Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 19:34

Lichte hersenschudding, laten sporten?

Mijn zoon van 7 is deze week ergens vanaf gevallen, recht op zijn hoofd. Hij was spierwit, maar is onmiddelijk daarna wel gaan trainen, wat goed ging. Nu klaagt hij sindsdien elke dag over hoofdpijn, sinds 2 dagen dus. Het is geen kleinzerig type, meer zo'n figuur dat je pas hoort klagen als ie echt forse pijn heeft.
Morgen heeft hij een wedstrijd, is het nou wel wijs om hem daaraan te laten meedoen? Het gaat om hardlopen. Hij staat er tamelijk goed voor in het klassement.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

15-01-2010 om 19:50

Nee

ik zou het niet doen. Als hij hoofdpijn heeft kan hij beter rust nemen. Als de hoofdpijn niet over gaat even de huisarts consulteren.

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 20:30

Twijfel

De reden dat ik twijfel, is dat hij verder heel gewoon doet. Hij zegt elke dag één keer dat ie hoofdpijn heeft, is gewoon naar school gegaan etc. Het enige waar ik het dus aan merk is die opmerking "ik heb een beetje hoofdpijn"...

Niet doen met een uitroepteken

Hoi Guinevere,

Mijn zoontje is vorig jaar op het ijs geklapt (tikkertje doen op noren terwijl de rest geen schaatsen had of ijshockeyschaatsen), kon daarna in het midden van zijn gezichtsveld niets zien. Lichte hersenschudding dus, en naar aanleiding daarvan heb ik me ingelezen.

Paar puntjes:
-paar dagen rust is cruciaal en het enige dat helpt.
-uit recent onderzoek bleek dat veel kinderen blijvende schade hadden omdat er te lichtvaardig mee omgegaan wordt. Die blijvende schade zijn dan gewoon een paar punten minder op de citotoets, dus niet zozeer hoofdpijn maar gewoon heel licht hersenletsel.
-doorlopen kan lang hoofdpijnklachten opleveren. Gaat dan niet om blijvende schade maar om lastige klachten die maandenlang kunnen aanhouden.

Je moet dus rust opleggen terwijl er aan de buitenkant weinig te zien is. Lastig, zeker bij een kind, al helemaal bij een kind dat goed staat in de competitie.

Maar ik zou hem thuishouden.

Guinevere

Guinevere

16-01-2010 om 08:57

Ok en hoe lang niet?

OK, hij zei net dat hij nog steeds een lichte hoofdpijn heeft die af en toe zwaarder wordt als hij zijn hoofd beweegt. Dus dat gaan we dan maar niet doen die wedstrijd.
Wel was ie erg blij dat hij dan als het heel erg wordt een kinderparacetamol mag.
Tot wanneer mag hij dan niet sporten? En gelukkig dooit het nu, want schaatsen is dan ook niet zo'n goed idee.

Ik ben geen arts

..maar ik zou mijn zoon rustig houden tot hij een paar dagen helemaal geen klachten vertoont. En dan een beetje van buiten beoordeeld, dus niet alleen wat hij zelf zegt. Als hij een paar dagen weer in goeden doen lijkt én geen klachten meldt zou ik pas weer gaan sporten.

Maar nogmaals, ik ben geen arts.

Hier zou ik ook niet naar de paracetamol grijpen want dan loop je er doorheen, maar ik zou hem een beetje rustig en prikkelarm houden.

Anders toch even de huisartsenpost bellen voor advies wat je moet doen tot maandag.

Puck

Puck

16-01-2010 om 11:45

Beide kinderen ervaring

Beide kinderen hebben hier een keer een hersenschudding gehad en beide keren was het advies hetzelfde. Voor de eerste nacht een wekadvies (maar dat isbij jullie niet meer van toepassing) en verder een paar dagen rustig aan en dan mochten ze weer doen waar ze zin in hadden. Maar dat is dus gelijk actie na het ongelukje. In jouw geval heeft je kind er al een tijdje mee doorgelopen. Dat heb ik zelf een keer gedaan (een naaste collega promoveerde en daar was ik druk mee en ik wilde het uiteraard niet missen) en toen heb ik pas na 2 dagen de huisarts gebeld en zijn advies was: rust houden tot je geen hoofdpijn meer hebt. Dat heeft een paar dagen geduurd. Daarna heb ik echter nog wel maanden gehad dat ik heel snel hoofdpijn kreeg, dat heb ik anders nooit. Paracetamol geven is prima zolang je je er ook maar rustig bij houdt, idd zorgen dat je dan niet meer gaat doen omdat de hoofdpijn over is. Guinevere, Ik denk dat ik in jouw geval even de HAP zou bellen voor advies. Maar voorlopig even erustig aan lijkt me ondertussen een uitgemaakte zaak gezien alle reakties. Beterschap

Rieke

Rieke

16-01-2010 om 20:58

Rust houden!

