Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wilma

Wilma

14-09-2012 om 21:45

Lichte chemo

bij mijn schoonvader is eergister kanker vastgesteld. Darmkanker en veruitgezaaide leverkanker. Foute boel dus.

Nu krijgt hij vanaf maandag lichte chemo. De zware chemo zou zijn lichaam niet aankunnen. Ik heb nog nooit gehoord van zware of lichte chemo. Wel uiteraard dat chemo zowiezo zwaar is. Bij deze lichte chemo zou hij ook geenof weinig last van bijwerkingen hebben.

Iemand ooit gehoord of te maken gehad met "lichte chemo"? Hij wordt behandeld in Belgie, misschien is t daar anders of heet t anders, dat kan ook. Ik kan door omstandigheden t zelf niet aan de arts vragen, vandaar hier mijn vraag.

Bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

15-09-2012 om 09:08

............

weet ik niet, maar sterkte!

Fiorucci

Fiorucci

15-09-2012 om 09:32

Wilma

Mijn oom heeft lichte chemo gehad na een operatie, hij had darmkanker wat nog wel behandeld kon worden. Hij kreeg dit in de vorm van tabletten en had hooguit wat last van lichte misselijkheid en dat hij soms wat licht in zijn hoofd was.
Sterkte meis en tot gauw. xx

Wilma

Wilma

15-09-2012 om 21:07

Wilde eigenlijk niet googlen

maar heb t toch gedaan. Lichte chemo vond ik niet. Wel dat tbij leverkanker vaak snel afgelopen is.

Fio, hij krijgt een kastje op/in zijn borst en daar wordt de chemo op aangesloten.

Ik hoop dat er misschien nog wat reacties hier komen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2012 om 21:38

Chemo

Er zijn vele verschillende soorten cytostatica en ook de dosering is bij iedereen anders. Sommige cytostatica geven minder bijwerkingen dan andere; de "cocktail" die toegediend wordt is per persoon verschillend en de bijwerkingen dus ook. Of iemand een zware of lichte chemokuur krijgt is afhankelijk van de soort kanker, of er al dan niet uitzaaiingen zijn, de leeftijd en conditie van de patient en de te verwachten prognose en verdere behandeling.
Chemotherapie wordt niet alleen gegeven in een poging kanker te genezen maar ook als palliatieve therapie dus als de kanker teveel is uitgezaaid. Dit om pijnklachten te verminderen en de levensduur in bescheiden mate te verlengen. In veel van deze gevallen zal de chemotherapie niet zo agressief worden ingezet als bij het doel om de kanker te genezen dus een tumor radicaal te verkleinen danwel uitzaaiingen te voorkomen.
Mijn vader is een paar jaar geleden overleden aan de gevolgen van longkanker; na een paar hele zware kuren heeft hij een lichte chemo gehad als onderdeel van zijn palliatieve behandeling.
Het hoe en wat in de situatie van je schoonvader kan je echt het best met de behandelend arts bespreken. Heel veel sterkte!

Tinus_p

Tinus_p

16-09-2012 om 20:03

Tsja

Wilma:
"Nu krijgt hij vanaf maandag lichte chemo. De zware chemo zou zijn lichaam niet aankunnen. Ik heb nog nooit gehoord van zware of lichte chemo."
Nou ja, er bestaat niet één of twee soorten chemo, maar tig combinaties van tig middelen.

Wat ik vermoed, is dat 'lichte chemo' een eufemisme is voor palliatieve behandeling. Hij gaat dood, en waarschijnlijk vrij snel. Deze chemokuur maakt het korte leven draaglijker.

Yura

Yura

17-09-2012 om 08:49

Licht en zwaar

Een tante van mij heeft sinds kort ook een lichte chemo, carboplatin in haar geval. Normaal gesproken zou ze een combinatie hebben gekregen van carboplatin en iets anders. Maar omdat ze veel bijkomende kwalen heeft (hart- en vaatziekten, diabetes) doen ze eerst alleen het relatief lichte middel carboplatin, de andere geeft in haar geval teveel bijverschijnselen, dat betekent echter niet dat ze het niet gaat krijgen, dat zal tzt overlegd moeten worden als het huidige middel niet goed genoeg blijkt te werken. Eigenlijk is er weinig uitgelegd vind ik (ik ga altijd mee), niet hoe lang ze nu nog heeft (ze kan niet meer genezen) en hoeveel ze met de chemo erbij krijgt. Ik hoop dat ze voordat ze met het sterkere middel erbij beginnen ze dat wel wat beter doen.

Wilma

Wilma

17-09-2012 om 11:24

Bedankt

bedankt voor alke reacties.

Door persoonlijke omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid om met d behandelende arts te praten, vandaar mijn gegoogle en mijn vraag hier. Fijn dat er wat heldere uitleg bij zit, bedankt.

Ik denk zelf ook niet dat dit heel erg "kankergenezend" zal zijn. Het is erg ver uitgezaaid. Maar zijn lichaam is erg zwak en zwaardere chemo zou hij niet aankunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.