Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leren drinken door een rietje na schisisoperatie

Mijn zoontje van ruim 2 jaar heeft in december een operatie ondergaan om zijn gehemelte te laten sluiten. De reden dat dit zo laat gebeurd is, is dat hij afkomstig is uit China. Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring hoe ik hem kan leren door een rietje te drinken. Hij heeft wel een zuigreflex, maar zuigt niet lang genoeg door om iets binnen te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

06-04-2011 om 17:32

Logopedist

IK ga er eigenlijk vanuit dat jouw zoontje ook bij een logopedist loopt? Die kan hem leren uit een rietje te drinken.

bertje1

bertje1

06-04-2011 om 22:02

En dietist!

om voldoende binnen te krijgen. is belangrijk.
wat je in ieder geval al kunt doen: kort rietje gebruiken! succes

soepstengel

soepstengel

07-04-2011 om 12:39

Idd een rietje heel kort afknippen

als je start met bv 10 cm en dan steeds iets langer knippen.

42kippie

42kippie

07-04-2011 om 19:36 Topicstarter

Logopedist

nee nog niet, hij begint net een beetje te praten en we moeten in juli terugkomen

42kippie

42kippie

07-04-2011 om 19:37 Topicstarter

Stom

stom daar had ik dus helemaal niet aangedacht, gaan we morgen meteen eens proberen

dank jullie wel

Waarom geen logo?

Ik snap niet helemaal waarom jullie nog niet bij een logopedist zijn; daar gaat het niet alleen om het praten, maar oa. ook om de mondmotoriek, eten en drinken...
Zijn jullie bij een multidisciplinair team onder controle?

Leren drinken uit een rietje kan inderdaad met een kort rietje, maar bijv. ook met een pakje drinken. Dan kun je in het begin een beetje meeknijpen. Daarbij heeft Curver een soort rietjesbeker in de handel (ik denk dat het eigenlijk bedoeld is voor het bewaren van koffiemelk oid. te koop bij Blokker oid). Deze beker heeft een opklapbaar rietje en is lekvrij. Het materiaal van de beker is een beetje soepel waardoor je ook mee kunt knijpen.
Misschien kun je je zoontje ook bij jezelf laten voelen met z'n handen bij je mond wat de bedoeling is; blazen voelt anders dan zuigen.

succes!
heli
(moeder van zoon die een mondmotorische stoornis had en ex-logopedist)

42kippie

42kippie

08-04-2011 om 07:30 Topicstarter

Logo

ja wij zitten bij een schisisteam, maar mijn zoontje heeft buiten het feit dat hij niet door een rietje kan drinken geen problemen met eten of drinken. Dat gaat allemaal supergoed. Hij loopt wat achter met praten maar dat heeft niet alleen met de schisis te maken maar met zijn gehele ontwikkeling.
Bij het schisisteam hebben ze aangegeven niet voor zijn derde te willen beginnen met logopedi en mij maakt het verder eigenlijk niet uit dat hij niet door een rietje kan drinken, ik was alleen benieuwd hoe het hem te leren. Ik zal het zeker met een knijppakje gaan leren.
Bedankt voor deze tip

Nog een tip

Onze zoon kon ook niet uit een rietje drinken wegens zwakke mondmotoriek. Wij zijn begonnen met pakjes knijpfruit. Dat is wat dikker dan gewoon drinken. Verder heeft de Nuby rietjsbeker goed geholpen. Die is antilek, dus de drank blijft in het rietje staan. Onze logo had destijds ook speciale rietjes, waarin de vloeistof niet zakte. Overigens had onze zoon vanaf 6 maanden logo voor eten en drinken en kwam de "praatlogo" pas veel later

Valkyre

Valkyre

08-04-2011 om 10:15

Bellen blazen

Ik heb weleens een programma gezien waarin een kind bellen moest blazen (met een rietje in de melk) om de motoriek van de mond te verbeteren. Daarna leerde hij ook met een rietje drinken. Omdat dat er grappig uitzag, was hij heel gemotiveerd om dat te leren. Misschien voordoen en kijken of hij het leuk vindt?

42kippie

42kippie

18-04-2011 om 09:05 Topicstarter

Yes

Jullie zullen het niet geloven,maar we zitten gisteren op een terras, dus we bestellen voor zoonlief een appelsap met een glas, want hij kan tenslotte niet uit een rietje drinken. Glas wordt vergeten, ze komt toch met een rietje en wat doet ons verbaze, zoon begint door het rietje te drinken. Wij vielen bijna van onze stoel af. Ok hij kan nog niet het hele flesje drinken, maar toch zeker 1/3. Trots als een pauw. Trouwens kleine beetjes uit een beker gaat ook al goed.

Valkyre

Valkyre

18-04-2011 om 21:27

Wat goed!

Wat fijn zeg! Heerlijk om te zien dat het vooruit gaat

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.