Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lys Lionne

Lys Lionne

30-10-2008 om 17:49

Koemelk-arm en pannenkoeken

Zoon heeft sinds enige tijd een koemelk-arm 'dieet' en voelt zich hier duidelijk veel beter bij (geen darmkrampen meer, geen diarree etc.). Nu gaan we dadelijk pannenkoeken eten en heb ik beslag gemaakt van Koopmans EIER mix. Hier hoef je alleen water aan toe te voegen. Nu vraag ik me af of hier dan ook echt minder melk inzit? Er staat bij ingrediënten: tarwebloem, weipoeder (melkbestanddeel), boekweitmeel, eidooierpoeder, rijsmiddelen en zout.
Heeft het dus nut om deze pannenkoekmix te kopen of kan ik beter gewone kopen en daar dan bijvoorbeeld sojamelk aan toe voegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

30-10-2008 om 20:09

Sojamelk, nee

Ik heb ze een keer geprobeerd te maken met sojamelk, maar die zijn allemaal mislukt. Bleven aan de pan plakken, scheurden enz. Niet doen dus.
Het verbaast me dat je dan wel weipoeder wilt gebruiken, da's toch gewoon melk?

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2008 om 20:21

Wei enzo

Guinevere:
"Het verbaast me dat je dan wel weipoeder wilt gebruiken, da's toch gewoon melk?"
Nee, das melk zonder vet en eiwit (das eruit gehaald met stremsel, wei is het restant van kaasmaken). Wei zit wel tjokvol lactose.
Voor Lys Lionne is van belang om te weten WAAROM haar zoon opknapt van koemelkarm dieet. Als het een lactose-intolerantie is (wat past bij die buikkrampen), dan mag hij geen melk en wei, maar meestal wel karnemelk yoghurt en kaas. Als het een allergie is, mag hij dat allemaal niet.

Jesse_1

Jesse_1

30-10-2008 om 21:18

Alternatief

Van soja-melk worden pannenkoeken vrij log, zijn niet echt lekker.
Beter alternatief is geitenmelk, of rijstemelk.
Jesse

Lys Lionne

Lys Lionne

30-10-2008 om 21:32

Waarom...

Tinus, 'waarom' zoon zich beter voelt weten wij niet helemaal zeker. Dat wil zeggen: toen hij een jaar of 1,5 was is hij getest op koemelkallergie ivm buikkrampen, diarree, eczeem en astma. Uit deze test kwamen toen twee plusjes (++), volgens de k.a genoeg om de koemelk te laten staan. Deden we dus ook, hij kreeg alleen nog maar soja. De kramp en diarree verdwenen hoegenaamd helemaal, eczeem en astma niet. Toen hij een jaar of 5, 6 was wisselden we noodgedwongen van kinderarts en zij beweerde dat die 2 plusjes nooit genoeg konden zijn om klachten te veroorzaken en zo zijn we van lieverlee weer melk(producten) gaan geven. Totdat een alterneut onlangs voorstelde om dit toch maar weer te laten staan/minderen om te zien wat dat opleverde. Afijn, goede resultaten dus, maar of dat nu betekend dat hij daadwerkelijk een koemelk allergie heeft, of een lactose-intolerantie, geen idee hoor....vooral bij dat laatste heb ik werkelijk nog nooit stil gestaan.

Mareld

Mareld

30-10-2008 om 22:04

Sojamelk

Pannenkoeken maak ik altijd met sojamelk en hier gaat dat prima, ze smaken ook goed hoor. Wel opletten idd met welke pannenkoekmix je gebruikt, zonder melktoevoegingen dus.

Linda99

Linda99

30-10-2008 om 22:17

Lekkere pannenkoeken

Voor mijn allergiekind maak ik pannenkoeken met:

-bloem
-rijstemelk
-vannilesuiker
-bakpoeder

Grote zus eet ze ook met plezier en zelfs een mee-etend vriendinnetje die eerst vies keek toen ik vertelde wat we gingen eten vond het gewoon lekker

Wil je het exacte recept roep maar, dan zoek ik het even op in 1 van de 2 allergie kookboeken die ik heb.
Er is bij onze dochter trouwens nog nooit iets zinnigs gekomen uit de officiële bloedtesten terwijl ze echt zienderogen opknapte van het dieet. Eliminatie-provocatie bij ons dus. Bij kleine kinderen zijn de testen helaas niet altijd even betrouwbaar.

