Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

buzz

buzz

10-12-2010 om 09:16

Kno arts

Door de huisarts, ben ik gisteren voor mijn zoontje van 5 doorgestuurd naar de kno arts.
Ik loop de deur plat bij de huisarts, de eerste echte verkoudheid is weer geweest, en hij blijft verstopt, slecht horen, slijm in zijn keel houden, vehoging houden, moe zijn enz enz. Vorg jaar was dat ook zo, 4 keer een peneceline kuur nodig gehad, en de hele winter niet echt in goede conditie. Nu al weer anderhalve maand niet lekker. Zijn amandelen zijn dik en achter zijn oren zit te veel vocht en druk. Nu dus doorgestuurd voor waarscheinlijk keel en neus amandelen en buisjes. Oh vind het zo naar, het is een heel gevoelig jongetje. Nog iemand tips aan of afraders. Ik wil me nog een beetje in gaan lezen zodat ik niet geheel onwetend voor zijn neus sta woensdag, zodat ik mijn vragen klaar heb enz. Maar wie weet heeft iemand hier tips waar ik op moet letten of aan of afraders.
groet buzz


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-12-2010 om 10:54

Een stap verder

maar voor de operatie een rood of groen shirt, dan zijn de bloedvlekken een stuk minder eng.

Guinevere

Guinevere

10-12-2010 om 11:16

Niet te groot maken

Ik denk inderdaad dat het de hele riedel wordt als ik het zo lees: buisjes, keel, neus. Maar meestal is het een korte, standaard operatie. Eén dagje ziekenhuis. Leuk is het niet, maar wat is nu een dag afzien (en nog mogelijk een aantal dagen napijn) in verhouding met al die KNO-ellende die je zoon nu moet doormaken?
Mijn tip is dus om het niet te beladen te maken. In "ons" ziekenhuis zijn er ook altijd voorlichtingsbijeenkomsten, bedoeld voor de kinderen, zodat ze er al eens geweest zijn, weten hoe een buisje eruit ziet en horen wat ze te wachten staat.
Mijn zoon is ook een heel gevoelige jongen, hij heeft al 3 keer zo'n ingreep gehad (OK, geen keelamandel) en hij gaat er heel relaxed mee om.

MariaV

MariaV

10-12-2010 om 12:10

Fluitje van een cent

Onze dochter, van dezelfde bouwmaand als jouw zoon, heeft de hele riedel vorig jaar ondergaan. Eerder had ze ook al een keer buisjes gekregen. Het stelt niet zo veel voor, dus maak je niet te druk. De spanning van ouders pikken kinderen namelijk op, en dat is helemaal niet nodig. Vertel kort en eerlijk wat er gaat gebeuren (hopelijk helpt het ziekenhuis daarbij) en dat het na afloop wat pijn kan doen. Er staat wel een hele leuke beloning tegenover: zoveel ijs eten als je wilt!
Onze dochter is er enorm van opgeknapt, ik hoop dat het resultaat bij jullie hetzelfde zal zijn.
Maria

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-12-2010 om 13:25

Lopende band werk

Blijf er vooral nuchter en rustig onder. Tuurlijk kan het best wat vervelend zijn (en dan vooral de keelamandelen, de rest stelt nauwelijks wat voor), maar denk maar zo: het is echt lopende band werk in het ziekenhuis. Veel, héél veel kinderen moeten bij de KNO-arts even onder het mes. Ik las hierboven 'een dag ziekenhuis'. Wij zijn met jongste zoon al diverse keren geweest, en stonden meestal voor het middaguur alweer buiten. De keren dat hij alleen voor zijn oren ging, zat hij zelfs 's middags gewoon weer op school. Hij vind het zelfs wel cool: zo'n arts die hem in slaap brengt.

reina

reina

10-12-2010 om 14:20

Zelf

Blijf vooral zelf rustig en laat niet merken dat jij er tegenop ziet! En zie het zelf ook in proporties, het is niet ernstigs, het is iets vervelends zoals elk kind weleens iets vervelends heeft. Een beetje extra verwennerij en aandacht maakt al heel veel goed!

