Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

24-06-2010 om 14:28

Lactulosevraag

Kan je lactulose gewoon bij de drogist kopen? Of heb je daar een recept voor nodig?
Zoonlief heeft nu een "echt" laxeermiddel gekregen van de HA. Het werkt geweldig, maar het lijkt me niet zo'n goed idee om dat langdurig te blijven geven. Andere tips zijn ook welkom, alle reguliere dingen hebben we al gedaan natuurlijk (vezels, bewegen, roosvicee laxo, scheut olie door het eten).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

24-06-2010 om 14:45

Vrij verkrijgbaar

Volgens mij is lactulose tegenwoordig vrij verkrijgbaar. Of het bij de drogist ook te verkrijgen is weet ik neet, de apotheek heeft het wel. Maar kan je ha niet iets anders bedenken dan een laxeermiddel. Volgens mij is Movicolon ook zoiets als lactulose, maar dan op recept en dan krijg je het vergoed volgens mij.

Kari1

Kari1

24-06-2010 om 16:39

Ook vrij

Movicolon is onder de naam Transipeg ook vrij verkrijgbaar.
Dit zegt het Farmacotherapeutisch Kompas: "Bij incidentele obstipatie gaat vanwege de brede toepasbaarheid, de snelle werking en de kosten de voorkeur uit naar bisacodyl. Bij chronische obstipatie gaat vanwege de brede toepasbaarheid, het milde bijwerkingenpatroon en de kosten de voorkeur uit naar lactulosestroop. Er zijn onvoldoende gegevens beschikbaar om Transipeg een plaats te geven bij de behandeling van obstipatie."
Niks mis met lactulose dus, en volgens mij is het bij het Kruidvat ook niet zo duur.
Kari

godelinde

godelinde

25-06-2010 om 08:04

Guinevere

Mijn zoon krijgt langdurig een "echt" laxeermideel van de kinderarts, en zij heeft me ervan verzekerd dat dit geen schadelijke effecten heeft. Niet dat je nu niet zou moeten overstappen op lactulose hoor, als dat werkt is 't natuurlijk ook prima. Maar voor 't geval dát: ook de "echte" laxeermiddelen kun je langdurig gebruiken zonder zgn. luie darmen (volgens haar een fabeltje) te krijgen.

Kari1

Kari1

25-06-2010 om 08:36

Godelinde

Begrijp ik het goed je lactulose niet onder de "echte" laxeermiddelen schaart? Hoezo niet? Wat is het dan wel?
Of "echte" laxeermiddelen (bij mij inclusief lactulose de darm lui maken of niet hangt af van het soort en is niet voor alle middelen hetzelfde. Lactulose hoort bij de groep die de darm niet lui maakt. Je kunt het daarom gebruiken wanneer nodig.
Kari

Guinevere

Guinevere

25-06-2010 om 09:42

Dacht ik ook

Ik dacht ook dat lactulose in een andere categorie viel? In elk geval, het gaat mij erom dat de darmen niet "lui" worden, voor zover dat idd geen fabeltje is.
En de apotheek vertelde me dat de smurrie die zoonlief nu krijg, notabene ook zelf gefinancieerd dient te worden (en nog wel op recept!). Nog duur ook, een euro voor één lullig zakje. Dan haal ik net zo lief zelf iets waar ik goede verhalen over heb gehoord.
Want het wérkt wel, hij heeft nu een nieuw snelheidsrecord geboekt én geen buikpijn meer.

Kari1

Kari1

25-06-2010 om 10:54

Guinevere

In welke categorie zou lactulose dan moeten vallen? 't Is gewoon een echt laxeermiddel hoor, net zo goed als ibuprofen een echte pijnstiller is en ook dat kun je kopen bij het Kruidvat.
Lactulose werkt voor gewone obstipatie meestal goed. Je moet het alleen, zeker in het begin, niet te zuinig doseren. Op de verpakking zijn ze daarmee (terecht, want vrij verkrijgbaar) wat aan de voorzichtige kant en dan kan de werking tegenvallen.
Kari

godelinde

godelinde

25-06-2010 om 10:59

Kari

Ik heb geen idee, ik reageerde op Guinevere, die lactulose onder de "niet-echte" laxeermiddelen leek te scharen. Van lactulose weet ik niets (behalve dan dat het hier niet hielp), tav andere laxeermiddelen zei de ka me dat "darmen niet lui worden". Meer als kwaliteit van de darm dan als niet-bestaande bijwerking van medicatie, als je me nog volgt (ik bedoel: ik begreep uit haar woorden dat darmen überhaupt niet lui konden worden). Uit jouw bericht maak ik op dat dat wel kan gebeuren?