Tineke

Tineke

30-10-2008 om 22:24

Prima soja

Pannenkoekenmix van AH, sojamelk en een eitje extra levert hier prachtige én overheerlijke pannenkoeken op! Soms met spek, maar let op, heel vaak niet melkvrij, wederom bij AH (geeft goede allergie-info). Bakken in plantaardig bakspul natuurlijk, anders helpt het nog niet!

Lys Lionne

Lys Lionne

30-10-2008 om 22:43

Info

Jeetje, wat veel reacties al, bedankt allemaal! Ik ga toch de soja-variant maar eens proberen, met mix van AH....

@ Kaatje: ik gebruik nooit vet/boter/olie bij het pannenkoekenbakken, speciale pannetjes van de HEMA doen het heel goed zonder. Zoon is wel gek op boter, maar ook daar hebben we de soja-variant van gevonden

Linda99

Linda99

30-10-2008 om 22:48

Boter

Er is best veel boter te koop zonder melk erdoor. Onder andere Becel light en het vloeibare bakspul van Albert Heijn. Zowiezo is AH voor mij ook de meest handige winkel vanwege de goede ingrediënt-informatie.

Succes met bakken!

marie

marie

31-10-2008 om 10:11

Recepten

Hallo
Wellicht heb je hier ook wat aan?
http://www.voedselallergie.nl/recepten
En anders aan dit kookboek? Het is volgens mij niet meer te koop, maar wellicht kun je er tweedehans aan komen?
Basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie
succes

koentje

koentje

31-10-2008 om 12:04

Ik maak wel

gewone pannenkoekbeslag met soja melk i.p.v. koemelk: geen enkel probleem!

Kari1

Kari1

31-10-2008 om 18:13

Soja

"Sojamelk is niet echt aan te raden als alternatief voor koemelk. De kans om ook allergisch voor soja te worden is zeker aanwezig !"
Dat advies geldt voor kinderen in het eerste levensjaar. Daarboven is soja een prima alternatief. Overigens lijkt ook deze soep niet zo heet en wordt dit advies wat losser. De afdeling kinderallergologie in Utrecht geeft als advies geen soja te gebruiken in de acute fase van een koemelkallergie (dan zijn de darmen te gevoelig) maar als de boel oiv een dieet weer rustig is dan kan er vanaf 6 maanden met soja worden begonnen.
Kari

Nog simpeler

Gewoon met zelfrijzend bakmeel (of bloem en een beetje bakpoeder), ei en spa rood. Prima pannekoeken van te bakken.

Tineke

Tineke

31-10-2008 om 21:43

Genista

Genista: "zelfrijzend bakmeel (of bloem en een beetje bakpoeder), ei en spa rood."
Pas op, want Honig en Koopmans kunnen sporen van melk bevatten! En ik kies graag voor soja, omdat dat meer voedingsstoffen bevat dan spawater.

Angie

Angie

01-11-2008 om 00:19

Wei

wei peoder kan wei eiwit bevatten. Sommige kinderen kunnen neit tegen caseine, anderen kunnen niet tegen wei eiwit, soms is er een rpobleem met lactose, en weer anderen hebben een combinatie van overgevoeligheden.

Ik maar melkloze pannenkoeken door een ei met bloem te mengen, wat zout, olie en een beetje custardpoeder erdoor te doen, gaat prima.

Angie

Bastet

Bastet

01-11-2008 om 09:13

Kaatje

Ik denk dat Genista gewone bloem of zelfrijzend bakmeel bedoeld,gewoon,het merkloze spul van 39 ct. een kilo.
En soja,als je er tegen kunt is het natuurlijk geen probleem.Mijn koemelkintolerante zoon reageerde op soja nog heftiger,helaas.
Groetjes,Bastet

Ja precies bastet

Het gewone rechtdoor bakmeel bedoel ik. Ik gebruik echt niet anders meer, want je bakt er net zulke goede pannekoeken mee als met de dure mixen. En eerlijk gezegd bak ik pannekoeken vooral voor de lekker en minder vanwege de voedingswaarde. Ik eet de rest van de maand wel gezond

Bastet

Bastet

01-11-2008 om 18:09

Genista

Als echte Pannekoek kan ik dat volledig beamen,ik vind het zelfs beter smaken dan een mix.
Groetjes,Bastet

Lys

mijn dochter van 10 heeft ook koemelkall. en wij maken ook die eiermix,dan heeft ze nergens last van.
Ze heeft ruim 1 jaar soja gebruikt en toen werd ze ook daar allergisxh voor. Rijstemelk lijkt wat op melk maar dat kan je niet gebruiken voor toetjes of pannenkoeken.
Eet smakelijk!

