Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lennest

lennest

23-04-2009 om 21:00

Klapvoet en dystrofie

Wie heeft er ervaring met een klapvoet en dystrofie na een been-/enkelbreuk?
Drie maanden geleden been en enkel gebroken, schroeven en plaatje in enkel geplaatst, lang gips gehad.
Natuurlijk is de enkel vastgeroest en zal het wel even duren voordat de beweeglijkheid in het gewricht weer helemaal terug is.
Maar ik heb ook een klapvoet en dystrofie. En de vraag is: wat nu? Hoe verloopt zoiets? Geneest dat nog? Hoevel tijd is daarmee gemoeid? De dystrofie is pas ontstaan nà de gipsperiode. Toen m'n been uit het gips kwam, was-tie hartstikke dun, maar een week later werd de enkel en het been dik, kleurde rood/blauw en werd pijnlijk. Lopen gaat steeds moeilijker en volgens de fysio heb ik een klapvoet.
't valt niet mee...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dropke

Dropke

23-04-2009 om 23:33

Dystrofie?

Welke vorm van dystrofie gaat het om ? Spier-dystrofie of post-traumatisch ??? Ik ken van beide wel voorbeelden, maar het verloop kan enorm verschillen,

sterkte,

gr Dropke

Hoi lennest

Een klapvoet heeft te maken met de spieren die de voet heffen. Die zijn in dit geval te slap om hun werk te doen.

Ik ben geen arts, maar kan me voorstellen dat de spieren allemaal erg dun geworden zijn door het gips. Zo ook de voetheffers.

Door trainen van de voet en de spieren die dun geworden zijn zou dit moeten verbeteren. Er is geen sprake van een ziekteproces van de spieren.

Het is wat anders wanneer er posttraumatische dystrofie optreedt.

Dit is een overreactie van je immuunsysteem die kan ontstaan na een breuk of andere verwonding.

Wanneer er zwelling, rood(paars)heid, glimmende, gespannen huid, optreedt dan zou daar sprake van kunnen zijn. De fysio zou je dan meteen naar de neuroloog moeten doorsturen.

Groet, Zofia

Lennest

Wat zofia zegt: laat je doorverwijzen, via huisarts of fysio. Hup naar de neuroloog. De kans op genezing bij posttraumatische dystrofie is groter em verloopt ook sneller als je er SNEL bij bent.

Meteen laten doorverwijzen

bij posttraumatische dystrofie. Zowel mijn moeder als zus hebben dit en je kans op genezing is zoals hierboven al werd gezegt groter als je er snel bij bent.

Gr. Nicole

lennest

lennest

29-04-2009 om 23:24

Dystofie, update

Ben vandaag op de poli posttraumatische dystrofie geweest. Volgens de arts zou het post traumatsiche dystrofie kúnnen zijn, maar hij is nog niet helemaal overtuigd. Eerst wil hij een mri laten maken om er zeker van te zijn dat alles in de enkel in orde is. De klapvoet is er. Maar dat komt niet door het niet-bewegen, maar hij vermoed door een zenuwbeschadiging en mogelijk door de eventuele dystrofie.
Ik krijg binnen een week te horen wanneer de mri kan plaatsvinden, dan de uitslag en dan kijken we verder. Het consult heeft vanochtend ruim een half uur geduurd, was erg prettig, arts nam alle tijd om alles goed door te spreken, dat voelde goed, maar aan de andere kant, ik weet het niet. Ik was in de veronderstelling dat de breuken geheeld zouden zijn, maar de arts is daar nog niet van overtuigd.
Ik heb vandaag ook voor het eerst de term hoe de breuken heten, gehoord: ik heb Maissonneuve-breuk gehad en als je dat gaat googlen, ik weet 't even niet meer...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.