Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 14:20

Laag ferritine gehalte

Mijn Ferritine gehalte blijft laag. Bijna nu zo'n 10 maanden bezig met ijzerkuren, maar het schommelt tussen 5 en 10. Is 8. Mijn hb is wel binnen de norm, ik heb dus geen bloedarmoede.
Paar vragen:
Hoe krijg ik mijn ijzervoorraad omhoog? Ik slik ijzer met extra vit C, op de nuchtere maag, ruim voordat ik iets anders eet of drink.
Waarom is mijn ijzervoorraad laag? Ik menstrueer niet meer hevig, juist vrij licht, eet gezond, ben geen vegetarier.
Hoe ongezond is een laag Ferritine gehalte zonder bloedarmoede? Ik ben dus wel vaak moe en slap en soms licht in mijn hoofd, maar of dat daardoor komt?
Iemand ideeen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

15-09-2011 om 14:42

Heu

Om te beginnen: Wat is het allemaal niet? Er zijn al een paar draadje sgeweest, iirc, over jouw medische problemen.

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 14:45

Tinus

Hoe bedoel je: wat is het allemaal niet? Ik heb geen idee!
Ik wil geen discussie over mijn andere klachten, daar ben ik even klaar mee.
Ik wil alleen weten hoe belangrijk een Ferritine gehalte is als er verder geen bloedarmoede is én hoe ik het omhoog kan krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 14:50

Ferritine

Dat lijkt op een ijzeropname-stoornis en dit kan alleen een internist uitzoeken. Het zit hem dan in het maag-darmstelsel of de lever. Er kan ook sprake zijn van een infectie met Helicobacter Pylori; ben je daar al op onderzocht?
Hoe zit het met je kopergehalte? Een tekort daaraan kan ook Ferritine-tekort veroorzaken.
Een snelle methode om je Ferritine-gehalte (tijdelijk op te krikken zijn ijzerinfusen maar daarmee neem je de oorzaak uiteraard niet weg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 14:54

B12

Hoe zit het trouwens nu met je B12? Ijzertekort zonder bloedarmoede kan hoor. Dat je je moe en slap voelt en licht in je hoofd komt door het ijzergebrek en gaat vaak samen met B12 tekort.

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 15:01

Elisa

dank voor je info! Ik weet dat ijzertekort zonder bloedarmoede kan, dat is dan een voorbode op bloedarmoede. Eerst daalt ferritine, dan hb. Dat gebeurt hier dus niet.
Mijn B12 is prima, 330.

Tinus_p

Tinus_p

15-09-2011 om 15:15

Ja, maar

Fianna:
"Hoe bedoel je: wat is het allemaal niet? Ik heb geen idee!"
Nouja, je B12 is normaal, bijvoorbeeld (en dat herinnerde ik me ook).

Laag ferritine wijst op eemn opnameprobleem, zie de opmerkingen over helicobacter. Wat is daar al aan onderzocht?

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 16:24

Aha

Alles is verder normaal, wat onderzocht is vziw (algemeen bloedbeeld, schildklier, B12, foliumzuur, bezinking).
Hm, ik vraag me af of ik een vit c tekort omdat dat ook een laag ferritine kan veroorzaken. Maar is een vit c tekort niet heel ongebruikelijk?
Op helicobacter ben ik niet onderzocht. Wie weet is het zoiets.

Tinus_p

Tinus_p

15-09-2011 om 16:30

Fianna:
"Alles is verder normaal, wat onderzocht is vziw (algemeen bloedbeeld, schildklier, B12, foliumzuur, bezinking)."
Ok, dan is het zinvol om verder te denken richting een opname/darmprobleem. Diarree? Mager? Coeliakie?