buzz

buzz

10-12-2010 om 16:00

Fijn

al die reacties, en ook dat het meevalt.
Tja wie weet gaat het daarna wel allemaal stukke beter met hem.
Ik heb er met hem over gepraat, gevraagd of hij het spannend vond, hij zij NOG niet.
Ik zij dat de eerste afspraak netzoiets als bij de huisarts was, alleen in het ziekenhuis met een andere dockter, en met wat andere aperaten die goed in je oren enz kunnen kijken. En dat ik daarna uit ga leggen wat ze de keer er na gaan doen, en dat ze dat in het zieknhuis waarscheinlijk ook nog uit gaan leggen.
Inderdaad ik zie er erg tegenop, tja eigenlijk is het altijd zo dat je liever zelf wat hebt als dat je kind wat heeft. Maar goed ik ga mijn best doen er positief zonder zenuwen tegenover te staan, luchtig en wel.
Zo te lezen valt er nu weinig voor te lezen of weinig keus kwa hoe of wat, het is gewoon dat en dat is het. Hier nog maar weinig dingen gehad qua ziekenhuis dingen, 1 keer een bult van zijn teen laten halen, met een hegting en verder nog niets meegemaakt (op de geboortes na dan) Dank jullie voor de geruststellende woorden.

buzz

buzz

10-12-2010 om 16:02

Maria v

Tjonge ik zie je naam regelmatig hier ergens opduiken. Hoe is het bij jullie, met het gehoor en in het hoofd? Moet er nog vaak aan terug denken, wat hebben jullie veel mee gemaakt, en wat zijn jullie dapper zech! Ik heb toen echt erg megeleefd. Ik ben de mama van camiel esther, misschien weet je het nog, 3 weken te vroeg ik geloof de eerste of 2e geborene in het draadje van toen.

Henriette123

Henriette123

10-12-2010 om 17:10

Berber

Technisch gezien is het een simpele operatie die in elk ziekenhuis gewoon kan. Natuurlijk kan je hier vragen over stellen maar ik zou veel meer op andere dingen letten.
Bijvoorbeeld Mag ik er bij het onder narcose gaan bij zijn? Mag ik er in de uitslaapkamer gelijk bij? Mogen er gelijk twee ouders bij het kind?
Hoe worden kinderen voorbereid;
Is er (als je het wilt) een mogelijkheid om van te voren op de afdeling te kijken.Wanneer wordt je kind uitgelegd hoe onder narcose gaan werkt
Hoe lang moet hij na de behandeling nog blijven? Hoewel ik dat iets minder belangrijk vind,het verschil zal hoogstens een paar uurtjes zijn.
Bij onze zoon is het al weer jaren geleden gebeurd, en hij is er enorm door opgeknapt. Het was ook ons enorm meegevallen.

buzz

buzz

10-12-2010 om 20:30

Berber

eigenlijk had ik ook de zelfde vraag, maar zo te lezen ,en ook gewoon op internet te lezen is er niet veel info die we zoeken.
Weet ik veel soort buisjes, behandelmethode.
Het is gewoon DAT en dat is het en het is nodig en nuttig of het is het niet, denk ik dan maar.
Het is niet zo ingewikkeld als dat we er tegenaan kijken.
Maar inderdaad hier dus ook, al jaren slecht slapen, veel net niet net wel ziek, vaak toch te lang en dan weer keel of oorontsteking, het hele jaar door geroggel en en gesnotter en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar hopen dat dit nu de oplossing is, en dat ons ventje wat lekkerder in zijn vel gaat zitten. En ik snap je helemaal, dat is alles wat je wil, en daar een beetje grip op hebben.
Ik denk dat er niets anders op zit als na de kno arts te gaan, en te kijken wat hij zecht. En zo te lezen hier, kan het echt heel veel verschil maken, en valt het geheel nog mee ook.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

