Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

klachten na hersenschudding - wat voor oordoppen?

Dochter van 13 is in mei keihard met haar hoofd ergens tegenaan geknald. Wij ouders waren daar niet bij en pas een week ofzo later bleek dat ze waarschijnlijk een lichte hersenschudding heeft opgelopen. Nu, maanden later, heeft ze nog steeds problemen met hoofdpijn en een verminderde tolerantie voor drukte. Dat laatste is vooral op school een probleem, want zo rustig is het daar niet. 
Nu bedachten we dat oordoppen zouden kunnen helpen, want veel geluid vindt ze  vermoeiend en vervelend. Heeft iemand toevallig ervaring met/tips voor oordoppen bij dit soort klachten? Bij de audicien blijken op maat gemaakte doppen zo'n 140 euro te kosten, standaard oordoppen, die vooral bedoeld zijn voor festivals etc  zijn 17 euro (en dan dus niet op maat gemaakt). Werken die 'muziekdoppen' ook goed voor ander rumoer, zijn er misschien andere soorten oordoppen die beter werken, is het nodig om op maat gemaakte te bestellen? Als ik van tevoren zou weten dat op maat gemaakte oordoppen haar klachten spectaculair zouden verminderen dan zou ik dat geld met liefde uitgeven, maar of oordoppen überhaupt een  verschil maken is nog maar de vraag. 
Ik hoor graag van mensen die hier ervaring mee hebben: oordoppen? En zo ja, welke dan?

Ik gebruik op maat gemaakte oordoppen. Door het zachte materiaal sluiten ze de gehoorgang op een prettige manier af. Ik slaap veel op mijn zij en voel die siliconen oordoppen niet. Ben er zo aan gewend, dat ik ze zelf mis als ik ze vergeet. Ze bieden mij veel rust waardoor ik goed kan ontspannen.
In begin ook met goedkope oordoppen gewerkt, dat was voor mij verspilde tijd. 

Het belangrijkste is denk ik dat de oordoppen het achtergrondgeluid wel tegenhouden, maar het 'hoofdgeluid' niet. Als alleen maar alles gedempt klinkt, is dat ook vervelend, want dan klinkt omgevingsgeluid zachter, maar ook degene die tegen je praat, de leraar, etc. Ik denk persoonlijk dat een oplossing als deze wel duurder is dan 17 euro, maar ik begrijp ook je aarzeling. Verder geen ervaring met oordoppen, sorry.

https://linktr.ee/LoopEarplugs
Ik hoor hier goede verhalen over, bij bv overprikkelde mensen

Ik ben geen arts, maar ik zou wel aanraden om via de huisarts een verwijzing naar de neuroloog te vragen. Hersenschuddingen worden vaak onderschat en de gevolgen kunnen heel langdurig en vervelend zijn.
De standaard vraag is meestal "ben je buiten bewustzijn geweest?" en zo niet, dan vinden ze het verder niet belangrijk. Maar vaak weet je dat zelf eigenlijk niet eens, en daarnaast kunnen er evengoed gevolgen zijn.
Er worden heel wat bloedingen, barstjes en kneuzingen over het hoofd gezien.
Ik ken meerdere mensen die jaren later nog steeds klachten hadden (hoofdpijn, depressief, emotioneler) en dat waren stoere mensen voor hun ongeluk.
Je kind is te jong voor blijvende schade, ze moet nog vele jaren mee.

Temet

Temet

22-09-2022 om 16:30 Topicstarter

Mijn partner begon ook al over een scan, maar ik vraag me af: als ze al iets zouden zien op een scan, wat zouden ze daaraan dan kunnen doen? 

Het advies van de huisarts (het was toen volgens mij nog geen week na de klap) was om het een beetje rustig aan te doen, maar ook niet alle activiteit te vermijden. Gewoon naar bevind van zaken handelen, eigenlijk. 
Maar het is ontzettend lastig om te bedenken wat er nu wel en niet kan. Dochter is een puber, en stronteigenwijs. Dingen waarvan wij denken dat ze niet verstandig zijn kunnen volgens haar soms prima (natuurlijk juist die dingen die leuk/aantrekkelijk zijn), dingen waarvan wij denken dat ze toch niet zo belastend kunnen zijn, zijn volgens haar erg vermoeiend en/of veroorzaken hoofdpijn. Daarbij komt dan nog dat ze sowieso al vaker klaagt over hoofdpijn - ook voor de klap al - en dat ze de neiging heeft om medische sores uit te vergroten, ze lijkt dat wel interessant te vinden. Dus vaak denk ik dat ze klachten loopt te overdrijven, maar ja, ik kan haar hoofdpijn niet voelen. Ondertussen slikt ze dus ook al maandenlang vrijwel dagelijks paracetamol, wat me ook niet helemaal lekker zit. 

Nou ja, partner gaat volgende week met haar naar de huisarts, en ik ga eens kijken welke oordoppen zouden kunnen helpen. En ik ga eens met haar nieuwe mentor praten. 