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 16:48

Nee

Nee. Vroeger had ik darmproblemen, werd spastische darm genoemd. Nu heb ik amper last. Coeliakie lijkt me niet
Maar misschien is een lage ferritine waarde helemaal niet erg?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 17:01

Ijzer

Een te laag of laag-normaal ijzergehalte van het bloed kan veel klachten veroorzaken, zoals: vermoeidheid, humeurigheid, verminderde spierconditie, spierkrampen, slapeloosheid, hoofdpijnen etc.
Ferritine is het ijzer dat het lichaam opslaat voor in tijden van "nood", als de overige voorraad ijzer verbruikt is danwel niet aanwezig. Heb je een tekort aan ferritine dan heb je dus vergevord ijzertekort wat op den duur kan leiden tot bloedarmoede. Je lichaam heeft ijzer nodig dus je moet dat ijzergehalte op normaal niveau zien te krijgen en verder naar de oorzaak van die ijzeropname-stoornis op zoek gaan.
Je zal het beste kunnen laten testen op Helicobacter en je transferrine-receptor in het bloed laten bepalen. Verder wellicht toch een darmonderzoek op poliepen, ziekte van Crohn oid.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 17:10

Fianna

Je ferritinegehalte is trouwens zorgwekkend laag; lager kan bijna niet. De referentiewaarde voor vrouwen ligt tussen 20-150. Bloedarmoede ligt op de loer en je klachten kunnen snel verergeren. Ik zou als ik jou was als de donder naar een goede internist gaan en weer wat testen ondergaan. Malabsorptie ligt voor de hand aangezien er geen sprake is van malnutritie en/of chronisch bloedverlies.

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 17:26

Ferritine daalt toch eerst?

Ik ben bij een internist geweest. Toen was mijn ferritine gehalte 10 en mijn ijzer, transferrine, verzadiging allemaal net binnen de norm (wel op het randje, weet de cijfers niet meer).
Ik heb juist begrepen dat Ferritine als eerste gaat dalen, voor ijzer (fe) en de rest daalt.
Maar goed, de interist vond toen dat ik geen ijzertekort had en zei dat ik moest stoppen met ijzerkuren. Ik heb het advies half opgevolgd, heb wel extra ijzer genomen, maar minder en toen werd mijn Ferritine 5. Daarna 2 kuren gehad, nu is het 8. Dus ik neem het wel op, alleen niet goed en het daalt ook heel snel.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-09-2011 om 18:14

Infusen

Bij mij bleek mijn veel te lage (tussen 2-5) ferritinegehalte wel degelijk coeliakie te zijn. Bij mijn weten had ik nog nooit een probleem gehad met mijn darmen, maar na darmonderzoek bleek er niet veel van over te zijn. Nu, jaren later, kan ik nog alleen (o.a.) ferritine omhoog krijgen door infusen. Zomaar concluderen dat je darmen in orde zijn is dus wellicht wat te snel!

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 20:26

Goh yta

Coeliakie en geen darmproblemen, daar denk je dan ook niet snel aan.
Ik had vroeger als kind heel erg veel darmproblemen, vooral hele nare krampen, lag dan echt dubbel geklapt te huilen van de pijn. Had ook wel vaker dan gemiddeld diarree. Artsen wisten het niet: spastische darm. Op een gegeven moment ging het over. Enkele jaren geleden had ik ook last, vooral opgezette buik (ik was toen erg dun), diagnose: prikkelbare darm syndroom. Ook dat ging weg.

Mijn gewicht is nu normaal, is wel te laag geweest.
Okay, ik sluit coeliakie dus maar niet uit. Jammer dat de artsen daar dan niet aan denken en ik het moet aankaarten.
Maar zou ik dan niet een probleem moeten hebben met andere voedingsstoffen. Heb wel een vit D tekort gehad, maar D tabletten slaan goed aan.
Ik las iets over een thuistest. Ik denk dat ik die eerst ga proberen.

Petra Kappers

Petra Kappers

16-09-2011 om 07:41

Rood vlees

Je schrijft dat je vegetarier bent. Bij mij helpen een paar biefstukken tegen bloedarmoede ...

Fianna

Fianna

16-09-2011 om 09:15

Petra, beter lezen

Ik schrijf juist dat ik géén vegetarier ben! Overigens een wat apart advies om een vegetarier een paar biefstukken aan te bevelen. En als staalkuren niet helpen, helpen een paar biefstukken ook niet. Overigens heb ik ook geen bloedarmoede, maar laag ferritine gehalte.