11-12-2010 om 11:59

Ervaring

Zoals anderen al schrijven kan een kind er enorm van opknappen; dat is hier ook zo. Wat me enigszins verbaasd is dat het zo lang geduurd heeft voor je zoon naar de kno-arts doorverwezen is. Maar hij zal na de ingreep vast veel opknappen.
Ik vond dat de ingreep in ons ziekenhuis heel goed begeleid is. Bij de intake vertelde de anesthesist aan onze dochter dat de narcose/ het kapje naar olifantenpoep ruikt, dat vond ze zo grappig. En heel goed voor haar om te weten.Verder zeiden kan ik aanraden op precies te doen wat de artsen zeggen. Bij de narcose bijvoorbeeld; één ouder gaat mee de o.k. in tot ze de narcose gaan doen. De arts zei me weg te gaan meteen als hij dat zei omdat de narcose verschillende fase heeft: eerst valt de patient in een lichte slaap en vervolgens wordt ze naar een diepere slaap gebracht. Tussen die twee slaap-fases kan de patient gaan stuiptrekken, dat is normaal. Dus hij stuurde me weg voor er stuiptrekkingen kunnen zijn; aarzel niet en ga en kijk ook niet om- want dat is iets wat je liever niet wilt zien. Dus mijn tip: doe wat de artsen zeggen en wees ook realistisch naar je kind toe over dat hij wat pijn zal krijgen. Als je zegt dat het mee gaat vallen en na de ingreep heeft hij veel pijn dan verliest hij zijn vertrouwen.
Dat zijn een paar dingen die me bijgebleven zijn, en natuurlijk mijn stoere dochter van 5 die meteen toen ze wakker werd riep dat ze geen pijn had en helemaal niet hoefde te huilen , en hoe enorm ze van de ingreep opgeknapt is.
Succes!

Al geprobeerd?

Hoi,
onze zoon had hetzelfde verhaal. na astma aanvallen enorme dichte neus en oren. ook amandelen eruit.
weinig verbetering.

tot 5 weken geleden. een nieuwe kno arts...hij schreef een pilletje voor tegen allergie, om te proberen. aerius.
geloof het of niet, klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

al geprobeerd?

Mijn zoon

mijn zoon kreeg astma aanvallen toen hij anderhalf was. toen hij 6 was begon het weg te gaan en kwam een zware neusverkoudheid erbij. daarbij regelmatig hoesten, vooral blafhoesten en antibiotica kuren.
hij bleek allergisch voor honden,katten en huisstof/mijt.
Maar niets hielp, hond en kat zelfs weggedaan. op een gegeven moment accepteer je het.
ik heb zelf ook een allergie en al jaren verslaafd aan otrivin.
we gingen samen naar de kno arts en die schreef ons beiden dit pilletje voor. het duurde 3 dagen en we zijn echt overal vanaf. ook ik, na zeker 10 jaar otrivin.
en niemand die ons dit pilletje aangeraden had.

Heel veel succes! het doet je pijn je kind zo te zien

MariaV

MariaV

13-12-2010 om 11:38

Gaat goed

Onze meid gaat naar een gewone basisschool, ondanks haar hoorproblemen. De hersenvliesontsteking heeft haar intelligentie gelukkig niet aangetast, afgelopen voorjaar wilde haar logopediste dat ze getest werd, en ze blijkt zelfs een heel hoog IQ te hebben. Dat is voor ons heel fijn om te weten, eventuele hersenschade blijft toch door je hoofd spoken.
Volgend jaar wordt wel het jaar van de waarheid: dan gaat ze leren schrijven. Ze hoort de s vaak niet en het verschil tussen p en t is ook moeilijk voor haar, dus het is even afwachten hoe het dan gaat. Maar gelukkig heeft ze dus wel wat compensatiemogelijkheden in haar koppie! Ik heb er vertrouwen in hoor, ze is nu al druk in blokletters aan het schrijven en ze heeft een enorm goede leerhouding (dankzij de logo vanaf 16 maanden).
Hopelijk gaat de rest bij jullie ook goed.
Maria

buzz

buzz

13-12-2010 om 13:35

Maria ot

Fijn te horen dat het zo lekker gaat.
Hier dus echt 2 schatjes, camiel en zijn jongere zusje.
Zij de flapuit, lolbriek, stoere, eigenwijze dame, en camiel erg gevoelig, en veel last van faalangst, maar een heerlijk eigen ventje. Na al dit gedoe bij de kno arts gaan ze via school wat testen doen, ook iq (kan zijn dat hij erg inteligent is en dat het daar vandaan komt, het kunnen ook andere dingen zijn.
Het is voor mij vrij moelijk om hem altijd maar net niet vertrouwd en net niet zeker genoeg in zijn vel te zien zitten. Hij worsteld met veel, kan erg schrikken van niets enz enz. Maar het is een heerlijk jong, met een passie voor rennen en knutselen haha. Hewt is niets om me echt ongerust over te maken, maar net dat beetje meer vertrouwen in zich zelf en de wereld om hem heen zou ik hem ZZZOOOO graag geven.

