het ziekenhuis is niet verplicht jullie te behandelen he? Zoals jullie de vrije keus hebben voor een behandeling en behandelaar. Zo heeft het ziekenhuis en een arts de keuze patiënten of behandelingen te weigeren als ze die niet de gewenste zorg kunnen leveren. In dit geval zijn ze bang voor juridische procedures. Die kosten de zorg handen vol geld en veel tijd. Jullie hebben duidelijk geen of onvoldoende vertrouwen in dit team. En zij willen niet met jullie door. En dat mag ook. Een arts is niet verplicht iemand te behandelen. Natuurlijk mogen jullie een boze mail opstellen met klachten. Maar zij mogen hun eigen beslissingen nemen. De wachtlijsten staan vol met patiënten die wel tevreden zijn. Dus waarom de risico's met jullie nemen? Ik zou verder kijken naar een ander ziekenhuis. Het vertrouwen is aan beide kanten weg. 

Schemerlampje schreef op 27-05-2025 om 07:58:

Als het goed is, heeft het ziekenhuis een klachtenfunctionaris/afdeling. Daar zou je contact mee kunnen opnemen. Misschien kan die bemiddelen?

Zoals ik het lees was de klachtenafdeling betrokken bij het gesprek. En men wil niet met TO verder. 

Hierbij is de gezondheid van ons kind in het geding geraakt...

Waarom wil je dan verder met dit ziekenhuis? Als ze aangeven dat ze niet kunnen voorkomen dat er fouten gemaakt worden die dus de gezondheid van je kind in gevaar brengen? 

Anoniemvoornu schreef op 27-05-2025 om 10:37:

Hierbij is de gezondheid van ons kind in het geding geraakt...

Waarom wil je dan verder met dit ziekenhuis? Als ze aangeven dat ze niet kunnen voorkomen dat er fouten gemaakt worden die dus de gezondheid van je kind in gevaar brengen?

Ik kan me voorstellen dat dit zorg is die maar in een paar ziekenhuizen wordt aangeboden. Wellicht wordt de reistijd heel erg groot als ze naar een ander ziekenhuis moeten?

Daglichtlamp schreef op 27-05-2025 om 10:43:

[..]

Ik kan me voorstellen dat dit zorg is die maar in een paar ziekenhuizen wordt aangeboden. Wellicht wordt de reistijd heel erg groot als ze naar een ander ziekenhuis moeten?

Dan nog is de gezondheid van je kind belangrijker toch? 

[..]

De artsen staan daar wellicht anders in. En bij zorg is er een inspanningsverplichting geen garantie op een bepaald resultaat. Als jullie echt niet tevreden zijn moet je reistijd erbij nemen. 

Izza schreef op 27-05-2025 om 09:23:

[..]

Zoals ik het lees was de klachtenafdeling betrokken bij het gesprek. En men wil niet met TO verder.

Je hebt gelijk, had ik overheen gelezen.

[..]

Dat klopt, niet in elk ziekenhuis is een schisisteam aanwezig. Mijn ouders moesten destijds zeker 2 uur enkele reis met de auto om die reden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.