Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Littekens laten verwijderen?

Onze dochter van 11 jaar heeft heel veel (stuk of 20) littekens op haar borst en bovenkant van haar rug. Die heeft ze gekregen toen ze 1 jaar was en een staphylokok bacterie in haar waterpokken kreeg. Ze zien eruit als diepe brandwonden. Elk jaar als het mooi weer is en ze in zwemkleding/ hemdjes loopt vragen mensen haar wat voor rare plekken ze heeft. En als je 11 wordt is dat natuurlijk echt niet meer leuk. Ik heb al een afspraak gemaakt bij de huisarts en wil graag doorgestuurd worden naar een plastisch chirurg. Is hier iemand die ervaring heeft in de behandeling van littekens?
Groeten Lieuwkje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 23:11

Ja, ik

Ik ben een wandelend litteken, als gevolg van zowel een aangeboren afwijking als een flink auto-ongeluk. Ik heb een periode gehad dat ik erg druk was met het restaureren van littekens. Bij mij is het in elk geval altijd zeer teleurstellend verlopen. Het enige wat ze kunnen doen is littekenweefsel verwijderen. En door dat te doen, krijg je weer nieuw littekenweefsel. Ik heb het wel op een paar plekken laten doen waar erg lelijke snijranden enzo zaten, maar dat is het dan ook wel. Laser doet nauwelijks iets, cremes/olie doen helemaal niets. Dus ik heb helaas geen positieve ervaringen voor je.

Tirza

Lieuwkje2

Lieuwkje2

28-07-2009 om 09:49 Topicstarter

Tirza

bedankt voor je reaktie. Ik ben ook bang voor haar dat het resultaat niet veel uit zal maken. Het is niet zo dat ze er geestelijk heel erg onder gebukt gaat maar ze vindt ze lelijk (voor mij zijn het gewoon plekken die bij haar horen) en de puberteit helpt dan natuurlijk ook niet mee.
Groeten Lieuwkje.

Minet

Minet

28-07-2009 om 13:57

Goede ervaring en camouflage

Lieuwkje, mijn zusje heeft als dreumes een heel groot litteken opgelopen op haar hele bovenlip en neusranden.
In haar puberteit heeft ze dit eerst leren camoufleren, toen ze uitgegroeid was is het litteken 'afgeschaafd' en heel mooi hersteld. Je ziet nu alleen nog heel iets kleurverschil.

Tirza G.

Tirza G.

28-07-2009 om 23:08

Minet

Dan is het waarschijnlijk een opliggend litteken. Als een litteken wat verzonken ligt, wordt het lastig. Ik begrijp uit Lieuwkjes beschrijving dat het een wat grillig, hobbelig litteken is over een wat groter oppervlak. En omdat het gelieerd is aan waterpokken, schat ik in dat het iets ónder de huid ligt.
Ik heb zelf op mijn bovenbenen transplantatielittekens en daar is de huid heel dun afgeschild. Je ziet het nog wel, maar het geeft geen onaardig resultaat. De wat dieper liggende snijranden zijn echter nog vrij duidelijk.
Tijd. Dat is eigenlijk het enige wat werkt.

Tirza

Lieuwkje2

Lieuwkje2

29-07-2009 om 12:10 Topicstarter

Niet verdikt

De littekens van dochter liggen inderdaad wat dieper dan de "gewone" huid. En er lopen van die verdikkingen doorheen. Alsof er zenuwen op liggen. Echt het idee van brandwonden. Ze zitten er al een jaar of 10 en ze worden (vind ik) niet veel lelijker maar zij begint het nu dus wel erg te vinden. Ik ben benieuwd.
Groeten Lieuwkje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.