buzz

buzz

16-12-2010 om 09:42

Kno arts geweest

oren prima, neus amandelen prima, keel amandelen een beetje dik maar niet echt te erg, klieren in de nek eigenlijk te dik.
Voor nu even niets doen, over 6 weken wil de kno arts mijn zoon terug zien om te vergelijken en horen hoe het in die tijd gegaan is.
Ook omdat het nu wonder boven wonder redelijk goed met hem gaat. Hij zou hem wel eens willen zien als het mindergoed gaat. Dus als ik in de komende 6 weken zoiets heb van nu zou ik eigenlijk naar de huisarts gaan, dan moet ik naar hem toe komen ipv HA. Het kan zijn dat we over 6 weken toch beslissen amandelen te verweideren (het was dus een tweifelgeval, amandelen er uit kan ook betekenen minder weerstand en daardoor weer andere klachten, maar het zou ook iets wat kunnen helpen)(ik moest eigenlijk kiezen maar heb de keus terug naar hem geschoven omdat ik geen kno arts ben en niet vind dat ik dat kan beslissen). Het kan ook nog zijn dat hij me dan doorstuurt naar de kinderarts om naar alergieen te kijken. We kijken het even aan.
Nou ik ben tevreden, als het waarscheinlijk niet veel nut zal hebben warom zouden we ze er dan uit laten halen.
Als ze nu helemaal geen nut hadden zou ik zeggen laten we het maar proberen, maar aangezien die dingen er niet voor niets zitten vind ik een zorgvuldig besluit en nog even aankijken prima.

MariaV

MariaV

17-12-2010 om 10:15

Goede arts!

Fijn dat hij erkende dat het nu net eventjes goed gaat en dat je mag terugkomen als het minder gaat. Je bent tenminste serieus genomen. Ik hoop natuurlijk dat C gezond blijft, maar zo niet, dan komt er hulp.
Maria

buzz

buzz

18-12-2010 om 07:53

Berber

Je eerste berichtje was dat je met je kind precies het zelfde hebt, en het blijft maar het zelfde, raar hoor.
Nou kunnen we inelkgeval gewoon kerst en kerstvakantie vieren volgende week.
Maar hopen dat het nu beter blijft gaan, en als het slechter word, dat het dan allemaal goed verholpen kan worden zoals maria zecht.
zullen we weer posten na de volgende afspraak of als er iets veranderd?

marie

marie

18-12-2010 om 13:43

Buzz - zwemmen - denk het niet

Hallo Buzz
Een lijmoor betekent volgens mij dat hij een oorontsteking heeft die doorgebroken is. Lijkt mij niet echt verstandig om hem dan te laten zwemmen.
Heeft hij trouwens al op maat gemaakte oordoppen voor het zwemmen? Daar kun je namelijk veel ellende mee voorkomen.
Succes

buzz

buzz

27-12-2010 om 11:28

Vandaag terug

vanacht 40,half, en nu nog 39,8 vanmogen kno arts gebeld, kunnen we later op de middag terecht. Arm kind hij is zo ziek.

Christientje

Christientje

27-12-2010 om 22:49

Ach

Ach, hoe is het nou met je kindje?

buzz

buzz

28-12-2010 om 08:33

Helaas

De kno arts (beetje een rare moet ik zeggen)
zijn eerste vraag was, warom kom je hier en ga je niet naar je huisarts? Nou Um omdat U dat zij , ik wil hem wel eens zien als hij weer ziek is.
Oh nou dan zal ik kijken en je dadelijk gerust stellen.
Vind je hem er ziek uit zien, nee nu niet naar een sinaspril was mijn andwoord, ik wilde hem niet als een klein hoopje elende mee nemen in de auto dus heb er een sinaspril ingestopt.
Na kijken zij hij, U heeft gelijk zijn houding veranderde, en de 11de januarie, gaat het gebeuren, neus en keelamandelen en orendoorprikken en schoonmaken.
De koorts begint nu wat te zakken maar hij ziet er nog echt slecht uit en voelt zich ook echt ziek.
Een roerige nacht gehad met veel dromen en veel droge mond en veel snot.
Oh wij zijn net aan onze vakantie begonnen en willen de eerste week van jan graag naar dew winterefteling, en we wilde een keer gaan schaatsen.
Het valt hem zo tegen dat hij ziek is, het lijkt wel straf zij hij.
Maar hopen dat hij snel opknapt en dat we toch nog wat leuke dingen kunnen doen, voor de ingreep.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-12-2010 om 12:44

Fijn

dat hij zo snel geholpen kan worden. Gaan ze nu geen buisjes zetten?

buzz

buzz

28-12-2010 om 17:54

wel snel he, meestal is het een maandje wachten hoorde ik al dus ik was best verbaast.
Nee geen buisjes, wel dus doorprikken en het boeltje er achter schoonmaken, hij dacht dat dat voldoende was, alles staat in verbinding, en als hij niet steeds weer die ontstoken keel en neus amandelen heeft kan het zijn dat de oorklachten daarmee ook zijn verholpen.