Fianna

Fianna

16-09-2011 om 17:39

Ik heb besloten om toch maar weer terug te gaan naar de ha. Ik loop de hele dag te tollen en zie bleek.
Ik ben na het laatste bloedonderzoek van vorige week nog ongesteld geworden dus misschien is mijn ferritine nog verder gedaald.
Ik vind het zo gek!
Ik ga vragen om wat bloedtesten voor coeliakie. Je weet maar nooit, had er zelf niet zo aan gedacht, maar het zou kunnen.
Oja, en koper en dat andere waar Elisa het over had. Bedankt voor het meedenken!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2011 om 07:58

Fianna

Lijkt me een heel goed idee; laat dat maar uitzoeken. Het probleem zou hem best in je darmen kunnen zitten, zeker gezien het feit dat je daar in het verleden al last van had.
Zoek een goede internist en zet er wat vaart achter; chronisch ernstig ijzergebrek kan je gezondheid aardig benadelen; je lichaam heeft nu eenmaal een bepaalde minale hoeveelheid ijzer nodig om goed te kunnen functioneren. Sterkte en hou ons op de hoogte! Hopelijk ben je snel weer van je problemen af (het duurt toch allemaal wel lang)!

Hier ook laag ijzer gehalte

Jouw verhaal, is mijn verhaal Fianna. Heel veel herkenning.

Ook onbekend waarom mijn ijzergehalte daalt. Mijn HB is overigens ook wat aan de lage kant, ik meen 6.5, maar niet zorgwekkend. Heb inmiddels alle maag en darmonderzoeken achter de rug. Internist dacht aan een (kleine) inwendige bloeding oid.
Gelukkig is alles goed, niets te zien. Nu een klein half jaar staaltabletten geslikt, maar ijzer blijft langzaam dalen. Ik heb geen zware menstruatie, ben ook geen vegetariër, en lust graag biefstuk, appelstroop of spinazie.
Maandje geleden heb ik en ijzerinfuus gekregen, ik heb zelf het idee dat mijn ijzer niet zakt. Ik voel me niet meer moe of kortademig worden. Volgende maand naar internist bloed prikken, ben beniewd.
Ik kan je dus niet echt helpen, maar ik loop nu, ik denk bijna twee jaar met dit probleem. Tussen de onderzoeken door moet je weer weken, soms maanden wachten.
Wel moet ik zeggen dat mijn huisarts het wel heel serieus oppakte. Ik had dan een laag hb, deze was toen onder de zes, en werd meteen naar een internist gestuurd. Maar dat was meer om de lage hb, later bleek dat mijn ijzer zorgwekkend laag was en bleef.
Succes verder.

Fianna

Fianna

17-09-2011 om 20:12

Corien

Bij jou is het toch wel veel ernstiger. Jij hebt duidelijk bloedarmoede. Een hb van 6.5 is echt te laag.
Mijn hb is 8.2, prima dus.
Wat vreemd dan dat er helemaal niks uit al die onderzoeken komt. Sterkte er mee hoor! Ik hoop dat de infusen helpen!

Fianna

Fianna

17-09-2011 om 20:13

Elisa

Ja, ik ben het ook wel zat. Ben nu een jaar verder, na die vreselijke operatie.
Ik bel maandag voor een afspraak met de ha.

Fianna

Lees bij toeval je draadje en vroeg me af of je al naar een nieuwe internist geweest? Hoe gaat het nu?
Ik ga weer een mallemolen in overigens. Naast Sjogren denken ze nu dat ik ook reuma heb. Waar houdt het op ga ik toch wel denken...
Groetjes,
Gonzo

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2011 om 12:31

Corien

Corien:
Gelukkig is alles goed, niets te zien. Nu een klein half jaar staaltabletten geslikt, maar ijzer blijft langzaam dalen. Ik heb geen zware menstruatie, ben ook geen vegetariër, en lust graag biefstuk, appelstroop of spinazie."
Daalt je hb, of daalt je ferritine?
En zijn foliumzuur en B12 wel eens gemeten?