Linda99

Linda99

01-11-2008 om 22:05

Rugby

Van rijstemelk kun je prima pannenkoeken maken. Schreef ik al aan het begin van dit draadje

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2008 om 22:55

Water of......

appelsap. Met water worden ze niet zo mooi bruin en ook niet soepel, je kunt ze niet goed oprollen. Met appelsap lukt dat allemaal wel.

Tirza

Linda99

t is mij niet gelukt, maar dat zegt dus meer iets over mij.
Sorri dat ik je stukje over t hoofd zeg!Goed dat je het even gecorrigeerd hebt!!Met elkaar komen we er wel...

Linda99

Linda99

02-11-2008 om 21:31

Rugby

Idd, samen komen we er wel Zo vind ik de tip van Tirza heel goed kinken: appelsap gebruiken. Komt de smaak vast ook ten goede.

En aangezien er hier wat ouders van allergie-kindjes rondwandelen......heeft iemand misschien een frituurtip? Want vanwege de ei/melk/soja allergie heb ik nog niks kunnen vinden wat mijn dochter bij d'r patatjes kan eten (behalve de eeuwige Unox-knakworst). Niet dat we vaak frituren maar zo af en toe is het wel handig.

Lys Lionne

Lys Lionne

03-11-2008 om 00:39

Wat een tips!

Jeetje hé, wat een tips zeg, super!! Ik ga zeker ook eens proberen om pannenkoeken te maken van gewoon bakmeel. Past ook goed in mijn plan om te gaan bezuinigen. De appeltaart onlangs gebakken met bakmeel en toevoegingen was trouwens vele malen lekkerder dan die met een pak van Honig!

Spa rood of appelsap zouden echt nooit in me opgekomen zijn. Dan zou ik nog eerder water gebruikt hebben

MariaV

MariaV

03-11-2008 om 14:18

Lactose?

Ik heb je draadje niet helemaal gelezen, dus misschien is dit mosterd na de maaltijd, maar goed. Als het je om lactose te doen is, bestaat er lactosevrije melk (en room, kaas, etc) van het merk Valio. Kan hij niet tegen de eiwitten, dan kun je pepti-babymelkpoeder gebruiken, ook in pannenkoeken.
Maria

picobello

picobello

04-11-2008 om 11:37

Appelsap

doe je dit dan bij het kant en klare mix? ipv water?

Ik zelf gebruik altijd de soja van z*nnat*ra. Deze bakt niet aan in tegenstellig tot veel andere merken. En ik voeg extra vannillesuiker toe voor de smaak.
Bij ons eten ook de andere kinderen/ vriendjes gewoon mee, ik vertel nooit wat voor een soort pannekoeken ik bak, vertel ze ook niet wat voor een soort aardappels ik kook, toch?

picobello

picobello

04-11-2008 om 11:43

Vraagje

misschien dat iemand wat tips heeft ( ook al is het niet over pannekoeken)

Hier dochter met koemelk allergie/ chocolade/ geraf suiker en gist.
Ze mag geen brood, ik geef creakers of beschuit mee naar school. Nadeel is dat deze natuurlijk zacht worden. Hoe los ik dit op of heeft iemand nog een ander idee ( rijstwafels vind ze niet te eten, is ook nog kieskeurig )

Bastet

Bastet

04-11-2008 om 13:09

Picobello

Waarom mag je dochter geen brood,met deze overgevoeligheden?Er is ook koemelkvrij brood te koop?
Groetjes,Bastet

Picobello

Ik schreef al dat ik helemaal geen kant-en-klaar-mixen meer gebruik. Met gewone tarwebloem of zelfrijzend bakmeel gaat het ook prima.
En evenals Bastet dacht ik ook meteen: hoezo geen brood?

Linda99

Linda99

04-11-2008 om 22:57

Brood

In brood zit over het algemeen gist waar de dochter van picobello niet tegen kan........hoe zit het eigenlijk met zuurdesembrood?

Ik las ook een recept voor zelfgemaakt brood zonder gist (met broodbakmachine)op het allergieplein:

"50 gr boter
120 ml geitenmelk
2 geklopte eieren
2 flinke lepels honing
500 gr meel (ik gebruik speltmeel)
1 theelepel xanthangom
1 theelepel zout
2 zakjes bakpoeder
scheut olijfolie"

Die geitenmelk is vast te vervangen door soja of rijstemelk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.