Paar maanden later nog steeds last van de hoofdpijn is idd wel lang.
Kind toen 10, raakte bewusteloos, viel tegen hoekpunt kast en had die middag wel 7x overgegeven. Huisarts constateerde direct lichte hersenschudding; paar weken rustig aan en geen sporten. Na 3 weken was de zeurende hoofdpijn verdwenen. 
Wat was de oorzaak van de hersenschudding?

ter info
https://chiropractie-kennemerland.nl/wat-te-doen-bij-een-verwaarloosde-hersenschudding/

Misschien toch maar even wachten met oordoppen en neurologisch onderzoek ondergaan?

Flanagan schreef op 22-09-2022 om 16:48:

Paar maanden later nog steeds last van de hoofdpijn is idd wel lang.
Kind toen 10, raakte bewusteloos, viel tegen hoekpunt kast en had die middag wel 7x overgegeven. Huisarts constateerde direct lichte hersenschudding; paar weken rustig aan en geen sporten. Na 3 weken was de zeurende hoofdpijn verdwenen.
Wat was de oorzaak van de hersenschudding?

ter info
https://chiropractie-kennemerland.nl/wat-te-doen-bij-een-verwaarloosde-hersenschudding/

Misschien toch maar even wachten met oordoppen en neurologisch onderzoek ondergaan?

Bedoel eerst intake neurologisch onderzoek voor je begint aan oordoppen.

ik sla even aan op je maandenlang paracetamol slikken,  daar kun je dus ook hoofdpijn van KRIJGEN. ik zou dus zeker even langs n arts gaan om nader te onderzoeken,  niet zondermeer oordopjes als oplossing. 

Temet

Temet

22-09-2022 om 21:42 Topicstarter

Dat paracetamolgebruik is een van de redenen dat ik een bezoek aan de arts wel zinvol vond zolangzamerhand. Ik wil dat ze van hem/haar (groepspraktijk, dus altijd afwachten) hoort dat en hoe ze moet afbouwen.

Ik weet niet of dit helpt, maar een dochter van een vriendin had dezelfde klachten na een hersenschudding. Toen ze een keer een week ziek thuis bleef was ze er opeens van af. Het is een beetje advies van "Klazien uit Zalk"; maar onze redenering was dat ze te snel alweer actief was na de hersenschudding. De week rust zorgde ervoor dat ze alsnog herstelde. Dus de hoofdpijn en vermoeidheid waar jouw dochter nog steeds last van heeft zouden dan eigenlijk symptomen zijn van onvoldoende herstel. Toen mijn dochter vervolgens een fikse hersenschudding had opgelopen was het advies van de arts ook dat ze rust moest nemen en zelf wel weer zou aanvoelen wanneer ze weer wat kon doen. Haar lichaam zou zelf de grens wel aangeven. Ik heb echter toen besloten om haar expres een paar dagen langer thuis te houden dan uitgaand van dit advies nodig was. Ze heeft van de hersenschudding geen verdere klachten overgehouden.
Dit is natuurlijk een N=1 verhaal, maar je zou kunnen proberen om haar toch een paar dagen thuis te houden en proberen haar rustig aan te laten doen (anders blijft ze nog steeds te veel geprikkeld) en kijken of dit helpt.

En die paar dagen rustig aandoen kan ze ook gebruiken om te beginnen met stoppen met pijnstillers. Ze zou alvast een hoofdpijndagboek kunnen bijhouden waarin ze bijhoudt wanneer ze hoofdpijn heeft en wanneer en welke pijnstillers ze heeft geslikt. 
https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-ga-hoofdpijn-dagboek-invullen

https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-heb-hoofdpijn-doordat-ik-vaak-pijnstillers-tegen-hoofdpijn-gebruik

Temet schreef op 22-09-2022 om 21:42:

Dat paracetamolgebruik is een van de redenen dat ik een bezoek aan de arts wel zinvol vond zolangzamerhand. Ik wil dat ze van hem/haar (groepspraktijk, dus altijd afwachten) hoort dat en hoe ze moet afbouwen.

Zeker doen! Ik ken in mijn omgeving al twee mensen die door langdurig gebruik van paracetamol chronische hoofdpijn kregen. Het is heel geniepig: je denkt, ik heb hoofdpijn dus ik moet blijven slikken, terwijl dat juist de pijn is gaan veroorzaken. Het is heel contra-intuïtief om dan te stoppen en het is ergens logisch dat je het van een arts moet horen. 

https://neurologie.slingeland.nl/medicijnafhankelijke-hoofdpijn

Heb zelf ooit hersenschudding gehad met braken. Ik moest 2 weken plat. Mocht niet lezen en niet tv kijken. In deze tijd zou ik schermgebruik bv stevig afraden voor een tijdje. Lijkt niet belastend maar is het wel voor de prikkelverwerking. Ik zou ook niet zelf dokteren. Kijk even naar Margot Ros en Koen Verbraak interview. Dan weet je hoe impactvol een hersenschudding kan zijn. Veel sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.