Ferritine gehalte daalt

Het is mijn ferritine gehalte dat daalt. Mijn hb is laag, maar dat is al jaren rond de zeven. Iets erboven, iets eronder.
Maar internist heeft het altijd over het ijzergehalte. Hij vertelde ook dat het hb en ijzergehalte los van elkaar (kunnen) staan. Soms is mijn hb boven de zeven, en blijkt toch weer mijn ijzerwaarde lager zijn geworden.

Fianna

Fianna

21-09-2011 om 12:47

Gonzo

Hé wat rot voor je dat je weer die molen in moet. Waarom wordt er aan reuma gedacht? Is je bloed toen niet op reuma onderzocht?

Ik ben nog steeds niet terug geweest naar de ha voor een doorverwijzing naar een andere reumatoloog. Heb even geen zin er in, maar mijn man vindt dat ik het moet doen. Nou ja, ik merk ook wel dat de klachten langzaamaan weer terug komen, maar ik ben nu ook grieperig, dus miss is het dat wel.

Sterkte met alles joh!

Jawel fianna

Mijn bloed is uitgebreid onderzocht zelfs en ik heb de reumafactor maar niet iedereen die de reumafactor heeft, heeft reuma en ik had geen ontstoken gewrichten. Nu wel dus, dus nu naar de reumatholoog.
En vervelend dat de klachten terugkomen! Misschien toch gaan? Ik heb door de meicijnen het wel aardig onder controle dus misschien motiveert dat? Ik wil alleen betere pijnstilling maar dat moet reumatoloog gaan doen want schijnt complex te zijn als diclofenac het niet doet. Sterkte met alles!

Fianna

Fianna

21-09-2011 om 15:18

Gonzo

Oh wat vind ik dat ontzettend rot voor je zeg! Hoe weet je dat je gewrichten ontstoken zijn? Zeker rood en opgezet?
Ik denk dat mijn klachten vergeleken met die van jou reuze mee vallen. Ik heb bijv wel pijnlijke gewrichten, maar niet ontstoken (behalve schouder dan). Ik kan ook functioneren zonder steeds pijnstilling nodig te hebben. Ik krijg dan bijv erge pijn in knie, maar dat is dan al na 15 minuten weggezakt.

Sterkte met alles. Ik hoop echt dat je ook niet reuma er bij hebt!!

Dank

Dat is lief van je maar ach, ti's wat het is en dan vind ik daar ook wel een weg in. Maar begrijp ik goed dat je klachten een stuk minder zijn geworden? Dat het gewoon weer lukt om de dingen te doen die moeten? Want dat zou natuurlijk geweldig zijn en ik hoop het voor je!

Fianna

Fianna

22-09-2011 om 07:10

Gonzo

Ach ja dat is ookde beste instelling. Hopelijk dat het toch iets is dt komt door Sjögren. Laat het weten wat er uitkomt.
Ik functioneer idd weer. Ik heb ook de diagnose add gekregen en krijg ritalin wat er voor zorgt dat ik me veel beter voel en me oppept. Scheelt heel veel. Alleen nemen die pijnen nu weer toe. Ach we zien wel.
Sterkte!

Fianna

Fianna

23-09-2011 om 17:11

Bij huisarts geweest

Hij vond mijn ferritine idd veel te laag en moet volgens hem minstens 30 zijn.
Hij wist zelf ook niet waardoor het kwam en had het er over dat iets met het beenmerg het kunnen veroorzaken (wat dan? Dat heb ik dan weer niet gevraagd). Coeliakie zou ook kunnen maar een bloedtest wilde hij niet doen. Hij wil dan het liefst dat een internist meteen alles goed inwendig onderzoekt.
Aangezien ik over 2 maanden toch naar de internist moet vanwege een m-proteine, wil hij die 2 maanden afwachten en heeft me foliumzuur voorgeschreven omdat hij bij weliswaar zwangere vrouwen (ik ben niet zwanger) heeft gezien dat een ferritine tekort wordt opgelost door extra foliumzuur te slikken ook al is er geen foliumzuur tekort.
Nou ik ga dus 2 maanden ijzer en foliumzuur proberen en hopelijk heeft dat wél effect anders aandringen bij internist op verder onderzoek.
Bedankt voor de tips.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.