Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

06-02-2012 om 22:26

Koperspiraaltje

Binnenkort moet mijn koperspiraaltje vervangen worden (5 jaar). Probleem is dat dat precies in de zomervakantie valt, en aangezien ik vorige keer na het plaatsen lang gevloeid heb wil ik hem niet binnen 2 maanden voor mijn vakantie laten plaatsen. Ik verwacht niet dat het spiraal na 5 jaar en een dag ineens niet meer werkt, maar hoe lang is die speling? Kun je hem twee maanden langer laten zitten?
Verder heb ik gehoord over een spiraaltje dat 10 jaar kan blijven zitten (T-safe). Heeft iemand daar al ervaring mee? Meer of minder bijwerkingen? Hoe is het plaatsen?
(PS Ik wil nooit meer een mirena, dus mijn vraag gaat alleen over het koperspiraal).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-02-2012 om 23:05

Vic

Heeft die 5 jaar niet vooral betrekking op het risico dat de spiraal aan de baarmoederwand gaat 'vastgroeien'? Vanuit die optiek zou het denk ik niet uitmaken als het een paar weken langer blijft zitten. Of je kiest gewoon voor een paar maanden eerder, dat kan natuurlijk ook.
Interessant wat je schrijft over die T-safe. Ik hoef pas over 2 of 3 jaar weer, maar iets wat heel lang blijft zitten spreekt mij wel aan. De vorige keer was het verwijderen en plaatsen niet bepaald een pretje

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2012 om 10:30

Klachten

Zolang er geen klachten zijn kan je dat ding toch gewoon laten zitten? Die twee maanden zal echt niet uitmaken.
Dit is nou een vraag voor de huisarts (ben ook wel benieuwd naar het antwoord)

K. Dootje

K. Dootje

07-02-2012 om 13:00

Lang

Ik heb zo'n nieuwere en die kon blijven zitten tot voorbij de menopauze (misschien over een jaar of 10.) Volgens mijn gyn steekt het niet op een jaartje, één van zijn patiëntes had er eentje al 20 jaar zitten. Ik vermoed dat die vijf jaar vooral bedoeld zijn om de verkoop gaande te houden.

Risama

Risama

07-02-2012 om 18:04

20 jaar zou ik niet doen

Ik ken dus iemand die dat ding er na 20 jaar met enig geweld uit moest laten halen omdat dat ding helemaal vergroeid en half vergaan was en een flinke infectie veroorzaakte. Een paar maanden meer of minder echter lijkt me geen enkel probleem, ik zou hem er dus gewoon na je vakantie uit laten halen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

K. Dootje

K. Dootje

08-02-2012 om 10:35

Brrr

Nee inderdaad niet als je zo'n verhaal hoort. Ik was al zo blij dat ik niet meer hoefde te wisselen tussen nu en de overgang. Ik ben nogal pijngevoelig daar maar de gyn verdooft nu plaatselijk om mij niet te moeten horen roepen (echt, alleen niet dat roepen hihi)

Vic

Vic

08-02-2012 om 11:23

Als ik het zo begrijp

Ik zou dus ook mijn huidige spiraaltje nog 5 jaar kunnen laten zitten? Ik vermoed dat ik tegen die tijd wel een beetje klaar ben met de anticonceptie (44), dus dat zou me nu een hoop gerommel besparen. Zal het eens met mijn huisarts bespreken als ik daar toch kom. Vorige keer is het spiraal door de gyn geplaatst omdat mijn toenmalige huisarts er geen ervaring mee had.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-02-2012 om 12:18

Ik zou er niet op gokken

dat je met 44 klaar bent met anticonceptie. Tenminste als ik je goed begrepen heb ben je over 4 jaar 44.
Er zijn genoeg vrouwen die met 44 jaar nog vruchtbaar zijn. Doorgaans minder vruchtbaar dan in hun 'jonge jaren', maar nog steeds vruchtbaar. Je bent niet meer vruchtbaar als je cyclus helemaal gestopt is, maar daarbij moet je er van uitgaan dat er ook een periode is dat je onregelmatiger of misschien zelfs zelden een eisprong hebt. Volgens mij gaat men er van uit dat je een bepaalde tijd (een jaar?) niet meer gemenstrueerd moet hebben voordat je er van uit kunt gaan dat je helemaal geen eisprong meer hebt en dus geen anticonceptie meer nodig hebt.
Aagje

Niet veilig

Ik zou er ook maar niet vanuit gaan dat je met 44 niet meer zwanger kunt worden. Zolang je ongesteld bent, ben je vruchtbaar. Even aangenomen dat je geen kinderwens meer hebt, zou je ook (poliklinische) sterilisatie kunnen overwegen. Dat duurt even lang als het plaatsen van een spiraaltje.

Chris

Vic: mirena

mag ik je vragen waarom je nooit meer een mirena wil? Ik heb er 1 en ben op zich wel tevreden. Toch heb ik wat vage klachten waarvan ik vermoed dat het door de mirena komt. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jouw ervaringen.

liefs lisa

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2012 om 17:16

Nuva-ring

Dames. Ideaal.