Doorprikken

... is bij onze zoon de 1e keer ook gedaan (in combinatie met neusamandel eruit halen). Als de troep uit die oren is knappen ze vaak ook heel snel op. Onze zoon hoorde ook ineens van alles wat hij voor die tijd gemist had
Beterschap met je ventje!

buzz

buzz

30-12-2010 om 10:05

Natuurlijk

laat ik weten hoe het allemaal verloopt.
Inderdaad de moed zakte me in de schoenen 2e kerstdag avond. Nee he weer ziek, arm ventje, zo zielig was hij de hele nacht, en de dag er na, en dat gebeurt zo vaak.
Nu maar hopen dat hij opknapt inderdaad na de operatie, en dat er een beetje ritme in ons leven komt ipv zo vaak een ziek kindje op de bank te hebben, ook voor hem niet goed, hij is een vrij gevoelig ventje, en steeds naar een paar dagen gemist te hebben heeft hij moeite de draad op school weer op te paken. Gelukkig gaat het op de snottebellen weer redelijk met hem nu. Hij loopt nog niet over van energie en de wallen zijn nog niet weg, maar hij speelt weer. Nog even hopen dat hij niet weer koorts heeft op de operatie dag, want dan doen ze het niet.

buzz

buzz

05-01-2011 om 15:43

Net

naar het praatje geweest in het ziekenhuis, tjonge wat een aardige zuster was dat, met speelgoed en een fotoboek, en wat ziekenhuis spullen heeft ze alles aan camiel uitgelegd en heel zijn vertrouwen gewonnen, dat is alvast een pak van mijn hart. Ik ben blij dat het net zo is dat die zuster op die dag op die afdeling werkt!
Nou op naar dinsdag, maar eerst nog een paar dagen vakantie vieren! gelukkig is hij nu echt weer redelijk opgeknapt.

Hier ook kno arts

Hier met mijn dochter geweest.

ze heeft in principe geen last maar hoort heel slecht. Nu blijkt ze dus heel veel vocht te hebben achter haar trommelvlies.

Hier wel buisjes die geplaast worden.

Snap niet zo goed wanneer ze doorprikken of buisjes plaatsen?

Vindt het zo zielig. ZE is pas 2,5.

Iemand ervaring met zwemmen en buisjes? Lees op internet tegenstrijdige berichten.

liefs lisa

buzz

buzz

07-01-2011 om 17:25

Lisa

tegen mij was gezecht dat ze met buisjes gewoon kunnen zwemmen (stond eerst ook op het lijstje maar bleek niet nodig) Maar vanaf wanneer zwemmen en hoe precies weet ik niet,ik zou het even aan de arts vragen.
(heb je geen boekje gekregen er over waar wat in staat, ik heb hier een heel boekje gekregen over amandelen knippen enz, mijn zoon mag 1 week niet zwemmen)
Buisjes plaatsen scheint zo gebeurd te zijn, met minder last voor het kind als van amandelen knippen. Maar naar is het natuurlijk, hyet is toch ingrijpend zo een ziekenhuisdag narcose enz. Ik denk maar zo, als het de problemen dan maar alsjebliefd oplost ben ik blij. Dat hoop ik voor jou ook.
sterkte

Buzz

Heb wel een boekje gekregen en daarin staat dat ze wel mogen zwemmen. Maar mijn dochter is een echte waterrat en springt ook van de duikplank. Daar staat dus niks over in. Vraag het nog wel na inderdaad.

Haar neusamandelen gaan er waarschijnlijk ook uit. Dat zien ze pas als ze het goed onderzoeken.

liefs lisa

Twee weken

Al twee keer buisjes (met 15 mnd en 4 jr). Twee weken na de ingreep mocht ze weer zwemmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.