Pippin

Pippin

25-06-2010 om 14:24

Guinevere

Onze zoon heeft maandenlang Forlax gebruikt. Dat kun je heel lang blijven gebruiken, je darmen worden er niet lui van. Ik geloof dat dat effecht vooral gebeurt bij laxeermiddelen die de darmen prikkelen. Bijvoorbeeld dulcolax. Vooral als je daar zetpillen van gebruikt, dan kun je op een gegeven moment niet meer zonder.
Forlax is een vezelpreparaat dat de ontlasting zacht maakt, maar de darmen niet stimuleert. De werking is dus heel anders.
Als je al met je zoon bij de huisarts bent geweest, zou ik daar om raad vragen. Want obstipatie bij kinderen kan een langdurige geschiedenis zijn. Soms gaat het dan een periode weer beter, tot... Een keertje barbequen met veel stokbrood kan dan een nieuwe verstopping veroorzaken. Ik zou dus niet zelf gaan dokteren.

ayla

ayla

26-06-2010 om 09:04

Macrogolum

dochter krijgt hier al een jaar iedere dag macrogolum en zal dat zeker nog een jaar moeten nemen. Het is geen echt laxeermiddel. het prikkelt en elpt de darmen heb ik begrepen. Hierdoor worden de darmen ook niet lui en kan het langere tijd gebruikt worden.

Kari1

Kari1

26-06-2010 om 12:50

Echt of onecht

that 's the question...
Ik weet niet waarom sommige middelen hier als wel echt of geen echt laxeermiddel worden getypeerd.
Over macrogol: "Wat is Macrogol voor medicijn? Macrogol is een zwelmiddel. Zwelmiddelen zorgen voor verdikking en meer volume van de ontlasting en dat zorgt dan weer dat de ontlasting gemakkelijk komt. Het is dus een laxeermiddel. Macrogol wordt meestal gebruikt in combinaties met andere stoffen die de ontlasting bevorderen. Bijvoorbeeld bepaalde zouten.
Onder welke naam is Macrogol verkrijgbaar? Voor wie uitsluitend macrogol wil gebruiken is het verkrijgbaar als Forlax. In combinatie met verschillende elektrolyten (zouten) is het verkrijgbaar als: Klean-Prep, Transipeg, Movicolon, Eleprep, Colofort, Endofalk of Moviprep. Sommige zijn wat minder hoog gedoseerd en zijn voor kinderen bedoeld. Ze komen als poeder die in drank moeten worden opgelost."
Kari

Guinevere

Guinevere

26-06-2010 om 23:09

Aha

Ik word hier nog een echte laxeermiddelexpert!
Wat zoon nu heeft gekregen is Forlax. Dat kost me 1 euro per dag, dat vind ik echt veel voor zoiets. Die lactulosesiroop kwam iets onder de 30 cent per dag uit, als ik de aanbevolen dosering aanhoud.
Ik ga het toch maar eens proberen als de Forlax op is, het gaat niet om een ernstig probleem bij onze zoon, maar wel hinderlijk. Hij is namelijk af en toe een uur bezig en heeft overdag buikpijn, ook door het ophouden omdat hij op school geen uur wil gaan zitten.

Pippin

Pippin

26-06-2010 om 23:58

Forlax

Guinevere, er was iets met de Forlax! Ik weet niet meer precies, maar volgens mij kwam het er bij ons op neer, dat we het de eerste maand (drie weken?) zelf moesten betalen en dat het verder vergoed werd, omdat het een chronisch probleem betrof. Misschien de moeite waard om dat eens na te vragen? Ik vind het zelf toch wel prettiger dan die lactulose. Dat is zo'n stroperige troep, brrrr!

godelinde

godelinde

28-06-2010 om 10:26

Guinevere, over forlax

Wat Pippin zegt, klopt. Als het langdurig voorgeschreven wordt, worden alleen de 1e 14 dagen niet vergoed, de rest wel (de apothekersassistente sprak in algemene termen, dus wie weet geldt het voor iedere verzekering. Dat is ieg zo nagekeken).
Ik heb eenmalig 24,95 betaald, en verder wordt het vergoed (zoon gebruikt het 2x daags, al maanden).

Guinevere

Guinevere

28-06-2010 om 21:29

Ah, ok

OK, dat geeft weer perspectieven voor de Forlax! Voorlopig ben ik nog niet door de 14-dagen heen, want ik geef 'm een half zakje, haha.
Bedankt allemaal, ik heb weer veel bijgeleerd hier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.