Tirza

Vic

Vic

08-02-2012 om 20:40

Nee, eerst zeker weten

Ik ben nogal vruchtbaar gebleken dus ik ga daar heus heel voorzichtig mee om. Zolang ik nog een regelmatige cyclus heb, gaat dat spiraal er niet uit.
Lisa, van de mirena had ik vreselijk veel bijwerkingen. In eerste instantie een paar maanden vloeien en spotten, sowieso werd ik ook gewoon nog 'ongesteld'. Ook ben ik wat afgevallen en kreeg ik last van haaruitval. Dat viel allemaal in het niet bij de stemmingswisselingen, depressieve buien, nul libido, en een algeheel 'bleegh-gevoel'. Om die redenen durf ik ook niet aan de nuva-ring, want daar schijnen dezelfde hormonen in te zitten.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-02-2012 om 21:17

Vraag

hoe komt het dat je zo blij word van die koperspiraal.
Mij lijkt het juist vreselijk.
het idee van de koperspriaal is toch dat een eventueel vruchtje niet kan innestelen en dat je daardoor dus niet zwanger kan raken. Maar dat je eicel wel bevrucht zou kunnen raken?
Nou dat lijkt me dus vreselijk, elke maand kans op bevruchting en vervolgens dus geen innesteling, maar daar tussen zitten dus een paar dagen dat je hormonen tegen het plafond schieten.
Bij al mijn zwangerschappen had ik vanaf het moment van de bevruchting al zwangerschapssymptonen.Vreselijk lijkt me dat die hormoon pieken.
Hoe gaat dat bij jullie?

Vic

Vic

08-02-2012 om 21:56

Hmmm

Ik heb tijdens mijn zwangerschappen nooit hormonale buien gehad, dus ik vermoed dat ik die na een eventuele bevruchting ook niet zou hebben. Ik heb wel eens een vermoeden gehad van, maar sta daar niet te lang bij stil. De voordelen wegen vele malen zwaarder dan dat nadeel.

Biene M.

Biene M.

08-02-2012 om 23:23

Polly

Dat is best bijzonder, want voor de innesteling kan je lichaam helemaal niet weten dat er een bevruchte eicel is.

K. Dootje

K. Dootje

09-02-2012 om 00:23

Innesteling

Toch wist ik ook telkens kort na de bevruchting dat het raak was en ik heb drie jaar geprobeerd en maar twee keer zwanger dus het was niet iedere maand wishfull thinking. Hoe het kan weet ik ook niet maar ik voelde me na een paar dagen anders, nog ruim voor ik kon testen.

Bij een koperspiraal raken ook de zaadcellen van slag waardoor de kans op een bevruchting kleiner is. Dit is bij de mirena trouwens ook zo, in theorie is er bevruchting mogelijk.

MariaV

MariaV

09-02-2012 om 12:25

Wat een onzin, bio!

Terug naar school, Bio! Over het alemeen wordt er helemaal geen eicel bevrucht, want er zit koper in een koperspiraaltje. Daardoor kunnen de zaadcellen niet goed meer zwemmen. De hevigere menstruatie komt door een irritatiereactie, dezelfde waardoor een eventueel vruchtje niet kan innestelen.
Ik (met koperspiraaltje) heb nu al bijna een jaar geen mogelijkheid op bevruchting meer (man weg), maar mijn menstruatie is hetzelfde gebleven hoor.
Maria

MariaV

MariaV

09-02-2012 om 17:21

Bio

Juist anderom: dat er wel eens een bevruchting kan plaatvinden, beketent niet dat er elke maand een bevruchting plaatsvindt (integendeel, is zelfs een uitzondering), en dat je dus elke maand daardoor een wat zwaardere menstruatie zou hebben! Praat alsjeblieft eens met een gynaecoloog.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2012 om 19:28

Tja

Je kan blijven bekvechten, of het even opzoeken.
http://www.t-safe.nl/veel-gestelde-vragen/60-hoe-werkt-t-safe-spiraaltje
Ik lees overigens in diverse links dat iets zwaardere menstruaties vaak voorkomen bij spiraalgebruiksters.

MariaV

MariaV

09-02-2012 om 20:24

Dank fio

Die link legt inderdaad uit hoe het mij was verteld. Dat van die iets zwaardere menstruatie klopt natuurlijk, dat is de meestvoorkomende "bijwerking" van een koperspiraaltje. Maar dat heeft dus met het spiraal zelf te maken, niet met een maandelijkse bevruchting, dat was mijn punt. Elke maand raak, zelfs zónder het koper zou dat een ongeloofwaardig scoringspercentage zijn.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2012 om 21:25

Maria

Graag gedaan, ik werd nieuwsgierig nav jullie discussie..

Vic

Vic

10-02-2012 om 09:48

Geen last van

Van zwaardere menstruaties heb ik gelukkig geen last. Ik heb helemaal nergens last van, vandaar dat ik ook zonder twijfel voor een nieuw spiraaltje ga. En als ik dan voor de rest van mijn vruchtbare bestaan in een keer klaar ben, is dat helemaal ideaal.

Tirza vertel!

Nuva-ring... ik wil er alles over weten.

Tirza G.

Tirza G.

17-02-2012 om 21:09

Dere

De nuva-ring is een dunne, plastic ring die je vaginaal inbrengt. Hij geeft dan plaatselijk hormonen af, dezelfde als in de combinatiepil, alleen in een veel lagere dosering. Je laat hem drie weken zitten, dan haal je hem eruit, er volgt een bloeding en na een week 'niks' breng je een nieuwe in. En klaar ben je weer Volgens mij is de website gewoon iets van nuvaring.nl

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.