Mijn nichtje heeft een bal tegen haar hoofd gehad, is na 1 dag bedrust weer van alles gaan doen, en heeft nu eindelijk na 2 jaar ofzo geen hoofdpijn meer. Is onlangs in zo'n 8 baan geweest, en pats weer wekenlang hoofdpijn.
Moraal; eerst rust, rust, rust. Het kan gewoon jarenlang doorwerken als je pech hebt. Niet om je bang te maken, ik ken je zoon en situatie niet, maar better save than sorry.(of zoiets)

Guinevere

Guinevere

16-01-2010 om 23:24

Lastig hoor

Het is wel lastig hoor, hij stuitert altijd toch al door zijn dagen heen, en daar gaat ie nu gewoon mee door natuurlijk. Ook omdat hij maling heeft aan zijn hoofdpijn. Heb 'm de wedstrijd niet laten lopen, maar dan staat ie dus te ballen in de gang. Ik zal 'm dan volgende week toch maar niet laten meegymmen op school? En hem thuis vastbinden voor de tv?
In elk geval, bedankt voor alle wijze adviezen. De huisarts/HAP ga ik niet inschakelen, ik denk dat die precies hetzelfde vertellen als jullie.

Rafelkap

Rafelkap

17-01-2010 om 08:30

Guinevere

Nee, ik zou hem niet laten meegymen of sporten zolang hij nog hoofdpijn heeft.
Een oud klasgenootje van mijn man kreeg rust voorgeschreven na een val op het hoofd (wel iets zwaardere hersenschudding), heeft dit niet gedaan en werd blind! Het is dus echt belangrijk, die rust, ook bij een lichte hersenschudding (en je weet natuurlijk niet hoe licht, hij is igg niet buiten westen geweest toch?)

Guinevere

Guinevere

17-01-2010 om 11:28

Hoe houd ik 'm rustig?

Het valt niet mee, hij heeft sinds gisteren weer erge last van zijn ADHD dus hij stuitert alle kanten op. Geen idee hoe ik hem kalm houd. Mijn wijze woorden dat ie rustig moet doen slaat hij in de wind.
Ik ga straks maar een spel met hem spelen. Zit ie weer een half uurtje stil.

Gaia*

Gaia*

17-01-2010 om 17:05

Guinevere

Gat wat rottig zeg voor je zoon. Ik kan me goed voorstellen hoe vervelend het is als hij net zo hyper is.
Hier zou het dan veel tv worden waarschijnlijk.
Sterkte ermee.

Rafelkap

Rafelkap

17-01-2010 om 19:39

een puzzel (met veel stukjes), computerspelletje (weer beeldbuis), voorlezen, luistercd.
Sterkte!

Guinevere

Guinevere

18-01-2010 om 10:26

School

Ik laat 'm deze week dan dus ook voorlopig halve dagen naar school gaan. Dat lijkt me meer dan genoeg. Bovendien heb ik dan meer controle over zijn gestuiter. Bij de overblijf en de BSO en de gymles gaat ie natuurlijk weer in alle rekken hangen en eraf springen. Handige combi, ADHD en een hersenschudding. Wie weet ook wel logisch, die stuiterballen stuiteren natuurlijk sneller op hun hoofd dan andere kinderen. Gewoon omdat ze vaker bezig zijn met stuiteractiviteiten.

Guinevere

Guinevere

19-01-2010 om 09:49

Ha geraadpleegd en vraagje

Ik heb de huisarts geraadpleegd en het is inderdaad een hersenschudding. Rustig aan doen is het advies en zodra de hoofdpijn toeneemt, stoppen met waar je die hoofdpijn van krijgt. Dat wordt lastig met zo´n jongen die altijd doorloopt met alle pijnen.
Nog een vraagje trouwens, zou een half uurtje zwemles kwaad kunnen?

Vera*

Vera*

19-01-2010 om 10:09

Het lastige

Júist het lastige van een hersenschudding is, is dat je niet direct hoofdpijn krijgt als je iets te veel doet maar dat je er pas later (te laat dus) last van krijgt en je dus achteraf pas kunt zeggen dat je iets beter niet had kunnen doen.
Zwemles zou ik maar even overslaan. Inspanning geeft vaker hoofdpijn en (onder) water geeft ook druk op het hoofd dat ook weer voor hoofdpijn kan zorgen.

Guinevere

Guinevere

19-01-2010 om 10:46

Nee toch he

Oh nee, dat is ellendig, daar gaat zijn zwemdiploma dus.... Stomme hersenschudding!

Guinevere

Je moet even de knop omzetten.
Zolang je geen verwachtingen hebt kan het ook niet tegenvallen. Als je er nu even vanuit gaat dat je zoon een week of twee rust moet houden dan is die tijd zo voorbij.

Ik aarzelde een beetje of ik zou schrijven omdat ik niet te bemoeïerig wilt zijn.. maar ik proef een beetje dat je worstelt met je verwachtingen.
Doet me denken aan de de sneeuw de afgelopen weken. Als het me lukte om geen haast te hebben, overal lak aan te hebben (ik kwam ook gewoon te laat bij school of werk als dat zo uitkwam) dan was het heerlijk. Maar als ik toch een keer snel ergens wilde zijn moest ik bij iedere bocht weer remmen of voelen dat ik bijna op mijn plaat ging.

Terwijl ik toch bij vertrek van huis al had kunnen weten dat er sneeuw lag....

Guinevere

Guinevere

19-01-2010 om 16:00

Zwemmen

Nou, ik vond zwemmen eigenlijk wel een relaxte activiteit voor een hersengeschudde. Dus vandaar mijn vraag. Helaas blijkt zwemmen óók al belastend te zijn...

Carmen

Carmen

20-01-2010 om 14:40

Zwemmen

Ik kan me voorstellen dat zwemmen voor een volwassene een relaxte activiteit zou KUNNEN zijn. Beetje drijven op je rug en af en toe een beenslagje. Maar zwemLES en nog wel voor een van nature al hyper kind? Nee!
Zoals jij je zoon beschrijft is algehele narcose misschien een beter idee om hem rustig te houden trouwens

Tijgeroog

Tijgeroog

20-01-2010 om 19:40

Hier ook

Vanmorgen op de fiets aangereden door een brommer, met m'n dochtertje van 2 voorop. Die heeft nu een geschaafd ei op haar hoofd en waarschijnlijk ook een lichte hersenschudding. Maarja, zo klein kun je d'r niet vragen hoe ze zich voelt en en ook niet uitleggen dat ze rustig moet doen. En ze was gewoon actief vandaag, dus ik vertrouw er maar op dat het wel mee zal vallen...

Guinevere

Guinevere

20-01-2010 om 21:27

Bedankt, en tijgeroog

Bedankt voor alle reacties en wijze woorden. Zoon's hoofdpijn begint inmiddels minder te worden. Helaas hypert hij maar door, een narcose van een week zou in zijn geval wel een goede oplossing zijn geweest! Vanmiddag was hij de hele middag bij een vriendje, hij wist dat hij niet mocht rennen, huppelen etc. Dus wat ging hij doen......salto's oefenen. Ja, dát had ik natuurlijk niet gezegd, dat dat niet mocht. We gaan nog t/m het weekend rustig aan doen met school en sport, dan volgende week op school weer normaal helemaal meedoen maar nog niet sporten.
Tijgeroog, wat vervelend zeg, die aanrijding. Was je zelf nog heel? En met zo'n ongeluk zou ik zeker langs de huisarts gaan met de kleine!

Tijgeroog

Tijgeroog

20-01-2010 om 21:45

Guinevere

Een geschaafde knie, maar wat had ik graag die hoofdwond zelf gehad... Wel flinke hoofdpijn nu, maar dat komt denk ik van de schrik en spanning.
De huisarts zit een paar minuten fietsen van waar het gebeurde, dus ik ben vrij snel weer op m'n fiets gestapt (die heeft weinig schade) en naar de huisarts gereden, waar ik nogal bezorgd aankwam. De huisarts heeft d'r onderzocht en ze was toen heel stil (terwijl ze nogmaal zo actief is), dus ik moest 2 uur later terug komen om te zien of het al beter ging. Hij heeft ook beide keren een aantal testjes gedaan (vooral de ogen), maar bij het 2e bezoek was ze alweer blij en vrolijk. Gelukkig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.